پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت برنامه ی 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

معرفی رشتهرشته های دانشگاهی زبان

معرفی رشته ترکی استانبولی

رشته زبان ترکی در دانشگاه

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
5/5 - (2 امتیاز)

رشته ترکی استانبولی در زیرگروه 4 کنکور زبان تخصصی و با درصد های ویژه همین زیرگروه قابل انتخاب است. فارغ التحصیلان و دانش آموختگان رشته زبان ترکی در دانشگاه مهارت های خواندن نوشتن و مکالمه را در سطح پیشرفته فرا میگیرند و برای برقراری روابط سیاسی و اجتماعی و بازرگانی بین کشورهای مختلف تخصص لازم را کسب مینمایند.

این رشته خاص در کشور ترکیه و ایران طرفداران زیادی از نظر بازار کار اشباع نشده و مناسب و موقعیت شغلی فراوان دارد که درباره نحوه قبولی در رشته ترکی استانبولی و دانشگاه های رشته ترکی در ادامه این مقاله مرکز مشاوره کنکور زبان تخصصی میپردازیم.

مشاوره کنکور زبان برای قبولی رشته ترکی استانبولی در کنکور

قبولی در رشته ترکی استانبولی در دانشگاه

دانش آموزان هر سه رشته نظری ( انسانی ریاضی و تجربی )  قادر به شرکت در کنکور زبان برای قبولی در رشته زبان ترکی استانبولی هستند.  پس از شرکت در کنکور سراسری زبان و پس از اعلام نتایج و دریافت کارنامه با مطالعه دقیق دفترچه انتخاب رشته و آگاهی کامل نسبت به دانشگاه های رشته ترکی استانبول میتوانند انتخاب رشته ی خود را در دوره های روزانه و نوبت دوم یا ظرفیت مازاد و پردیس خودگردان انجام دهند. همچنین رشته ترکی استانبولی در دانشگاه آزاد نیز قابل انتخاب هستند و پس از اعلام نتایج انتخاب رشته داوطلبان میبایست نسبت به ثبت نام خود در دانشگاه ه قبول شده اقدام نمایند.

لازم به ذکر است که چندروز پس از اعلام نتایج انتخاب رشته، کارنامه سبز منتشر می شود و داوطلبان با بررسی کارنامه  سبز خود نسبت به بررسی دانشگاه های قبول شده اقدام می نمایند.  قبولی بدون کنکور در رشته زبان ترکی امکان پذیر نیست و  داوطلبان و متقاضیان زبان ترکی در دانشگاه حتما باید در کنکور سراسری شرکت کرده و بدون شرکت در آزمون کنکور سراسری در رشته زبان ترکی دانشگاه های سراسری قادر به ادامه تحصیل نخواهند بود . برای شناخت رشته های دانشگاهی زبان تخصصی کلیک کنید.

در زیر جدول رتبه و درصد های قبولی در رشته زبان ترکی در دانشگاه را در سال 1400 مشاهده میکنید.

دروس عمومی و تخصصی رشته زبان ترکی

دانشگاه های رشته ترکی در ایران زیاد نیستند و بهترین آنها که در سال 1401 به پذیرش دانشجو در رشته ترکی استانبولی پرداختند، دانشگاه علامه طباطبایی تهران در نوبت روزانه و شبانه بود که هرکدام با ظرفیت به ترتیب 30 و 20 نفر نفر به پذیرش دانشجو پرداختند. دروس رشته ترکی استانبولی در دانشگاه به شرح جدول زیر است:

ترکی

دانشگاه های ارائه دهنده رشته زبان ترکی

رشته زبان و ادبیات ترکی یکی از رشته هایی است که تعداد دانشگاه های ارائه دهنده آن در ایران کم است و برای ادامه تحصیل معمولا بهتر است که در دانشگاه های خارج از ایران و در ترکیه مشغول به ادامه تحصیل در این رشته شوید. اما در این بخش قصد داریم تا دانشگاه هایی را که رشته زبان ترکی را ارائه می دهند را معرفی کنیم.

نام دانشگاهنوع رشتهظرفیتشهرجنسیتنوع آزمون
دانشگاه علامه طباطباییروزانه30تهرانهردوبا آزمون
دانشگاه علامه طباطباییشبانه20تهرانهردوبا آزمون

بازار کار و درآمد رشته زبان ترکی در ایران

رشته ترکی استانبولی جزء محدود رشته هایی است که فارغ التحصیلان از دانشگاه های معتبر در سراسر ایران گواهی اشتغال بعد از اتمام تحصیل دارند و در ایران و به عنوان مترجم شرکت های بین المللی با ترکیه مشغول به همکاری هستند. همچنین دانش آموختگان این رشته میتوانند در رسانه های همگانی به نقد و بررسی و ارائه آثار نویسندگان ترکی و مترجمی در رشته های زبان شناسی برای فارغ التحصیلان در مقطع کارشناسی شغل های مناسبی هستند هم از نظر موقعیت اجتماعی و هم از نظر درآمد و بازارکار .

اما شرایط کار با مدرک کارشناسی زبان ترکی خارج از کشور اندکی متفاوت است. درباره این شرایط در وبسایت تخصصی مشاوره کنکور زبان تخصصی آکو بیشتر توضیح میدهیم.

قبولی در رشته زبان ترکی در دانشگاه

تحصیل در رشته زبان ترکی در دانشگاه

اولین لازمه برای پذیرش در دانشگاه های ترکیه داشتن مدرک زبان خارجی است تسلط به زبان انگلیسی یا سایر زبان های قابل قبول در دانشگاه های ترکیه است. البته لازم به ذکر است دانشجویانی که توانستند بورسیه تحصیلی از دانشگاهای ترکیه را اخذ کنند به مدت یک سال به عنوان خدمات رایگان دولت ترکیه آموزش زبان ترکی را به آنها ارائه میدهند اما میتوان گفت داشت کارشناسی رشته ترکی استانبولی از بهترین دانشگاه های سراسری ایران برای مهاجرت میتواند شما را یک قدم به جلو براند.

نکته ی بعدی در مورد اقامت و تحصیل در ترکیه این است که با پذیرش در دانشگاه های ترکیه شما اقامت موقت دریافت میکنید و  هزینه تحصیل بسته به نوع بورسیه تحصیلی دریافتی شما متغیر است. شهریه تحصیل در رشته ترکی استانبولی ممکن است کاملا رایگان و حتی شما هزینه اقامت نیز نپردازید و حتی ممکن است به صورت بخشی از هزینه های تحصیلی کمک هزینه پرداخت شود .

شما به عنوان فردی که بطور کامل مسلط به زبان ترکی استانبول هستید می توانید به عنوان مترجم دو یا چندزبانه در هر شرکت و اداره و ارگانی که به یک مترجم و زبان شناس مسلط و دارای مدرک دانشگاهی معتبر نیاز دارد مشغول به کار شوید. چون ترکیه کشوری توریستی می باشد شما به عنوان شخصی که مسلط به زبان فارسی و ترکی استانبول هستید می توانید در شغل های توریستی مثل تور لیدری یا نماینده فروش تور های توریستی و  یا عنوان مترجم حرفه ای مشغول به کار شوید.

همچنین با مدرک کارشناسی زبان ترکی در دانشگاه میتوانید به عنوان مترجم کتاب های فارسی را به زبان ترکی استانبول ترجمه کنید و بالعکس از ترکی استانبول به فارسی ترجمه نمایید

مشاوره کنکور زبان و انتخاب رشته زبان ترکی در دانشگاه

مشاوره تحصیلی کنکور آکو با هدف کمک به داوطلبان کنکور زبان تخصصی به صورت ویژه به تحلیل شرایط تحصیل در رشته ترکی استانبولی در داخل و خارج از ایران  پرداخت. اگر برای قبولی در رشته های کنکور زبان تخصصی قصد جدی دارید، بهتر است از مشاوره تخصصی کنکور زبان کمک بگیرید. برای رزرو اولین تایم با مشاور کنکور زبان تخصصی، با شماره 02633408944 تماس بگیرید و یا از طریق اینستاگرام با ما ارتباط برقرار کنید.

مشاوره کنکور زبان تخصصی در اینستاگرام

دانشگاه های رشته ترکی کجاست؟

رشته ترکی استانبولی در میان دانشگاه های سراسری در انتخاب رشته کنکور 1401 فقط در دانشگاه علامه طباطبایی تهران ارائه شده است.

بازار کار رشته زبان ترکی در ایران چگونه است؟

رشته زبان ترکی در ایران فرم اشتغال مخصوص دارد و تنها رشته ای در میان رشته های زبان خارجی است که هم بازار کار دولتی و بازرگانی دارد و هم بازار کار ترجمه ای و توریستی.

مهشید صالحی نژاد

مهشید صالحی نژاد مدیر تیم تولید محتوای سایت مشاوره تحصیلی هستم. سعی می کنم بهترین و با کیفیت ترین محتوای آموزشی را در اختیار شما قرار دهیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا