پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت برنامه ی 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

انتخاب رشته کنکور سراسری

شرایط مدرک تحصیلی برای انتخاب رشته 1402

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
به این نوشته امتیاز دهید

خیلی از دانش آموزان و داوطلبین ورود به دانشگاه از شرایط مدرک تحصیلی برای انتخاب رشته می پرسند. تیم انتخاب رشته آکو در این مقاله به صورت مختصر و مفید به تفسیر انواع شرایط مدارک تحصیلی می پردازد.

شرایط مدرک تحصیلی برای انتخاب رشته

دانش آموزان و داوطلبین کنکور باید تا پایان شهریور ماه (6/30) سالی که در آن کنکور داده اند مدرک تحصیلی خود را طبق شرایط ذیل اخذ نمایند:

  1. دانش آموزان نظام جدید مدرک دیپلم متوسطه نظام جدید آموزشی 3-3-6
  2. دیپلم متوسطه نظام قدیم
  3. مدرک پیش دانشگاهی در نظام سالی واحدی یا ترمی واحدی
  4. مدرک کاردانی برای متقاضیان کنکور سراسری با دیپلم فنی و حرفه ای و کاردانش

شرایط مدرک تحصیلی برای کنکوری های فنی و حرفه ای و کار و دانش

در سه مورد اول که شک و شبه ای وجود ندارد زیرا داشتن مدرک تحصیلی برای ثبت نام در انتخاب رشته ضروری است. نکته ای که حائض اهمیت است برای داوطلبینی است ک با دیپلم های فنی و حرفه ای و کار و دانش می خواند در آزمون سراسری رشته های نظری شرکت کنند. این داوطلبین می بایست حداقل مدرک کاردانی خود را برای ورود به دانشگاه اخذ نمایند. در غیر این صورت امکان ثبت نام در دانشگاه و انتخاب رشته برای آنان میسر نخواهد بود.

رشته هایی با پذیرش در نیم سال دوم سال تحصیلی

در کد رشته محل هایی که پذیرش آن ها در نیم سال دوم سال تحصیلی ( یعنی بهمن ماه) است. داوطلبین ورود به دانشگاه تا پایان بهمن ماه (11/30) مهلت دارند تا مدارک فارغ التحصیلی مقطع قبلی را طبق 4 بند شرح داده شده تحویل مرکز آموزش عالی یا دانشگاهی که در آن پذیرفته شده اند دهند.

عدم احراز شرایط مدرک تحصیلی برای انتخاب رشته

بر طبق اعلام سازمان سنجش آموزش کشور در دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری اگر فردي يكي از اين مدارك را نداشته باشد، حتي اگر در یکی از رشته محلهای انتخابی خود قبول شود، قبولي او باطل مي شود و نمي تواند در آن رشته ثبت نام كند.

در صورتی که سوالی در این باره دارید، می توانید به صفحه ی پرسش و پاسخ مراجعه نمایید. تیم مشاوره تحصیلی و برنامه ریزی آکو به تمامی سوالات شما پساخ خواهد داد.

آیا با دیپلم فنی و حرفه ای و کار و دانش می توان در کنکور ریاضی، تجربی، انسانی شرکت کرد؟

خیر! اگر می خواهید که در فرآیند انتخاب رشته و ورود به دانشگاه از شاخه ها نظری شرکت کنید باید بدانید که برای دیپلمه های رشته های فنی و حرفه ای و کار و دانش مدرک کاردانی اجباری است.

آیا با مدرک دیپلم نظام قدیم می توان در کنکور شرکت کرد؟

بله با داشتن دیپلم نظام قدیم یا مدرک پیش دانشگاهی می توانید در کنکور نظام جدید شرکت کنید.

مجتبی سادات رسول

کتاب های زیادی خوانده ایم، افراد بسیاری دیده ایم و با بزرگان بسیاری هم کلام شده ایم. راه درست را نشانتان خواهیم داد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا