پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت برنامه ی 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

مقالات آموزشی و مشاوره ایرشته های دانشگاهی ریاضیمعرفی رشته

رشته مهندسی کشتی

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
به این نوشته امتیاز دهید

کار در کشتی های باری یا مسافربری، کاپیتانی کشتی و فعالیت در نیروی دریایی میتواند رویای بسیاری از دانش آموزان باشد. یکی از راه های ورود به این مشاغل و بازار کار تحصیل در رشته مهندسی کشتی است که از طریق کنکور ریاضی به جذب داوطلبان البته با پذیرش متمرکز شرایط خاص میپردازد. بهتر است که اطلاعات اولیه ای درباره ظهور این رشته در ایران و جهان شروع کنیم.

برای اولین‌بار توماس نیوکومن بود که یک موتور با بخار ایجاد کرد تا بتواند آب را از معادن بیرون بکشد. سپس در سال 1807 رابرت فولتون با موفقیت توانست توسط یک موتور بخار یک کشتی را به حرکت در آورد. ادغام یک موتور بخار در یک شناور شروع حرفه مهندسی دریا بود و سپس بعد از چندین سال بود که اولین سفر دریایی از آمریکا به اروپا اتفاق افتاد. حدود 50 سال بعد این صنعت و کشتی‌ها به اوج خود رسیدند و یکی از کشتی‌های بار امروزی ایجاد شد.

مهندسی کشتی یکی از گرایش‌های رشته مهندسی دریا می‌باشد که هدف آن تربیت نیرو برای انجام امور مربوط به امور کشتی‌هاست. فارغ‌التحصیلان در این رشته بعدها به‌عنوان کارشناس، آمادگی و صلاحیت هدایت فنی کشتی و مسائل مربوط به آن را خواهند داشت.

مشاوره انتخاب رشته کنکور

معرفی رشته مهندسی کشتی

این رشته از گرایش های رشته مهندسی دریا است و در دروس رشته مهندسی کشتی، امور مربوط به فناوری موتوری و کاربری کشتی و تا حدی بدنه آن آموزش داده می‌شود. در واقع مهندس کشتی مدیر فنی کشتی است و وظیفه تعمیر و نگهداری و همچنین راه‌اندازی موتور کشتی را برعهده دارد.

معمولا در هر کشتی یک یا دو مهندس متخصص حضور دارند تا بتوانند در صورت ایجاد بحران، ایراد را تشخیص دهند و کشتی و سرنشینان را نجات دهند.

اگر از انتخاب گرایش های مهندسی کشتی اطمینان دارید، بهتر است نکاتی را نیز درباره شرایط ورود به بازار کار بدانید. دانشجویان پس از گذراندن دروس تئوری، موظف‌اند 6 ماه روی کشتی‌های اقیانوس پیما در خارج از کشور آموزش ببینند. در این دوره افراد در زمینه امور فنی کشتی و کارشناسی برای این امور به صورت عملی آموزش می‌بینند و سپس در زمینه مشاغل فنی مربوط به صنایع دریا مشغول به کار می‌شوند.

مجموعه دروسی که در این رشته تدریس می‌شود همراه با به‌کارگیری علوم مهندسی مکانیک و فناورهای مربوط به آن، کارهای لازم برای طراحی و راهبری و نگهداری سیستم‌های فوق را به دانشجویان ارائه می‌دهد. این فرآیند دانشجویان را برای طراحی و ساخت در صنایع دریایی، صنایع کشتی‌سازی، سازه‌های درون آبی و ساحلی، شناورها و سکوهای دریایی آماده می‌کند.

ارائه محدود رشته مهندسی کشتی در دانشگاه های دولتی و در شهرهای مشرف به دریا و دارای فعالیت دریاداری، قبولی در گرایش های مهندسی کشتی را سخت تر میکند. گرایش های این رشته در مقطع کارشناسی ارشد شامل 2 گرایش سازه ­کشتی و هیدرومکانیک کشتی می شود.

از دانشگاه های پذیرنده رشته مهندسی کشتی میتوان به دانشگاه های زیر اشاره کرد:

  • دانشگاه‌های دریانوردی و علوم دریایی چابهار
  • علوم و فنون دریایی خرمشهر دانشگاه خلیج‌فارس بوشهر
  • صنعتی شریف
  • صنعتی امیرکبیر
  • صنعتی نفت
  • صنعتی مالک‌اشتر

دروس رشته مهندسی کشتی در دانشگاه

در ادامه به شرح دروس رشته مهندسی کشتی می پردازیم. دانشجویان این رشته به‌طورکلی در مقطع کارشناسی موظف به گذراندن 140 واحد درسی در بخش‌های عمومی، پایه، اصلی، تخصصی و اختیاری می‌باشند که به‌صورت زیر تقسیم‌بندی می‌شود:

  • دروس عمومی: 20 واحد
  • دروس پایه: 22 واحد
  • دروس اصلی: 42 واحد
  • دروس تخصصی: 41 واحد
  • دروس اختیاری: 15 واحد

دروس پایه و اصلی رشته مهندسی کشتی:

ریاضی 1 و 2، برنامه‌نویسی کامپیوتر، فیزیک 1 و 2، معادلات دیفرانسیل، محاسبات عددی، آزمایشگاه فیزیک 1 و 2.

شیمی و خواص مواد، رسم فنی و طراحی مهندسی 1 و 2، دینامیک، ترمودینامیک، مقومت مصالح، اصول مهندسی دریایی 1 و 2، مبانی مهندسی برق و آزمایشگاه، استاتیک، انتقال حرارت و آزمایشگاه، مکانیک سیالات، اجزای ماشین 1 و 2، کنترل اتوماتیک و اندازه‌گیری.

دروس تخصصی رشته مهندسی کشتی:

موتورهای دیزل دریایی و آزمایشگاه، توربین گاز دریایی، تأسیسات عمومی، معماری کشتی، دیگ‌های بخار، توربین‌های بخاردریایی، ماشین‌آلات فرعی، معماری کشتی، سیستم‌های الکتریکی در کشتی و آزمایشگاه، زبان تخصصی، خوردگی در تجهیزات دریایی، کارگاه تأسیسات، کارگاه تجهیزات دریایی، کارگاه توربین و دیگ بخار، کارگاه موتورهای دیزل، تکنولوژی کارگاهی 1 و 2، دریانوردی.

دروس اختیاری رشته مهندسی کشتی:

ریاضیات مهندسی، ارتعاشات و آزمایشگاه، دریانوردی و ملوانی، ساختمان کشتی، صدا و ارتعاشات در کشتی، سیستم‌های انتقال قدرت، آزمایشگاه کنترل و اندازه کیری، آزمایشگاه ترمودینامیک، روش‌های تولید، مدیریت تعمیر و نگهداری، کمک‌های اولیه و اطلا

کارنامه قبولی رشته مهندسی کشتی

کارنامه قبولی رشته مهندسی کشتی در هر یک از دانشگاه‌ها متفاوت است. جدول زیر نمونه کارنامه های قبولی این رشته در سال 99 است. با مشاهده این جدول می توانید به طور حدودی تخمین بزنید که در کدام دانشگاه ها می‌توانید قبول شوید.

مهارت های لازم برای رشته مهندسی کشتی

در ادامه شرح مهارت های لازم برای رشته مهندسی کشتی می پردازیم. به‌طورکلی دانشجویان رشته مهندسی دریا در هر گرایشی باید در دروس ریاضی و فیزیک قوی باشند. همچنین به زبان انگلیسی مسلط باشند چرا که بیشتر منابع درسی آنها به زبان انگلیسی است. از طرفی مهندسان کشتی مدام در حال سفر به خارج از کشور هستند. پس نیاز دارند به زبان بین المللی تسلط داشته باشند تا در طول سفرها به مشکل نخورند. دانشجویان باید از سلامت کامل برخوردار باشند و در آزمایشات پزشکی آنها مشکلی وجود نداشته باشد حتی دانشجویان نباید مشکلاتی نظیر کوررنگی داشته باشند.

کار در دل دریا دشواری‌های خاص خود را دارد که دانشجو باید خود را برای آنها آماده کند. یکی از مسائل که به‌خوبی مشخص است دوری‌های طولانی‌مدت از خانواده برای انجام سفرهای دریایی است. همچنین مهندس کشتی باید خود را برای زندگی در شرایط دریایی و ساحلی تطبیق دهد و علاقه‌مند به کار در محیط‌های دریایی و ساحلی باشد.

از مهم‌ترین مسئولیت‌های مهندسین کشتی می‌توان به وظیفه راه اندازی و نگهداری و تعمیرات ماشین‌آلات اشاره کرد. در قسمت موتورخانه کشتی 5 مهندس با رده‌های سرمهندس، مهندس دوم، مهندس سوم، مهندس چهارم و پنجم مشغول به کار می باشند.

وظایف هرکدام از رده‌ها به این صورت است:

  • سرمهندس: مسئولیت‌های تمام ماشین‌آلات کشتی، مسئولیت دستگاه‌های برودتی، مسئول سوخت‌گیری و مشاور فنی کشتی
  • مهندس دوم: مسئولیت تمامی ماشین‌آلات موتورخانه
  • مهندس سوم: مسئول موتور اصلی و کمپرسورهای هوا و دیگ بخار
  • مهندس چهارم: مسئول ژنراتورها و دستگاه تصفیه سوخت و سوخت‌گیری
  • مهندس پنجم: چک کردن و تنظیم کلیه ماشین‌آلات موتورخانه

عات پزشکی، اصول مهندسی زیردریایی، تئوری ماشین، آزمایشگاه خواص مکانیکی مواد، آزمایشگاه مکانیک سیالات، کارگاه برق، پروژه.

معرفی رشته فیزیوتراپی

بازار کار مهندسی کشتی در ایران

در ادامه به شرح بازار کار رشته مهندسی کشتی می پردازیم. مشاغلی که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم از جمله فعالیت‌هایی است که فارغ‌التحصیلان می‌توانند در آینده در آنها مشغول به کار شوند:

مهندسی دریا، مهندسی مکانیک، کارشناس یا مدیر خرید و تدارکات، کارشناس تحقیقات بازار، مدیر فروش صنایع دریایی

دانشجویان این رشته بعد از تحصیل می‌توانند در ارگان‌هایی مانند شرکت کشتی‌رانی جمهوری اسلامی ایران پذیرفته شوند و از همان ابتدای کار بورسیه نهادهای دریایی شوند. همچنین کارخانه‌های دریایی و کشتی‌سازی در بوشهر، شمال و خلیج‌فارس از کارخانه‌های مهم کشتی‌سازی هستند که فارغ‌التحصیلان می‌توانند در آنها استخدام شوند. علاوه بر همهٔ اینها متقاضیان می‌توانند در سازمان بندرها و کشتی‌رانی مشغول به کار شده و ساخت سکوهای شناور را به عهده بگیرند.

تحصیل رشته مهندسی کشتی در خارج از کشور

در دنیای کنونی کشتی‌ها و ناوهای دریایی به تکنولوژی و تجهیزات به روزی مجهز هستند که فقط افراد متخصص در این زمینه می‌توانند از پس اداره و مدیریت این تجهیزات برآیند. دانشجویان می‌توانند در مقاطع کارشناسی، ارشد و دکترا در خارج از ایران به تحصیل بپردازند. در مقطع کارشناسی سه رشته مهندسی دریا، مهندسی اقیانوس و مهندسی مکانیک وجود دارد و اگر تمایل به کار در حوزه‌های مدیریتی دارید می‌توانید در مقطع ارشد و دکترا در این رشته ادامه تحصیل دهید.

از بین گرایش‌های این رشته نمی‌توان بهترین را معرفی کرد چرا که ادامه تحصیل و مطالعه بستگی به علاقه شخصی شما دارد برای مثال اگر شما علاقه به ساخت و طراحی کشتی هستید می‌توانید مهندسی کشتی را برای تحصیل انتخاب کنید.

انتخاب اول بسیاری از داوطلبان برای پذیرش این رشته کشور آمریکاست. در کشور آمریکا دانشگاه‌های بسیار خوبی در این زمینه وجود دارد اما تعداد آنها کم است، در نتیجه رقابت بر سر این دانشگاه‌ها زیاد است. همچنین پیداکردن کار مرتبط با این رشته در آمریکا نسبتاً سخت است. در درجه دوم باتوجه‌به تکنولوژی و صنایع کشتی سازی به کشورهای آسیایی انتقال پیدا کرده است کشورهای چین و ژاپن گزینه‌های مناسبی برای اپلای هستند.

از دانشگاه‌های پذیرنده این رشته می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • South Tyneside College
  • Marine Engineering and Research Institute (MERI)
  • Webb Institute
  • California Maritime Academy
  • Dalian Maritime University
  • Toba National College of Maritime Technology

تیم مشاوره تحصیلی مهندس حاج کرم

در مقاله معرفی رشته مهندسی کشتی سعی کردیم دید جامع و کاملی از این رشته را ارائه دهیم. اگر قبولی در کنکور و بهترین دانشگاه‌های کشور هدف شماست و می‌خواهید با ورود به دانشگاهی معتبر و انتخاب رشته‌ای مناسب آینده شغلی خود را به بهترین شکل بسازید، تیم مشاوره تحصیلی و برنامه ریزی آکو به مدیریت مهندس حاج کرم در کنار شما خواهد بود. ما به شما کمک می‌کنیم تا در مهم‌ترین سال زندگی‌تان، بهترین خود را اجرا کنید و عالی‌ترین نتیجه را بگیرید.

تلگرام تیم مشاوره تحصیلی آکو

شما می‌توانید برای ارتباط با برترین مشاوران کشور با شماره 02633408944 ارتباط برقرار کنید. تیم مشاوره تحصیلی مهندس حاج کرم اینجا حضور دارند تا پاسخگوی سوالات شما باشند. همچنین می‌توانید سوالات خود را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

سهیل حاج کرم

برنامه ریزی و مشاور تحصیلی یک هنره! من سهیل حاج کرم همیشه و همه جام میگم و گفتم: که من یک مشاور تحصیلی ام نه یک مشاور جذب!!!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا