پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت برنامه ی 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

مشاور من

هر آنچه در مورد تفاوت رشته شهرسازی و معماری باید بدانید

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
به این نوشته امتیاز دهید

رشته های دانشگاهی شهرسازی و معماری هر دو در یک دسته از رسته مهندسی قرار بگیرد، اما چیزی که مشخص است این است که این دو مورد تفاوت‌های عمده‌ای را با یکدیگر دارند. تفاوت رشته شهرسازی و معماری در موارد مختلفی است که در این مقاله به آنان می‌پردازیم. اما بهتر است برای شروع حداقل این را بدانید که دروس و زمینه کاری رشته مهندسی شهرسازی در مقیاس بزرگ بوده و به کلیات می‌نگرد، در حالی که رشته مهندسی معماری نگاهش بر موارد تکی و جزئیات است. درباره انتخاب رشته های معماری یا شهرسازی در انتخاب رشته کنکور سراسری ریاضی در مرکز مشاوره انتخاب رشته کنکور ریاضی آکو بیشتر بخوانید.

تفاوت رشته شهرسازی و معماری

رشته مهندسی شهرسازی و شاخه‌های مربوط به آن که نسبتاً جدید هستند، دارای تفاوت‌های زیادی هستند. تفاوت های رشته شهرسازی و معماری شامل مدل‌ها و تئوری مرتبط با آن، رویکردهای برنامه ریزی، نگرش در طراحی و ساختارمندی است. علت این تمایزات ریشه در دو عامل اصلی دارد. اول این که این رشته دارای دروسی ترکیبی از چند رشته است و از طرفی دیگر هویتی در بخش ساخت شهر دارد. البته ناگفته نماند که این رشته دارای تئوری‌های پیچیده که صرفاً مرتبط با این رشته باشد، نیست و به نوعی مدرن محسوب می‌شود. در ادامه درباره این نفاوت ها در مرکز مشاوره تخصصی انتخاب رشته کنکور سراسری ریاضی آکو بیشتر صحبت خواهیم کرد.

بیشتر بخوانید: معرفی رشته مهندشی شهرسازی

تفاوت رشته شهرسازی و معماری و مشاوره انتخاب رشته تخصصی کنکور سراسری ریاضی

مدل‌ها و تئوری ها در رشته مهندسی شهرسازی و معماری

در رشته مهندسی معماری شما مدل‌های ایرانی، اروپایی و غیره را مشاهده می‌کنید. این بدان معنا است که دستتان در ترکیبات و طرح بندی‌های مختلف بسیار باز است. در عین حال می‌توانید از کنار هم قرار دادن الگوهای مختلف معماری‌های جدیدی را به وجود آورید. از طرفی این مدل‌ها خود نشانه تاریخ و تمدن است. در هر دوره از تاریخ و در اثر اتفاقات سیاسی عموماً طرح‌ها متفاوت شده و به راحتی می‌توان معیشت مردم را نیز از این طریق شناخت. این درحالی است که در دروس رشته مهندسی شهرسازی تمدن ها و هنر های بومی مطرح نیستند و صرفا ایده ها و تئوری های مربوط به غنی سازی زیرساخت های شهری و شرایط مطلوب زندگی مدرن را بررسی و آموزش میدهد.

تفاوت رویکردهای برنامه ریزی در رشته های شهرسازی و معماری

در رشته مهندسی معماری رویکرد های برنامه ریزی بر اساس زیبایی و اصالت است. یعنی این که بتوانید یک ساختمان را مطابق اصول زیبایی شناختی طراحی کنید و در عین حال باید بتوانید بافت یک مکان را حفظ کنید. در حالی که در شهرسازی رویکرد برنامه ریزی بزرگ‌تر و عمومی تر است. یعنی این که در یک برنامه ریزی صحیح شهرسازی شما باید بافتی یکسان از نظر طراحی در یک منطقه داشته باشید.

یکی از مهمترین نکاتی که در رویکرد های برنامه ریی رشته مهندسی شهرسازی باید رعایت شود، تراکم واحد به صورت عمودی است. از طرفی در شهرسازی سیاست های کلان ایجاد می‌شود و کمتر به ظاهر پرداخته می‌شود، در حالی که معماری یعنی بررسی جزئیات و طراحی دقیق بنا که باعث می‌شود تا بتوانید نقشی زیبا به وجود آورید.

نگرش تخصصی رشته های معماری و شهرسازی در طراحی

از مهم‌ترین  تفاوت رشته شهرسازی و معماری در نگرش این دو رشته به مبحث طراحی است. شما در شهرسازی هنگام طراحی تخصصی مسائل شهری و رویکرد های ترافیکی و … را در نظر می‌گیرید. نگرش تخصصی رشته مهندسی شهرسازی مواردی نظیر زیباسازی محیط، رعایت اصول خیابان کشی و حتی بحث خطوط آبرسانی و برق شامل می‌شود. در حالی که در رشته مهندسی معماری در نگرش تخصصی طراحی، هدف خود ساختمان و نحوه زیبا سازی ساختمان است. البته معماری تنها به محیط بیرون و نما ختم نمی‌شود. بلکه مواردی همچون دکوراسیون داخل را نیز می‌تواند شامل شود.

رشته مهندسی معماری و رشته مهندسی شهرسازی در دانشگاه

رشته مهندسی معماری در مقابل رشته مهندسی شهرسازی

هر دو رشته شهرسازی و معماری از طریق کنکور سراسری قابل تحصیل هستند. اما رتبه کنکور مورد نیاز برای قبولی در رشته معماری دانشگاه های سراسری بسیار پایین‌تر نسبت به رشته مهندسی شهرسازی است.  در شهرسازی شما هدفتان مدیریت از لحاظ مهندسی ساخت محیط زندگی است و از تصمیم گیری احداث یا گسترش یک شهر تا پیاده سازی و سکنی گزینی شهروندان در آن بر عهده شما است. اما در معماری شما به عنوان معمار در بطن کار هستید و هدف ساخت سازه متناسب با شرایط و ساخت داخلی و خارجی متناسب است و دیگر به مسائل جانبی نگاه نمی‌کنید. در رشته مهندسی معماری تنها یک مورد را بررسی می‌کنید، اما در شهرسازی باید هر المان و رابطه آن با موارد دیگر را بررسی کنید و نکات مهم را در نظر بگیرید.

تفاوت دروس تخصصی و اهداف تربیت کارشناس متخصص شهرسازی و مهندس معمار در رشته شهرسازی و معماری داخلی در دانشگاه آنقدر زیاد است که شاید اصلا بتوان آنها را کاملا جدا از هم دانست!

گرایش های رشته های معماری و شهرسازی و تمایزات آن

رشته مهندسی شهرسازی در مقطع کارشناس دارای 6 گرایش زیر خواهد بود.

  • برنامه ریزی کالبدی و فیزیکی
  • برنامه ریزی و طراحی شبکه‌های حمل و نقل
  • برنامه ریزی محیطی
  • برنامه ریزی شبکه‌های زیرساختی
  • مدیریت شهری و برنامه ریزی زمین و مسکن
  • طراحی شهری و طراحی فضاهای شهری

در حالی که عموماً در مقطع لیسانس رشته مهندسی معماری فاقد گرایش است و باید در طول 4 سال مجموعه دروس تخصصی، عمومی، پایه و اختیاری را بگذرانید تا مدرک بگیرید. در مقطع ارشد دروس گرایش های رشته مهندسی معماری کاملاً جدا شده و متفاوت است. از طرفی باید بیان کرد که گرایش های ارشد رشته مهندسی شهرسازی ظرفیت کمتری به نسبت رشته مهندسی معماری دارد. عموماً فوق لیسانس معماری را افراد برای فعالیت تخصصی‌تر در حوزه خود می‌خوانند، اما ادامه تحصیل در رشته شهرسازی مربوط به بحث پست گرفتن و ارتقا شغلی می‌شود.

بازار کار و تمایزات رشته مهندسی معماری و شهرسازی

مورد بعدی که بسیار اهمیت دارد، موضوع بازار کار و درآمد رشته های معماری و شهرسازی است. از طرفی رشته شهرسازی اشباع نشده و به راحتی می‌توان کار به دست آورد. البته باید در این زمینه صاحب نظر باشید و صرف داشتن مدرک کافی نیست. در هر دو مورد شما می‌توانید پس از سپری شدن مدت زمان مشخصی از مدرکتان، نسبت به دریافت گواهی نظام مهندسی فعالیت کنید و درآمد خوبی در شرکت های خصوصی و دولتی داشته باشید.

از طرفی یک نکته متمایز در بازار کار رشته معماری بحث کار کردن برای خودتان و به عنوان یک شرکت خصوصی معماری داخلی و خارجی است که می‌توانید درآمد خوبی از طراحی نیز داشته باشید.

مشاوره تخصصی انتخاب رشته کنکور ریاضی

مرکز مشاوره انتخاب رشته کنکور ریاضی

تفاوت رشته شهرسازی و معماری زیاد است و انتخاب هر کدام از این دو رشته به عنوان رشته تحصیلی و شغل آینده به روحیات شما کاملاً بستگی دارد. این که روحیاتتان به چه صورتی است و آیا می‌توانید دستور بدهید یا روحیه خلاق دارید؟ برخی از افراد نگرشی کلی دارند و برخی دیگر توانایی نگاه جزئی. به طور کلی افرادی که هنری‌تر هستند به سمت معماری رفته و داوطلبان با زمینه درسی ریاضی و فیزیک قوی تر به سمت شهرسازی متمایل می‌شوند. در تیم مشاوره انتخاب رشته کنکور ریاضی آکو در کنارتان هستیم تا علاوه بر شناخت شخصیت تحصیلی و شغلیتان بهترین انتخاب رشته را در کنکور ریاضی را انجام دهید.

مشاوره انتخاب رشته کنکور در اینستاگرام

آیا تفاوت شهرسازی و معماری در مقطع لیسانس زیاد است؟

بله. شهرسازی دارای 6 گرایش است که متناسب با رشته آن می‌بایست دروسی را بگذرانید در حالی که در معماری یک رشته ثابت خواهد بود.

آیا امکان تغییر رشته یا گرایش در مقاطع بالاتر بین دو رشته معماری و شهرسازی وجود دارد؟

عموماً از معماری راحت‌تر می‌توانید به شهرسازی انتقال پیدا کنید. اما از شهرسازی به معماری در مقطع ارشد و با توجه به جدا شدن درس‌ها کار کمی سخت خواهد بود.

میزان درآمدهای رشته شهرسازی و معماری چقدر است؟

خیر. درآمد در هر دو تقریباً یکسان بوده و بسته به نوع فعالیتتان دارد. در معماری به صورت پروژه محور نیز می‌توانید فعالیت داشته باشید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا