پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت خدمات مشاوره تحصیلی ( نه صرفا برنامه) 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

مقالات آموزشی و مشاوره ای

شرایط تک ماده در امتحان نهایی

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
به این نوشته امتیاز دهید

تک ماده در امتحان نهایی یکی از سوالاتی است که اکثر دانش آموزان درباره آن دارند. تک ماده قانونی است که طبق آن دانش آموزانی که نتوانسته اند نمره قبولی را در امتحان کسب کنند, می توانند از امکان تک ماده استفاده کنند. در این مقاله قصد داریم تا درباره تک ماده و شرایط آن در امتحان نهایی صحبت کنیم. درصورتی که سوال تحصیلی داشتید می توانید با مشاوران تلفنی مجموعه آکو در ارتباط باشید.

شرایط تک ماده در امتحان نهایی

همانطور که اشاره کردیم تک ماده قانونی است که برای دانش آموزان نهم و دوازدهم است که اگر در امتحانات نیمه اول نمره بالاتر از 7 را کسب کرده باشند, می توانند از تک ماده در امتحان نهایی استفاده کنند. دانش‌آموزان دوره متوسطه دوم که نتوانسته‌اند نمره قبولی را در امتحانات پایانی کسب نمایند، دو راه برای فارغ‌التحصیلی پیش روی دارند:

  • یا باید در امتحانات شهریور ماه شرکت نمایند و در درسی که نمره پایینی کسب کرده اند قبول شوند.
  • یا با استفاده از شرایط تک ماده دوره متوسطه دوم از این دوره فارغ‌ التحصیل شوند.

برای اینکه دانش‌آموزان بتوانند از دوره دوم متوسطه فارغ‌التحصیل شوند. باید شرایط قبولی در این دوره را طبق آیین‌ نامه ارزشیابی دوره دوم متوسطه کسب نمایند. دانش‌آموزان زیادی هستند که نمی‌توانند شرایط فارغ‌التحصیلی بیان شده در این آیین‌ نامه را کسب نمایند. این دانش‌آموزان به دنبال راه حلی برای فارغ‌التحصیلی از دوره متوسطه دوم هستند. برای مطالعه درباره شرایط تک ماده در امتحانات ترم دوم روی لینک کلیک کنید.

تک ماده در امتحان نهایی

در آیین‌ نامه ارزشیابی دوره دوم متوسطه راهکاری تحت عنوان ماده 82 و 83 بیان شده که به قانون تک ماده مشهور می‌باشد. دانش‌آموزان می‌توانند حتی در صورت داشتن نمره پایین‌ تر از 10 نیز فارغ‌ التحصیل شوند. در ادامه این مقاله برای آشنایی بیشتر با قانون تک ماده و تبصره‌های آن, تفاوت تک ماده با تبصره, شرح جزئیات شرایط قبولی و استفاده از تک ماده می‌پردازیم.

شرایط قبولی در درس‌های پایه دهم و یازدهم

دانش‌آموزانی که در امتحانات نوبت دوم در هر درس نمره قبولی کسب نموده اند و نمره سالانه شان کمتر از حدنصاب قبولی نیست قبول هستند. اما دانش‌آموزانی که در امتحانات نوبت دوم نمره قبولی در هر درس را کسب نکند. می‌تواند در امتحانات شهریور ماه شرکت کرده و درصورتی‌که نمره فرد کمتر از حدنصاب نباشد قبول شناخته می‌شوند.

تبصره 1: دانش‌آموزانی که در امتحانات نوبت دوم نمره قبولی کسب نکرده‌اند. در صورت عدم شرکت در دوره‌های تابستانه، نمره امتحان پایانی شهریورماه آن‌ها صرفاً بر مبنای 20 محاسبه می‌شود.

تبصره 2: دانش‌آموزان شاخه کاردانش که پس از شرکت در امتحانات خرداد در هر یک از بخش‌های نظری و عملی استاندارد مهارت، حد نصاب قبولی را کسب نکرده است. باید در امتحانات شهریور ماه شرکت نموده و نمره قبولی را کسب نماید.

برای مطالعه

نکته ای که باید به آن توجه کنید تفاوت تک ماده با تبصره می باشد. قانون تک ماده در امتحان نهایی و یا غیر نهایی قابل اجرا است اما از تبصره زمانی استفاده می شود که دانش آموز پایه دوازدهم نمره ای کم تر از 7 را کسب کرده ولی معدلش بالای 10 شده است.

شرایط قبولی در درس‌های غیر نهایی پایه دوازدهم

در درس‌های غیر نهایی امتحانات نوبت دوم دانش‌آموزی که نمره سالانه آن کمتر از حدنصاب نباشد قبول شناخته می‌شود. دانش‌آموزی که در زمان برگزاری امتحانات مدارس در نوبت دوم، در یک یا چند درس حدنصاب قبولی را دریافت نکرده باشد. یا از سال‌های قبلی درسی که قبول نشده، باقی‌مانده باشد. می‌تواند در امتحانات شهریورماه و یا دی‌ ماه شرکت کند و در صورت کسب حد نصاب قبول شناخته شود.

دانش‌آموز شاخه کاردانش که پس از امتحانات نوبت دوم. در دو بخش نظری و عملی استاندارد مهارت (درس‌های مهارتی) یا یکی از بخش‌های آن حدنصاب قبولی را کسب نکرده باشد, می‌بایست در امتحانات شهریور و یا دی‌ ماه شرکت کند. در صورت کسب حد نصاب قبول شناخته می‌شود و گواهینامه استاندارد مهارت، برای او صادر می‌شود.

شرایط قبولی در درس‌های امتحانات نهایی پایه دوازدهم

در امتحانات نهایی دانش‌آموزانی قبول شناخته می‌شوند که دارای شرایط زیر باشند:

  • در زمان اعلام نتایج امتحانات نهایی پایه دوازدهم. نمره امتحان نهایی فرد در هر درس بدون ضریب کمتر از 7 نباشد.
  • نمره سالانه یا نمره تابستانه دانش‌آموز در هر درس کمتر از حدنصاب قبولی نباشد.
  • در درس‌های غیرحضوری کسب نمره حدنصاب قبولی در امتحانات نهایی ملاک عمل خواهد بود.
  • آن دسته از درس‌های فنی و حرفه‌ای که حدنصاب قبولی آن‌ها 12 است. از مشمولین بند الف مستثنا هستند و دانش‌آموز باید در امتحانات شهریورماه برای قبولی شرکت نمایند.

حدنصاب قبولی در هر درس در رشته‌های نظری نمره 10. در دروس شایستگی‌های شاخه فنی و حرفه‌ای نمره 12 است. لازم به ذکر است که در شاخه کاردانش تعیین حدنصاب قبولی در بخش نظری و عملی به عهده مسئول سازمان استاندارد مهارت می‌باشد.

بعد از اعلام نتایج امتحانات نهایی، امکان اعتراض به نتایج امتحانات نهایی در بازه زمانی مشخص فراهم می‌شود. که دانش‌آموزان می‌توانند درصورتی‌که فکر می‌کنند نمره بهتری در آزمون کسب نموده‌اند، به‌منظور بازبینی نمره خود از این گزینه استفاده نمایند.

نمره سالیانه برای سؤالات امتحان نهایی با استفاده از فرمول زیر محاسبه می‌شود:

نمره سالانه = ((نمره ارزشیابی پایانی نوبت دوم * 4) + (نمره ارزشیابی مستمر نوبت دوم) + (نمره پایانی نوبت اول *2) + (نمره ارزشیابی نوبت اول)) / 8

 شرایط استفاده از تک ماده در امتحان نهایی پایه دوازدهم دوره متوسطه دوم ۱۴۰۰

اکثر موارد عنوان شده در شرایط استفاده از تک ماده در امتحان نهایی پایه دوازدهم متوسطه دوم 1400 بیانگر آن است. که دانش‌آموزی فارغ‌ التحصیل شناخته می‌شود. که در همه واحدهای درسی دوره متوسطه دوم رشته مربوطه نمره قبولی کسب کرده باشد و معدل فرد کمتر از 10 نباشد.

تبصره 1: چنان چه آخرین نمره درس (سالانه، تابستانه و یا غیرحضوری) دانش‌آموزی از مجموع درس‌های دوره دوم متوسطه حداکثر در چهار عنوان درسی (دو امتحان نهایی و دو امتحان غیر نهایی) نمره 7 و بیشتر با کسب معدل حداقل 10 داشته باشند. باتوجه‌به قانون تک ماده فارغ‌التحصیل شناخته می‌شوند.

لازم به ذکر است دانش‌آموزان شاخه فنی و حرفه‌ای که حدنصاب قبولی آن‌ها کسب نمره 12 می‌باشد. همچنین استاندارد مهارت و کارورزی در شاخه کاردانش مشمول استفاده از این تبصره تک ماده نخواهند شد.

 تبصره 2: استفاده‌نکردن از شرایط تبصره تک ماده ذکر شده در بالا در نوبت دوم در صورت درخواست کتبی اولیای دانش‌آموز بلامانع است. ولی اگر دانش‌آموزی که در نوبت امتحانی شهریور ماه شرکت می‌کند، نمره کسب شده آن در درس‌های مربوط، کمتر از نمره امتحانات نهایی خرداد باشد، نمره خرداد ماه فرد در کارنامه درج خواهد شد.

معدل کل

 نحوه محاسبه معدل کل به این صورت است. که نمرات هر دانش‌ آموز در پایان دوره دوم متوسطه تعداد واحدهای هر درس در نمره پذیرفته شده آن درس (سالانه، شهریور ماه و یا دی‌ ماه) ضرب می‌شود و مجموع حاصل‌ ضرب‌های به‌دست‌آمده، بر مجموع واحدهای این درس‌ها تقسیم می‌گردد.

تبصره: درصورتی‌که واحدهای درسی گذرانده شده دانش‌آموز بیشتر از حد مجاز واحدهای رشته مربوطه باشد. نمره درس‌ های مازاد در کارنامه و سوابق تحصیلی فرد ثبت می‌شود و همچنین در محاسبه معدل کل فرد منظور خواهد شد.

مثالنمرۀ سالانهنمرۀ برگه امتحانیوضعیت
110 و بالاتر7 و بالاترقبول
210 و بالاترکمتر از 7استفاده از تبصره و تک ماده
3بین 7 تا 10هر نمره ایاستفاده از تبصره و تک ماده
4کمتر از 7کمتر از 7مردود

مشاوره تحصیلی آکو

مجتبی سادات رسول

کتاب های زیادی خوانده ایم، افراد بسیاری دیده ایم و با بزرگان بسیاری هم کلام شده ایم. راه درست را نشانتان خواهیم داد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا