پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت برنامه ی 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

کنکور سراسریمشاور من

برنامه ریزی برای پشت کنکور ماندن ۱۴۰۲

پشت کنکور ماندن سال 1402

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
به این نوشته امتیاز دهید

کنکور همواره دو روی مختلف دارد. اولین حالت برای کسانی است که قصد دارند کنکور مجدد بدهند و امسال به فکر قبول شدن نیستند. گروه دوم نیز برای این که در انتخاب رشته به نتیجه نرسیده اند برای کنکور سال بعد برنامه ریزی خواهند کرد. برنامه ریزی برای پشت کنکور ماندن ۱۴۰۲ کمی متفاوت است. در ادامه توضیحات بیشتری درباره برنامه ریزی برای یکسال پشت کنکور ماندن برای  سال 1402 را در مرکز مشاوره تخصصی کنکور آکو کرج بیشتر برایتان باز خواهیم کرد.

 برای پشت کنکور ماندن ۱۴۰۲ چطور برنامه ریزی کنیم؟

برای یکسال دیگر پشت کنکور ماندن باید بدانید که شما دیگر یک دانش آموز بی تجربه نیستید و این حالت با سال اول متفاوت است.  چیزی که در سال بعد قرار است ببینید را یکبار حداقل تجربه کرده اید. با روحیات خودتان آشنا شده اید و می‌دانید که روحیاتتان به چه سمتی جهت پیدا می‌کند. برای تعیین کردن وضعیت باید یک چک لیست به وجود آورید. این لیست باید شامل چند مورد مختلف باشد تا بتوان گفت که همه چیز روبه‌راه است و شما در کجا قرار دارید. بعد ازینکه وضعیت سال جدیدتان را تعیین کردید، وقت تعیین شرایط دروس است.

یکسال پشت کنکور ماندن برای سال 1402

قبلا دروس را بر اساس علاقه مندی برنامه ریزی میکردیم تا بتوانیم با سرعت بیشتری درس را بخوانیم. اما اگر میخواهی برنامه ریزی پشت کنکور ماندن را برای سال 1401 داشته باشی، باید از آسان به سخت دروس را برنامه ریزی کنی و علاقه دیگر تاثیر چندانی در برنامه ریزی ندارد. در نهایت باید به کمک یک مشاوره تخصصی کنکور به صورت روزانه و هفتگی و ماهانه هدف گذاری و برنامه ریزی داشته باشید.

تعیین وضعیت روحی و ذهنی برای یکسال پشت کنکور ماندن

گفتیم که باید لیست تهیه کنیم. اما این لیست برنامه ریزی برای پشت کنکور ماندن ۱۴۰۲ چه مواردی است؟ اولین مورد در این لیست رتبه شما در آزمون کنکور یا موارد آزمایشی است. درست است که شما دچار مشکلاتی بوده اید و به هر دلیلی خوب درس نخوانده اید، اما می‌تواند یک سطح حداقلی را تعیین کند.

بیشتر بخوانید: تراز آزمون های آزمایشی

بعد از اینکه رتبه و ترازهایتان را در دفتر برنامه ریزی نوشتید، باید تعیین کنید که واقعاً هدفتان از درس خواندن چیست؟ شاید سال اول تنها دلیل شما این بوده است که بخوانیم چون همه کنکور می‌دهند، اما سال دوم ماندن دلیل می‌خواهد. با این دید باید هدف را تعریف کنید.

سومین مورد در لیست موضوع میزان تایم مطالعه است که در سال اول اختصاص داده‌اید. در کنار آن زمان‌هایی که به کارهای مختلف از جمله باشگاه و غیره اختصاص داده‌اید را باید تعیین کنید. با این کار می‌توانید بفهمید که چه میزان زمان مفید مرده دارید. مرده بودن یعنی شما آن را از دست داده اید، در حالی که فرصت طلایی بوده است.

مورد چهارم بحث انتخاب منابع است. باید تعیین کنید که چه منابعی به طور کلی در اختیار داشته اید. این موضوع می‌تواند شامل کتب آموزشی، فیلم‌ها و حتی کلاس‌هایی که می‌روید، خواهد شد. حواستان باشد که به صورت منظم و درس محور این موضوع را یادداشت کنید.

بیشتر بخوانید: انتخاب بهترین منبع برای کنکور

بازبینی و تقسیم بندی درس ها برای کنکور 1402

حالا نوبت این است که بیایید درس‌ها را بازبینی کنید. شاید در سال اول شما مباحث چینش قوی به ضعیف، چیدمان بر اساس علایق را انجام داده باشید، اما برای یکسال دیگر پشت کنکور ماندن موضوع فرق می‌کند. این دفعه شما هر سه سال و مباحث موجود در آن را دیده اید. از طرفی روحیات خود را به صورت دقیق تشخیص داده اید. برای تعیین و تقسیم بندی درس ها باید سه ستون ترسیم کنید.

برنامه ریزی برای پشت کنکور ماندن ۱۴۰۲

ستون اول را ستون ضعف و قوت خودتان در آن درس در نظر بگیرید و این ضعف و قوت را بر اساس میزان دانش موجود از آن موضوع در ذهن دارید. ستون دوم برای دروس مورد علاقه است. یعنی این که شما چه میزان برای مطالعه آن درس کشش دارید. ستون سوم که اهمیت دارد بر اساس دستاورد شما در یک سال گذشته تعیین می‌شود. یعنی این که آیا از نظر تست زنی توانسته اید در سال اول کنکورتان درس درصد کافی به دست آورید.

شاید بپرسید چرا؟ چون با این کار می‌توانید متدهای مطالعه تان را تغییر دهید و از تکرار اشتباهات و مشکلات سال اول جلوگیری کنید. با جمع کردن نمراتی که به هر کدام از درس‌ها داده اید، می‌توانید از بالاترین نمره به پایین‌ترین آنان را در برنامه ریزی سال دوم کنکور مرتب کنید. نحوه امتیاز دهی در هر ستون آن است که اگر 10 درس دارید، ضعیف‌ترین نمره 10 گرفته و کمترین 1 می‌شود.

به این ترتیب برای پشت کنکور ماندن سال ۱۴۰۲ یک برنامه ریزی مشخص دارید که از نمره 1 به سمت 10 میرود. فقط باید بدانید که با خودتان در امتیاز دهی و پر کردن جدول روراست باشید.

برنامه ریزی برای پشت کنکور ماندن ۱۴۰۲

برنامه ریزی برای پشت کنکور ماندن ۱۴۰۲ در این جا تکمیل می‌شود. اما چگونه؟ شما ابتدا زمانی که می‌توانید درس بخوانید را به صورت حداقلی تعیین می‌کنید. تا حد ممکن برنامه‌های اضافی را از برنامه حذف کنید. شاید در ابتدا این بازه را مطالعه نکنید، اما آرام‌آرام تغییر برنامه می‌دهید.

حالا باید بر اساس ستون‌های تعیین شده، زمان را بین دروس مختلف تقسیم کنید. طبیعتاً دروس ضعیف‌تر زنگ‌های بیشتری را در طول هفته به خود اختصاص می‌دهند. برای تعیین زنگ‌ها بهتر است که روزی دو زنگ تخصصی و یک زنگ عمومی در برنامه بگذارید. برای تخصصی تایم 90 دقیقه و برای عمومی 60 الی 75 دقیقه. بعد از هر تایم مطالعه به طور میانگین حدود 15 دقیقه استراحت کنید.

در صورتی که بیش از 4 ساعت مطالعه در یک روز داشتید، به ازای هر دو تخصصی یک عمومی به برنامه درسی خود اضافه کنید. در مورد برنامه ریزی لطفاً تا حد ممکن از تعدد دروس خودداری کنید و بین 3 الی 4 درس(2 مورد تخصصی و دو مورد عمومی) برنامه روزانه را محدود کنید.

از طرفی شما در سال دوم کنکور دیگر درس روز مدرسه را ندارید، پس دستتان کاملاً باز است. البته باید بر اساس ضعیف و قوی بودن مطالعه را انجام دهید. شاید بپرسید که حداقل تایم مطالعه از چقدر شروع شود؟ ساعت ثابتی وجود ندارد، اما با توجه به این که مدرسه نیز نمی‌روید، بهتر است که از روزی 5 ساعت شروع کنید. در مورد تقسیم دروس و بودجه بندی میزان و نقطه درس خواندن بهتر است که این کار در بین صبح و بعدازظهر تقسیم شود و برای شب موارد ویژه که در ادامه توضیح می‌دهیم را قرار دهید.

یکسال پشت کنکور ماندن و آمادگی برای کنکور 1402

برنامه ریزی برای پشت کنکور ماندن بر اساس بودجه بندی

در مورد بودجه بندی ممکن است که کمی سردرگم باشید و ندانید که از کجا باید کار را آغاز کنید. بهتر است که برنامه های سالانه یک آزمون آزمایشی را انتخاب و طبق آن به پیش بروید. در مجموع روند تا حدود زیادی مانند سال اول است. مثلا میتوانید طبق برنامه ریزی آزمون های گاج یا قلمچی پیش بروید. اما صادقانه بگوییم که نیازی به هزینه کردن و شرکت در آزمن های آزمایشی نیست. بلکه میتوانید فایل دفترچه های سوال و پاسخ را به تفکیک رشته از مجله تخصصی کنکور آکو دانلود کنید.

بیشتر بخوانید: دانلود رایگان آزمون های آزمایشی

در تابستان پشت کنکور 1402 برنامه ریزی کنید یازدهم را با ترم اول دوازدهم، مهر تا بهمن مقطع دهم و ترم اول و تا حدودی ترم دوم سال دوازدهم را بخوانید. اردو نوروزی و روند کاری آن را جدی بگیرید. بعد از عید نیز پایان ترم دوم دوازدهم و ورود به دوران جمع بندی باید انجام دهید.

چیزی که دچار تغییر می‌شود، سبک و سرعت مطالعه است. سال اول در حال یادگیری بوده اید، اما امسال موارد حداقلی را می‌دانید و سریع‌تر می‌توانید به پیش بروید. این موضوع باعث افزایش تعداد دوره می‌شود. سوال دیگر این است که اگر یک مقطع مثلاً دهم زودتر از زمان هدف گذاری مطالعه شود، باید آن را مجدد خواند یا به یازدهم رفت؟باید یازدهم را برای مطالعه مجدد باز کنید تا ذهنتان آماده‌تر شود.

یک مشاور متخصص در مرکز مشاوره تخصصی کنکور آکو میتواند بهترین برنامه ریزی را برای شما انجام دهد و البته با پشتیبانی 24 ساعته آنلاین، مشکلاتتان را در لحظه با مشاور متخصص صحبت کنید.

اجرای صحیح برنامه ریزی پشت کنکوری ها

نحوه اجرای برنامه ریزی قسمت اصلی برای پشت کنکور ماندن است. در سال اول تمرکز بر آموزش همراه با تست بوده است. در سال دوم هدف رسید به جواب درست تست است. پس باید تایم‌هایی اضافه برای تست زنی قرار دهید.

تست زنی خارج از برنامه درسی در طول هر زنگ است که در برنامه قرار داده اید. سعی کنید که مباحث را بیشتر تست بزنید. مطالعه تا جایی که مفاهیم را متوجه شوید کافی است. دیگر خبری از امتحان تشریحی نیست که برای نحوه خواندن دروس عمومی بسیار مفید است.

نحوه برنامه ریزی برای تست زدن در سال 1402 پشت کنکور ماندن باید از مواردی که سال پیش غلط حل کرده اید، تشکیل شده باشد. میزان سوالات آسان که حل می‌کنید به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کند. از طرفی تمامی مواردی که باعث ناکامی در سال پیش شده را از برنامه درسی حذف کنید. تست زنی تایم دار یکی از مهم‌ترین موارد است.

برناه ریزی برای درس خواندن در کنکور سال 1402 و یکسال پشت کنکور ماندن

نکات ویژه درباره برنامه ریزی برای پشت کنکور 1402 ماندن

یادتان نرود تایم شب برای کارهای ویژه است. اولین مورد که باید در برنامه نیز اعمال شود، حذف املا، تاریخ ادبیات، لغات زبان، متن زبان انگلیسی و عربی از برنامه هر تایم مطالعاتی است. این موارد را میتوانید در تایم شب مطالعه کنید. شما شب را به دو قسمت تقسیم کنید.

قسمت اول برنامه ریزی برای شب های پشت کنکوری مربوط به موارد حذف شده از زنگ های درسی است. هر شب یک درس از املا و لغات فارسی، تاریخ ادبیات و لغات زبان را در برنامه بگذارید. سپس وظیفه دارید که هر دو شب در میان یک متن عربی یا زبان را تست بزنید. در مجموع زمانی که برای این بخش صرف می‌شود چیزی حدود 1 ساعت است.

مورد بعدی که برای برنامه ریزی شب های پشت کنکور ماندن 1402 دوره کردن مباحث است. روزهای جمعه مطالب خوانده شده را با خود تکرار کنید و نوت برداری های خود را مطالعه کنید تا ملکه ذهنتان شود. یک مشاور کنکور در مرکز مشاوره تخصصی کنکور آکو میتواند علاوه بر برنامه ریزی تمام شبانه روز یک کنکوری، تضمین رتبه خوب را با پشت کنکور ماندن به داوطلبان ناامید بدهد! البته به شرط همکاری صد درصد شما در زمان یکسال پشت کنکور ماندن!

بخش دوم مربوط به تست دروس تخصصی است. یک تایم 30 الی 45 دقیقه ای را هر شب وقت می‌گذارید و از بین دروس تخصصی، آن درسی که اهمیت تستی بیشتری دارد و شما در آن ضعف دارید را تست می‌زنید. با این کار به صورت دوبل تمرین کرده اید و سریع‌تر آماده می‌شوید.

برنامه ریزی منطقی برای یکسال پشت کنکور ماندن

فراموش نکنید که اجرای همه اینها از روز اول اصلا منطقی نیست! بهتر است که در طول یک فرایند یک ماهه یا 6 هفته ای آن را پیاده سازی کنید. علت آن است که بدنتان آرام‌آرام به این سبک عادت کند و وسط راه کم نیاورید. از طرفی کیفیت خروجی خوب خواهد بود.

از طرفی نباید اشتباهات سال گذشته را تکرار کنید. باید تایم خود را مدیریت کنید. حتماً در برنامه خود بررسی سوالات آزمون را قرار دهید و نکات مهم را یادداشت کنید.

خلاصه نویسی نکته مهم دیگر است که حتماً باید رعایت شود. اگر نمی‌توانید همراه مطالعه کردن، این کار را انجام دهید، یک تایم مجزا به آن اختصاص دهید. هدفمند باشید. داشتن اهداف کوتاه مدت و بلند مدت در برنامه بسیار اهمیت دارد. با این کار انگیزه همواره وجود دارد.

بیشتر بخوانید: اصلا پشت کنکور بمانیم یا نه

مشاوره تخصصی کنکور آکو درباره برنامه ریزی برای پشت کنکور ماندن ۱۴۰۲

مشاوره تخصصی کنکور تاثیر زیادی در نتیجه کنکور شما دارند. توصیه می‌کنیم که در سال دوم حتماً از مشاور متخصص بهره ببرید. با این کار می‌توانید بهتر و سریع‌تر به نتیجه برسید. مشاوران برنامه را بهتر مدیریت می‌کنند و می‌توانند یک اهرم فشار روی شما باشند تا در زمانی که قصد مطالعه ندارید، شما را وادار به درس خواندن کنند.

بهترین موسسه تخصصی مشاوره کنکور در کرج با قیمت دولتی و یک جلسه مشاوره کنکور رایگان

برنامه ریزی برای پشت کنکور ماندن ۱۴۰۲ بسیار حساس است. در مرکز مشاوره تخصصی کنکور آکو کرج، مشاوران بر این باورند که افراد در سال دوم فشار بیشتری را تحمل می‌کنند و در عین حال انگیزه بیشتری دارند. اگر برنامه منسجم داشته باشید و طبق آن عمل کنید، مشکلی پیش نمی‌آید. حتماً فاکتورهای بیان شده را رعایت کنید تا با یکسال پشت کنکور ماندن نتیجه‌ای که مد نظر دارید به دست آید.

آیا یکسال پشت کنکور ماندن برای سال ۱۴۰۲ می‌تواند مفید باشد؟

بله با یکسال تلاش مضاعف رتبه شما بهبود خواهد یافت. به ویژه اگر خوب درس بخوانید و برنامه درستی را به کمک مشاوره تخصصی کنکور تنظیم کرده باشید.

آیا نحوه مطالعه در سال دوم کنکور باید تغییر کند؟

بله. باید اصلاح شود و تغییرات اساسی در برنامه و شیوه مطالعه به وجود آید.

حداقل تایم مطالعه برای برنامه ریزی برای پشت کنکور ماندن 1402 چه میزان است؟

با توجه به این که مدرسه ای نیز وجود ندارد باید بین 5 الی 6 ساعت باشد. در صورتی که کمتر از این در روز مطالعه می‌کنید، یک ماه وقت دارید تا با روزی 5 دقیقه بیش از 2 ساعت به برنامه درسی خود اضافه کنید.

مهشید صالحی نژاد

مهشید صالحی نژاد مدیر تیم تولید محتوای سایت مشاوره تحصیلی هستم. سعی می کنم بهترین و با کیفیت ترین محتوای آموزشی را در اختیار شما قرار دهیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا