پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت برنامه ی 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

مشاور من

آزمون دستیاری دندان پزشکی

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
به این نوشته امتیاز دهید

یکی از پرطرفدارترین و محبوب ترین رشته های پزشکی که از رشته دستیاری دندانپزشکی می باشد. آزمون این رشته هر ساله توسط مرکز سنجش آموزش پزشکی کشور برگزار می شود؛ دانش آموختگان رشته دندانپزشکی عمومی، با دریافت نمره معقول مجاز به شرکت در دوره تخصص یا رزیدنتی خواهند شد و پس از فراگیری مهارت های مورد نیاز و اتمام دوره های آموزش تکمیلی می توانند به عنوان یک شخص متخصص به جامعه خود خدمت کنند. بازار کار و حقوق دستیاری دندان پزشکی کاملا وابسته به نوع کاری است که انجام میدهد پس با ما همراه باشید تا در این مقاله درباره شرایط ثبت نام، زمان و نحوه ثبت نام اینترنتی برای ثبت نام آزمون دستیاری دندان پزشکی و بودجه بندی سوالات جهت شرکت در آزمون دستیاری دندانپزشکی توضیح دهیم. مشاوره انتخاب رشته کنکور

آزمون دستیاری دندان پزشکی - شرایط ثبت نام آزمون دستیاری دندان پزشکی - زمان ثبت نام آزمون دسیار دندان پزشکی - بازار کار دستیاری دندان پزشکی

شرایط ثبت نام آزمون دستیاری دندانپزشکی

آزمون دستیاری دندانپزشکی مرحله ای جهت فراگیری علم بیشتر و همچنین تخصصی شدن در رشته دندانپزشکی عنوان می شود. شرایطی که در ادامه باری ثبت نام در آزمون دستیاری دندان پزشکی گفته شده است بر اساس چندین ماده تعیین گردیده که مرکز سنجش آموزش پزشکی ایران هر یک از این ماده‌ها و مفاد مخصوص به آن ها را تعیین کرده است. جهت شرکت در این آزمون باید دو نوع شرایط عمومی و اختصاصی را دارا باشید. شرایط عمومی در حقیقیت شرایطی می باشد که برای تمامی داوطلبان واجب است و همینطور دارا بودن شرایط اختصاصی در گام بعد، از ملزومات پذیرش به حساب می آيد. شما می توانید در صورت تمایل تمامی این شرایط را از طریق دفترچه ثبت نام مطالعه نمایید.شرایط عمومی که برای تقریبا همه آزمون های سنجش و اشتغال لازم است. و شرایط اختصاصی که صرفا برای آزمون دستیاری دندان پزشکی در نظر گرفته شده است.

  • اعتقاد به دین اسلام یا یکی از ادیان مورد تایید در قانون اساسی و  عدم وابستگی تشکیلاتی به احزاب و گروه های ملحد و محارب
  • پذیرفتن قانون اساسی و مخالف نبودن با نظام جمهوری اسلامی ایران
  • برخورداری از سلامت جسمی، نسبت به رشته انتخابی
  • عدم اعتیاد به مواد مخدر و  نداشتن سوء سابقه کیفری
  • عدم معروفیت به فساد اخلاقی

آزمون دستیاری دندان پزشکی - شرایط ثبت نام آزمون دستیاری دندان پزشکی - زمان ثبت نام آزمون دسیار دندان پزشکی - بازار کار دستیاری دندان پزشکی

شرایط اختصاصی ثبت نام آزمون دستیاری دندان پزشکی

افرادی که موفق به اخذ مدرک دکترای عمومی دندانپزشکی و تحصیل در سال آخر دندانپزشکی عمومی مشروط بر این که تا تاریخ ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ فارغ التحصیل شده باشند و مشمول یکی از بندهای زیر باشند می توانند در آزمون دستیاری دندان پزشکی شرکت نمایند:

  • مشمولان آیین نامه «تسهیل ادامه تحصیل دانشجوهای ممتاز و استعداد درخشان در مقاطع بالاتر در وزارت بهداشت» که شامل مصوب ۳۰ دی ماه ۱۳۹۷ هستند. این داوطلبین تنها در یک نوبت قادر هستند با استفاده از این تسهیلات، در آزمون شرکت کنند. داوطلبان گرامی جهت آگاهی دقیق از جزئیات آیین نامه، حتما سایت مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی کشور را مطالعه نمایید.
  • توجه کنید دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی بر اساس بندهای «ج»، «ه»، «ز» و «ی» ماده ۳ این آیین نامه و همچنین رعایت سایر شرایط آیین نامه، می توانند از تسهیلات بهره مند شوند. اما در غیر این صورت، استفاده از تسهیلات آئین نامه مذکور برای آنان امکانپذیر نخواهد بود.
  • دانشجویان رشته دندانپزشکی عمومی که متأهل هستند، به استناد قانون تسهیل ازدواج جوانان در صورتی که از این فرصت در دوره دانشجویی استفاده نکرده باشند، می توانند حداکثر تا یک سال بعد از فراغت از تحصیل، در آزمون دستیاری دندانپزشکی شرکت نمایند.
  • اگر به هر دلیلی دانشجویان دندانپزشکی عمومی از انجام خدمات طرح نیروی انسانی معاف هستند. باید در صورت قبولی، گواهی معافیت های اعلامی را به دانشگاه محل قبولی ارائه کنند. در غیر این صورت، قبولی آن ها کان لم یکن تلقی و یک دوره نیز از شرکت در آزمون پذیرش دستیار تخصصی محروم خواهند گردید.
  • تبصره: دانشجویان سال آخر در صورت قبولی در آزمون، اگر تا تاریخ اعلام شده فارغ التحصیل نشوند، قبولی آن ها بی فایده خواهد بود.
  • طبق تبصره، دانشجویان تنها یک بار دانشجوی سال آخر به حساب می آیند و می توانند با این عنوان در آزمون شرکت کنند؛ حال می خواهند از پایان نامه دفاع نکرده یا واحد باقیمانده داشته باشند.
  • تاریخ ارزشیابی مدرک تحصیلی دانش آموختگان دندانپزشکی خارج از کشور توسط وزارت متبوع، تاریخ فراغت از تحصیل محسوب خواهد شد.
  • داوطلبانی که مشمول انجام خدمت وظیفه عمومی در سنوات قانونی فارغ التحصیل شده و از نظر مقررات وظیفه عمومی، مرتکب تخلف نشده باشند. در صورت قبولی، معافیت موقت تحصیلی برای این دسته صادر خواهد شد.

زمان ثبت نام آزمون دستیاری دندانپزشکی

جهت شرکت در آزمون دستیاری دندانپزشکی طبق قوانین وزارت بهداشت، درمان و آموزش کشور افرادی که فارغ التحصیل رشته دکتری دندان پزشکی عمومی یا در حال تحصیل در سال آخر دندانپزشکی عمومی، هستند مجاز به شرکت در آزمون می باشند. این آزمون یکپارچه هر سال با نام آزمون دستیاری دندان پزشکی برگزار می شود و افرادی که شرایط این آزمون را دارا هستند، می توانند در این طریق به رقابت با سایر داوطلبان بپردازند.

ثبت نام در آزمون دستیاری دندانپزشکی همچون سایر آزمون ها، از جدول زمان بندی ویژه ای برخوردار است. داوطلبان می بایست اخبار مرتبط به زمان بندی مراحل آزمون را بوسیله اطلاعیه های مرکز سنجش آموزش پزشکی کشور؛ در سایت این سازمان به نشانی sanjeshp.ir  را مطالعه نمایند. آزمون دستیاری دندانپزشکی سال 1400 در تاریخ 29 مهرماه برگزار گردیده و داوطلبانی که در این آزمون شرکت کرده اند، باید در زمان اعلام شده از سوی مرکز سنجش جهت دریافت نتایحج این آزمون اقدام کنند.

در شهریور 1400 دفترچه راهنمای شرایط و ثبت نام آزمون دستیاری دندانپزشکی از طریق سازمان سنجش آموزش پزشکی کشور منتشر شده و زمان برگزاری در این دفترچه درج شده است. طبق اعلام مرکز سنجش آموزش پزشکی کشور، زمان برگزاری این آزمون دستیاری در ساعت 8:30 روز پنج شنبه 29 مهر ماه بوده و کارت ورود به جلسه آزمون از روز دوشنبه 26 مهر بر روی پایگاه مرکز سنجش آموزش پزشکی کشور در دسترس داوطلبان بوده است.

آزمون دستیاری دندان پزشکی به صورت همزمان در دانشگاه های سراسر کشور از جمله علوم پزشکی شهرهای اصفهان، گیلان، همدان، مشهد، يزد ، بندرعباس ، قزوين، كرمان ، شيراز، كرمانشاه، زاهدان، تهران، اروميه، تبريز، ساری، بابل و اهواز برگزار می شود.

اعلام نتایج آزمون دستیاری دندانپزشکی

نتایج اولیه و اسامی واجدان شرایط پذیرش (احراز حداقل 50% نمره ی آزمون)، پس از آماده شدن توسط مرکز سنجش آموزش پزشکی، از طریق سایت اعلام خواهد گردید. آن دسته از داوطلبان که حداقل 50% نمره ی آزمون را کسب کرده باشند، مجاز به انتخاب رشته خواهند شد.

نحوه ثبت نام و مدارک مورد نیاز ثبت نام آزمون دستیاری دندانپزشکی

برای ثبت نام در آزمون دستیاری دندانپزشکی، داوطلب بايد با مراجعه به سايت سنجش نسبت به پرداخت اينترنتي مبلغ 600000 ريال اقدام نماید و با دريافت كد پرداخت، مراحل ثبت نام را آغاز کند. مدارك مورد نیاز جهت ثبت نام اينترنتي در آزمون دستیاری دندانپزشکی به شرح زیر می باشد:

  • به همراه داشتن کارت ملی
  • کپی تمام صفحات شناسنامه
  • داشتن مدرك دكتراي عمومي دندانپزشكي يا گواهي اشتغال به تحصيل در سال آخر تا تاريخ 31/6/97
  • یک قطعه عکس 4 3 x جدید
  • مدرک مرتبط به وضعیت طرح نیروی انسانی
  • مدرك خدمت نظام وظيفه، طبق قوانين سازمان نظام وظيفه
  • گواهی اشتغال به کار مربوط در صورت استفاده از سهمیه ی استانی

سهمیه قبولی در آزمون دستیاری دندان پزشکی

برای شرکت کنندگان آزمون دستیاری دندان پزشکی نیز مثل سهمیه های کنکور سراسری ، سهمیه بومی و ایثار گران و … در نظر گرفته میشود. مدارک مورد نیاز برای داوطلبان آزاد و داوطلبان با سهمیه بومی با یکدیگر متفاوت خواهد بود. اما به طور کلی شرایط ، نحوه ثبت نام و بودجه بندی دروس مورد آزمون، میان سهمیه داران و داوطلبان آزاد مشترک است.

توجه:  ثبت نام آزمون دستیاری دندان پزشکی برای فارغ التحصیلان سایر رشته ها امکان پذیر نمیباشد . اگر میخواهید دستیار دندان پزشک شوید باید دوره های خصوصی شرکت کرده و به امید اشتغال به کار در مطب های دندان پزشکی بنشینید. بازار کار و درآمد دستیاری دندانپزشکی بدون تحصیلات عالیه چندان خوب نیست.

استفاده از سهمیه ایثار گران برای ازمون دستیار دندان پزشک

در صورت استفاده از سهميه ي رزمندگان باید پیش از ثبت نام به سازمان هاي نيروهاي مسلح نسبت به تكميل فرم مخصوص، استفاده از سهميه ی رزمندگان و دريافت كد رهگيري ١٢ رقمي مربوط به سهميه رزمندگان خود اقدام نمایید و سپس در تقاضانامه ثبت نام اينترنتي آزمون، سهميه و كد رهگيري خود را در آن محل درج كنید. تا تأييد نهايي توسط معاونت نيروي انساني ستاد كل نيروهاي مسلح به مركز سنجش آموزش پزشكي ارسال گردد.

پروفایل مناسب دندان پزشک ها

شرایط استفاده از سهمیه بومی برای آزمون دستیاری دندان پزشکی

  • مدارک واجدین شرایط آیین نامه ی تسهیل ادامه تحصیل دانشجویان ممتاز و استعداد درخشان به مقاطع بالاتر در وزارت بهداشت، درمان و آموزشی پزشکی مصوب 21/10/89
  • به همراه داشتن معرفی نامه از مرکز خدمات آموزشی جهت دانشجویانی که مقطع تخصصی را در خارج از کشور گذرانده اند.
  • ارائه گواهی مربوط به کادر نیروهای مسلح مخصوص افراد استخدام شده در نیروهای مسلح
  • ارائه آخرین حکم کارگزینی برای اشخاصی که در وزارت خانه ها، نهادها و سازمان ها مشغول به فعالیت هستند.
  • امضا و تکمیل فرم شماره 3-8 مبنی بر مطالعه کامل مفاد دفترچه راهنما

بودجه بندی سؤالات آزمون دستیاری دندانپزشکی

نحوه بودجه بندی سوالات آزمون دستیاری دان پزشکی عبارتند از: 30 سوال از درس پروتزهاي دنداني، ٢٠ سؤال از هر يك از دروس آسيب شناسي دهان، فك و صورت، ارتودانتيكس، اندودانتيكس، پريودانتيكس، بيماري هاي دهان، فك و صورت، جراحي دهان، فك و صورت، دندانپزشكي ترميمي، دندانپزشكي كودكان، راديولوژي دهان، فك و صورت، زبان انگليسي و ١٠ سوال از دروس دندانپزشكي جامعه نگر و مواد دنداني.

آزمون دستیاری دندان پزشکی - شرایط ثبت نام آزمون دستیاری دندان پزشکی - زمان ثبت نام آزمون دسیار دندان پزشکی - بازار کار دستیاری دندان پزشکی - حقوق دستیار دندانپزشک
شرایط مالی بعد از آزمون دستیاری دندان پزشکی

بازار کار و حقوق دستیاری دندان پزشکی

مثل هر شغل دیگری ، بازار کار و حقوق دستیاری دندان پزشکی نیز بسته به شرایط کار ، ساعت کاری ، تجربه و کیفیت کار خود فرد بستگی دارد. اما باتوجه به شرایط جامعه و هزینه های بالای دندان پزشکی این روزها در کشور، اگر کمی زرنگ باشید و در دوره ها و آزمون دستیاری دندان پزشکی شرکت کنید، میتوانید بدون نیاز به گذراندن دوره 7 ساله دندان پزشکی ، به ارائه خدمات دندان پزشکی بپردازید و پول خوبی به جیب بزنید. بازار کار دستیار دندان پزشک متفاوت است.

مثلا یک دستیار دندان پزشک میتواند در مطب دکتر کار کند و حقوقی متوسط متناسب با ساعات کاری خود هنراه با بیمه دریافت کند. نمیتوانیم بگوییم یک دستیار دندانپزشک دقیقا چقدر حقوق میگیرد. چون بعضی پزشکان یک روز درمیان به مطب می آیند و طبیعتا حقوق یک روز درمیان را نیز میپردازند. از سوی دیگر برخی پزشکان صبح تا غروب را در مطب میگذرانند و قانونا باید حقوق متناسب با وزارت کار را به دستیار بدهند. اما آنچه مسلم است این است که اگر بخواهی در مطب دندان پزشک کار کنی، حقوق خیلی بالایی بدست نمی آوری بلکه باید برنامه دیگری بچینی!

حقوق دستیاری دندان پزشکی در بازار کار آزاد

با توجه به اینکه این روزها پزشکان متخصص دندان پزشکی برای ارائه خدمات هزینه بالایی دریافت میکنند و اقشار ضعیف تر جامعه توانایی پرداخت این هزینه را ندارند، دستیار دندان پزشک میتواند با یادگیری فوت و فن کار در مدتی که در مطب کار میکند، بعد از مدتی شروع به ارائه خدمان اولیه مثل ارتودنسی یا دندان پزشکی کودکان و سالمندان بپردازد.

همچنین دستیار دندان پزشک میتواند در شرکت های بیمه خدمات دندانپزشکی مشغول به کار شود. هرچند در این سمت نیز به اندازه کافی حقوق به دستیار دندان پزشک داده نمیشود. راهکار های دیگری که برای یک دستیار دندان پزشک بازار کار سود آوری میسازد ، فروش محصولات دندان پزشکی، آموزش دوره های دستیاری دندانپزشکی برای داوطلبان شرکت در آزمون و ادامه تحصیل برای اشتغال در شغل کارشناس سلامت دهان و دندان در مراکز پزشکی است.

برای شرکت در کنکور تجربی با تضمین قبولی در رشته دندانپزشکی کلیک کن.

مهشید صالحی نژاد

مهشید صالحی نژاد مدیر تیم تولید محتوای سایت مشاوره تحصیلی هستم. سعی می کنم بهترین و با کیفیت ترین محتوای آموزشی را در اختیار شما قرار دهیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا