پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت برنامه ی 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

تکنیک های کنکور

8 نکته طلایی درباره خلاصه نویسی برای کنکور

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
به این نوشته امتیاز دهید

هیچکس و هیچ چیز نمیتونه اهمیت خلاصه نویسی برای کنکور رو نادیده بگیره یا حتی اندکی از کاربرد خلاصه نویسی کنکور کم کنه! پس اگر مشاور نداری یا مشاورت بهت درباره روش خلاصه نویسی و نحوه استفاده از این خلاصه نویسی ها در دوران جمع بندی امتحانات نهایی یا دوران طلایی نوروز کنکور چیزی نگفته، فایل زیر را بخوانید.

پیش از هرچیز میخواهم 8 نکته ناگفته را درباره اهمیت خلاصه نویسی کنکور برای شما بازگو کنیم و مشاوره کنکور را برای آموزش خلاصه نویسی آغاز کنیم.

  • مرور و دوره مباحث با استفاده از خلاصه نویسی راحت تر انجام میشود و در زمان صرفه جویی بیشتری انجام میگردد.
  • چون زمان مطالعه کاهش پیدا میکند، فرصت تست زدن بیشتر میشود. در نتیجه در افزایش کیفیت مطالعه و راحت تر شدن آن تاثیر زیادی دارد.
  • خلاصه ها با دقت بالا، مطالعه می شود زیرا داوطلب قبلا خود این مطالب را یادداشت کرده است و با زبانش آشناس.
  • حجم مطالعه نسبت به درسنامه و کتاب درسی، کمتر است. به همین علت دانش آموز استرس کمتری در شب های امتحان خواهد داشت.
  • خلاصه نویسی به ما کمک میکند تا به جزئیات و نکات، حین مطالعه توجه بیشتری کنیم.خلاصه نویسی مثل پیدا کردن گنج است.
  • خلاصه نویسی باعث ایجاد تعصب در فرد می شود. هر وقت ما خود محتوایی را خلق میکنیم، حس مادرانه یا پدرانه نسبت به آن پیدا میکنیم.
  • استفاده از خلاصه نویسی یه عنوان منابعی قابل اطمینان جهت دوره و مرور در شب های آزمون و دوران جمع بندی است.
  • خلاصه نویسی برای کنکور و مطالعه مدام آنها باعث افزایش اعتماد بنفس میشود.

آنچه که برای آموزش خلاصه نویسی لازم است را به صورت فایل پی دی اف در جدول زیر برای دانلود شما قرار داده ایم.

نوع فایلpdf
موضوعآموزش خلاصه نویسی برای کنکور
تعداد صفحات32
گرد آورندهمهندس سهیل حاج کرم مشاور کنکور
مخاطب خاصدهمی ها – یازدهمی ها – دوازدهمی ها – کنکوری ها
لینک دانلوددانلود فایل روش خلاصه نویسی مشاور کنکور

مهمترین اصول خلاصه نویسی برای کنکور چیست؟

قبل از اینکه روش خلاصه نویسی را یاد بگیریم باید چند اشتباه رایج دانش آموزان را در زمان خلاصه نویسی برای کنکور بیان کنیم. در هر مشاوره کنکور باید ها و نباید هاییی وجود دارد که من سهیل حاج کرم به عنوان مشاور کنکور این تکنیک ها رو برای آموزش خلاصه نویسی به دانش آموزهام دارم.

البته این رشته مطالب برای هر مشاور و هر دانش آموزی باتوجه به مقطع زمانی، روش مطالعه، فضای مطالعه و حتی روش مشاور کنکور متفاوت است. در خلاصه نویسی چه کارهایی انجام ندهیم؟

در زمان خلاصه نویسی برای کنکور چه کارهایی انجام ندهیم؟

خب حالا وقتشه که بدونیم اگه قراره کارهای بالا رو در خلاصه نویسی برای کنکور انجام ندیم پس چه کاری باید انجام بدیم تا خروجی کار برای دوران جمع بندی و مرور یا روز های قبل از آزمون به دردمون بخوره؟

اول از همه اینکه بدونید لازم نیست همه درس ها و همه مباحث رو خلاصه نویسی کنید. گاهی خود کتاب و به ویژه عکس های کتاب اونقدر مهمه که باید بیخیال خلاصه نویسی بشید و به جاش در تحلیل آزمون اون مبحث نکته نویسی کنید. مثلا بخش ملخ زیست باید روی شکل آموزش داده بشه و جداگونه نمیشه براش خلاصه نویسی کرد پس بهتره جزوه تصویری جمع بندی ملخ رو داشته باشید بجای خلاصه نویسی.

دومین نکته اینکه برای خلاصه نویسی لازم نیست شما کل مطلب و عین آن را یادداشت کنید و بهتره که زبان و روش خلاصه نویسی مخصوص به خودتون رو داشته باشید. اگر قرار باشه بدون اینکه یک واو جا بیاندازید بنویسید و همه چیز را کامل داشته باشید پس فرق خلاصه نویسی و جزوه و درسنامه چیست؟

برای آموزش خلاصه نویسی برای کنکور به روش مهندس سهیل حاج کرم با ما همراه باشید و یا اولین جلسه مشاوره کنکور خود را از طریق شماره 02633408944 رزرو کنید. کانال تلگرام تیم مشاوره کنکور مهندس حاج کرم

آموزش روش خلاصه نویسی کنکور همه رشته ها

خلاصه نویسی کنکور با مهندس حاج کرم

باید دوباره بگویم که لازم نیست همه مطالب رو ریز به ریز یادداشت کنید و پیشنهاد میکنم که پایین برگه های خلاصه نویسی حتما تاریخ نوشتن آن را مشخص کنید. چرا؟ چون من بعد از 15 سال سابقه مشاوره کنکور مطمئنم که نوشتن تاریخ خلاصه نویسی به درد زمان دوره و مرور میخوره! قراره یک برنامه ریزی دقیق داشته باشی پس نباید تایم مرور مطالب رو فراموش کنی و مثلا یک ماه کلا سراغ مباحث مطالعه شده ریاضی کنکور نری و موقع آزمون تلنگر بخوری.

وقتی تکرار و مرور نباشه حتی اگه روی یه مبحث تسلط کامل داشته باشی، روز آزمون همه سوال ها برات آشناس ولی نمیدونی دقیقا از کدوم روش حل میشد و همین نقطه دقیقا نقطه سقوط تراز و درصد هست. یعنی شک دار زدن!

برای اینکه آموزش خلاصه نویسی رو در حقت کامل کنم این نکته رو بهت میگم که اگر برای مبحثی از یک درس خلاصه نویسی انجام دادید، فکر نکنید که برای سایر مباحث آن درس هم باید خلاصه نویسی کنید. خلاصه نویسی، روش اون و نحوه نگهداری و مرورش کاملا بستگی به شرایط داره! که راستش اینجا و با شرایط مشاوره کنکور آنلاین و بدون شناخت از تو نمیتونم دقیقش رو بهتون بگم اما برات درس به درس توضیح میدم تا خودت بتونی بهترین تصمیم رو بگیری.

آموزش خلاصه نویسی به معنی پیشرفت هست اما صد زدن نه!

یادتون نره خلاصه های شما استغفرالله کلام خدا نیست که نشه تغییرش داد و همیشه درست باشه و کم و کثری نداشته باشه. بعد از هر بار دوره و مرور میشه خلاصه نویسی رو آپدیت کرد و مثلا نکاتی رو بهش اضافه کرد. راستی تا یادم نرفته وقتی قواعدی را خلاصه نویسی میکنید، حتما به موارد استثنای آن هم اشاره کنید. اگر روی اون مبحث هنوز تسلط کافی ندارید پس الان وقت خلاصه نویسیش نیست.

روش خلاصه نویسی از منظر درسی و مبحثی

خلاصه نویسی باتوجه به درس و حتی مبحث فرق میکنه. بررسی کلی تمامی روش های خلاصه برداری رو در ادامه براتون گذاشتیم و به صورت جداگانه درباره روش خلاصه نویسی هر کدام از درس های کنکور تجربی و ریاضی و انسانی نیز با دقت بیشتر و تخصصی تر توضیح داده ایم.

به عنوان مقدمه اگر مبحث سختی پیش رو دارید دو نکته مهم است اولا اگر کلمات خیلی قلمبه سلمبه هستند یا حفظ آن سخت است، بهتره از لغات هم معنی استفاده کنی تا در ذهنت بمونه و بعدا هم موقع مرور کامل مطلب توی ذهنت بیاد. و نکته دوم هم اینکه تا جایی که میتونید از شکل و نمودار و جدول برای خلاصه نویسی استفاده کنید.

انواع روش های خلاصه نویسی از منظر نوع مبحث قابل مقایسه

تیپ بندی در خلاصه نویسی برای کنکور: این روش برای مباحث و دروس مسئله دار و فرمولی استفاده میشه.

حاشیه نویسی: این روش برای دروس مفهومی در تحلیلی استفاده میشه. همچنین در حاشیه کتاب کمک درسی و در کنار تست ها، بعد از مواجهه با نکته خاصی از این روش استفاده میکنیم.

هایلایت: در مورد مباحثی که نقش متن در آن زیاد است هایلایت کردن خیلی کاربرد داره. در این روش باید از هایلایت مطالب اضافی و کم اهمیت پرهیز کنید.دروسی مثل شیمی، زیست، سبک شناسی علوم و فنون، جامعه شناسی و … جزو دروس نیازمند به هایلایت کردن هنگام خلاصه نویسی برای کنکور هستند.

دسته بندی: برای دروس عمومی و حفظی استفاده میشه. مثلا تاریخ ادبیات یا رنگ های شیمی. یا به طور مثال مراتب شرک و توحید از مباحثی است که از طریق دسته بندی خلاصه نویسی میشوند.

رمزگذاری: در خلاصه نویسی مطالب کاملاً حفظی کاربرد بسیار زیادی داره.علاوه بر تاریخ ادبیات رشته های ریاضی، تجربی و انسانی در حفظ املا و واژگان ادبیات و لغات زبان هم کاربرد داره.

خط کشیدن و نشان کردن: همه از این تکنیک استفاده میکنند ولی اکثراً خبر ندارن که این کار یک نوعی خلاصه نویسی است. همه اینارو گفتم بدونین الکی الکی خط کشی انجام ندید و حتی این کار کوچیک رو هم در سال کنکور هدفمند انجام بدید.

ارجاع دادن: روش ارجاع دادن در مورد درس هایی مثل زیست، شیمی و عربی بکار میره و در این روش شما میتونید در کنار تست یا موضوعی که مطالعه کردید، بخش مرتبط با اون رو یادادشت کنید. ارجاع به یک صفحه با ارجاع به یک تست در این روش بسیار مرسوم هست.

استفاده از برچسب و استیکر: گاهی با نکاتی در متن درس و تست ها مواجه میشیم که به نظر مهم میان، ولی کاملا مطمئن نیستیم که این نکات واقعا مهم هستن یا خیر. در این شرایط نکته رو در برچسبی نوشته و بالای صفحه مربوطه یادداشت میکنیم.

استفاده از نمودار درختی و علائم اختصاری: یکی از بهترین روش ها برای خلاصه نویسی همین استفاده از نمودار درختی است. با استفاده از نمودار درختی وقتی یه نگاه کلی به خلاصه نویسی کنیم، کل مطلب یادمون میاد.

استفاده از جدول برای خلاصه نویسی کنکور: کلا هرچیزی که باعث بشه حجم زیادی از مطالب در زمان کوتاه تری مرور شه، روش بهتری هست. جدول نویسی مثل نمودار درختی، اگر درست و اصولی انجام شه بسیار کارآمد خواهد بود.

آموزش خلاصه نویسی زیست

مهمترین روش برای خلاصه نویسی زیست، استفاده از نمودار، جدول و شکل هست. در خلاصه نویسی زیست تحت هیچ شرایطی خلاصه متنی ننویسید.

به علت اینکه تعداد زیادی از تست های زیست به صورت ترکیبی طرح میشوند، در کنار هر تستی که نکنه ترکیبی جالب یا سختی داشت، یادداشتی بنویسید و یا در کنار تست شماره صفحه ای که نکته مربوط بهش هست رو یادداشت کنید.

در مورد شکل های کتاب درسی هم میتونید از استیکر استفاده کنید. چون شکل های زیست هم نکات نهفته و ترکیبی خوب زیادی دارند. اما یه ایراد اساسی در حاشیه نویسی و خط کشیدن(نشان کردن) و هایلایت کردن کتاب درسی زیست هست، اینه که:

بچه ها خوششون میاد کتابشون پُرباشه و جای سوزن انداختن نداشته باشه. این کار غلطی هست که یه هایلایت بگیریم دستمون و روی هرچیزی که فکر میکنیم مهمه همون دفعه اول ماژیک بکشیم.

ما در دور اول مطالعه انقدر مسلط نیستیم که با اعتماد به نفس زیاد هر نکته ای که یاد میگیریم رو یادداشت کنیم.

آموزش خلاصه نویسی ریاضی و فیزیک

مهمترین روش برای خلاصه نویسی ریاضی و فیزیک به ویژه برای کنکور ریاضی استفاده از تیپ نویسی است. تیپ نویسی ریاضی و فیزیک به این صورت است که برای یک مبحث مثل “آمار توصیفی”  در ابتدا هر بخش رو جداگانه مشخص میکنید. این بخش ها برای نمونه گفته شده میانگین، میانه، واریانس، انحراف معیار و ضریب تغییرات و …  هستند.

 حالا مرحله دوم خلاصه نویسی ریاضی برای کنکور است. به طور مثال برای میانگین در ابتدا باید توضیحاتی بسیار مختصر بدید و فرمول هایش رو یادداشت کنید (بیشتر از 3،4 خط ننویسید و خودتون رو توی جملات غرق نکنید.)

در مرحله بعدی باید تعدادی تست در مورد میانگین نوشته شه. تعداد تست ها بستگی به تنوع تیپ سوال های مطرح شده از “میانگین” داره. اگر از موضوع “میانگین” کلا 2 تیپ تست طرح میشد، شما 2 تست منتخب ازش یادداشت کنید و اگر 3 تیپ سوال بود، به همین منوال عمل کنید

برای خلاصه نویسی درس هایی مثل فیزیک حتما اثبات فرمول ها رو انجام دهید. در تیپ نویسی قواعد، حتما موارد استثناء هم همراه با نمونه تست مشخص شه. مثلا قاعده “هوپیتال” در رفع ابهام حد، موارد استثنایی داره که برای خلاصه نویسی باید بهش توجه شه.

آموزش خلاصه نویسی ریاضی و فیزیک کنکور

روش خلاصه نویسی شیمی کنکور چگونه است؟

یه علت اینکه شیمی ترکیبی از مسائل و مفاهیم و حفظیات است، خلاصه نویسی هر بخش به صورت متفاوتی انجام میشه. هر مبحث رو باهم بررسی میکنیم. من مشاور کنکور هستم و برای پیشرفت تو کمکت میکنم.

در مورد مسائل شیمی روش “تیپ بندی” و “ارجاع دادن” کاربرد زیادی داره. روش تیپ بندی رو که در بخش خلاصه نویسی ریاضی و فیزیک مفصل توضیح دادیم. اما در مورد “ارجاع دادن” باید بگم که؛ چون مسائل درس شیمی بسیار قدرت ترکیب شدن زیادی داره، بهتره در کنار هر تست مسئله، مبحث ترکیبیش رو مشخص کنیم.

در مورد مفاهیم و موضوعات تحلیل هم میشه از “نمودار و جدول” استفاده کرد و هم “حاشیه نویسی و برچسب”.

حفظیات شیمی خوراک اینه که “هایلایت” شه. البته  روش هـایـی مثل: خـط کشیدن، دسـته بندی و رمز گذاری هم برای خلاصه نویسی حفظیات شیمی کاربرد بسیار زیادی داره.

برای خلاصه نویسی مسائل شیمی حتما حواستون به استوکیومتری باشه. است و در هر جایی از این درس نقش بسیار پر رنگی داره.

خلاصه نویسی دروس کنکور انسانی رو به صورت ویژه یاد بگیر

مهمترین درس کنکور انسانی علوم و فنون هست. این درس هم درس سختیه و هم برای دانش آموز ها اهمیت زیادی داره. علوم و فنون از 6 بخش تشکیل شده که روش خوندن هرکدوم به شرح زیر توسط مشاور کنکور انسانی مشخص شده:

  • تاریخ ادبیات: خلاصه نویسی
  • سبک شناسی: با روش دسته بندی، رمزگزاری و استفاده از نمودار درختی انجام می شود.
  • وزن و عروض: تیپ بندی و استفاده از جدول
  • آرایه: تیپ بندی و استفاده از جدول
  • قرابت: با روش دسته بندی خلاصه نویس می شود
خلاصه نویسی علوم و فنون کنکور

علوم اجتماعی رشته انسانی در سه پایه دهم، یازدهم دوازدهم شامل 41 درس است. 41 درس جامعه شناسی حجم زیادی دارد و یادگیری و حفظ و دوره و مرور آن، بدون خلاصه نویسی کار سختی(نه غیرممکن) است.

خیلی از دانش آموزان رشته انسانی برای خلاصه نویسی جامعه شناسی، از روش های اشتباهی استفاده می کنند. حجم خلاصه ها باید ماکزیمم 20درصد حجم کل درس باشد ولی دانش آموزان این قانون را رعایت نمی کنند و “زیاد نویسی”  انجام می دهند. خلاصه نویسی جامعه شناسی با روش هایی مثل ؛ هایلایت، استفاده از نمودار و جدول و رمز گزاری انجام می شود.

خلاصه نویسی علوم اجتماعی با مشاوره کنکور انسنی

اقتصاد رشته انسانی تنها در پایه دهم تدریس می شود و از کنکور 1402 به بعد قرار است ضریب آن 2 باشد. کاهش ضریب درس اقتصاد در کنکور انسانی، باعث توجه کمتر داوطلبین به این درس خواهد شد. از این روی داوطلبی که خواهان رتبه برتر است باید نحوه مطالعه و خلاصه نویسی اقتصاد را به صورت درست بلد باشد.

اقتصاد در کنکور انسانی دومین درس آزمون است که شامل 15 تست می باشد. درس اقتصاد رشته انسانی از دو بخش، مفاهیم و مسائل تشکیل شده است که در سال های گذشته توجه طراحان به مسائل افزایش پیدا کرده.

خلاصه نویسی مسائل بهتر است با روش هایی مثل؛ ارجاع دادن و تیپ نویسی انجام شود. از ارجاع دادن به این علت استفاده می کنیم که مسائل اقتصاد خاصیت ترکیبی زیادی با هم دارند.

برای خلاصه نویسی مفاهیم و حفضیات بهتر است از هایلایت ، حاشیه نویسی، دسته بندی،رمز گزای،جدول و … استفاده کرد.

اهمیت خلاصه نویسی اقتصاد بیشتر برای دوارن جمع بندی بعد از عید یا در طول ایام نوروز است، زیرا به شما کمک می کند زمان مطالعه کوتاه تر شده و فرصت تست زدن بیشتر شود.

اقتصاد کنکور انسانی و روش خلاصه نویسی برای کنکور

فلسفه و منطق کنکور را چطور خلاصه نویسی کنیم؟ فسفه و منطق کنکور شامل سه کتاب؛ منطق پایه دهم، فلسفه یازدهم و فلسفه دوازدهم است. منطق 10 درس، فلسفه یازدهم 11 درس و فلسفه دوازدهم 12 درس که در مجموع 33 درس می باشد.

فلسفه و منطق، هفتمین درس در کنکور سراسری انسانی با 20 تست است. از کنکور 1402 قرار شده که ضریب درس فلسفه و منطق در کنکور سراسری 5 باشد.

قدرت تحلیل بسیار زیاد و توانایی بالا ذهن در پردازش مفاهیم، از جمله ویژگی هایی است که داوطلب رشته انسانی برای موفقیت در درس فلسفه و منطق به آن نیاز دارد.

روش خلاصه نویسی فلسفه و منطق

از بین 332 هزار داوطلب حاضر در جلسه کنکور انسانی 1400، بیش از 75 درصد از شرکت کنندگان، فلسفه و منطق را کمتر از 10 درصد پاسخ دادند. همچنین تقریبا 1000 نفر موفق شدند به درصدی بیشتر از 50 درصد برسند. این آمار نشان دهنده اهمیت بسیار بالای فلسفه و منطق در قبولی کنکور انسانی است.

در نتیجه اگر آب در دستان خود دارید، کنار گذاشته و نحوه مطالعه صحیح و خلاصه نویسی برای کنکور را آموزش ببینید. برای خلاصه نویسی فلسفه و منطق باید مراحل ذیل را طی نمود: 

  • مطالعه کامل درسنامه کتاب کمک درسی (جزوه معلم) در کنار کتاب وزارتی (درسی).
  • تمام تست های کمک درسی کار شود و تست های نشانه دار برای بار دوم یا سوم مرور گردد. 
  • بعد از گذشت حداقل 2 هفته و طی مراحل فوق، امکان خلاصه نویسی فراهم است. تحت هیچ شرایطی بلافاصله بعد از انجام مطالعه خلاصه نویسی انجام ندهید زیرا نوشته شما جنبه علمی پایینی دارد و قابل استناد نیست. 

خلاصه نویسی باید در شرایطی انجام شود که میزان تسلط در ماکزیمم حالت خود قرار دارد. حاشیه نویسی، تیپ بندی،نمودار درختی و ارجاع دادن از جمله بهترین روش های خلاصه نویسی فلسفه و منطق است.

ارجاع دادن به این شکل است که نکته مربوط به هر تست، در کنار آن نوشته شود. البته فقط نکات مهم و مفهومی.

مشاوره کنکور انسانی درباره روش خلاصه نویسی عربی کنکور میگوید

خلاصه نویسی عربی تخصصی کنکور

خلاصه نویسی عربی با چند روش گوناگون انجام می شود، از جمله جدول، نمودار درختی، ارجاع دادن، تیپ بندی و …

خلاصه نویسی عربی به این صورت انجام می شود که مثلاً در مورد ترجمه باید قواعد مربوط معرفه و نکره را به طور مختصر توضیح داده، سپس چند مثال در مورد آن بنویسید. بهتره در پایان یک تست مربوط به ترجمه معرفه و نکره را مشخص کنید. حالا یا تست را در برگه نوشته یا شماره تست مربوطه را در برگه یادداشت کنید (ارجاع دادن). 

  یک دور دیگه مرور کنیم:

به صورت خلاصه قواعد را یاداشت کنید و چند مثال ساده و واضح، ذکر کنید. سپس در پایان برای قاعده مربوطه تست مشخص کنید. حتما توجه کنید استثنا در هر قاعده را همراه با مثال در برگه خلاصه نویسی یادداشت نمایید.

برای خلاصه نویسی قواعد عربی می بایست از هر یک از قواعد توضیح خلاصه و کوتاه یادداشت نمایید.

خلاصه نویسی کنکور انسانی درس عربی تخصصی

سهیل حاج کرم

برنامه ریزی و مشاور تحصیلی یک هنره! من سهیل حاج کرم همیشه و همه جام میگم و گفتم: که من یک مشاور تحصیلی ام نه یک مشاور جذب!!!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا