پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت خدمات مشاوره تحصیلی ( نه صرفا برنامه) 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

انتخاب رشته کنکور سراسری

سهمیه های کنکور 1401

تاثیر سهمیه در رتبه کنکور

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
5/5 - (1 امتیاز)

دوستان امروز با هم هستیم تا به بررسی تاثیر سهمیه های کنکور پیش رویتان و تغییرات جزئی ایجاد شده درتاثیر سهمیه در رتبه کنکور 1401 بپردازیم. نمیدانم چقدر در جریان هستید ولی باید بدانید که کمترین سهمیه (میتواند) تاثیر چشمگیری در سرنوشت کنکور شما داشته باشد؛ مخصوصا اگر موفق شوید تراز بالایی در کنکور کسب کنید.

به همین علت است که لازم میدانیم درباره تاثیر سهمیه در رتبه کنکور 1401 ، تاثیر سهمیه جانبازان و ایثار گران توضیحاتی دهیم. در ادامه درباره رشته های بومی و تاثیر آن برای قبول شدن در رشته های برتر دانشگاهی ذکر میکنیم در نهایت بعد از کسب اطلاعات جدید و مهمی که به دست می آورید، این شما هستید که باید باتوجه به شرایطتتان به قضاوت و تصمیم گیری بپردازید. اگر آماده اید، مشاوره رایگان انتخاب رشته کنکور را شروع کنیم.

تاثیر سهمیه در رتبه کنکور 1401

 سهمیه شهدا و جانبازان، سهمیه مناطق محروم، سهمیه مناطق، سهمیه هیئت علمی، سهمیه نو ورود کرونا و … جزو سهمیه های اعمال شده در کنکور 1401 برای قبولی می باشد. آخرین اخبار کنکور نشان میدهد که طی تغییراتی تعدادی از سهمیه های کنکور 1401 حذف شده است. تغییرات و حذفیات تاثیر سهمیه در رتبه کنکور در آزمون سراسری 1401 به شرح زیر هست:

  • سهمیه منطقه نسبت به دیگر شرکت کنندگان به ۵۰ درصد تغییر یافته است.
  • ایثارگران حداقل باید حد نصاب ۸۵ درصد نمرات گزینش آزاد را کسب کنند.
  • سهمیه بومی منطقه، بومی گزینی، بومی محلی، هیئت علمی و سهمیه کشاورزی حذف شده است.
  • سهمیه حوادث مانند سیل و زلزله به خاطر مقطعی بودن در یک دوره و زمان خاص فاقد تغییر بوده.
  • سهمیه مربوط به بهیاران برای پذیرش در رشته پرستاری دانشگاه های کشور حذف شده.

طبق آخرین تغییراتی که در کنکور 1402 اعمال شده است، احتمالا حذف دروس عمومی کنکور  و دومرحله ای شدن کنکور 1402 قطعی است. پس شاید با این شرایط جدید بخواهید به پشت کنکور ماندن برای سال 1402 بیشتر فکر کنید.

سهمیه مناطق کنکور 1401

تاثیر سهمیه مناطق در کنکور 1401

سهمیه مناطق مهمترین و قالب ترین سهمیه در کنکور میباشد که تقریبا برای همه داوطلبان کنکور اعمال میشود. شرکت کنندگان در آزمون سراسری سال 1401 بر اساس محل اخذ مدرک تحصیلی سه سال آخر دوره متوسطه دوم(دبیرستان) جزء یکی ازسهمیه های مناطق ۱، ۲ و یا ۳ محسوب می گردند.

در صورتی که دانش آموزی در دو یا چند منطقه مختلف تحصیل کرده باشد منطقه مورد اثر در کنکور سراسری برای آن دانش آموز منطقه دارای رفاه بیشتر خواهد بود. مثلا اگر هم در تهران و هم در بوشهر در سه سال تحصیل دبیرستان خود زندگی کرده باشد، سهمیه منطقه یک برای او در نظر گرفته میشود.

در ادامه درباره نحوه تاثیر سهمیه در رتبه کنکور و میزان تاثیر آن بر انتخاب رشته و شانس قبولی مفصلا توضیحاتی خواهیم داد. اما پیش از آن بهتر است اطلاعات کافی را درباره مناطق سه گانه موثر بر رتبه کنکور بیشتر کنیم تا دقیقا بدانیم چقدر روی رتبه مان تاثیر میگذارد. چون تمام داوطلبان کنکور مشمول سهمیه مناطق هستند. و در صورتی مشمول سهمیه های دیگر نشوند سهمیه مناطق را خواهند داشت.

  • سهمیه منطقه یک شامل بخش های مرکزی شهرهای تهران، شیراز، اصفهان، تبریز و مشهد می باشد.در شهرستان تهران بخش های کن و شمیرانات نیز جز سهمیه منطقه یک محسوب می گردند.
  • سهمیه منطقه دو اکثر شهرها و شهرستانهای کشور جز منطقه دو محسوب میشوند مثلا شهر کرج. مگر موارد محروم که در دسته منطقه ۳ قرار میگیرد.
  •  سهمیه منطقه سه منطقه ۳ شامل شهرهای کوچک و محروم می شود. همچنین کلیه داوطلبان معلول و داوطلبانی که دو سال آخر تحصیل خود را در کشورهای خارجی گذرانده باشند،جز منطقه ۳ محسوب می گردند

تاثیر سهمیه مناطق محروم رشته های پزشکی و غیرپزشکی کنکور 1401

در رشته های غیر پزشکی حداقل ۴۰ درصد از ظرفیت کد رشته محلهای ناحیه ای، قطبی و کشوری دوره روزانه استانهای ایلام، بوشهر ، چهارمحال و بختیاری، سیستان  و بلوچستان، کردستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، لرستان و هرمزگان به داوطلبان بومی این استانها اختصاص می یابد.

با توجه به اطلاعات بدست آمده در خصوص تاثیر سهمیه مناطق محروم در رشته های پزشکی کنکور امسال، سی درصد ظرفیت رشته های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی و چند رشته دیگر، از داوطلبان بومی استانی و در بعضی رشته ها به صورت بومی شهر(یا بخش)پذیرش می شود. شرایط این روش پذیرش:

  • تعهد خدمت به مدت سه برابر تحصیل در مناطق محروم؛این تعهد خدمت قابل خرید یا جا به جایی نیست.
  • پذیرفته شدگان با استفاده از این سهمیه، مجاز نیستند، رشته یا محل تحصیل خود را تغییر دهند.
  • مدرک فارغ التحصیلی بعد از پایان مدت تعهد به افراد داده می شود.
  • تا پایان زمان تعهد، مجاز نیستند در مناطقی غیر از محل تعهد، فعالیت پزشکی انجام دهند.
  • این افراد تنها بعد از انجام نیمی از تعهد می توانند در مقطع بالاتر ادامه تحصیل دهند.

نحوه اعمال سهمیه مناطق در کنکور سراسری 1401

یک مثال فرضی بدون در نظر گرفتن تاثیر سهمیه در رتبه کنکور غیر از سهمیه مناطق ارائه می دهیم . یعنی در این مثال هیچ سهمیه دیگری بجز سهمیه مناطق در رتبه و انتخاب رشته فرد تاثیر پذار نبوده است. یک رشته دانشگاهی با ظرفیت ۱۰۰ دانشجو داشته باشیم که تاثیر سهمیه مناطق بر رتبه او به این صورت است و ظرفیت این رشته 30 دانشجو از داوطلبان منطقه ۱، 50 دانشجو از داوطلبان منطقه ۲ و 20 دانشجو از داوطلبان منطقه ۳ باشد.

اما ممکن است برایتان سوال پیش بیاید که چرا به داوطلب منطقه ۳ با وجود محرومیت های تحصیلی ظرفیت کمتری اختصاص داده می شود؟ توجه داشته باشید که اگر براساس رتبه کشوری قرار باشد ظرفیت رشته ها پر شود داوطلبان منطقه ۱ ممکن است ۹۰ درصد ظرفیت یک رشته خوب از دانشگاه خوب را پر کنند و شاید باقی ظرفیت توسط داوطلبان منطقه ۲ کامل شود اما در صورتی که مشخص شود که چه میزان از ظرفیت مختص داوطلب منطقه ۳ می باشد. همچنین تاثیر بومی گزینی را در دانشگاه ها نباید فراموش کرد.

تاثیر سهمیه در رتبه کنکور

داوطلبان منطقه ۱ و ۲ علی رغم نمره بالاتر و رتبه کشوری بهتر رشته یا دانشگاه پایین تری خواهند گرفت و داوطلب منطقه ۳ ظرفیت رشته و دانشگاه بهتر را تصاحب خواهد کرد. (توجه داشته باشید مقصود از رشته بهتر یا دانشگاه بهتر یعنی رشته پر متقاضی تر یا دانشگاه پرمتقاضی تر است).

تعداد و درصد پذیرش هر رشته محل از هر یک از مناطق و سهمیه ها هر ساله با توجه به تعداد شرکت کننده از هر منطقه متفاوت است و نسبت مستقیم با تعداد شرکت کننده هر منطقه دارد. لازم به ذکر است که تعداد داوطلبین منطقه 2 هر ساله از مناطق 1 و 3 بیشتر است.

سهمیه رزمندگان، ایثارگران و خانواده شهدا در کنکور

ایثارگران برای قبولی در هر رشته محل، باید حداقل ۷۰ درصد نمره گزینش آزاد در آن رشته محل را کسب کنند. سهمیه رزمندگان شامل رزمندگان(با حداقل شش ماه حضور داوطلبانه در جبهه)می باشد. حد نصاب نمره برای این داوطلبان ۷۵ درصد نمره گزینش آزاد در رشته محل مورد نظر می باشد. پس این را نیز در نظر بگیرید که استفاده از سهمیه رزمندگان و ایثار گران نیز دارای محدودیت هایی میباشد.  تاثیر سهمیه بر رتبه کنکور خانواده رزمندگان ، ایثار گران و شهدا به شرح زیر است:

  • سهمیه ۲۵ درصد ایثارگران شامل همسر و فرزندان شهدا، آزادگان و همسر و فرزندان آنان، جانبازان ( با جانبازی ۲۵ درصد به بالا)، همسر و فرزندان آنان می باشد. ۲۵ درصد از ظرفیت هر رشته محل، مربوط به این سهمیه است.
  • سهمیه ۵ درصد ایثارگران شامل جانبازان (با جانبازی کمتر از ۲۵ درصد) ، همسران و فرزندان آنان و همسر و فرزندان رزمندگان ( با حداقل شش ماه حضور داوطلبانه در جبهه ) می باشد.
  • سهمیه خانواده شهدا شامل پدر، مادر، خواهر و برادر شهید می باشد.

محدودیت استفاده از سهمیه رزمندگان و ایثارگران

 داوطلبان با سهمیه رزمندگان بسیجی، وزارت جهاد کشاورزی و ستاد کل نیروهای مسلح از سال ۱۳۶۸ به بعد و  داوطلبان با سهمیه های رزمندگان و ایثارگران بنیاد شهید و امور ایثارگران از سال ۱۳۷۶ به بعد فقط یکبار می توانند با استفاده از سهمیه ایثارگران در رشته های دوره روزانه و دوبار در دوره های دیگر(نوبت دوم یا همان شبانه ، پیام نور، غیرانتفاعی، نیمه حضوری، مجازی و پردیس ) پذیرفته شوند:

توجه: پذیرفته شدگان در رشته های روزانه با استفاده از سهمیه خانواده شهدا، ایثارگران و رزمندگان، به خاطر تحصیل رایگان، برابر مدت تحصیل تعهد خدمت دارند.

تاثیر سهمیه کرونا در کنکور 1401

هر گونه سهمیه ی مبنی بر سهمیه کرونا و ویروس کووید 19 توسط سازمان سنجش اعلام نشده است و هرگونه خبر در مورد این سهمیه شایعه می باشد.

تاثیر سهمیه کرونا بر رتبه کنکور سراسری و انتخاب رشته کنکور 1401

تاثیر گزینش بومی در انتخاب رشته کنکور 1401

با سهیمه بومی گزینی دانشگاه ها، احتمال قبولی شما در کد رشته محل های بومی محل زندگیتان بیشتر میشود. یعنی شما با رتبه پایین تر در تهران ، شانس بیشتری برای قبولی در دانشگاه های تهران نسبت به رتبه های بهتر شهر های دیگر دارید. در گزینش بومی، بخشی از ظرفیت هر رشته محل مخصوص داوطلبان بومی است. بنابراین احتمال قبولی داوطلبان بومی در دانشگاههای استان بومی یا نزدیک به آن بیشتر از دیگران است.

برای استفاده از مزایای گزینش بومی در انتخاب رشته با توجه به رتبه کنکور بدست آمده لازم است نحوه تقسیم رشته های بومی را بدانید و با توجه به این اطلاعات به انتخاب رشته های بومی بپردازید. برای انتخاب رشته کنکور سراسری 1401 به کمک مشاور متخصص کلیک کنید.

نحوه تقسیم ظرفیت رشته ها (کشوری و بومی)

رشته های موجود در دانشگاه ها به دو دسته کلی کشوری و بومی تقسیم می شوند که روش تقسیم ظرفیت آنها در بین سهمیه ها ، مختلف است. رشته های کشوری رشته هایی هستند که در کل کشور، فقط در بعضی از دانشگاه ها وجود دارند. مانند رشته های بیوتکنولوژی یا باستان شناسی. به جز رشته های کشوری ، رشته های تحصیلی دوره های روزانه بر اساس میزان پراکندگی آنها در سطح کشور، به سه نوع رشته های استانی، ناحیه ای و قطبی تقسیم می شوند. که به آنها رشته های بومی گفته میشود.

تقسیم بندی رشته های بومی و کشوری برای تاثیر سهمیه در کنکور

نحوه تقسیم ظرفیت رشته های کشوری به گونه ای است که ظرفیت هر رشته محل از نوع رشته های کشوری، (بعد از کسر سهمیه ایثارگران) ۲۵ و ۵ درصد(، به نسبت شرکت کنندگان هر یک از سهمیه های  ) مناطق یک، دو، سه و خانواده شهدا، به کل شرکت کنندگان در هر گروه آزمایشی، تقسیم می شود. توضیح نحوه تقسیم بندی و تاثیر سهمیه بومی در رتبه کنکور 1401 در رشته های استانی ، ناحیه ای و قطبی را در ادامه میبینید.

  • رشته استانی:  رشته است که در بیشتر استان های  کشور دایر است. به عنوان مثال همه رشته های نوبت دوم)شبانه از نوع استانی هستند.
  • رشته های ناحیه ای:  رشته هایی است که در بیشتر استان ها دایر نیست، ولی در چند استان کنارهم(که یک ناحیه را تشکیل  می دهند وجود دارند)مانند رشته های معماری و پزشکی دوره روزانه.
  • رشته های قطبی: رشته ای است که در بیشتر ناحیه ها دایر نیست ولی در چند ناحیه کنار هم (که یک قطب را تشکیل می دهند ) وجود دارند مانند رشته های مهندسی صنایع و فیزیوتراپی دوره روزانه.

تاثیر سهمیه در رتبه کنکور 1401 - تاثیر سهمیه مناطق و شهدا

در تصویر بالا ناحیه ها و قطب ها مشخص شده اند

با نگاهی به این نقشه و با توجه به منطقه بومی خود، می توانید حدس بزنید احتمال قبولی شما در دانشگاه چه مناطقی بیشتر است.(برای اطلاع از رشته های بومی و ناحیه و قطبی و کشوری به دفترچه انتخاب رشته سال 1401 سازمان سنجش مراجعه کنید).

جزئیات بیشتر درباره تعیین استان بومی داوطلب 

نکته اول درباره تاثیر سهمیه بومی در رتبه کنکور اینکه ملاک تعیین استان بومی، سه سال آخر تحصیلات دبیرستان یا هنرستان است. در صورتی که سه سال آخر تحصیلات فرد در یک استان نباشد یا در خارج از کشور باشد، استان محل تولد، استان بومی او خواهد بود. در صورتی که محل تولد و سه سال آخر تحصیلات در خارج از کشور باشد، استان بومی فرد تهران خواهد بود.

اهمیت پیگیری اخبار کنکور و مشاوره تخصصی

امکان داره که تغییرات زیادی در تاثیر سهمیه در رتبه کنکور و جزئیات کنکور پیش روتون پیش بیاد پس سعی کنید همیشه آپدیت باشید و اخبار کنکوری رو دنبال کنید تا یکوقت غافل گیر نشین.و بازم یاد آوری میکنم به روز و موفق باشید. ما در آکادمی مشاوره تخصصی کنکور پرسا علاوه بر قرار دادن آخرین اطلاعات درباره کنکور ، تاثیر سهمیه در رتبه کنکور 1401 و بارگزاری آزمون های آزمایشی هفتگی و مطالب آموزشی برای سال کنکور شما ، برنامه ریزی مخصوص شما را با کمترین هزینه انجام میدهیم. سابقه و تجربه مهندس سهیل حاج کرم ، آینده شما را در رسیدن به اهداف درسیتان تضمین میکند.

ما را در اینستاگرام دنبال کنید.

مهشید صالحی نژاد

مهشید صالحی نژاد مدیر تیم تولید محتوای سایت مشاوره تحصیلی هستم. سعی می کنم بهترین و با کیفیت ترین محتوای آموزشی را در اختیار شما قرار دهیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا