پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت برنامه ی 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

مشاور من

هر آنچه در مورد حذف کردن مباحث سخت در کنکور باید بدانید

حذف مباحث سخت کنکور

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
به این نوشته امتیاز دهید

قبل از شروع به بیان کردن شرایط حذف دروس کنکور بهتر است که بدانید این حذفیات الزاماً موارد ثابتی نیستند و متناسب با شرایط درسی افراد متفاوت است. ممکن است یک نفر دروس عمومی را در کنکور حذف کند و دیگری تمایل داشته باشد یکی از دروس تخصصی را حذف کند. اما حذف دروس تخصصی باتوجه به رشته تحصیلی کار چندان آسانی نیست. مثلا حذف دروس تخصصی در کنکور تجربی و ریاضی و انسانی باهم متفاوت خواهد بود.در ادامه با مرکز مشاوره تخصصی کنکور آکو همراه باشید.
داوطلب کنکور که باشید، دیر یا زود به فکر حذف کردن مباحث سخت در کنکور می‌افتید. اما واقعاً مباحث سخت به چه معنا است؟ وقتی قصد حذف کردن دارید، چه پارامتری بسیار مهم خواهد بود؟ برای این که بتوانید به نتیجه خوبی برسید، باید با آگاهی مواردی خاص را کنار بگذارید و مواردی که نیاز دارید را به برنامه مطالعاتی خود اضافه کنید.

حذف مباحث سخت کنکور - حذف دروس عمومی و تخصصی کنکور تجربی و ریاضی و انسانی

حذف کردن مباحث سخت در کنکور

حذف کردن دروس عمومی و تخصصی از کنکور تجربی و ریاضی و انسانی الزاماً بد یا خوب نیست. هر فرد با توجه به شرایط خودش باید در این باره نظر بدهد. اما با چند شرط می‌توان این اتفاق را به فال نیک گرفت. در صورتی که باعث شود که تمرکز بیشتری روی کنکور داشته باشید و بتوانید منسجم‌تر تست بزنید، این کار بهترین اتفاق است.

به هیچ وجه در مورد حذف کردن شتاب زده عمل نکنید. با این کار فقط پریشانی‌ها بیشتر می‌شود. بهتر است که مباحثی که به هر دلیل دلهره دارید یا کمتر قصد مطالعه دارید را در انتها لیست بگذارید.

در زمان نزدیکی به کنکور یکی از راهکارها حذف مباحث سخت کنکور از میان دروس تخصصی و عمومی است که باعث محدود شدن گستره مطالعه شما می‌شود و در نهایت مطالعه موثر تر مباحث دیگر کنید. بهتر است در این زمان از نکات بیان شده در ادامه مطالب استفاده کنید. همچنین مشاور در این باره می‌تواند بسیار به شما کمک کند تا بتوانید به نتیجه برسید.

حذف دروس عمومی کنکور

حذف کردن مباحث سخت در کنکور عموماً شامل درس‌های عمومی نمی‌شود، اما بسیاری از افراد این مورد را در دستور برنامه‌های خود قرار می‌دهند. اما چگونه؟ حذف دروس عمومی کنکور به معنای حذف کامل نیست، بلکه موردی و سوال محور اتفاق می‌افتد. اولین مورد در درس ادبیات اتفاق می‌افتد. بهتر است که روی سوال مربوط به واژ و تک واژ زیاد سرمایه گذاری نکنید. علت در سلیقه ای بودن آن است.

بیشتر بخوانید: حذف دروس عمومی از کنکور از 1402

البته برخی از افراد به اشتباه مواردی همچون تاریخ ادبیات و املا را حذف می‌کنند، در حالی که با شبی 10 دقیقه وقت گذاشتن به راحتی می‌توانید سوالات مربوط به آن را پاسخ دهید. پس حذف کردن تاریخ ادبیات و املا از میان دروس عمومی ممنوع است.

مورد بعدی درس عربی است. با توجه به پیوستگی دروس در کتاب عربی بهتر است که حذفی در این مبحث رخ ندهید. البته برخی از افراد موضوع متن عربی را کنار می‌گذارند و زمانش را به دروس دیگر اختصاص می‌دهند. باید گفت این بخش چون یک قسمت ترکیبی است، حذف عاقلانه نیست. با کمی تلاش می‌توانید پاسخگویی بهتری داشته باشید.

در مورد درس دین و زندگی حذف 2 درس آخر از هر کتاب عموماً امری مرسوم در میان کنکوری ها است. البته بهترین حالت این است که از روی متن حداقل یک بار بخوانید تا نسبت به آن یک اشراف حداقلی داشته باشید. در مورد آیات نیز به هیچ عنوان حذفی انجام ندهید چون پیوستگی متون ، باعث نقص در دروس خوانده شده نیز میشود.

آخرین مبحث کنکور که نیاز به حذف بخش های سخت دارد درس زبان خواهد بود. حذف کردن مباحث سخت دروس زبان عمومی معمولا مربوط به یک متن از ان می‌شود. دلایل حذف متون در زبان عمومی کنکور گوناگون است. مهمترین علت عدم زمان کافی است. این را بدانید که رتبه افرادی که دروس عمومی را در یک بازه مشخص پاسخگو بوده اند، خیلی بهتر از آنان است که یک درس را 0 و دیگری را 100 می‌زنند.

حذف مباحث سخت دروس عمومی کنکور

حذف دروس سخت کنکور رشته ریاضی

در این رشته خواه یا ناخواه با ریاضیات درگیر هستید. پس حذف مباحث اصلی و دروس تخصصی کنکور ریاضی کار درستی نیست. اما در مورد دروسی مثل گسسته و هندسه همواره سوالاتی مطرح بوده است. این بخش تعداد محدودی دارد که سوالات هندسه سختی زیادی دارد و الزاماً به آمادگی و تعداد تمرین شما ربطی ندارد.

توصیه ما این است که برای خواندن هندسه و گسسته وقت بگذارید اما نه خیلی زیاد و در روز خود کنکور هم بهتر است که به عنوان آخرین سوالات به آن پاس دهید تا در صورت عدم پاسخگویی شانسی را از دست ندهید.

در مورد فیزیک به هیچ وجه به فکر حذف حرکت شناسی نباشید که در این صورت باید دفترچه را کنار بگذارید. در عین حال مباحثی مانند گرما یا فصل آخر سال دوازدهم است که به علت کم بودن تست‌ها و عدم ربط داشتن به سایر قسمت‌ها می‌تواند جزو دروس حذف شده از کنکور ریاضی باشد. البته ناگفته نماند ساده‌ترین سوالات از همین مباحث است و درواقع شما بجای حذف مباحث سخت کنکور دارید آسان ترین و نمره آور ترین بخش را حذف میکنید.

در درس شیمی  کنکور ریاضی حذف دروس بی معنی است. شاید بتوانید یک کتاب را کنار بگذارید، اما حذف موردی امکان ندارد. با این کار فقط خواندن خود را به هدر می‌دهید. پس اگر قصد کنار گذاشتن چیزی دارید، کامل آن را کنار بگذارید و نه این که آن مبحث را از سال دهم صرفاً کنار بگذارید.

حذف مباحث سخت از کنکور ریاضی و فیزیک

حذف دروس تخصصی کنکور رشته تجربی

حذف کردن مباحث سخت در کنکور برای این رشته بسیار رایج است. اولین مورد حذف درس زمین شناسی در کنکور تجربی است. زمین شناسی درسی است که که فقط برای افرادی که قصد خواندن داروسازی دارند، اهمیت دارد. علاوه بر آن ، در حذف مباحث سخت از دروس زیست کنکور تجربی رایج است. مثلا ژنتیک از مباحث سخت در درس زیست است که افراد آن را کنار می‌گذارند.

در مورد درس فیزیک با حذف حرکت شناسی مشکل زیادی را متحمل نمی‌شوید. اگرمجبور به حذف یک مبحث شدید، این موضوع بهتر از بقیه هست.

درمورد شیمی نیز همانند رشته ریاضی است و حذف تک مورد فایده ندارد و باید یک مبحث را کامل کنار بگذارید. البته این را باید بدانید که دروس کتاب های تخصصی دهم کنکور تجربی کاملاً پایه ای است و به هیچ وجه نمی‌توانید چیزی را حذف بگذارید، چون در این صورت به هیچ سوالی نمی‌توانید پاسخ بدهید.

حذف دروس تخصصی کنکور تجربی و مباحث سخت قابل حذف

حذف دروس کنکور رشته انسانی

در کنکور انسانی حذف کردن دروس تخصصی و مباحث سخت در کنکور کمی متفاوت معنی می‌شود. سوالات کاملاً دسته بندی شده اند و هر کتاب و حتی هر فصل تعداد مشخصی سوال دارد که شما می‌توانید به آن پاسخ دهید. به همین دلیل است که در صورت حذف کردن آن مبحث مشکلی در روند مطالعاتی به وجود نمی‌آید. تنها در سه درس عربی، ریاضی و ادبیات موضوع پیوستگی اهمیت دارد و در بقیه موارد خیالتان راحت باشد.

حذف دروس تخصصی کنکور انسانی باید کاملا باتوجه به توانایی های فردی و زمان باقی مانده برای برنامه ریزی و درس خواندن خواهد بود.

نقش مشاور در حذف دروس سخت کنکور

مشاوران کسانی هستند که همه چیز را در مورد مسیری که در حال پیمایش هستید، می‌دانند. در کنار آن این افراد در مورد شرایطتان به خوبی آگاهی دارند و می‌دانند که چه توانایی‌هایی دارید. با این موارد بهترین راه را پیش پای شما می‌گذارند. ممکن است که یک مبحث را به طور کامل از برنامه شما حذف کنند یا این که خواندنش را مدتی به عقب بیندازند.

مشاوره تحصیلی و کنکور در کرج

تاثیر شخصیت فردی در حذف دروس کنکور

حذف کردن مباحث سخت در کنکور به خود شما بستگی دارد. از دو منظر این موضوع قابل بحث است. در حالت اول به هر دلیلی ممکن است که نتوانسته باشید تا موضوعی را مطالعه کنید. در این صورت باید آن را کنار بگذارید. اما همه چیز آن قدر راحت نیست. برای این منظور وظیفه دارید که یک مسئله را چک کنید و آن هم بحث ارزش سوالی موضوع است. یعنی این که این درس چند سوال به صورت مستقیم و غیر مستقیم در کنکور دارد. به این ترتیب به نتیجه منطقی می‌رسید که آیا حذف کنید یا نه.

برخی از حذف کردن‌ها نیز صرفاً به دلیل عدم توانایی در فهم است. در این صورت باید با مشاور در این باره صحبت کنید و سرخود تصمیم گیری نکنید. گاهی مشکل از علاقه نیست و عدم فهم درست در این باره بسیار اثر گذار است.

مرکز مشاوره آکو درباره حذف مباحثی از کنکور میگوید

حذف کردن مباحث سخت در کنکور کاری آسان نیست. پس بدون فکر نباید اقدامی انجام دهید. از این رو بهتر است که دقت کنید که چه مبحثی را حذف یا اضافه می‌کنید. دانسته‌های خود را با وقتی که در اختیار دارید در کنار یکدیگر بگذارید. در صورتی که در زمان موجود توانستید به نتیجه مطلوب برسید، مشکلی ندارد، اما در غیر این صورت روی مباحث دیگر انرژی بگذارید. هدف رسیدن به درصدی مشخص در آزمون است و نه زدن سوال خاص در کنکور. در تیم مشاوران آکو در خدمتتان هستیم تا به نتیجه مطلوب دست پیدا کنید.

مهشید صالحی نژاد

مهشید صالحی نژاد مدیر تیم تولید محتوای سایت مشاوره تحصیلی هستم. سعی می کنم بهترین و با کیفیت ترین محتوای آموزشی را در اختیار شما قرار دهیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا