پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت برنامه ی 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

مشاور منتحلیل و برنامه ریزی دروس

آنالیز سوالات روانشناسی کنکور 1400 انسانی

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
به این نوشته امتیاز دهید

بررسی سوالات کنکور های سال‌های قبل به شما کمک می‌کند تا با نحوه طراحی سؤال و با سبک و نوع سوالات کنکور و استانداردهای آن بیشتر آشنا شوید. درواقع کنکورهای سال‌های قبل می‌توانند راهنمای خوبی برای داوطلبان باشند.آنالیز سوالات کنکور نشان داده است که ایده اصلی طراحی سؤالات حدود 80 درصد مشابه سؤالات سال‌های گذشته است و طراحی تست‌های جدید با ایده‌های جدید کمتر دیده می‌شود. معمولاً هرسال فرم و چارچوب طراحی سؤال به شکل سال‌های گذشته است و همین امر می‌تواند به داوطلبان در داشتن مطالعه مفید برای کنکور کمک کند. در این مقاله می‌خواهیم به جهت همین اهمیت به بررسی و آنالیز سوالات روانشناسی کنکور انسانی سال 1400 بپردازیم.

آنالیز سوالات روانشناسی کنکور 1400 انسانی

آنالیز تک تک سوالات روانشناسی کنکور 1400 انسانی

داوطلبان هدفمند برای رسیدن به نتیجه دلخواه خود، کار خود را با برنامه‌ریزی صحیح آغاز می‌کنند. یکی قدم‌ها برای رسیدن به برنامه‌ریزی درست بررسی بودجه بندی سوالات و ضرایب هر درس متناسب با زیرگروه مربوطه است. در این قسمت به بررسی بودجه بندی سوالات درس روانشناسی در کنکور انسانی می‌پردازیم.

درس روانشناسی از دروس اختصاصی کنکور رشته انسانی به‌حساب می‌آید و در دفترچه دروس اختصاصی قرار دارد. تعداد سؤالات این درس 20 عدد و مدت‌زمان پاسخگویی به سوالات درس روانشناسی در کنکور به صورت استاندارد 15 دقیقه می‌باشد. سؤالات این درس در دفترچه تخصصی به‌عنوان آخرین درس وجود دارد و داوطلبان در انتهای دفترچه یعنی از سؤال 261 تا 280 با درس روانشناسی مواجه هستند. درس روانشناسی برای زیرگروه‌های مختلف رشته انسانی دارای ضریب‌های مختلفی است. ضرایب این درس به شرح زیر است:

  • زیرگروه یک: ضریب 1
  • زیرگروه دو: ضریب 2
  • زیرگروه سه: ضریب 3
  • زیرگروه چهار: ضریب 3
  • زیرگروه پنج: ضریب 3

درس روانشناسی از 8 درس تشکیل شده است که هرکدام از دروس تعداد سؤال مشخصی در کنکور سراسری دارند که در ادامه به بودجه بندی و آنالیز سوالات روانشناسی کنکور انسانی در سال های 1400 و قبلتر می‌پردازیم.

بیشتر بخوانید: آنالیز علوم و فنون کنکور انسانی 1400

روانشناسی کنکور انسانی 1400

بررسی سوالات روانشناسی کنکور 1400

آنالیز روانشناسی کنکور انسانی 1400 نشان میدهد که تمامی سوالات طرح شده در کنکور 1400 بر اساس متن کتاب درسی طراحی شده بود و با اهداف کتاب درسی متناسب بود. ترتیب قرارگیری سؤالات نیز از نظام خاصی پیروی کرده و بر اساس دروس کتاب درسی بود. سوالات روانشناسی در کنکور انسانی 1400 همچون سال‌های گذشته دارای دو تیپ بندی بوده است: حفظی و مفهومی.

به لحاظ بودجه‌بندی درس روانشناسی در کنکور 1400 مشابه سال 99 بود و توزیع بندی سؤالات بین دروس کاملاً متناسب بود. در جدول زیر بودجه‌بندی روانشناسی بر اساس دروس را مشاهده مشکنید:

آنالیز بودجه بندی سوالات روانشناسی کنکور 1400

آنالیز سوالات روانشناسی کنکور 1400 انسانی

همان‌طور که در جدول بالا مشاهده می‌کنید بیشترین سؤالات مربوط به درس 3 و 4 و کمترین آن مربوط به درس 7 است. به لحاظ سختی سوالات باید گفت در کنکور 1400 سوالات درس روانشناسی در حد انتظار بود و به طور معقولی طرح شده بود.

تنها در سؤالات 280 و 264 ممکن است داوطلبان با چالش مواجه شده باشند زیرا هدف سؤال 280 به طور واضح مشخص نبوده و در سؤال 264 وجود گزینه‌های شبیه به هم می‌تواند داوطلب را گیج کند.

سوالات روانشناسی کنکور انسانی در سال 1400 بیشتر به سمت سؤالات مفهومی سوق پیدا کرده است و شاهد مثال‌های خارج از کتاب بسیاری در این درس بودیم. از نحوه طراحی سؤالات درس روانشناسی در کنکور سال 1400 می‌توان این‌گونه نتیجه گرفت که تنها با حفظ کردن مطالب نمی‌توان به سؤالات پاسخ داد بلکه داوطلبان باید تسلط و تحلیل و بررسی و آنالیز جامع  از مفهوم دروس روانشناسی داشته باشند تا بتوانند به درصد مطلوبی در پاسخگویی به سوالات روانشناسی کنکور انسانی سال 1400 به بعد برسند.

بیشتر بخوانید: آنالیز تاریخ و جغرافیای کنکور انسانی

سؤالات سخت و چالشی در روانشناسی 1400

در این قسمت سؤالاتی که ممکن است برای داوطلبان سخت‌تر بوده باشد را جمع آوریم کردیم تا دانش‌آموزان با دیدن و تحلیل این سؤالات بتوانند نحوه طرح سؤال و سبک طراحی را بهتر درک کنند.

تست های سخت روانشناسی کنکور انسانی 1400
تست های سخت روانشناسی کنکور انسانی 1400

نحوه پاسخگویی داوطلبان کنکور 1400 به درس روانشناسی

آنالیز میزان پاسخگویی داوطلبان به سوالات روانشناسی در کنکور 1400 انسانی نشان میدهد که بیش از نیمی از داوطلبان درس روانشناسی را بین 0 تا 10 درصد میزنند. پس با کمی تلاش و مطالعه صحیح این درس میتوانید تراز و رتبه خود را حداقل نصف کنید. اما چطور؟

روش مطالعه درس روانشناسی برای کنکور

در ابتدای مطالعه این درس نیاز است داوطلب به مطالعه درس از روی کتاب درسی بپردازد سپس برای فهم و یادگیری بیشتر از منبع کمک‌آموزشی خود برای مطالعه درس‌نامه استفاده کند. پس از انجام مطالعه برای بار اول نیاز است داوطلب چندین تست آموزشی به جهت آشنایی با نحوه طرح سؤال از آن درس حل کند و هم‌زمان با حل تست برای پاسخگویی از درس‌نامه کتاب کمک بگیرد.

حل تست‌های آموزشی کمک می‌کند تا داوطلب میزان یادگیری خود و تسلطش را بسنجد تا بدانید میزان یادگیری او پس از مطالعه چه اندازه بوده است. سپس باید به حل تست‌های بیشتر در وعده‌های دیگر درسی بپردازد تا آموخته‌ها و ذهن خود را به چالش بکشد و حل تمرین و تست بیشتر به داوطلب کمک می‌کند تا مطالب بیشتری بیاموزد.

بیشتر بخوانید: آنالیز اقتصاد کنکور انسانی

مرکز مشاوره کنکور آکو درباره کنکور انسانی 1401 میگوید

ما برای شما از همین امروز برنامه ویژه ای در نظر گرفته ایم که میتواند تمام روزهایی که درس نخوانده اید را جبران کند. همه این تصمیمات با مشاوره متخصصین کنکور تیم مشاوره آکو اتخاذ شده است و بر اساس آنالیز های متعددی که بر نتایج دروس مختلف در کنکور های سال های گذشته رخ داده طبقه بندی شده اند. همین امروز با ما تماس بگیرید تا بتوانیم  باهم رویای شما را محقق کنیم.

مشاوره کنکور تجربی - تابستان کنکور تجربی 1402

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا