پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت برنامه ی 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

مشاور من

چگونه درس بخوانیم؟

چگونه مفید درس بخوانیم؟

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
به این نوشته امتیاز دهید

چگونه درس بخوانیم یا بهتر است بگوییم چگونه مفید درس بخوانیم؟ شاید تابحال برایتان این مشکل به وجود آمده باشد که ساعت‌ها پای کتاب و درس نشسته‌اید اما با فردی که تابه‌حال آن درس را نخوانده است تفاوتی ندارید!خب این واقعه منفور زمانی اتفاق می افتد که روش صحیح درس خواندن را بلد نباشید! برنامه ریزی میکنید و آن را حتی انجام هم میدهید اما نتیجه چیست؟ پوچ!

در واقع این مدل برنامه ریزی درسی برای کنکور و یا امتحانات مانند این است که وقت خود را بیهوده تلف کرده‌اید! با تفاوت اینکه با درس خواندن نادرست انرژی و اعتماد بنفس گرفته شده از شما در تایم درس خواندنتان میتواند مخرب تر از بیکاری باشد!

ندانستن روش برنامه ریزی درسی و درست درس خواندن چندان خوشایند نیست و گاهی می‌تواند موجب آزار روحی افراد شود چرا که مدت‌زمان زیادی را برای مطالعه درسی می‌گذارند اما آن را یاد نمی‌گیرد و بسیار سریع به فراموشی می‌سپارند. مرکز مشاوره برنامه ریزی درسی آکو واجب میداند در رابطه‌ با مفید درس‌خواندن اطلاعاتی در اختیارتان قرار دهد که می‌تواند در هر مقطعی که هستید به شما کمک کند.

ما اگر بدانیم چگونه درس بخوانیم حتی اگر فرصت‌های مطالعه زیادی نداشته باشیم هم در همان فرصت‌های کم میتوانیم بیشترین باردهی خود را داشته باشیم.

مشاوره درسی کنکور برای عمل به برنامه ریزی درسی راهکار میدهد

چگونه درس خواندن مهم ترین سوال این روزها

خوب است قبل از شروع هر چیز هدف خود را از انجام آن کار مشخص کنیم. مشخص‌کردن اهداف در زندگی بسیار کمک‌کننده هستند و باعث ایجاد امید و انگیزه در فرد می‌شود. برنامه ریزی درسی برای کنکور و مدرسه نیز از این قاعده مستثنی نیست!

قطعاً پشت هر درس خواندنی نیز هدفی وجود دارد که باید آن را برای خود نمایان کنیم. به‌عنوان‌مثال هدف کوتاه‌مدت از خواندن یک مبحث می‌تواند کسب نمره قبولی یا حتی بالاترین نمره قبولی در آن درس و مبحث باشد و هدف بلندمدت از درس‌خواندن می‌تواند قبولی در کنکور سراسری و با رسیدن به جایگاه شغلی مناسب برای دانشجویان باشد. پس در قدم اول، هدف ما مشخص میکند که چگونه درس بخوانیم.

داشتن هدفی برای مطالعه به خصوص در برنامه ریزی درسی برای کنکور بسیار حائز اهمیت است چراکه این افراد زمان زیادی را صرف درس‌خواندن می‌کنند و در نتیجه اگر هدف خود را از انجام این کار ندانند نمی‌توانند تا انتهای مسیر استوار قدم بردارند؛ بنابراین اگر شما هم یک دانش‌آموز کنکوری و یا داوطلب کنکور ارشد هستید بهتر است همین حالا اهداف کوتاه‌مدت و بلندمدت خود را از درس‌خواندن یادداشت کنید تا در روزهایی که ناامیدی به سراغتان می‌آید به خودتان یادآوری کنید برای اهداف بزرگی در حال جنگ هستید!

البته نکتهٔ پایانی که باید در این قسمت درباره روش صحیح درس خواندن گفته شود این است که هدف از درس‌خواندن تنها نباید کسب نمره باشد بلکه باید با دید یادگیری مطالب جدید و کسب تخصص نیز به آن نگاه کرد. با یک تست شخصیت شناسی تحصیلی میتوانید بهترین روش درس خواندن را برای خود پیدا کنید.

روش صحیح درس خواندن

اما اصلاً مطالعه مفید چه نوع مطالعه‌ای است؟! روش صحیح درس خواندن چیست؟ گاهی پیش می‌آید که گمان می‌کنید درسی را به‌خوبی خوانده‌اید؛ اما اگر شخصی از شما سؤالی در مورد آن مبحث بپرسد نمی‌توانید پاسخش را بدهید! این یعنی این که شما آن درس را به طور مفهومی یاد نگرفته‌اید و به قولی روش برنامه ریزی درسی و درس خواندن شما اشتباه است.

به‌طورکلی مطالعه مفید به مطالعه‌ای گفته می‌شود که شما بیشترین بازدهی خود را در یادگیری آن مطلب داشته باشید یعنی مطلب را به طور عمیق درک کرده باشید و گره‌های ذهنی در آن مطلب به حداقل رسیده باشد. دررابطه‌با مطالعه مفید راهکارهای زیادی ارائه شده است که در ادامه این مقاله به بررسی چندین راهکار می‌پردازیم.

دقت داشته باشید این روش صحیح درس خواندن تنها مختص زمان مطالعه نمی‌باشد و شما می‌توانید برخی از آنها را زمان یادگیری مطالب مختلف به کار گیرید.

برای انتخاب بهترین روش درس خواندن کلیک کن.

روش صحیح درس خواندن و مشاوره و برنامه ریزی درسی برای کنکور

با مشاوره برنامه ریزی درسی برنامه‌ریزی کنید

از نظر من مهم‌ترین و اولین قدم در انجام هر کاری برنامه ریزی است. چراکه برنامه‌ریزی همواره یک دید کلی و جامع از موضوع را به فرد می‌دهد و فرد می‌تواند با یک ذهن سازماندهی شده به سراغ انجام کار موردنظر برود. دررابطه‌با روش صحیح درس خواندن، برنامه ریزی درسی برای کنکور به شما کمک می‌کند تا هنگام مطالعه سردرگم نشوید و کار خود را با نظم جلو ببرید.

در مورد برنامه‌ریزی باید بدانید که اگر روش برنامه ریزی درسی را ندانید و برنامه‌ریزی‌تان درست و اصولی نباشد می‌تواند وضعیت را بدتر کند! پس باتوجه‌به توانایی‌هایتان برنامه‌ریزی کنید نه آمال و آرزوهایتان! همین‌طور پایبندی به برنامه از خود برنامه‌ریزی مهم‌تر است پس تمام تلاشتان را برای پایبند بودن به کار بگیرید.

برای خواندن درباره اینکه چطور برنامه درسی را کامل و بینقص اجرا کنم ، کلیک کن.

محل مطالعه خود را درست انتخاب کنید

قطعاً محل مطالعه تأثیر بسیار زیادی بر روی تمرکز و مفید درس خواندن شما دارد. برای مثال اگر همزمان با دیدن برنامه تلویزیونی مورد علاقه تان دفتر و کتاب خود را باز کنید و شروع به مطالعه کنید قطعاً بازدهی و یادگیریتان پایین می آید و نمیتوانید یک مطالعه مفید را تجربه کنید.

روش صحیح درس خواندن اینگونه است که قبل از شروع مطالعه تمامی وسایلی که می‌تواند حواستان را پرت کند از خود دور کنید تا هنگام درس خواندن تمرکزتان را از دست ندهید. البته خود محیط مطالعه نیز در درس خواندن تاثیر میگذارد و باید فضای مناسب برای درس خواندن فراهم کنید.

برای مطالعه صحیح زمان مناسب انتخاب کنید

ساعت فیزیولوژیک بدن افراد با یکدیگر متفاوت است. ممکن است فردی بازدهی بالایی در شب داشته باشد و فردی دیگر بیشترین بازدهی را در صبح تجربه کند در نتیجه نمیتوان برای تمامی افراد این نسخه را پیچید که صبح زود یادگیری بیشتر و بهتر اتفاق می افتد. بلکه هز شحص باید با آگاهی از سیستم بدنی خود ساعت مناسب مطالعه اش را پیدا کند و در آن ساعات به درس خواندن بپردازد.

الیته باید توجه داشته باشید که خواب کافی برای بدن همه ی افراد نیاز است و در صورتی که خواب شما کم شود به همان نسبت بازدهی شما پایین می آید و نمیتوانید مفید مطالعه کنید. پس علاوه بر روش صحیح مطالعه و اینکه چگونه درس بخوانیم باید به همان اندازه هم بدانیم بهترین زمان مطالعه چه زمانی است و کی درس بخوانیم.

استراحت در بین درس خواندن

برخی افراد گمان میکنند زمان مطالعه نباید استراحت کنند و باید مدام در حال خواندن باشند تا مطالب به پایان برسد. اما این کار نه تنها باعث سردرگمی میشود بلکه ذهن فرد دچار خستگی میشود و یادگیری به طور درست اتفاق نمی افتد. بنابراین روش صحیح درس خواندن این است که بعد از هز 45 دقیقه به خود استراحتی در حد 15 دقیقه بدهید و بعد از آن به ادامه مطالعه بپردازید.

برنامه ریزی درسی برای کنکور و استراحت در بین آن.

بهره مندی از تصاویر در روش صحیح درس خواندن

استفاده از تصاویر و جداول در حین مطالعه می‌تواند کمک بسیاری به یادگیری درست و اصولی کند پس آنها دست کم نگیرید و بی توجه از کتار تصاویر عبور نکید بلکه تلاش کنید تصاویر را به حافظه تصویری خود بسپارید. اگر مشاوری روش برنامه ریزی درسی درست را بداند، قطعا برای داوطلب در زمان درس خواندن ، انگیزه ها و آموزش های بصری نیز میگنجاند. مثلا برای درس زیست خواندن جزوه تصویری جمع بندی زیست جانوری میتواند همه چیز را بهتر در ذهن دانش آموز تثبیت کند.

مشاوره آکو میگوید چگونه درس بخوانیم

در این مقاله تلاش کریدم تا چند راه حل برای مفید برای پاسخ به سوال “چگونه درس بخوانیم” ارائه دهیم تا هر فرد بنواند باتوجه‌به شرایط خود از آن استفاده کند. دفت کنید شما منحصر به فرد هستید و میتوانید مسیر های جدیدی برای مطالعه مفید خود پیدا کنید و از آنها استفاده کنید تا کیفیت مطالعه خود را افزایش دهید. مرکز مشاوره برنامه ریزی درسی آکو نیز میتواند در این مسیر همراه شما باشد. برای دریافت مشاوره با شماره 02633408944 تماس بگیرید و یا مشاوره کنکور آکو را در اینستاگرام دنبال کنید.

مشاوره برنامه ریزی درسی کنکور

چگونه درس بخوانیم؟

برای درس خواندن بایداول هدف گذاری و سپس برنامه ریزی متناسب داشته باشید. به درس خواندن به چشم یک فرصت نگاه کنید.

مهشید صالحی نژاد

مهشید صالحی نژاد مدیر تیم تولید محتوای سایت مشاوره تحصیلی هستم. سعی می کنم بهترین و با کیفیت ترین محتوای آموزشی را در اختیار شما قرار دهیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا