پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت برنامه ی 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

مشاور من

افزایش ظرفیت رشته پزشکی 1401

افزایش ظرفیت رشته پزشکی

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
5/5 - (1 امتیاز)

رشته پزشکی پر طرفدار ترین رشته علوم تجربی می باشد. رقابت در این رشته به دلیل تعداد داوطلبان و علاقه در رشته های پزشکی و شرایط کاری آن بسیار بالا می باشد، اکثر دانش آموزانی که رشته علوم تجربی را برای تحصیل انتخاب می کنند در آرزوی رشته پزشکی هستند اما این را نیز باید دانست که برای قبولی در این رشته تلاش مداوم و بسیار بالا نیاز است. حال در ادامه این مطلب مرکز انتخاب رشته آکو از افزایش ظرفیت پزشکی 1401 می گوید.

افزایش ظرفیت پزشکی 1401

گاهی از مواقع تلاش بی وقفه دانش آموزانی که علاقمند به این رشته پرطرفدار هستند به نتیجه نمی رسد و باعث سرخوردگی این داوطلبان پر تلاش و درسخوان می شود. بنابراین کمبود پزشک در کشور باعث شده که طرح افزایش ظرفیت پزشکی برای مناطق محروم در دستور کار قرار گیرد.

در حال حاضر کشور ما با کمبود تعداد پزشک خصوصا در مناطق محروم مواجه است، در سال گذشته نسبت پزشک به افراد جامعه برای هر 10 هزار نفر 13 پزشک بود که طی جلسات متعدد قرار بر این شد که تا سال 1410 این نسبت به هر 10 هزار نفر 20 پزشک افزایش یابد و به استاندارد جهانی نزدیک تر شود.

هم چنین وجود بیش از 70 هزار دانش آموزی که معدل کل بالا 19 دارند نیز از موضاعات بسیار مهم این جلسات بوده است، این دانش آموزان اگر در کشور به نتیجه دلخواه خود نرسند برای بهتر کردن شرایط خود امکان این که مهاجرت کنند بسیار بالا می باشد در صورتی که کشور نیازمند این دانش آموزان نخبه و سطح بالا است و از دست دادن چنین افراد پر تلاشی به ضرر کشور عزیزمان تمام خواهد شد.

افزایش ظرفیت پزشکی 1401

طی جلسات رئیس جمهور و شورای عالی انقلاب فرهنگی افزایش ظرفیت پزشکی 1401 و 3 سال متوالی دیگر به تصویب رسید. حال مسئولان بهداشت و دانشگاه های علوم پزشکی به دلیل بسیاری از موارد اعم از کافی نبودن خوابگاه های پزشکی، تعداد اساتید دانشگاه های علوم پزشکی مخالف افزایش ظرفیت رشته پزشکی بودند.

اما کمبود پزشک در مناطق محروم بر این مسائل چیره شد و قرار بر افزایش 20 درصد ظرفیت رشته پزشکی در هر سال شد. به عبارتی در سال 1400 هشت هزار دانشجوی پزشکی عمومی در دانشگاه های کشور مشغول به تحصیل شدند در سال 1401 این رقم به 9600 دانشجوی پزشکی افزایش یافت.

افزایش ظرفیت پزشکی 1402

افزایش ظرفیت پزشکی 1402

طرح افزایش ظرفیت پزشکی 1402 نیز در دستور کار قرار گرفته و تا به الان به این نتیجه رسیده است که از سال 1401 و تا 3 سال پس از آن افزایش 20 درصدی در تعداد پذیرفته شدگان دانشجویان پزشکی خواهیم داشت. بنابر این طرح در سال 1402 دوباره 20 درصد به تعداد سال 1401 افزوده شده و 11520 دانشجو در دانشگاه های علوم پزشکی مشغول به تحصیل می شوند. در 2 سال بعد نیز این افزایش 20 درصدی با توجه به تعداد پذیرفته شدگان سال قبل انجام می شود.

بیشتر بخوانید:

قبولی در رشته پزشکی

افزایش ظرفیت پزشکی مناطق محروم

افزایش ظرفیت رشته پزشکی که در سال های آینده به تصویب رسیده است، مختص مناطق محروم می باشد و با اولویت بومی گزینی صورت می گیرد. زیرا در مناطق قوی تر کشور شرایط پزشکی و درمان و سلامت از شرایط مناسب تری برخوردار است اما مناطق محروم کشور از این شرایط بهره مند نیستند و این افزایش به نفع این مناطق می باشد.

این کد رشته محل ها در دفترچه انتخاب رشته اعمال خواهد شد و افرادی که در این رشته پذیرفته می شوند برای خدمت به مناطق محروم نزدیک به محل زندگی خود رفته و در آنجا مشغول به کار خواهند شد.

نتیجه طرح افزایش ظرفیت پزشکی

نتیجه طرح افزایش ظرفیت پزشکی

همانطور که افراد زیادی موافق طرح افزایش ظرفیت رشته پزشکی بودند بسیاری هم مخالف این طرح بوده و سرو صدای بسیاری برای به تصویب رسیدن این طرح به پا کردند. کبگانیان دبیر ستاد راهبری نقشه جامعه علمی کشور و عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی است. و از موافقان سرسخت طرح افزایش ظرفیت رشته پزشکی نیز می باشد. به گفته این شخص از سال 1367 که حدود 4 هزار نفر جذب دانشگاه های پزشکی شدند این تعداد در سال 1390 نیز 4 هزار نفر بوده است.

در صورتی که از سال 1367 تا 1390 بر تعداد جمعیت، بیمارستان ها، اساتید دانشگاه ها افزوده شده است، بسیاری از جوانان نخبه به دلیل نبود شرایط مطلوب تحصیلی از کشور خارج شده اند، در سال های آینده کشور به سمت سالمندی رفته و به همین دلیل کشور به تعداد بیشتری پزشک نیاز دارد. تمام این موارد دلیل های محکمی برای منطقی بودن افزایش ظرفیت پزشکی می باشد.

افزایش ظرفیت پزشکی مناطق محروم

مخالفان طرح افزایش ظرفیت پزشکی

از مخالفان این طرح نیز به نمکی وزیر سابق بهداشت می توان اشاره کرد که دلیل کمبود پزشک در مناطق محروم را به این دلیل دانست که اکثر پزشکان در شهرهای بزرگ مشغول به کار هستند و تعداد کمی از پزشکان وجود دارند که به مناطق محروم رفته و در آنجا به کار خود ادامه دهند بنابراین دلیل کمبود پزشک در این مناطق پراکندگی نامناسب پزشکان در شهرهای مختلف می باشد نه کمبود تعداد پزشک، دلیل دیگر مخالفت برای این طرح کمبود امکانات برای افزایش ظرفیت تعداد دانشجویان پزشکی دانستند.

در نتیجه طرح افزایش ظرفیت پزشکی باید به این نکته توجه کرد که بسیاری از این مسائل گفته شده غیر قابل انکار است، افزایش سالمندان در سال های پیش رو موضوعی کاملا بدیهی است، بسیاری از پزشکان در این چند سال از کشور مهاجرت کرده اند، اما با وجود تمام این مسائل باید دانست که کمبود امکانات وجود دارد و آموزش مناسب با کیفیت نیز موضوع بسیار حائز اهمیتی می باشد که نباید از آن چشم پوشی شود.

انتخاب رشته کنکور تجربی با مرکز انتخاب رشته آکو

با توجه به اینکه رشته پزشکی در علوم تجربی مورد علاقه بسیاری از دانش آموزان می باشد بنابراین رقابت در این رشته بسیار تنگاتنگ می باشد، با تصویب طرح افزایش ظرفیت رشته پزشکی بحث انتخاب رشته کنکور تجربی بسیار داغ و پر اهمیت می شود و دانشگاه های مختلف بر کد رشته محل های خود افزایش خواهند داشت.

حال برای یک انتخاب رشته دقیق با توجه به تغییراتی که دفترچه انتخاب رشته خواهد داشت وجود یک مشاور حاذق بسیار پر اهمیت می باشد که بتواند داوطلبان عزیز را که در این یک سال بی وقفه تلاش کرده اند به درستی راهنمایی کند، مشاوران ما در مرکز انتخاب رشته آکو سال ها در زمینه انتخاب رشته کنکور تجربی تجربه دارند و می توانند به سوالات شما داوطلبان گرامی در این زمینه با دقت فراوان پاسخ دهند.

اینستاگرام مرکز انتخاب رشته آکو 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا