پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت برنامه ی 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

معرفی رشتهرشته های دانشگاهی ریاضی

با رشته مهندسی دریا بیش تر آشنا شوید

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
5/5 - (1 امتیاز)

در این مقاله شما را با رشته مهندسی دریا آشنا خواهیم کرد. انتخاب رشته و انتخاب شغل یکی از چالش هایی است که در زندگی انسان هایی که قصد ادامه تحصیل دارند وجود دارد. در صورتی که افراد وارد شغل و یا رشته ای شوند که به آن علاقه ندارند قطعاً با چالش‌های بزرگ تر و بیشتری مواجه می شوند که چندان برایشان خوشایند نیست. برای آن که انتخاب رشته و شغل بهتری داشته باشید باید آگاهی خود را در ارتباط با مشاغل مختلف بیش تر کنید. به همین منظور می توانید از مشاوره تحصیلی آکو کمک گرفته و یک جلسه مشاوره رایگان داشته باشید.

77 2

این موضوع, یعنی انتخاب رشته تاثیر زیاد و چشم گیری در آینده فرد خواهد گذاشت. از طرفی رشته تحصیلی و شغل ارتباط زیادی با یکدیگر دارند و نمی‌توان این دو مسیر را جدا از هم گرفت. در واقع انتخاب رشته تحصیلی مقدمه‌ای بر انتخاب شغل افراد است در صورتی که افراد در رشته ای تحصیل می کنند که به آن علاقه ندارند قطعاً نمی‌توانند وارد شغل مرتبط با رشته شونند و در آن به موفقیت برسنند. یکی از رشته هایی که امروزه در سراسر جهان به علت وجود مرزهای آبی زیاد گسترش پیدا کرده رشته مهندسی دریا می باشد که در این مقاله به توضیح و معرفی رشته می پردازیم.

اگر می خواهید درباره انتخاب رشته در دانشگاه آزاد بدانید, بر روی لینک مربوطه کلیک کنید.

معرفی رشته مهندسی دریا

هدف از ارائه رشته مهندسی دریا تربیت نیروهایی است که از طراحی تا تولید و نگهداری و توسعه تجهیزات مورد استفاده در دریا مانند کشتی زیر دریایی و غیره را یاد بگیرند. این رشته ارتباط بسیار نزدیک به رشته مهندسی مکانیک دارد و درواقع در گذشته یکی از زیر شاخه های این رشته به حساب می آمد.

55 1

زمانی که یک فرد در رشته مهندسی دریا تحصیل می‌کند در زمینه نگهداری و تعمیرات کلی تجهیزات مهندسی مرتبط با دریا نیز مهارت هایی کسب می کند. مهندسین دریا پس از فارغ التحصیلی باید زندگی کاری خود را روی آبها و روی کشتی بگذرانند و در نتیجه فردی که وارد این رشته می شود باید از لحاظ سختی و چالش های احتمالی بسیار آماده باشد.

توانایی های لازم برای مطالعه رشته مهندسی دریا

همانطور که در بالا اشاره شد مهندسین دریا باید پس از فارغ التحصیلی بیشتر کار خود و زمان خود را روی کشتی بگذرانند به همین علت با سختی ها و حجم کاری بالا موجه هستند. یکی از مسائلی که مهندسین دریا پیش از انتخاب شغل رشته باید به آن توجه کنند این است که فرد در مدت زمان کار خود از خانواده دور است و در صورتی که نتواند این دوری را تحمل کند انجام کار برایش بسیار سخت و دشوار می شود.

66 2

یکی از شروط لازم برای ورود به این رشته این است که افراد باید از لحاظ آزمایشات پزشکی کاملا سالم باشند و همین طور باید پیش از ورود به دانشگاه مورد معاینه قرار بگیرند. افراد به هیچ عنوان نباید دارای کور رنگی بوده و همینطور دانشجویان باید در دروس فیزیک ریاضی و زبان انگلیسی مهارت داشته باشند. ساعات کاری این افراد می‌تواند گاها بدون هیچ استراحتی تمدید شود چرا که باید تلاش کنند تا ماشین آلات و سیستم های کشتی را به حالت اولیه برگردانند تا هیچ خطری کشتی را تهدید نکند. در نتیجه افراد باید خود را برای انجام دادن کارهای سخت آماده کنند.

با رشته مهندسی ماشین آلات دریایی که با رشته مهندسی دریا ارتباط زیادی دارد بیش تر آشنا شوید.

معرفی گرایش های مختلف رشته مهندسی دریا

این رشته در مقطع کارشناسی گرایشات های مختلفی از جمله گرایش دریانوردی گرایش مهندسی کشتی, گرایش مهندسی کشتی سازی را دارد. دروس مشترک بین این سه گرایش شامل دروس ریاضی، محاسبات عددی، شیمی و خواص مواد، فیزیک، مکانیک، معادلات دیفرانسیل، فیزیک مبانی مهندسی برق، استاتیک، دینامیک، ترمودینامیک، رسمی فنی، طراحی اجزا و ماشین، مقاومت مصالح، کنترل اتوماتیک مکانیک سیالات و انتقال حرارت می باشد.

در ادامه گرایشات این رشته و دروس تخصی هریک را معرفی و بررسی خواهیم کرد. نکته قابل توجه این است که داوطلبان دختر با توجه به شرایط کاری که این رشته با خود به همراه دارد تنها می توانند گرایش مهندسی کشتی سازی را انتخاب کنند.

گرایش دریانوردی: هدف از این گرایش تربیت نیروی است که بتواند مدیریت نیروهای انسانی و هدایت کردن مسیر کشتی را برعهده داشته باشد. این گرایش ارتباط زیادی با مسائل فنی ندارد و در واقع می توان گفت فرد به عنوان کاپیتان کشتی و رهبر کشتی حضور پیدا می کند.

گرایش مهندسی کشتی: هدف از این گرایش تربیت نیرویی است که بتواند تعمیر, نگهداری و راه اندازی موتور کشتی را بر عهده داشته باشد. در واقع فردی که در گرایش مهندسی کشتی تحصیل می‌کند به عنوان مدیر فنی کشتی به حساب می‌آید و دانشجویانی که این گرایش را پشت سر می گذارند بعد از اتمام دانشگاه ملزم به این هستند که یک دوره کارآموزی را روی کشتی‌های اقیانوس‌پیما در خارج از ایران بگذرانند.

گرایش مهندسی کشتی سازی: افرادی که گرایش مهندسی کشتی سازی را انتخاب می‌کنند تنها مهارت طراحی ساخت, نظارت و تعمیرات کشتی را یاد می گیرند. هدف از این گرایش تربیت نیروی متخصص برای سازمان های دریایی و کارخانه های کشتی سازی می باشد.

گرایشات کارشناسی ارشد: دانشجویانی که قصد ادامه تحصیل در این رشته را دارند می توانند تا مقطع دکترا آن را ادامه دهند اما در مقطع کارشناسی ارشد افراد می توانند در مجموعه مهندسی معماری کشتی تحصیل کنند. این مجموعه شامل سه گرایش سازه های کشتی، هیدرو مکانیک کشتی و مهندسی صنایع کشتی می باشد.

دروس تخصصی گرایش دریانوردی
ملوانیآرشیتکت کشتی (استاتیک)،
اقتصاد دریایی حقوق و بیمه دریاییآرشیتکت کشتی (دینامیک)
ساختمان کشتی های تجاریماشین های محرکه و ماشین های فرع
دستگاه های الکترونیکی و کمک ناوبریقوانین راه و علوم دریایی
دریانوردی ساحلی و تخمینیکار روی نقشه
دریانوردی نجومیتخلیه و بارگیری
دروس تخصصی گرایش دریانوردی
دروس تخصصی گرایش مهندسی کشتی
آرشیتکت کشتی
صافی های فرعی
شناخت کشتی
دریانوردی و ملوانی
الکترونیک ارتباطات
ماشین دریایی
کمک های اولیه
سیستم انتقال قدرت
دروس تخصصی گرایش مهندسی کشتی
دروس تخصصی گرایش کشتی سازی
تکنولوژی کشتی
مهندسی دریا
آرشیتکت کشتی ( استاتیک)
آرشیتکت کشتی (مکانیک)
تحلیل سازه ها
علم مواد و شناخت فلزات
ماشین های محرکه
ریاضیات مهندسی
فیزیک موج
دروس تخصصی گرایش کشتی سازی

دانشگاه های ارائه دهنده رشته مهندسی دریا

انتخاب دانشگاه با توجه به شرایط تحصیلی و ویژگی هایی که دارد از نکات مهم برای همه دانشجویان است. در این بخش دانشگاه هایی را که رشتهه مهندسی دریا را ارائه می دهند همراه با ظرفیت و محلشان بررسی کرده ایم.

نام دانشگاهنوع رشتهظرفیتشهرجنسیت
صنعتی شریف تهرانروزانه20تهرانهر دو
صنعتی امیرکبیرروزانه40تهرانهر دو
صنعتی امیرکبیرپردیس15تهرانهر دو
صنعتی نوشیروانی بابلروزانه21بابلهر دو
صنعتی نوشیروانی بابلشبانه14بابلهر دو
صنعتی امیرکبیر تهران محل تحصیل پردیس بندر عباسروزانه55بندرعباسمرد
خلیج فارس بوشهرروزانه50بوشهرهر دو
علوم و فنون دریایی خرمشهرروزانه45خرمشهرهر دو
دریانوردی و علوم دریایی چابهارروزانه30چابهارهر دو
دریانوردی و علوم دریایی چابهارشبانه20چابهارهر دو
علوم و فنون دریایی خرمشهرروزانه2خرمشهرهر دو

بازارکار در ایران

رشته مهندسی دریا دارای پتانسیل بالایی در ایران است و طرفداران خاص خودش را دارد البته باید اشاره کرد که میزان فعالیت شغلی این رشته بیشتر به واردات کشور بستگی دارد. دانشجویانی که پس از تحصیل در ارگان های خاصی مانند شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران مشغول به کار شوند از همان ابتدا بورسیه نهادهای دریایی را دریافت میکند و آینده شغلی تضمین شده ای دارند. همینطور در حال حاضر سه پروژه کشتی سازی در بوشهر شمال و خلیج فارس در ایران انجام می شود و این موضوع باعث می‌شود تا مهندسان کشتی بیشتری وارد بازار کار شوند.

افراد پس از فارغ التحصیلی خود می توانند در سازمان بنادر و کشتیرانی صنایع دریایی به عنوان مهندس ناظر و یا در سازمان های دولتی مشغول به کار شوند. همینطور دانشجویان پس از فارغ التحصیلی می توانند در همان ارگانی که بورسیه شدند مانند کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در شرکت ملی نفتکش مشغول به کار شوند.

درباره بورسه دانشگاه الزهرا بیش تر بدانید

بازارکار در دنیا

رشته مهندسی دریا جزو رشته های پردآمد است و افرادی که در رشته مهندسی دریا فارغ التحصیل می شوند یکی از پردرآمدترین شغل های دنیا را دارند. این افراد می توانند در شرکت های حمل و نقل دولتی و خصوصی و یا شرکت های ساخت و طراحی کشتی مشغول به کار شود فرصت های شغلی برای افرادی که قصد مهاجرت دارند در کانادا بسیار زیاد است و تا سال ۲۰۲۹ میزان اشتغال مهندسین در دنیا رشد یک درصدی خواهد داشت که البته این میزان رشد نسبت به سایر مشاغل کندتر است.

در اینستاگرام آکو عضو شوید تا با جدیدترین اخبار تحصیلی و کنکوری را بیابید.

رومینا

رومینا ابوالحسنی هستم عضو تیم تولید محتوای سایت آکو، امیدوار هستم که همیشه بتونم جواب سوالاتتون رو به بهترین شیوه ممکن بدم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا