پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت برنامه ی 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

معرفی رشتهرشته های دانشگاهی انسانی

رشته شیعه شناسی در دانشگاه

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
4.6/5 - (5 امتیاز)

رشته شیعه شناسی از رشته های گروه انسانی است. برخی به اشتباه رشته شیعه شناسی در دانشگاه را جزو زیر گروه های رشته تجربی می دانند که این اطلاعات غلط است. رشته شیعه شناسی در دانشگاه از رشته هایی است که طرفداران کم تری داشته و فقط در دانشگاه های غیر انتفاعی مانند دانشگاه ادیان و مذاهب ارائه می شود.

اما در رشته شیعه شناسی دقیقا چه چیزی یاد می گیرید؟ همانطور که از اسم این رشته مشخص است, رشته شیعه شناسی شکل گیری شیعه, اتفاقاتی که در طول تاریخ روی داده, شیعه در جامعه امروز, اصول اعتقادی آن و هر آنچه که به شیعه و شیعه شناسی مربوط است می پردازد. در ادامه این مطلب به طور دقیق تر با شیعه و رشته شیعه شناسی و شرایط تحصیلی آن آشنا خواهید شد.

برای دریافت مشاوره تحصیلی با بهترین تیم مشاوره تحصیلی کرج, از طرف شماره تلفن 02633408944 تماس بگیرید.

معرفی رشته شیعه شناسی

قبل از آن که به معرفی رشته شیعه شناسی در دانشگاه بپردازیم بهتر است تا مقدمه ای کوتاه بر شیعه داشته باشیم. شیعه یکی از مذهب های اسلامی است و تعداد زیادی از مسلمانان جهان را شیعیان تشکیل می دهند. ایران که از کشورهای اسلامی است, بسیاری از جمعیت ایران را نیز شیعیان تشکیل داده اند. از عقیده اصلی شیعیان, اعتقاد به جانشینی علی بن ابیطالب به جای حضرت محمد است.

2

حالا که مقدمه ای کوتاه از مذهب شیعه را مطالعه کردید, رشته شیعه شناسی در دانشگاه را بررسی می کنیم. رشته شیعه شناسی بطور کلی از ابتدای شکل گیری تا الان شیعه را مورد بررسی قرار می دهد. در این رشته شکل گیری شیعه و رویدادهای تاریخی مهم آن مطالعه می شود. همچنین دانشجویان با بزرگان این مذهب و نظریه ها و ایده هایی که داشته اند آشنا می شوند. این رشته کاملا مطابق با ضوابط و مصوبات شورای عالی برنامه ریزی وزارت علوم ایران است و به مرور در جهت پیشرفت رشته شیعه شناسی تلاش می شود.

در رشته شیعه شناسی تنها شیعیان مورد بررسی قرار نمی گیرند بلکه سایر اقوام که در تاریخ این مذهب نقشی داشته اند هم مورد مطالعه قرار گرفته و نقش های تاریخی که ایفا کرده اند نیز مطالعه می شود. بنابراین اگر می خواهید همه چیز را درباره شیعه بشناسید, و در همین حیطه نیز مشغول به کار شوید رشته شیعه شناسی را در دانشگاه می توانید مطالعه کنید.

پذیرش و تحصیل در رشته شیعه شناسی

در این بخش شرایط لازم برای پذیرش در رشته شیعه شناسی را مورد بررسی قرار خواهیم داد. در ابتدا باید بگوییم که برای تحصیل در این رشته شرایطی لازم است داشته باشید و از طرفی دو نکته مهم برای مطالعه رشته شیعه شناسی را باید در نظر بگیرید. نکته اول ظرفیت دانشگاه هایی است که به ارائه این رشته می پردازند. از آنجایی که ظرفیت این دانشگاه ها محدود است و تعداد دانشگاه های ارائه دهنده رشته شیعه شناسی نیز محدود است پس باید حتما قبل از انتخاب رشته به ظرفیت دانشگاه ها توجه کنید. در بخش های بعدی دانشگاه ها و ظرفیت های آن ها را نیز بررسی می کنیم.

888

نکته دوم و مهم تعداد متقاضیان شرکت کننده برای رشته شیعه شناسی است. البته تعداد متقاضیان رشته شیعه شناسی هر سال تعداد کمی است و این به نفع شرکت کننده ها است زیرا افراد کمی برای رقابت وجود دارند. متقاضیان این رشته برای اطلاع از ظرفیت و سایر اطلاعات مورد نیاز می توانند دفترچه انتخاب رشته را بررسی کنند. دانشجویان دقت کنند که پذیرش در رشته شیعه شناسی کاملا بدون آزمون است و تنها سوابق تحصیلی برای پذیرش لحاظ می شود.

شرایط تحصیل در رشته شیعه شناسی در مقطع کارشناسی ارشد

برای پذیرش و تحصیل در رشته شیعه شناسی در مقطع کارشناسی ارشد لازم است تا شرایط زیر را داشته باشید:

  • در مقطع کارشناسی در یکی از رشته های علوم انسانی مدرک تحصیلی داشته باشید.
  • در آزمون کتبی و مصاحبه نمره قبولی لازم را کسب کنید.
  • در دانشگاه ها و یا آموزشگاه های دیگر مشغول به تحصیل نباشید.
  • طلاب علوم دینی باید پایه ششم یا رتبه 1 حوزه علمیه را گذرانده باشند.

دروس رشته شیعه شناسی در دانشگاه

در این بخش دروس رشته شیعه شناسی را در دانشگاه معرفی می کنیم. رشته شیعه شناسی در مقطع کارشناسی گرایشی تدارد اما در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری شامل گرایشات تخصصی تر می شود که علاقمندان می توانند برای ادامه تحصیل گرایش مورد نظرشان را انتخاب کنند.

رشته شیعه شناسی در مقطع کارشناسی مجموعا شامل 167 واحد درسی است و برخلاف بسیاری از رشته های دیگر که دوره تحصیلی 4 ساله برای مقطع کارشناسی دارند, دوره تحصیلی رشته شیعه شناسی در مقطع کارشناسی و در ایران 10 سال است. در ادامه تعداد واحدهای درسی این رشته را مشاهده می کنید:

دروس عمومیدروس مشترکدروس تخصصیدروس حوزویمجموع
21 واحد54 واحد60 واحد32 واحد167 واحد

در ادامه دروس رشته شیعه شناسی در مقطع کارشناسی را بررسی می کنیم. این دروس شامل دروس عمومی, تخصصی, مشترک و حوزوی می باشد. دروس عمومی دروسی هستند که همه دانشجویان این رشته باید آن ها را مطالعه کنند و بیش تر برای آشنایی با اطلاعات عمومی می باشد.

4

اما جالب است بدانید که برای پاس کردن دروس عمومی رشته شیعه شناسی قوانین مشخصی وجود دارد. دانشجویان باید عینا مطابق این قوانین به مطالعه دروس عمومی بپردازند. همچنین 12 واحد از کل واحد های دروس عمومی اجباری است و دانشجویان باید این واحد ها را پاس کنند. در ادامه قوانین مطالعه دروس عمومی این رشته را می بینید:

  • ۲ درس ۲ واحدی از میان دروس مبانی نظری اسلام
  • ۱ درس ۲ واحدی از میان دروس اخلاق اسلامی
  • ۱ درس ۲ واحدی از میان دروس انقلاب اسلامی
  • ۱ درس ۲ واحدی از میان دروس تاریخ و تمدن اسلامی
  • ۱ درس ۲ واحدی از میان دروس آشنایی با منابع اسلامی
اندیشه اسلامی 1حقوق اجتماعی و سیاسی در اسلامفلسفه اخلاقاخلاق اسلامیآیین زندگیعرفان عملی اسلامیانقلاب اسلامی ایران
اندیشه اسلامی 2آشنایی با قانون اساسی جمهوری اسلامی ایراناندیشه سیاسی امام خمینیتاریخ فرهنگ و تمدن اسلامیتاریخ تحلیلی صدر اسلامتاریخ امامتتفسیر موضوعی قرآن
انسان در اسلامتفسیر موضوعی نهج البلاغهفارسی عمومیزبان عمومیتربیت بدنی 1تربیت بدنی 2دانش خانواده و جمعیت
دروس عمومی رشته شیعه شناسی در مقطع کارشناسی
نحو تکمیلیآشنایی با علوم قرآنعقاید اسلامی 3تاریخ اسلامشیعه شناسیفقه 1فلسفه اسلامی
تفسیر موضوعیتفسیر مقدماتیعقاید اسلامی 4آشنایی با فرق و مذاهب اسلامیآشنایی با عرفان اسلامیفقه 2منطق
تاریخ عمومی ادیان 1آشنایی با تاریخ و منابع حدیثتاریخ عمومی ادیان 2اصول فقهآشنایی با دانش فقه
فقه 3روش تحقیق
دروس مشترک رشته شیعه شناسی در مقطع کارشناسی
تاریخ تشیع 1تاریخ تشیع 3آیین ها و شعائر شیعیعلم تفسیر در شیعهعلم فلسفه در شیعهاخلاق و عرفان در شیعهاختصاصات فقهی شیعه
تاریخ تشیع 2جغرافیای تشیععلم رجال و درایه در شیعهعلم فقه و اصول در شیعهعلم کلام در شیعهتاریخ حوزه های علمیهفلسفه اسلامی 1
فلسفه اسلامی 2فلسفه اسلامی 3آشنایی با منابع حدیثی شیعهمتن خوانی رواییفرق شیعهشیعه در نگاه دیگراننیازهای منطقه ای
معارف شیعه 1معارف شیعه 2معارف شیعه 3معارف شیعه 4
دروس تخصصی رشته شیعه شناسی در مقطع کارشناسی
صرف 1نحو 3فلسفه اسلامی مقدماتی
صرف 2تجزیه و ترکیبروش تبلیغ
نحو 1متن خوانی و درک متنآشنایی با تاریخ و فرهنگ ایران
نحو 2روش آموزش قرآنمنطق مقدماتی
دروس حوزوی رشته شیعه شناسی در مقطع کارشناسی

دانشگاه های ارائه دهنده رشته شیعه شناسی

در این بخش به معرفی دانشگاه هایی که رشته شیعه شناسی را ارائه می دهند می پردازیم. دانشجیان و علاقمندان به رشته شیعه شناسی باید توجه داشته باشند که شرایط پذیر هر یک از این دانشگاه ها متفاوت است. برای مثال دانشگاه ادیان و مذاهب شرایط خاصی برای پذیرش دارد که در سایت پرسا به معرفی این دانشگاه پرداخته ایم. در ادامه دانشگاه ها را مشاهده می کنید:

نام دانشگاهنوع رشتهظرفیتشهرجنسیتنوع آزمون
دانشگاه غیر انتفاعی اصول الدینغیر انتفاعی50تهرانهردوبدون آزمون
دانشگاه غیر انتفاعی ادیان و مذاهبغیر انتفاعی80قمهردوبدون آزمون
موسسه غیر انتفاعی رهپویان سید الشهداغیر انتفاعی20قمزنبدون آزمون

علاقمندان به رشته شیعه شناسی می توانند تحصیلات تکمیلی خود را در خارج از ایران نیز ادامه دهند. دانشگاه هایی که رشته شیعه شناسی دارند بدین صورت هستند:

دانشگاه عبری اورشلیمدانشگاه حیفادانشگاه بارایلاندانشگاه ییل آمریکادانشگاه کالیفرنیا آمریکا

برای آن که درباره شرایط تحصیل در خارج از ایران و در رشته های دیگر بیش تر بدانید بر روی لینک تحصیل در خارج کلیک کنید.

بازار کار رشته شیعه شناسی

از آن جایی که ایران کشوری اسلامی است و اکثرا با مذهب شیعه آشنا هستند, رشته شیعه شناسی در ایران بازار کار خوبی دارد. البته مانند همه رشته های دیگر هرچه تحصیلات بیش تری در رشته شیعه شناسی داشته باشید, احتمال آن که جایگاه شغلی بهتر با درآمد بیش تری داشته باشید بیش تر است. در ادامه مشاغلی که فارغ التحصیلان رشته شیعه مناسب است را معرفی می کنیم:

  • تدریس در دانشگاه ها یا مدارس
  • تحقیق و پژوهش
  • حوزه های علمیه
  • اشتغال در وزارت امور خارجه
  • وزارت علوم
  • سازمان فرهنگ و ارتباط اسلامی
  • پژوهشگر و مشاور
  • وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
  • وزرات آموزش و پرورش
  • سازمان های عقیدتی
  • سازمان صدا و سیما

مشاوره تحصیلی آکو

با معرغی رشته شیعه شناسی و شرایط تحصیلی آن امیدواریم تا اطلاعات کافی درباره این رشته را بدست آورده باشید. علاقمندان به رشته های دینی می توانند سایر رشته های مذهبی و دینی مانند فقه و حقوق اسلامی یا رشته فلسفه و حکمت را در سایت پرسا مطالعه کنند. همچنین اگر برای انتخاب رشته دانشگاه و یا دریافت برنامه مطالعاتی می توانید از یک جلسه رایگان مشاوره تیم مشاوره آکو استفاده کنید.

عضویت در کانال تلگرام مشاوره تحصیلی آکو

درآمد رشته شیعه شیعه شناسی چقدر است؟

اطلاعات دقیقی از درآمد این رشته دردست نیست. تنها می توان گفت که رزومه فرد و تحصیلات و تجربیاتش در میزان درآمد رابطه مستقیمی دارد. همچنین بسیار بستگی دارد که در چه محیطی مشغول به کار می شود.

گرایشات رشته شیعه شناسی در مقاطع بالاتر چیست؟

گرایشات رشته شیعه شناسی در مقطع کارشناسی ارشد به این شکل است: گرایش کلام, گرایش تاریخ و گرایش جامعه شناسی.

هدف از ارائه رشته شیعه شناسی چیست؟

هدف از ارائه رشته شیعه شناسی آموزش و تربیت نیروی کاری است که بتوانند از یادگیری هایشان جهت آموزش و تحقیق و بررسی استفاده کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا