پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت برنامه ی 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

خبر

پذیرش کارشناسی ارشد بدون کنکور 1402

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
به این نوشته امتیاز دهید

امکان پذیرش کارشناسی ارشد بدون کنکور 1402 از طریق سازمان پرورش استعداد های درخشان فراهم شده است که در ادامه به بررسی شرایط این پذیرش در کنکور ارشد 1402-1403 میپردازیم. همانطور که در اخرین اطلاعیه سازمان سنجش اعلام شده است آزمون کارشناسی ارشد سال 1402 در اسفند 1401 برگزار شد و زمان انتخاب رشته کنکور ارشد اردیبهشت 1402 خواهد بود.

مطابق اعلام سازمان استعداد های درخشان پذیرش ارشد بدون کنکور به شیوه استاد محور و بدون آزمون برگزار مشود. در بخشنامه اعلام شده است که به منظور رفع نیاز های کشور در زمینه تربیت اعضای هیئت علمی دانشگاه های کشور قانون قبولی کارشناسی ارشد بدون کنکور را در سال 1403 برای دانشجویان دارای استعداد های درخشان تصویب کرده است.

مطابق این قانون هر دانشگاه میتواند علاوه بر ظرفیت اعلام شده در دفترچه انتخاب رشته کنکور ارشد سال تحصیلی، به عنوان ظرفیت مازاد از بین دانشجویان کارشناسی دارای استعداد های درخشان، دانشجو در دوره های ارشد و دکتری بپذیرند. دانشجویان متقاضی ورود به دوره های کارشناسی ارشد بدون کنکور میبایست دارای شرایط مندرج در آیین نامه پذیرش بدون آزمون کارشناسی ارشد باشند.

نکته مهم:
دانشگاه هایی که میخواهند پذیرش ارشد بدون کنکور داشته باشند، برای ورودی های مهرماه باید تا حداکثر آبان ماه سال قبل فراخوان عمومی اعلام کنند و حداکثر تا دی ماه همان سال نتایج اولیه درخواست های دوره های کارشناسی ارشد بدون کنکور را به دانشجویان اعلام کنند.

شرایط پذیرش کارشناسی ارشد بدون کنکور 1402

در لینک زیر میتوانید فایل پی دی اف مصوب شرایط پذیرش کارشناسی ارشد بدون آزمون 1402 را که توسط شورای هدایت ابلاغ شده است را مشاهده کنید. اما اگر میخواهید درباره شرایط پذیرش کارشناسی ارشد بدون کنکور در دانشگاه های سراسری کشور اطلاعات بیشتری کسب کنید با دپارتمان مشاوره تخصصی کنکو ارشد آکو همراه باشید.

دانلود فایل پی دی اف آیین نامه شرایط پذیرش بدون کنکور ارشد 1402-1403

اولین و مهمترین شرط قبولی در دوره های کارشناسی ارشد بدون کنکور داشتن معدل الف در مقایسه با هم ورودی های هم رشته خود است. متن دقیق نوشته شده در آیین نامه اینطور است:

دانشجویان ترم 6 دانشگاه باید حداقل سه چهارم واحد های کل دوره کارشناسی را گذرانده باشند و در این مدت معدل کل آنها در 20 درصد بالای نمرات کل دانشجویان هم ورودی و هم رشته خود داشته باشند.

از دیگر شرایط مهم برای قبولی در دوره های کارشناسی ارشد بدون آزمون اتمام دوره کارشناسی در حداکثر 8 ترم تمام است. هرچند که برای دانشجویان تبصره های خاصی از قبیل بارداری، گذراندن دوره های کارورزی و دوره های فرعی برای افزایش طول مدت تحصیل را نیز برای افزایش طول مدت تحصیل در آیین نامه خواهند داشت.

شرایط دانشگاه های دارای مقطع کارشناسی ارشد بدون آزمون

دانشگاه هایی که میخواند کارشناسی ارشد بدون آزمون برای استعداد های درخشان ثبت نام کنند باید تعداد و شرایط ویژه ای را رعایت کنند. مثلا تعداد پذیرش دانشجویان استعداد درخشان برای پذیرش ارشد بدون کنکور باید حداکثر تا 40 درصد تعداد کل داوطلبانی باشد که به صورت با آزمون ثبت نام میشود.

به علاوه از کل تعداد داوطلبانی که پذیرش دوره های کارشناسی ارشد بدون کنکور میشوند دو سوم باید از دانشجویان خود دانشگاه و یک سوم از دانشجویان خارج از دانشگاه باشد.

البته برای این قانون هم تبصره هایی وجود دارد. مثلا اگر دانشگاه در مقطع کارشناسی این رشته را ارائه نمیدهد، میتواند تمام ظرفیت را برای دانشجویان خارج از دانشگاه اختصاص دهد یا دانشگاه های دارای تعهد خدمت میتوانند ظرفیت قبولی کارشناسی ارشد بدون کنکور خود را کاملا به دانشجویان دانشگاه های دیگر اختصاص دهند و دانشجویان بورسیه استعداد های درخشان خود را در کارشناسی ارشد بدون کنکور به صورت مازاد پذیرش کنند.

سنجش صلاحیت پذیرش ارشد بدون کنکور بر عهده سازمان سنجش است

در آخرین مفاد آیین نامه کارشناسی ارشد بدون کنکور ذکر شده است که تمامی اقدامات تایید صلاحیت دانشجویان استعداد درخشان باید براساس تبصره های تعیین شده سازمان سنجش آموزش کشور باشد و مسئولیت پذیرش دانشجویان بدون این شرایط برعهده دانشگاه خواهد بود.

برای ارتباط با مشاوران کنکور ارشد مجموعه آکو با شماره 02633408944 تماس بگیرید و یا از طریق کانال تلگرام تیم مشاوره تحصیلی آکو با ما همراه باشید.

مهشید صالحی نژاد

مهشید صالحی نژاد مدیر تیم تولید محتوای سایت مشاوره تحصیلی هستم. سعی می کنم بهترین و با کیفیت ترین محتوای آموزشی را در اختیار شما قرار دهیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا