پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت برنامه ی 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

انتخاب رشته کنکور سراسری

اصطلاحات انتخاب رشته کنکور 1402 به ترتیب اهمیت کدامند؟

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
5/5 - (1 امتیاز)

در این مقاله به معرفی اصطلاحات انتخاب رشته کنکور می پرداریم. این اصلااخات مهم که در دفترچه های کنکور سراسری و آزاد قرار می گیرند در عین ساده بودن باید درست بررسی شوند. این مقالات توسط بهترین تیم انتخاب رشته تهیه می شود. انتخاب رشته از اواسط مرداد ماه از طریق درگاه سازمان سنجش آغاز می گردد که شما عزیزان میتوانید با شماره گیری 02633408944 از همین امروز ثبت نام اولیه خود را برای روز انتخاب رشته انجام دهی.

بهترین تیم مشاوره انتخاب رشته کنکور 1402

چرا باید اصطلاحات انتخاب رشته را بدانیم؟

ما دانش آموزان همیشه در هنگام ثبت نام یک بند را نادیده میگیریم چون به اطلاعاتی که خودمان داریم یا مشاوری که دارد برای ما انتخاب رشته انجام میدهد اطمینان داریم. در همه دفترچه های کنکور چه برای ثبت نام کنکور و چه دفترچه انتخاب رشته کنکور نوشته شده است که پس از مطالعه کامل شرایط انتخاب رشته/ ثبت نام برای وارد کردن اطلاعات خود در سایت مربوطه به ترتیب مراحل اعلام شده اقدام کنید. همچنین در دفترچه انتخاب رشته به وضوح در اولین بند این جمله را میبینیم:

مطالعه توضيحات اين دفترچه برای داوطلبانی كه مجاز به انتخاب رشته شده اند، الزامی است

مهمترین اصطلاحات دفترچه انتخاب رشته کنکور که در ادامه درباره آنها صحبت میکنیم عبارتند از کلمات پذیرش بومی، رشته محل، دوره های تحصیلی و گزینش آزاد. در دفترچه انتخاب رشته کنکور همچنین نماد هایی که قرار است تا پایان دفترچه به عنوان خلاصه ای از توضیحات استفاده شود، آمده است که در این تصویر نماد ها و توضیحات زیر را مشاهده میکنید.

اصطلاحات انتخاب رشته کنکور 1402

پذيرش بومي ( استاني، ناحيه اي و قطبي) در انتخاب رشته کنکور 1402

 رشته هاي تحصيلي دوره روزانه بر اساس پراكندگی در سطح كشور به استانی، ناحيه اي و قطبي تقسيم مي شوند. با هدف افزايش احتمال قبولي متقاضيان در محل سكونت خود، بخش بیشتری از ظرفيت اين نوع رشته ها به متقاضيان بومي اختصاص دارد. در مقاله ی بومی گزینی به تفصیل در این باره صحبت کرده ایم.

رشته محل چیست؟

هنگامي كه رشته تحصيلی و محل تحصيل هر دو مورد نظر است، از عنوان رشته محل استفاده مي شود. زبان و ادبيات فارسي يك رشته تحصيلي است، اما رشته زبان و ادبيات فارسي دانشگاه تهران، يك رشته محل است. هر رشته محل با يك كد عددی پنج رقمی مشخص مي شود كه به آن كد رشته محل گفته می شود.

رشته

انواع دوره های تحصيلی در انتخاب رشته کنکور

 دوره های آموزشی در دانشگاه ها، بر اساس تفاوت آنها از جنبه های آموزشی و غيرآموزشی به دوره هاي مختلف تحصيلي دسته بندي مي شود. مهمترين دوره هاي تحصيلي عبارتند از روزانه(بدون پرداخت هزینه و در دانشگاه های سراسری)، نوبت دوم(شبانه و همراه با پرداخت هزینه) ، غير انتفاعی، پيام نور، مجازي غيرانتفاعي، پرديس خودگردان و شهريه پرداز.

البته قبولی در دانشگاه های آزاد هم دارای دفترچه مخصوص به خود و تایم انتخاب رشته ویژه و هزینه جداگانه است اما چون برای سه رشته برتر پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی باید همزمان با انتخاب رشته سراسری اطلاعات و انتخاب های خود را وارد کنید درباره دانشگاه های آزاد هم مختصرا توضی خواهیم داد و درصورت تمایل میتوانید در مقاله مربوطه درباره دانشگاه های آزاد بیشتر بخوانید.

گزينش آزاد در انتخاب رشته کنکور چیست؟

 در تمامي کد رشته محل‌ها بعد از قبولی همه داوطلبان بومی و سهمیه ای که انتخاب رشته محل را انجام داده اند، بدون توجه به سهميه و بومی گزینی، تمامي انتخاب ‌کنندگان واجد شرايط هر کد رشته محل، صرفا بر اساس نمره و ظرفيت آن کد رشته محل گزينش مي شوند. نمره آخرين نفر پذيرفته شده هر کد رشته محل به اين شيوه، نمره گزينش آزاد ناميده مي شود.

یعنی مثلا اگر رشته دبیری ریاضی دانشگاه فرهنگیان رشت 50 نفر ظرفیت داشته باشد و 50 نفر از داوطلبانی که بومی رشت هستند این دانشگاه را انتخاب نکرده باشد، از سایر داوطلبانی که نمره و تراز کافی برای این رشته را دارند انتخاب به عمل می آید و به آخرین تراز انتخاب شده به این روش گزینش آزاد گفته میشود.

نکته مهم درباره گزینش آزاد اینکه احتمال اینکه در دانشگاه های فرهنگیان، دانشگاه های برتر کشور و دانشگاه های خاص گزینش آزاد انجام شود، بعید به نظر میرسد و معمولا ظرفیت کد رشته محل ها کاملا با گزینش های بومی و استانی و … پر میشود.

مشاوره تخصصی انتخاب رشته کنکور 1402

اصطلاحات انتخاب رشته کنکور که در این مقاله برای شما آورده ایم از دفترچه کنکور سراسری 1401 استخراج شده است. به محض انتشار دفترچه انتخاب رشته کنکور 1402 در همین صفحه لینک دانلود آن را قرار میدهیم و درصورت ایجاد هرگونه تغییری در دفترچه انتخاب رشته کنکور 1402 این اصطلاحات ویرایش و تفاوتی که با سال گذشته دارند ذکر میشوند. برای اینکه از آخرین اخبار تغییرات شرایط انتخاب رشته 1402 مطلع شوید میتوانید کانال تلگرام تیم مشاوره تحصیلی و کنکور مهندس حاج کرم را دنبال کنید.

کد رشته محل چیست؟

هر رشته در هر دانشگاهی و هر شهری دارای یک 5 رقمی می باشد که برای اانتخاب رشته باید آن ها را وارد کنید

دفترچه انتخاب رشته کنکور 1402 را از کجا دانلود کنیم؟

برای دانلود دفترچه انتخاب رشته میتوانید به سایت سازمان سنجش مراجعه کنید و یا از طریق سایت مشاوره انتخاب رشته کنکور آکو دانلود نمایید.

بهترین تیم انتخاب رشته در کرج کدام است؟

ضعف تخصص و عدم تجربه در استان البرز و عدم وجود واحدهای متخصص انتخاب رشته در استان البرز باعث شد تا مشاوره تحصیلی آکو در این زمینه به طو تخصصی وارد شدیم.

مجتبی سادات رسول

کتاب های زیادی خوانده ایم، افراد بسیاری دیده ایم و با بزرگان بسیاری هم کلام شده ایم. راه درست را نشانتان خواهیم داد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا