پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت برنامه ی 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

انتخاب رشته کنکور سراسری

انتخاب رشته بهمن دانشگاه آزاد و سراسری

تکمیل ظرفیت نوبت دوم دانشگاه ها

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
به این نوشته امتیاز دهید

از انتخاب رشته مردادت راضی نبودی و دانشگاه و رشته ای که قبول شدی رو دوست نداشتی؟ به فکر تغییر رشته دانشگاه هستی ولی نمیتونی تصمیم نهاییتو بگیری؟ ما به عنوان تیم مشاوره انتخاب رشته و مشاوره تحصیلی کنکور در این مقاله راه هایی که برای تغییر رشته به کمک انتخاب رشته بهمن جلوی پات هست رو بهت نشون میدیم ولی تصمیم نهایی رو تو باید بگیری! آیا دوست داری انتخاب رشته بهمن دانشگاه های آزاد رو شرکت کنی یا ترجیح میدی دوباره دی ماه یا تیر ماه کنکور بدی؟ دوست داری فقط تغییر رشته درون شاخه ای بدی یا از اساس با رشته ای که میخونی مشکل داری؟

در ادامه توضیحاتمو بخون و در نهایت اگر نیاز به بررسی دقیق شرایط، رشته و دانشگاهت هست همین حالا با شماره 02633408944 تماس بگیر و اولین وقت مشاوره تخصصی کنکورت رو دریافت کن یا از طریق سایت پرسش و پاسخ کنکوری تیم مشاوره تحصیلی آکو راهنمایی اولیه اتو دریافت کن.

انتخاب رشته بدون کنکور بهمن در دانشگاه های سراسری و آزاد و مشاوره انتخاب رشته نوبت دوم

انتخاب رشته بهمن ماه دانشگاه آزاد

بله شما با انتخاب رشته بهمن میتوانید رشته مورد علاقه خود را انتخاب کنید. انتخاب رشته بهمن برای دانشگاه سراسری نوعی تکمیل ظرفیت دانشگاه محسوب میشود و برای رشته های بدون کنکور دانشگاه آزاد، انتخاب رشته بهمن به صورت جداگانه در سایت آزمون دانشگاه آزاد  برگزار میشود.

انتخاب رشته بدون کنکور دانشگاه آزاد میتواند برای داوطلبانی که در انتخاب رشته تابستان به هر دلیلی شرکت نکرده اند و یا مایلند وارد عرصه تحصیلات عالیه دانشگاهی شوند نیز راه حل بسیار مناسبی باشد. انتخاب رشته بهمن دانشگاه آزاد برای رشته های بدون کنکور و با تاثیر سوابق تحصیلی میباشد.

برای رشته های با کنکور دانشگاه آزاد تا به امروز چیزی به نام تکمیل ظرفیت یا انتخاب رشته بهمن وجود نداشته است. الیته این واقعیت که ظرفیت رشته های دانشگاه آزاد اتگر بیشتر از حد مجاز ثبت نام نکنند، مطمئننا کمتر نیز نخواهد بود، در این شرایط بی تاثیر نیست.

انتخاب رشته بهمن دانشگاه آزاد برای رشته های بدون کنکور خواهد بود و در دی ماه اطلاعیه انتخاب رشته نوبت دوم دانشگاه آزاد از طریق وبسایت رسمی دانشگاه آزاد اعلام میشود.

هر داوطلب در انتخاب رشته بهمن دانشگاه آزاد میتواند 2 کد رشته محل انتخابی داشته باشد و اولین شرط انتخاب رشته بدون کنکور دانشگاه آزاد دارا بودن دیپلم نظری و یا فنی حرفه ای است. البته باتوجه به ظرفیت رشته های دانشگاه برای نوبت دوم، میزان قبولی متفاوت خواهد بود.

انتخاب رشته ورودی بهمن دانشگاه آزاد

ظرفیت انتخاب رشته های بهمن دانشگاه آزاد

دفترچه انتخاب رشته بدون آزمون آزاد 1401را میتوانید از طریق لینک آبی دانلود کنید هرچند رشته های انتخاب رشته بهمن دانشگاه آزاد ممکن است از آنچه در دفترچه سال گذشته آمده است متفاوت باشد. برای اطلاع از ظرفیت رشته های نوبت دوم دانشگاه آزاد 1401 میتوانید دفترچه راهنمای انتخاب رشته بهمن دانشگاه آزاد را دانلود کنید.

دانلود دفترچه انتخاب رشته بهمن 1401 دانشگاه آزاد

دفترچه انتخاب رشته بهمن کارشناسی پیوسته

دفترچه انتخاب رشته بهمن کارشناسی ناپیوسته

دفترچه انتخاب رشته بهمن کاردانی پیوسته

دفترچه انتخاب رشته بهمن کاردانی ناپیوسته

مقاطع کاردانی، کارشناسی و کارشناسی ناپیوسته در دانشگاه های آزاد در دوره های نوبت دوم نیز به صورت بدون کنکور ارائه میشوند و داوطلبان در صورت قبولی بعد از اعلام نتایج انتخاب رشته نوبت دوم دانشگاه آزاد میتوانند به صورت آنلاین به ثبت نام بپردازند.

زمان شروع انتخاب رشته بدون کنکور بهمن دانشگاه آزاد

زمان حدودی انتخاب رشته دانشگاه آزاد برای ترم زمستان، اواخر دی و اوایل بهمن است اما زمان دقیق شروع و پایان انتخاب رشته بهمن 1401 هنوز مشخص نشده است. به محض اعلام زمان انتخاب رشته نوبت دوم دانشگاه آزاد از طریق وبسایت رسمی این دانشگاه، در این مقاله اعلام میشود.

درباره تکمیل ظرفیت دانشگاه آزاد بیشتر بخوانید.

اعلام نتایج انتخاب رشته ورودی بهمن دانشگاه آزاد

هنوز زمان دقیق اعلام نتایج نهایی انتخاب رشته دانشگاه آزاد برای ورودی های بهمن 1401 اعلام نشده است. باتوجه به مهلت ثبت نام ترم مهر رشته های بدون کنکور دانشگاه های آزاد که تقریبا تا اواسط مهر به صورت آنلاین و تا آبان ماه به صورت مراجعه حضوری انجام میشد، جای نگرانی برای تمام شدن مهلت ثبت نام نیست .

اما به هرحال به محض اتشار اخبار موثق درباره زمان شروع انتخاب رشته و اعلام نتایج ورودی رشته های بدون کنکور دانشگاه آزاد برای ترم بهمن در این مقاله اطلاع رسانی خواهیم کرد.

انتخاب رشته بهمن دانشگاه سراسری

برای تکمیل ظرفیت دانشگاه سراسری، ورودی نوبت دوم دوره های روزانه در دوماهه ابتدایی شروع سال تحصیلی و از طریق اطلاعیه سازمان سنجش انجام میشود. همانطور که پیش از این درباره تکمیل ظرفیت دانشگاه های سراسری گفتیم، انتخاب رشته بهمن دانشگاه سراسری مشروط به داشتن ظرفیت و پر نشدن صندلی ها در اعلام نتایج شهریور ماه است.

انتخاب رشته بهمن دانشگاه سراسری برای سال 1401

خالی بودن یا نبودن صندلی ها برای رشته های با کنکور یا بدون کنکور داشگاه های سراسری از طریق اطلاعیه ای توسط سازمان سنجش اعلام میشود. مثلا امسال هیچ اطلاعیه ای درخصوص تکمیل ظرفیت بهمن 1401 و زمان انتخاب رشته بهمن دانشگاه های سراسری در وبسایت سازمان سنجش اعلام نشده است.

اگر قرار بر باز کردن ظرفیت برای انتخاب رشته ورودی بهمن بود، در آبان ماه اعلامیه ای در این خصوص ابلاغ میشد.

علت عدم برگزاری تکمیل ظرفیت در کنکور 1401 مصوبه ای است که در سال 1397 و با هدف حذف ناعدالتی تکمیل ظرفیت های دانشگاه سراسری تایید شد.البته برای انتخاب رشته های بدون کنکور دانشگاه های سراسری هنوز شرایط تکمیل ظرفیت یا انتخاب رشته بهمن اعلام نشده است و تقریبا بعید است که امسال حتی انتخاب رشته بهمن برای رشته های بدون کنکور دانشگاه سراسری انجام شود.

البته در سال های گذشته تکمیل ظرفیت فقط برای دانشگاه های فرهنگیان انجام شد و به دلیل کمبود نیروی آموزش پرورش این مهم برای دانشگاه های فرهنگیان انجام شد. در کنکور سال 1401 حتی دانشگاه فرهنگیان نیز شرایط تکمیل ظرفیت را نداشت و تمام ظرفیت ها در انتخاب رشته مرداد ماه پر شدند.

انتخاب رشته بدون کنکور بهمن دانشگاه سراسری

اطلاعیه قطعی در خصوص انتخاب رشته بدون کنکور بهمن برای دانشگاه سراسری منتشر نشده است. اما باتوجه به اینکه در کنکور 1400 هم خبری از انتخاب رشته بهمن نبود، احتمال بازگشت این قانون در سال 1401 کم است. البته تغییرات کنکور 1402 احتمال برگزاری تکمیل ظرفیت را بالا برده اند.

دانلود دفترچه انتخاب رشته بهمن 1401 دانشگاه سراسری

دفترچه انتخاب رشته بهمن دانشگاه های سراسری

اصلاحیه دفترچه  انتخاب رشته بهمن سراسری

انتخاب رشته تکمیل ظرفیت برای کنکور 1402

با برگزاری کنکور به صورت دو بار در سال، صبر کردن برای تیر ماه و انتخاب رشته غیر منطقی به نظر میرسد. البته درباره اتفاقاتی که قرار است در سالهای آینده و از کنکور 1402 به بعد بیوفتد، نمیتوان نظر قطعی داد! چه کسی فکرش را میکرد طی یک ماه کل دروس عمومی از کنکور حذف شوند و در ماه بعد مشخص شود که سوابق تحصیلی برای پایه دهم و یازدهم نیز در نظر گرفته میشود؟

پس هیچ تغییری بعید نیست و همه چیز بستگی به تصمیمات اتاق فکر سازمان سنجش و البته مافیای کنکور دارد. درصورت اعلام قطعی در وبسایت تخصصی مشاوره انتخاب رشته کنکور آکو به صورت لحظه ای و به عنوان اخبار کنکور اعلام خواهیم کرد.

تغییر رشته دانشگاه در بهمن

برای تغییر رشته دانشگاه اول از همه باید تصمیم بگیری که میخواهی در دانشگاه خودت ادامه تحصیل بدی یا از اساس با دانشگاه محل تحصیل هم مشکل داری؟ مثلا اگر دانشگاه آزاد میخونی دوست داری بری سراسری یا بالعکس؟ یا درباره رشته ای که میخونی هم مهمه که با موضوع رشته ات مشکل داری یا میخواهی فقط گرایشش رو عوض کنی؟ به مثال زیر توجه کن.

من در دانشگاه علوم و تحقیقات تهران رشته مهندسی شیمی میخوانم و به علت سختی نسبی دروس این رشته تصمیم دارم گرایشم را عوض کنم و به رشته شیمی محض در دانشگاه خودم تغییر رشته بدم. هردو رشته تحصیلی و رشته مورد نظر من بدون کنکور هستند و در یک گروه قرار دارند.

این نوع تغییر رشته ای که برای شما مثال زدم با طی کردن مراحل انصراف از رشته، ثبت نام مجدد برای انتخاب رشته بهمن و انتخاب رشته شیمی محض برای ثبت نام بدون کنکور امکان پذیر خواهد بود. دروس گذرانده شده را میتوانید معادل سازی کنید و به ادامه تحصیل بپردازید.

به این تغییر رشته دانشگاه، تغییر رشته درون شاخه ای میگویند. اما تغییر رشته برون شاخه ای مثلا از رشته مهندسی شیمی به رشته روانشناسی سخت تر و دارای مراحل پیچیده تری خواهد بود. به طور کلی تغییر رشته دانشگاه آزاد آسان و کم دردسر تر خواهد بود!

تغییر رشته دانشگاه در بهمن با انتخاب رشته بهمن دانشگاه غیر ممکن است. کلا وقتی صندلی را در دانشگاه سراسری اشغال کردی، برای تغییر آن گزینه های زیادی نداری. بهترین و کوتاه ترین راه اینه که اگر ترم یک هستی و در کنکور سال گذشته ثبت نام کردی، بدون انصراف از دانشگاه، شروع به مطالعه برای کنکور بکنی و برای کنکور دی همان سال آماده شی!

اما جدی و بدون هیچگونه غرضی میگویم که از مشاوره انتخاب رشته کمک بگیر. تو که یک بار در انتخاب رشته دانشگاه اشتباه کردی و حالا طعم پشیمانی رو احساس کردی، پس اینبار رو از مشاوره انتخاب رشته دانشگاه استفاده کن تا برای بار دوم احساس ناامیدی از زندگی تحصیلیت نکنی.

باور کن آسیب های ناامیدی و همین تغییر رشته های پی در پی در عزت نفس، قدرت تصمیم گیری و احساس خوشبختی که در وجودت داری خیلی بیشتر از هزینه ای هست که برای یک جلسه مشاوره انتخاب رشته دانشگاه قراره از تو بگیره!

مشاوره انتخاب رشته دانشگاه آکو

هنوز هم برای کمک گرفتن از مشاور انتخاب رشته دودلی؟ به روزی فکر کن که بعد از شرکت در تست های روانشناسی و تست های شخصیت شناسی تحصیلی و شغلی، تونستی رشته مناسب شخصیتت و چیزی که واقعا بهش علاقه داری رو پیدا کنی. از لحظه به لحظه کلاس های دانشگاهت لذت میبری و قراره یه بازار کار خوب بعد از فارغ التحصیلی داشته باشی.

شک نکن عشقی که در یادگیری رشته مورد علاقه ات هست، در بازار کار، در کسب نمره بالا در دانشگاه و حتی در تحمل شرایط سخت درس خوندن در شهرهای دیگه به کمکت میاد و عمیقا با انجام اون کار احساس خوشبختی خواهی کرد. تا برای انتخاب رشته بهمن دانشگاه دیر نشده از طریق شماره دپارتمان انتخاب رشته آموزشگاه کنکور پرسا(02633406346) با پشتیبانان ما در اراتباط باش.

معرفی رشته های دانشگاهی

مهشید صالحی نژاد

مهشید صالحی نژاد مدیر تیم تولید محتوای سایت مشاوره تحصیلی هستم. سعی می کنم بهترین و با کیفیت ترین محتوای آموزشی را در اختیار شما قرار دهیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا