پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت برنامه ی 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

مشاور من

3 عامل افسردگی کنکور را باهم درمان کنیم!

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
به این نوشته امتیاز دهید

راه درمان افسردگی کنکور سرزنش و خود برتر بینی مشاور کنکور نیست و ماهم این رو میدونیم و قراره توی این مطلب درمان افسردگی کنکور رو رک و پوست کنده براتون بگیم . قبل از اینکه راه حل رو بگیم باید مشخص کنیم که چه مشکلاتی شامل این راه درمان میشه؟ اگه واقعا فکر میکنی که افسردگی دوران کنکور به سراغت اومده احتمالا یک یا چند مورد از علائم زیر رو توی خودت میبینی.

  • انگیزه نداری و فکر میکنی به هیچجا نمیرسی
  • درس میخونی ولی اعتماد بنفس نداری و همش به خودت بد و بیراه میگی برای خنگ بودن یا نفهمیدنت
  • حوصله درس خوندن نداری
  • همش دوست داری توی تخت خواب خوابیده باشی ولی خوابت هم نمیاد
  • در عین حال که حوصله نداری استرس داره از درون میکشتت و نمیخوای با هیچکس درباره این موضوع حرف بزنی
  • درباره درس خوندنت به دوستات، خونوادت یا مشاورت دروغ میگی و عذاب وجدان هم داری ولی نمیتونی درس بخونی
  • زیادی به آینده فکر میکنی و ناامید ترینی
  • وقتی کسی راجب درس خوندنت حرف میزنه یا نظر میده عصبانی میشی
  • دنبال این هستی که درس نخوندنت رو نتیجه یک عامل بیرونی مثل خونواده، خواهر و برادر یا حتی یک عزیز فوت شده بدونی!
  • به فکر این هستی که قبل از کنکور یک بلایی سر خودت بیاری و بگی چون این اتفاق افتاد کنکور رو خراب کردم

اگه یک یا چند مورد از نشونه های گفته شده یا موارد مشابه رو داری وارد شدن تو به مرحله افسردگی کنکوری ها رو تبریک میگم! تو تنها نیستی و این اتفاق تقریبا برای همه داوطلبان حداقل یکبار افتاده که ممکنه شدتش فرق کنه ولی ماهیت و راه حلش یکیه!

اگر پدر و مادر هستید و دارید این مطلب رو میخونید خواهش میکنم رفتار سمی والدین کنکوری رو بذارید کنار و رفتار صحیح با دانش آموز کنکوری رو یاد بگیرید یا کار رو به دست یه مشاور خوب بسپارید که بتونید از این طریق کنترل لازم رو داشته باشید. رفتار سمی چیه؟ عکس زیر رو ببین!

رفتار های سمی خانواده کنکوری که باعث تشدید افسردگی کنکور میشه

افسردگی کنکور شاید بلایی سر بچه ها بیاره!

با سابقه مشاوره بیش از 10 ساله ای که تیم ما داره و باتوجه به نظارت تخصصی تیم مشاوره کنکور آکو این به ما ثابت شده که واقعا بعضی دانش آموز ها از این کار ها میکنن! یعنی تو لحظه های کلیدی که باید درس بخونن انقدر ذهنشون خلاقه که به یه روش های ناشناخته ای خودشون رو مریض میکنن یا یه بلایی سر خودشون میارن که بگن به این علت نمیتونیم درس بخونیم و بعد هم که کنکور رو خراب کردن میگن من تو سال کنکورم این اتفاق افتاد طبیعیه که درس نخونده باشم و رتبم خوب نباشه!

شاید ظاهر خیلی عادی هم داشته باشه این دانش آموز ولی این طفلی درگیر افسردگی دوران کنکور شده و واقعا نیاز به درمان داره و تا وقتی روش درس خوندنش درست نشه و به خودش در مطالعه کنکوری ایمان نیاره چیزی درست نمیشه!

بعضی از این رفتار ها هم خطرناک از نظر فیزیکی نیستن اما درس خوندن دانش آموز رو درگیر میکنن. مثلا دانش آموز دقیقا زمانی که میخواد شروع کنه به درس خوندن خوابش میگیره یا گریه اش میگیره و اینطوری همه رو قانع میکنه که به خواستش جواب بدن و بگن نمیخواد درس بخونی! حتی مشاور!

برخی رفتار ها هم غیر ارادی ان و شاید اصلا دانش آموز ندونه که دچار افسردگی دوران کنکور شده. مثلا ذهنش خودش رو به نفهمیدن و بلد نبودن میزنه! هرچی درس میخونه میبینه نمیفهمه و هیچ تستی نمیتونه بزنه! فکر میکنه خنگه و استرس و ناراحتی و گریه و باقی ماجرا!

پس هر کسی متناسب با شخصیتش و متناسب با محیطی که در اون رشد کرده رفتار های خاص خودش رو خواهد داشت مهم اینه که علت و درمان افسردگی کنکور یکی هست!

اگه تو هم از این فکر ها و رفتار ها داری بیا تا بهت بگم این رفتار ها و افکار خطرناک نتیجه چیه! نتیجه کمک خواستن و جواب نگرفتن! اینکه تو فکر میکنی دیگه هیچکس به حرفت گوش نمیده و باورت نداره و باید حتما یه بلایی سرت بیاد که بقیه به حرفات گوش کنن و بهت حق بدن!

چون کسی فشار هایی که روت بوده رو درک نکرده و همه گفتن ای بابا دوتا کتاب میخوای بخونی دیگه! هیچکس نفهمیده 10 ساعت درس خوندن در روز یعنی چی! و هیچکس متوجه نشده که باتوجه به تیپ شخصیتی تو این استرس های کنکور قراره چه تاثیری روی تو بذاره!

حالا با این افکار چیکار کنیم؟

نظر مشاور کنکور آکو درباره رتبه برتر شدن 1403

راهکار و درمان افسردگی کنکور

در مرحله اول بیا و با خودت و ما رو راست باش. یه دفترچه بردار و جواب این سوال ها رو بنویس و هرجا جواب سوالت اشتباه بود بدون که باید درس خوندن رو بذاری کنار و با یک تست شخصیت شناسی بری سراغ علاقه ات! این درسی که تو میخونی به دردت نمیخوره!

قبل از اینکه بریم سراغ هدف شناسی و ببینیم که اصلا تو به درد کنکور میخوری یا نه باید از این حال خارج شی و همش توی جات دراز نکشیده باشی! این افسردگی کنکور میتونهباعث شکست در زمینه های دیگه هم بشه و اونجاست که کار خرابه! پس برای بیرون اومدن و درمان افسردگی دوران کنکور 9 مرحله رو باید هرروز اجرا کنی و به پشتیبانت گزارش بدی. باید اولین ساعت روزت رو به خودت و بهتر شدن حال روحیت اختصاص بدی. :

  • حتما صبح ساعت 6 بیدار شو
  • حتما دوش بگیر اول صبح
  • وقتی داری دوش میگیری یه آهنگ انگیزشی با صدای بلند بذار
  • حتما صبحونه بخور
  • حتما ورزش کن حتی شده چند حرکت کششی برای شروع
  • 15 دقیقه وقت داری برنامه درسی و کارای امروزت رو بنویسی

اگه انقدر زود برات بیدار شدن خیلی سخته و نمیتونی از رختخواب دل بکنی و مدرسه هم نداری، فعلا با ساعت 8 شروع کن و کم کم این روتین رو حتما به ساعت 6 تا 7 برسون. برنامه ریزی کوتاه مدت و بلند مدت داشته باش ولی فعلا بلند مدت رو بذار کنار و هرروز فقط برای همان روز و بر اساس میزان حوصله ات برنامه بریز تا اول عادت کنی و بعد از گذر از افسردگی دوران کنکور بری سراغ برنامه ریزی جون دار برای رتبه برتر شدن!

مشاور کنکور فنی حرفه ای آنلاین و حضوری در کرج، تهران و فردیس

چطور از رختخواب دل بکنم برای از بین بردن افسردگی دوران کنکور؟

یکی از بزرگترین مشکلاتی که افسردگی کنکور برای شما پیش میاره و درواقع نه تنها درس خوندن بلکه هرنوع فعالیتی رو در طول روز براتون ملال آور میکنه همین خواب آلودگی هست. البته که قبل از این درباره راه های تنظیم خواب در سال کنکور حرف زدیم.

اما اینجا مسئله درگیری با افسردگی کنکور است و نکته مهم تر اینجاست که دانش آموز احساس خواب آلودگی ندارد و دراقع چون تخت نماد درس نخوندنه ذهنش به اون وابسته شده و حاضر نیست به این راحتی ها از نقطه امن خودش خارج بشه و بره دنبال ماجراجوی توی دنیایی که کسی بهش کمک نمیکنه! حالا برای مقابله با این علامت افسردگی کنکور چیکار کنیم؟

  • شب حتما حتما قبل از 12 و نیم خواب باش که استراحت مفید داشته باشی!
  • شام سنگین نخور چون شام سنگین یعنی خواب سنگین
  • مواد کافئین یا نیکوتین دار مثل چای، قهوه، الکل، سیگار و … کلا در سال کنکور ممنوعه و اگه دچار افسردگی کنکور شدی که ممنوع علی ممنوعه!
  • وقتی میخوای بخوابی حتما پرده رو بزن کنار که صبح نور آفتاب بخوره تو چشمت و خود به خود بیدار شی!
  • فقط یک آلارم بذار و با همون اولیش بلند شو (اگه خواب میمونی بذار خواب بمونی سه چهار بار که خواب بمونی بار پنجم پای میشی)
  • وقتی چشمات باز شد برای خاموش کردن آلارم حتما پتو رو بزن کنار!
  • حتما همون لحظه توی تخت چند تا حرکت کششی انجام بده

برنامه ریزی برای درس خوندن با وجود افسردگی کنکوری ها

از 7 صبح و بعد از انجام روتین درمان افسردگی کنکور، تا 2 بعد از ظهر باید سه وعده دو ساعتی داشته باشی و در این میان ساعت 2 هم میتونی 20 الی 30 دقیقه وعده ناهار و استراحت داشته باشی. مابقی روز رو باید جوری تقسیم کنی که توی زمان باقی مانده مثلا از ساعت 3 بعد از ظهر تا 9 شب 5 ساعت درس بخونی حالا اگه خیلی حوصله نداری و اولاشه میتونی وعده های 45 دقیقه ای به ویژه برای درسای تشریحی یا درسایی که توشون قوی تری بذاری.

شروع برای رتبه برتر شدن از مهرماه با تیم مشاوره آکو

اگه دانش آموز عادی هستی تایم های صبح رو اختصاص به به درسایی که توشون خوب نیستی چون ذهنت فعال تره اما اگه دچار افسردگی کنکور شدی با درسایی که دوست داری شروع کن و بعد از ظهر که موتورت داغ شده و حالت بهتره غورباقه ات رو قورت بده! ببین کلا کاری که قراره از الان تا کنکور بکنی اینه:

برنامه شروع کنکور از مهر با تیم مشاوره مهندس حاج کرم

قبل از اینکه هیچ برنامه ریزی انجام بدی سوال های زیر رو به من جواب بده!

شماره سوالسوالجوابراهکار جواب غلط
1واقعا این هدفی که داری دنبال میکنی و کنکوری که داری براش میخونی علاقه و هدف خودت توی زندگیه؟ بخاطر بقیه و جو مدرسه و اینکه درست خوب بود رفتی این رشته رو نخوندی؟بله هدف خودم بوده9 و واقعا دوستش دارم و متناسب با شخصیتمهبله: در ادامه همراهه باش برای درمان افسردگی کنکور
خیر: دفتر و کتابت ور ببند و برو دنبال علاقه ات. اگه پدر مادرت نمیذارن زنگ بزن02633408944
2وقتی درس میخونی حس خوبی به این کار داری؟ فکر نمیکنی این درسارو خوندن وقت طلف کردنه ؟بله حس خوبی دارم و اگه مشکلی برام پیش نیاد میتونم به راحتی ادامه بدمبرای شروع فقط کتاب درسی مورد علاقتو بخون و بیخیال تست زنی شو
3روش مطالعه درست رو بلدی؟ روزت رو برنامه ریزی میکنی و تقسیم بندی داری؟بله مشاور دارم که برام برنامه ریزی روزانه انجام میده یا از ازمون های آزمایشی برای برنامه ریزی هفتگی کمک میگیرم و دقیقا میدونم دارم چیکار میکنمهمین حالا با یک شخص آگاه و دلسوز و متخصص صحبت کن که بتونی اول از همه به سیستم خلاق بدنت غلبه کنی و درس خوندن رو شروع کنی و بعد هم به حالت عادی برگردی
4بخاطر کنکور به تموم کردن زندگیت یا شکست خوردن در اون فکر میکنی؟خیر فکر میکنم کنکور فقط یک مسیره که من انتاب کردم از این طریق موفق بشم و میدونم که همه چیز نیست و من هنوز خیلی جای پیشرفت دارماگر فکر های عجیب درباره آسیب زدن فیزیکی داری سریعا اول به مشاور روانشناس معرفی کن و همزمان از مشاور تحصیلی کمک بگیر که بخاطر افسردگی دوران کنکور از درسا عقب نیوفتی و در ادامه هم همراه ما باش

ببین عزیزم تو یه انسان هوشمندی و انسان هوشمند به طور کلی 34 نوع هوش داره که هر انسانی حداقل در 3 و حداکثر برای انسان های عادی در 5 هوش نابغه است! پس اگه افسردگی کنکور باعث شده تو فکر کنی هیچوقت قرار نیست موفق بشی باید بدونی که:

تو همین الان توی 5 مهارت دیگه به صورت بالقوه نابغه ای ولی فقط چون اون زمینه رو نمیشناسی نمیتونی در کارت بدرخشی! فقط کافیه این استعداد رو با خواست خودت و با کمک مشاور پیدا کنی و بری سراغش برای بهترین بودن توی اون کار!

اگه مسیر زندگی و استعدادت این نیست و از درس خوندن متنفری ولی میخوای حتما کنکور بدی!

خب بعضی وقتا ما دوست نداریم یه کاری رو بکنیم ولی مجبوریم! هرچند که من به شخصه این رو قبول ندارم و فکر میکنم ما هیچکدوممون مجبور به انجام کاری نیستیم و این خودمونیم که خودمون رو محدود کردیم. اما به هرحال خیلی از بچه ها به ما میگن ما مجبوریم مثلا این رشته رو بخونیم و هزار دلیل میارن و ما باید به اوناهم برای از بین بردن افسردگی کنکوری ها کمک کنیم.

اتفاقا اینجور بچه هایی که چاره ای دیگه توی زندگیشون نمیبینن بیشتر درگیر افسردگی کنکور میشن ولی این از نوع خفنش میشه چون باید علت مشکلات خانوادگی و آسیب های روحی حتما ریشه یابی بشه!

اگه از درس خوندن متنفری شاید راه درس خوندن رو بلد نیستی پس بیا قبل از اینکه تصمیم بگیری کلا درس خوندن رو بذاری کنار فقط یک هفته این نکته هایی که بهت میگم رو موقع درس خوندنت رعایت کن و بعد اگه نشد یه فکر دیگه واسه موفق شدن در کنکورت میکنیم×

  • شیمی

سخت ترین و مشکل دار ترین بخش شیمی برای بچه ها محاسبات هست. اگه تو هم با همین قسمت مشکل داری، به جای اینکه از خوندنش فرار کنی، روزی 10 الی 20 تست محاسباتی شیمی در روتین درسی قرار بده.

  • فیزیک

به جای اینکه فورمول ها رو حفظ کنی، به صورت مفهومی قضیه رو بررسی کن و ببین چرا مثلا برای محاسبه نمودار سرعت زمان به این مولفه ها نیاز داریم؟به صورت فیزیکی و قابل لمس خودت رو درگیر کن مصلا با استفاده از یه ماشین اسباب بازی!

  • زیست

اگه رشتت تجربیه و از زیست متنفری که کلاهت پس معرکه است و تو باید یه تغییر اساسی بدی ولی اگه مجبوری توی درسی که دوست نداری ادامه بدی، برای زیست تست زنیت رو بیشتر کنی و کمتر متن رو بخونی به اش انواع تست یه مبحث رو بزن که نبض کار طراح دستت بیاد.

  • ریاضی

برای ریاضی هم همین روش رو پیش بگیر و به جای اینکه هی متن درسنامه رو بخونی بیشتر تست حل کن که بتونی ذهنت رو درگیر کنی و مهمتر از همه اینکه هی تکرار نکن خب که چی؟ تو برای رسیدن به هدفت به این درس نیاز داری پس ادامه بده و که چی هم هدفت هست!

برای اینکه تاثیر بیشتری رو ببینی سعی کن با کسایی بگردی که درسشون خوبه و از دوستای غر غرو و درس نخونت دوری کن!

واقعا میشه به چیزی علاقه نداشت و در اون موفق شد؟

به هرحال اگه مجبوری این رشته رو ادامه بدی ولی بهش علاقه ای نداری باید سازگار بشی. با خودت قرار بذار که نتیجه هرچی باشه من امسال میرم دانشگاه! حالا برنامه ات رو با این هدف هماهنگ کن و بدون که اگه سال دومته پشت کنکور موندی، دیگه مسیر موفقیت رو بلدی و میدونی قراره با چی روبرو بشی پس تو شرایط بهتری داری!

ما خیلی از داوطلب هایی رو دیدیم که حتی در مسیر کنکور هم موفق شدن و دندانپزشک شدن! اما چون از اول علاقه نداشته و مسیر زندگیش این نبوده، انصراف داده بعد از 6 سال و الان داره داروسازی میخونه و در اون میدرخشه. همین دانش آموزان و رتبه های برتری که بهتون گفتیم همون موقعا هم دچار افسردگی کنکور بودن اما الان میگن:

به خدا همین الان دوستایی داریم که تو بهترین دانشگاه ها و بهترین رشته ها درس خوندن اما حتی یادشون نمیاد که کنکور چطور گذشت درست مثل شماهایی که یادتون نمیاد مثلا امتحان کلاس نهمت رو چطور دادی یا چند شدی! اما یادت نره که آدم وقت طلف کن بودن بدترین قسمت کنکور دادنه!

وقت طلف کن بودن یعنی تو یه مسیری باشی و هی هم بگی میخوام موفق بشم و من عشق پزشکی دارم اما برای رسیدن به صد در صد مسیر تلاشی نکنی و با بهونه هایی مثل افسردگی و ناراحتی و معلمم خوب نیست و مشاورم خوی نیست خودت رو مقصر ندونی. پس اینطوری نباش و اگه این کار رو دوست نداری بذارش کنار!

اگه بتونی از یک انسان آگاه هم کمک بگیری برای اینکه پشت کنکور موندنت به یه لوپ باطل تبدیل نشه و مسیر موفقیت در کنکور رو درست و متناسب با علاقه حخودت درک کنی که خیلی بهتر میشه!

مشاور رتبه های برتر 1402

از خودت کارکتر موفق بساز نه کارکتر افسرده!

ببین یه ایده ای هست به اسم کارکتر موفق! تو وقتی راه موفق شدن رو یاد بگیری توی هر کاری میتونی موفق بشی و اگه راه تنبلی و تقصیر رو گردن این و اون و افسردگی کنکور انداختن رو پیش گرفته باشی پس همیشه همونی چه توی کنکور چه توی هر چیز دیگه ای!

کنکور خیلی گنده دیده میشه چون افراد زیادی هستن که دارن از راه گنده کردن کنکور و برنامه ریزی تخصصی و درس دادن کنکور و مشاوره و این داستان ها پول در میارن و درواقع یک کلاغ کنکور چهل کلاغ شده!

وگرنه موفقیت توی کار هم همینه! تو اگه بخوای کاری راه بندازی باید از خوشی و تفریحاتت بزنی تا اون کار حالا اگه شرکته، اگه آموزشکاهه یا حتی اگه پیج اینستاگرامه به نتیجه برسه! باید بتونی رسیدن به اون هدف رو اولویت خودت بکنی!

تیم مشاوره تحصیلی آکو 13 ساله که داره فعالیت میکنه و واقعا 6 یا 7 سال پیش هیچکس درباره این تیم و تلاش هایی که میکنه هیچی نشنیده بود اما الان به عنوان مرجع خیلی از مسائل کنکوری ها شناخته شدیم! این حاصل استمرار و هزینه و تلاشه نه افسردگی!

پس تو هم افسردگی کنکور رو بذار کنار و بدون که تو باید تلاش کنی و قطعا میرسی و اگه هم نرسیدی هیچ اهمیتی نداره و میتونی مسیر بهتری رو انتخاب کنی! اما بدون که 100 خودت رو بذار و بعد بگو نتونستم و مسیرت رو عوض کن!

سعی کن از کاری که انجام میدی لذت ببری و بعد میبینی که چقدر همه چیز قشنگ تر پیش میره! از فاز آه و ناله بیا بیرون و شروع کن به لبخند زدن! غذایی که میخوری رو با جون و دل حس کن و ازش لذت ببر! زندگی تو همین لحظه هاییه که داری با افسردگی در دوران کنکور خرابش میکنی. تو فقط نیاز به پیدا کردن مسیرت داری و دیگر هیچ!

اگه حتی یک درصد حالت رو بهتر کردیم توی نظرات بهم بگو یا با ادمین تلگرام ما در ارتباط باش و بگو با افسردگی کنکور چیکار کردی؟!

تلگرام تیم مشاوره تحصیلی آکو

مهشید صالحی نژاد

مهشید صالحی نژاد مدیر تیم تولید محتوای سایت مشاوره تحصیلی هستم. سعی می کنم بهترین و با کیفیت ترین محتوای آموزشی را در اختیار شما قرار دهیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا