پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت برنامه ی 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

معرفی رشتهرشته های دانشگاهی انسانیمقالات آموزشی و مشاوره ای

رشته مدیریت بازرگانی

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
به این نوشته امتیاز دهید

مدت زمان تخمینی مطالعه: 9 دقیقه

رشته مدیریت بازرگانی از فرانسه و دانشگاه ESCP Europe آغاز شد. این رشته به مباحثی مانند کنترل سود، سرمایه، هزینه و استفاده مناسب از امکانات می‌پردازد. در هر زمانی مردم به داد و ستد و تجارت می‌پرداختند و تا حد زیادی با مدیریت روند کارهای تجاری خود آشنا بودند اما پایه گذار رشته مدیریت بازرگانی در مکتب کلاسیک، تیلور بوده است. از استادان مدیریت در ایران می‌توان دکتر علی رضاییان، دکتر علی اکبر فرهنگی و دکتر مهدی الوانی را نام برد.

این رشته از قدیمی ترین گرایش های مدیریت می باشد که از سال ۱۳۳۳ با عقد قرداد بین دانشگاه تهران و دانشگاه کالیفرنیای جنوبی در دانشکده حقوق تهران شکل گرفت. ابتدا در این دانشگاه استادان آمریکایی به دانشجویان تدریس می کردند. بعد از تاسیس دانشکده مدیریت این رشته به دانشکده مدیریت انتقال یافت و با گذشت زمان در ایران گسترش پیدا کرد و در دانشگاه های مختلف دولتی، آزاد، غیر انتفاعی و پیام نور تدریس شد.

معرفی رشته مدیریت بازرگانی

در ادامه مقاله به معرفی رشته مدیریت بازرگانی می پردازیم. رشته مدیریت بازرگانی یکی از مهم‌ترین بخش‌های مدیریتی شرکت‌های تجاری می باشد. دلیل اهمیت زیاد این رشته این است که یک شرکت درصورتی می تواند بین خود و مشتریان ارتباط تجاری خوبی برقرار کند که یک مدیر بازرگانی خوب داشته باشد. شخصی که مدیر بازرگانی یک شرکت می‌باشد باید در جذب مشتریان و ارائه و معرفی درست محصول یا خدمات آن شرکت تلاش کند. پس می‌توان نتیجه گرفت که مدیر بازرگانی در سود و ضرر شرکت ها نقش بسیار اساسی دارد.دانشجویان این رشته در دوران تحصیل خود یاد می گیرند که چگونه بهترین تصمیم را برای منافع شرکت بگیرند و برای هر مشکلی راه حل قانونی پیدا کنند.

هدف از تشکیل دوره آموزشی مدیریت بازرگانی، تربیت نیروی انسانی متخصص مورد نیاز سازمان ها و ادارات، موسسه ها و شرکت های دولتی و خصوصی در زمینه بازرگانی می‌باشد.

مهارت های لازم برای رشته مدیریت بازرگانی

در ادامه مقاله به شرح مهارت های لازم برای رشته مدیریت بازرگانی می پردازیم. افراد در این رشته باید فن بیان قوی، اعتماد به نفس بالا، علاقه مند به اقتصاد و علاقه مند به مسائل تجاری باشند. اگر این مهارت ها در دوران تحصیل تقویت شود بعد از فارغ التحصیلی به راحتی می‌توان جذب بازار کار شد. کسانی می توانند در این رشته موفق شوند که:

  • روابط عمومی بالایی داشته باشند.
  • با اصول مذاکره آشنایی پیدا کنند و از شرکت خود و منافع آن در برابر دیگر مذاکره کنندگان دفاع کنند.
  • زبان انگلیسی آن ها برای مذاکره با شرکت های تجاری خارجی قوی باشد.

از جمله وظایف مدیر بازرگانی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نظارت بر انعقاد قرار داد های خرید و فروش
  • ارزیابی رضایت مندی مشتریان و پاسخگویی آن ها
  • برنامه ریزی برای پیدا کردن تامین کنندگان جدید و درجه بندی آن ها و …
معرفی رشته پرستاری

دروس رشته مدیریت بازرگانی

در ادامه مقاله به شرح دروس رشته مدیریت بازرگانی می پردازیم. این رشته از هر سه گروه تجربی، انسانی و ریاضی دانشجو می پذیرد. دوره کارشناسی رشته مدیریت بازرگانی ۴ سال می باشد که معادل ۸ ترم تحصیلی است و دانشجویان باید ۱۳۳ واحد درسی را بگذارنند که به شرح زیر می باشد.

  • دروس عمومی: ۲۰ واحد
  • دروس پایه: ۴۱ واحد
  • دروس اصلی: ۳۰ واحد
  • دروس تخصصی: ۳۶ واحد
  • دروس اختیاری: ۶ واحد

دروس پایه و اصلی رشته مدیریت بازرگانی: اصول حسابداری 1 و 2، ریاضیات و کاربر آن در مدیریت 1 و2، اقتصاد خرد، اقتصاد کلان، روانشناسی کار، آمار و کاربرد آن در مدیریت 1 و 2، توسعه اقتصادی و برنامه ریزی، کامپیوتر و کاربرد آن در مدیریت، روش تحقیق در مدیریت، حقوق اساسی، مبانی مدیریت اسلامی و الگوهای آن، مبانی سازمان و مدیریت، مدیریت رفتار سازمانی، مدیریت منابع انسانی، مدیریت مالی 1، تحقیق در عملیات 1 و 2، مدیریت تولید، حسابداری صنعتی 1، بازاریابی و مدیریت بازار، تجزیه و تحلیل و طراحی سیستم.

دروس تخصصی رشته مدیریت بازرگانی: مدیریت استراتژیک، حقوق بازرگانی، حسابرسی 1، سازمان های پولی و مالی بین المللی، بازرگانی بین المللی، زبان تخصصی 1 و 2، زبان تخصصی، سیستم های اطلاعاتی مدیریت، مدیریت مالی 2، بازاریابی بین المللی، پول و ارز و بانکداری، سیاست پولی و مالی، سیستم های خرید، انبارداری و توزیع.

دروس اختیاری رشته مدیریت بازرگانی: حقوق بازرگانی بین المللی، تحقیقات بازاریابی، روابط صنعتی، سمینار در مسائل مالی، سمینار در مسائل بازاریابی، بهره وری و تجزیه و تحلیل آن در سازمان.

کارنامه قبولی رشته مدیریت بازرگانی

رتبه قبولی رشته مدیریت بازرگانی در هر یک از دانشگاه‌ها متفاوت است. جدول زیر نمونه کارنامه های قبولی این رشته در سال 99 است. با مشاهده این جدول می توانید به طور حدودی تخمین بزنید که در کدام دانشگاه ها می‌توانید قبول شوید.

کارنامه قبولی رشته مدیریت بازرگانی
کارنامه قبولی رشته مدیریت بازرگانی سال 1399
کارنامه قبولی مدیریت بازرگانی
کارنامه قبولی مدیریت بازرگانی سال 1399

گرایش های رشته مدیریت بازرگانی

در ادامه مقاله رشته مدیریت بازرگانی به شرح گرایش های رشته مدیریت بازرگانی می پردازیم. این رشته در مقطع کارشناسی دارای گرایش خاصی نمی‌باشد. اما در مقطع کارشناسی ارشد دارای گرایش‌های مختلفی می باشد که اصلی ترین آن‌ها عبارتند از: تجارت الکترونیک، بازاریابی، بازرگانی داخلی، بازرگانی بین المللی، مدیریت استراتژیک و کارآفرینی می باشد که تا حدودی به معرفی هر کدام می‌پردازیم.

گرایش بازاریابی: در این گرایش مدیر بازاریابی باید با یک برنامه درست محصولات شرکت را به روش های مختلف تبلیغاتی به مصرف کننده ها معرفی کند و آن ها را متقاعد کند که مشتری شرکت شوند. در مرحله بعد باید نیازهای آن هارا شناسایی کند و برای رفع نیاز آن ها محصولات مرتبط ارائه دهد.

گرایش بازرگانی بین الملل: از نظر علم اقتصاد زمانی به بازرگانی بین الملل پرداخته می‌شود که در تولید محصولات خود نسبت به سایر کشورها مزیت رقابتی داشته باشیم و تولید آن محصولات برای ما به صرفه‌تر باشد. اما یک سری محصولات هستند که تولید آن‌ها برای ما به صرفه نیست و کشورهای دیگر آن را ارزان تر در اختیار ما قرار می‌دهند. درواقع مدیر بازرگانی بین الملل باید نیاز های سایر کشورها را شناسایی کند و با استفاده از نقاط قوت تولید و مزیت رقابتی شرکت خود، این نیازها را تامین کند.

گرایش مدیریت استراتژیک: این گرایش در ابتدا فقط از گرایش های دکتری بود اما بعد از کنکور ۹۵ در گرایش های ارشد هم قرار گرفت. یک مدیر استراتژیک باید با توجه به اهداف کلی سازمان، چشم انداز سازمان را تعیین کند و نقاط ضعف و قوت آن را شناسایی کند و برای بهبود سازمان دائما در حال ارزیابی محیط داخل و خارج باشد. یک مدیر استراتژیک باید یک مسیر هدفمند برای سازمان مشخص کند.

گرایش تجارت الکترونیک: با توجه به پیشرفت فناوری در سال‌های اخیر و گرایش جامعه به سمت فناوری، این گرایش رو به رشد است. سازمان ها و شرکت ها نیز اگر بخواهند کار خود را در بستر فضای مجازی دنبال کننند به تجارت الکترونیک نیاز دارند.

گرایش بازرگانی داخلی: این گرایش به صورت محدود فقط در چند دانشگاه کشور پذیرش دانشجو دارد. افراد در این گرایش با قوانین و شرایط بازرگانی در داخل کشور آشنایی پیدا می کنند و می توانند در سازمان های بازرگانی مشغول به کار شوند.

گرایش کارآفرینی: گرایش کارآفرینی بیشتر برای کارآفرین ها مناسب است. دانشجویان در این گرایش با انواع ریسک و نحوه بررسی و تجزیه و تحلیل موقعیت ها و فعالیت های جدید آشنایی پیدا می کنند. آن ها باید بتوانند برای فعالیت های سودآور برنامه ریزی کنند و از روش های مناسب برای پیشبرد کار خود بهره بگیرند.

بازار کار رشته مدیریت بازرگانی

درادامه به شرح بازار کار رشته مدیریت بازرگانی می پردازیم. با توجه به شرایط کسب و کار و رونق تجارت در وضعیت فعلی کشور این رشته جایگاه بسیار خوبی دارد. آن دسته از افرادی که خلاقیت و پشتکار خوبی دارند و توانایی ایجاد تحول در سازمان ها و شرکت ها را دارند، می‌توانند یک جایگاه شغلی خوب با درآمد عالی داشته باشند. فارغ التحصیلان این رشته به راحتی می‌توانند در سطح مدیران اجرایی در شرکت‌های بازرگانی، صنعتی و دولتی و یا در سمت مشاور مدیریت مشغول به کار شوند. آن‍‌ها می‌توانند در کارهای پژوهشی و تحقیقاتی که در موسسات بزرگ اهمیت زیادی دارد نیز فعالیت کنند. همچنین می‌توانند در شرکت ها، موسسات بانکی، بیمه، شرکت‌های صادرات و واردات، مدیریت بازاریابی، دیجیتال مارکتینگ و … مشغول به کار شوند.

میزان درآمد این اشخاص با توجه به این که چه سمتی داشته باشند و این که محیط کارشان خصوصی یا دولتی باشد بستگی دارد. به طور میانگین میزان درآمد آن‌ها بین ۵ تا ۷ میلیون تومان در ماه است.

تحصیل رشته مدیریت بازرگانی در خارج از کشور

در ادامه مقاله رشته مدیریت بازرگانی به شرح تحصیل رشته مدیریت بازرگانی در خارج از کشور می پردازیم. این رشته زمینه گسترده‌ای از موقعیت‌های مدیریتی را شامل می‌شود. به همین دلیل در خارج از کشور طرفداران بسیار زیادی دارد. به دلیل به روز بودن این رشته بسیاری از دانشگاه‌های جهان این رشته را ارائه می‌دهند. اما شرایط پذیرش هر دانشگاه متفاوت است. شما می‌توانید باتوجه به قدرت مالی و زبان هایی که به آن ها تسلط دارید کشور و دانشگاه مناسب خود را انتخاب کنید. شرایط سنی برای خیلی از کشورها مهم بوده و بسیاری از افراد با این که رزومه علمی قوی داشته اند به دلیل نداشتن شرایط سنی رد شده اند. به طور مثال کشور ایتالیا تا سن ۳۰ سالگی  برای مقطع کارشناسی دانشجو می‌پذیرد .امکان بورسیه شدن در این رشته وجود دارد اما همانطور که می دانیم اخذ بورسیه تحصیلی کار آسانی نیست و شرایط ویژه‌ای دارد. داشتن مدرک زبان با نمره بالا، معرفی نامه از اساتید مطرح، ارسال مقاله و … از جمله شرایطی است که برای پذیرش باید داشته باشید.

از دانشگاه های برتر رشته مدیریت بازرگانی در دنیا می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دانشکده تجاری کسب و کار در لندن
  • دانشگاه کمبریج
  • دانشگاه ماساچوست

فارغ التحصیلان این رشته در خارج از کشور می توانند در مشاغلی مانند مدیر فروش، مشاور تجاری، تحلیل گر مالی، برنامه ریز جلسات و … مشغول به کار شوند.

تیم مشاوره تحصیلی مهندس حاج کرم

در مقاله معرفی رشته مدیریت بازرگانی سعی کردیم دید جامع و کاملی از این رشته را ارائه دهیم. اگر قبولی در کنکور و بهترین دانشگاه‌های کشور هدف شماست و می‌خواهید با ورود به دانشگاهی معتبر و انتخاب رشته‌ای مناسب آینده شغلی خود را به بهترین شکل بسازید، تیم مشاوره تحصیلی و برنامه ریزی آکو به مدیریت مهندس حاج کرم در کنار شما خواهد بود. ما به شما کمک می‌کنیم تا در مهم‌ترین سال زندگی‌تان، بهترین خود را اجرا کنید و عالی‌ترین نتیجه را بگیرید. شما می‌توانید برای ارتباط با برترین مشاوران کشور با شماره 02633408944 ارتباط برقرار کنید. تیم مشاوره تحصیلی مهندس حاج کرم اینجا حضور دارند تا پاسخگوی سوالات شما باشند. همچنین می‌توانید سوالات خود را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا