پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت برنامه ی 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

معرفی دانشگاه های کشور سراسری، آزاد، پیام نور و غیرانتفاعی

معرفی دانشگاه حضرت معصومه (س)

دانشگاه حضرت معصومه قم

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
4/5 - (3 امتیاز)

دانشگاه حضرت معصومه قم یکی از دانشگاه‌های دولتی است که در شهر قم واقع است. در سال 1386 به درخواست مردم این شهر و با هدف پیشرفت و توسعه آموزش عالی دانشگاه حضرت معصومه برای خانم‌ها تأسیس شد. دانشگاه حضرت معصومه (س) از اولین دانشگاه‌های دخترانه ایران است. شاید برخی از شما خوانندگان محل دانشگاه یعنی شهر قم را علت ویژه خواهران بودن دانشگاه حضرت معصومه بیان کنید، در حالی که نمونه‌های مشابه دانشگاه دختران در تهران نیز وجود دارد. در ادامه این مقاله در آکو ، سایت مرکز مشاوره انتخاب رشته کنکور در کرج  در این باره بیشتر صحبت می‌کنیم.

پیش از هرچیز دو نکته را درباره دانشگاه حضرت معصومه قم باید بدانید. اول از همه اینکه دانشگاه حضرت معصومه ویژه خواهران است و دوم اینکه حضور در محوطه دانشگاه با چادر الزامی است. پس انتخاب خود را با توجه به این دو نکته انجام دهید.

دانشگاه حضرت معصومه (س) قم

دانشگاه حضرت معصومه قم در سال 1386 تاسیس شده است و از زمان تاسیس دانشگاه حضرت معصومه (س) همه چیز در شهر قم تغییر پیدا کرده است. فارغ تحصیلان بسیاری در خود این شهر و مراکز استان در حال فعالیت هستند. سیاست های راه اندازی دانشگاه حضرت معصومه قم بر دو هدف اصلی تاکید دارد. اول از همه آموزش احکام به بانوان در راستای تعلیمات دینی و از سوی دیگر پرورش نخبه متدین که بتواند به صورت جدی نیاز جامعه را برطرف سازد. شعار دانشگاه حضرت معصومه قم به شرح زیر است:

بانوی فرزانه اعتلای خانواده

دانشگاه حضرت معصومه ویژه خواهران است و همین خصوصی سازی باعث شده است که رشته‌هایی که مختص بانوان است و شاید خواهران کمتر در دانشگاه‌های مختلط به تحصیل آن بپردازند، با تمام ظرفیت برگزار گردد. نکته بعدی برگزاری دوره‌های هدفمند در دانشگاه حضرت معصومه قم (س) است. در دانشگاه‌های عادی شما گروه‌ها و تشکلات مختلف می‌بینید که هر کدام در سبک کاری متفاوتی عمل می‌کنند، اما در نهایت عموم این تشکلات باعث توانمند سازی دانشجویان نمی‌شود یا حاشیه پررنگ تر از متن می‌شود.

دانشگاه حضرت معصومه قم وضعیت متفاوت است. شما در این دانشگاه با دوره‌هایی کاملاً مرتبط و سلسله وار روبرو هستید که برای دشواری‌های محیط بیرون آماده‌ترتان می‌کند. از مهم‌ترین مسائل بحث بنیان خانواده است که بسیار اهمیت داده می‌شود.

مورد بعدی که در دانشگاه حضرت معصومه قم اهمیت دارد، مسئله فرهنگ است. چیزی که به مقدار بسیار کمی در سایر دانشگاه‌ها دیده می‌شود و فرهنگ ایرانی و مذهبی رنگ باخته است. از مهم‌ترین عوامل ترویج این فرهنگ اخلاق محور اتمسفر حاکم بر دانشگاه و همچنین چیدمان چارت‌های تحصیلی بر اساس اصول و با پژوهش‌های دقیق است.

باتوجه به رتبه و امکانات دانشگاه ، انتخاب دانشگاه حضرت معصومه قم به عنوان دانشگاه محل تحصیل میتواند انتخاب مناسبی باشد. درباره دانشگاه حضرت معصومه (س) در ادامه بیشتر بخواند.

دانشگاه حضرت معصومه قم ویژه خواهران

امکانات دانشگاه حضرت معصومه قم

دانشگاه حضرت معصومه در شهر قم بلوار الغدیر قرار دارد و یک دانشگاه کاملا دولتی است. محوطه کلی دانشگاه حضرت معصومه قم بیش از 700 هکتار است و در محوطه دانشگاه حضرت معصومه قم خوابگاه دولتی دانشگاه نیز قرار داده شده است. بجز خوابگاه ، از امکانات دیگر دانشگاه حضرت معصومه (س) سلف ، باشگاه ورزشی ، سالن تربیت بدنی، کتابخانه مجهز، دفتر پزشک و مشاور و سرویس ایاب و ذهاب را نام برد.

درباره خوابگاه دانشگاه حضرت معصومه باید گفت که به علت بیشتر بودن تعداد دانشجو ها از ظرفیت خوابگاه داخل دانشگاه، گاها ترم اولی ها به خوابگاه دانشگاه مفید واقع در میدان مفید شهر قم فرستاده میشوند. البته از خوابگاه دانشگاه مفید تا دانشگاه حضرت معصومه حدود 20 دقیقه فاصله است که دانشگاه برای ایاب و ذهاب دانشجویان باتوجه به ساعت های پر ترافیک دانشجویان ، سرویس در نظر گرفته است.

باشگاه دانشگاه حضرت معصومه قم نیز نزدیک خوابگاه قرار دارد و برای استفاده دانشجویان رایگان است. به علاوه برای دانشجویان در مناسبت های خاص برنامه های مفرح در نظر گرفته میشود. مانند نمایش ها و یا برنامه های تفریحی ، اردو های سیاحتی ، مولودی ها یا عزاداری ها و حتی فیلم دیدن در سالن آمفی تئاتر دانشگاه نیز از امکانات مثبت دانشگاه حضرت معصومه قم است.

مسیر دور دانشگاه از مرکز شهر یکی از نکات منفی دانشگاه حضرت معصومه قم است اما امکانات و شرایط مطلوب دانشگاه حضرت معصومه ویژه خواهران میتواند این نکته منفی را به نوعی خنثی کند. همچنین در محوطه دانشگاه ، گلزار شهدای گمنام نیز ساخته شده است.

آموزش آنلاین در دانشگاه حضرت معصومه

شاید در کرونا آموزش آنلاین در دانشگاه ها باب شده باشد، اما در دانشگاه حضرت معصومه قم (س) از سالیان دور این فرایند برای علاقه مندان که امکان حضور در کلاس‌ها نداشتند، فراهم بوده است. وجود کتاب خانه های مختلف با دارا بودن کتب تخصصی در حوزه زنان و همچنین وجود پژوهش‌های کاربرد محور باعث شده که معیار خوبی برای تحقیق افراد مختلف در حوزه‌های زنان فراهم باشد.

از سویی این دانشگاه قابلیت تبادل اطلاعات با سایر اساتید و دانشجویان در سراسر جهان را دارد و دانشجویان دانشگاه حضرت معصومه می‌توانند از آن بهره ببرند. در کنار آن مرکز خدمات مشاوره‌ای برای بانوان به صورت تخصصی وجود دارد که از خدمات اجتماعی دانشگاه است.

خوابگاه دانشگاه حضرت معصومه (س) ویژه خواهران قم

سلف و خوابگاه دانشگاه حضرت معصومه

خوابگاه دولتی داخل محوطه دانشگاه حضرت معصومه (س) دارای 4 بلوک است و به صورت یک دیوار به دور حیاط خوابگاه ساخته شده اند. هر بلوک دو طبقه دارد و در هر طبقه 5 الی 6 اتاق قرار دارد. برخی از اتاق ها 8 نفره و برخی 6 نفره هستند. البته در طبقه همکف یکی از بلوک ها برای دانشجویان ارشد اتاق های 4 نفره با امکانات بیشتر در نظر گرفته شده است.

خوابگاه دانشگاه حضرت معصومه قم یکی از امکانات بسیار مثبت این دانشگاه است. سالن بزرگ، میز و صندلی های استیل و تهویه مناسب از ویژگی های خاص سلف دانشگاه حضرت معصومه است. غذا در ساعات خاصی در سلف توزیع میشود و دانشجویان برای وعده شام باید از خوابگاه خارج شده و به سلف مراجعه کنند. ورود و خروج دانشجویان توسط مسئول خوابگاه بررسی میشود.

آدرس و مسیر های رفت و آمد دانشگاه حضرت معصومه قم

دانشگاه حضرت معصومه (س) در بلوار الغدیر قم روبروی ورزشگاه یادگار امام قرار دارد. برای رفت و آمد به دانشگاه از طرف بخش حمل و نقل دانشگاه سرویس های ویژه دانشگاه حضرت معصومه در شهر تردد میکنند. البته این سرویس ها در ساعات ویژه ای رفت و آمد میکنند و باید ساعت رفت و آمد سرویس را از امور رفاهی دانشگاه بپرسید.

بجز سرویس دانشگاه میتوان با تاکسی سرویس و یا تاکسی دربست به دانشگاه رفت و آمد کرد ولی هزینه بیشتری برای رفت و آمد صرف میشود.

تلفن دانشگاه حضرت معصومه قم :02532012

رتبه دانشگاه حضرت معصومه قم

پیش از صحبت درباره رتبه دانشگاه حضرت معصومه قم در سطح ملی و بین المللی باید این را در نظر داشته باشیم که دانشگاه حضرت معصومه دانشگاه تازه تاسیسی است و تقریبا 10 یا 12 سال از تاسیس آن میگذرد. به همین دلیل است که نمیتوان انتظار مقالات بین المللی یا همایش های ملی زیادی را از این دانشگاه داشت.

با این حال تا به امروز 3 مقاله بین المللی ISI از دانشگاه حضرت معصومه منتشر شده است و در سایت های خارجی مورد قبول قرار گرفته. همچنین در دانشگاه حضرت معصومه (س) تعداد 175 مقاله کنفرانسی داخلی و 185 مقاله ژورنالی ملی منتشر شده است.

رتبه علمی دانشگاه حضرت معصومه قم ویژه خواهران در سال 1400 بین دانشگاه های سراسری ایران 91 و در بین همه دانشگاه های ایران 216 بوده است. باتوجه به تازه تاسیس بودن دانشگاه و رشته های محدود این دانشگاه به نسبت رتبه خوبی است. به علاوه اینکه در دوران کرونا و آموزش آنلاین رتبه اکثر دانشگاه ها افت چشم گیری داشته است.

رتبه و رشته های دانشگاه حضرت معصومه قم

رشته‌ها و پذیرش دانشگاه حضرت معصومه قم

دانشگاه حضرت معصومه (س) پیش از این فقط دانشکده علوم انسانی بود و رشته های علوم انسانی را ارائه میداد. اما با تلاش مسئولین ، رشته طراحی پارچه کنکور هنر و رشته مهندسی کامپیوتر نیز در این دانشگاه ارائه میشود. به این ترتیب شما با انتخاب این دانشگاه احساس محدود شدن نخواهید کرد. از طرفی موارد تدریس شده در این دانشگاه از نظر علمی از مراکز هم سطح مختلط خود چیزی کم ندارد. اساتید با سابقه و متخصص برای دروس مختلف به کار رگفته شده اند.

در دانشگاه حضرت معصومه چارت درسی مشخصی بر اساس تعداد واحد های مورد نیاز در هر ترم به دانشجو ارائه میشود و دانشجو بدون دردسر میتواند انتخاب واحد انجام دهد.

همچنین این دانشگاه محدودیتی را برای شما در مقاطع بالاتر به وجود نمی‌آورد. می‌توانید لیسانس خود را در دانشگاه حضرت معصومه قم گرفته باشید و فوق را در مرکز دیگر سپری کنید. این موضوع به صورت بالعکس نیز وجود دارد.

رشته های ارائه شده در دانشگاه حضرت معصومه قم ویژه خواهران عبارتند از: رشته حقوق، مدیریت بازرگانی، حسابداری، مترجمی زبان انگلیسی، فقه و حقوق، مهندسی کامپیوتر، کارشناسی طراحی پارچه و لباس

تمامی کلاس های رشته های تدریس شده در دانشگاه حضرت معصومه قم در دانشکده انسانی برگزار میشود. دانشکده علوم انسانی حضرت معصومه قم از چندین ساختمان در محوطه بزرگ دانشگاه تشکیل شده است.

رتبه های موردنیاز و شرایط پذیرش دانشگاه حضرت معصومه قم

برای قبولی در دانشگاه حضرت معصومه قم باید رتبه‌ای در حدود 5000 الی 6000 داشته باشید تا بتوانید مشغول به تحصیل شوید.

برای پذیرش در دانشگا حضر معصومه قم ، دو راه در پیش خود دارید. اول این که در کنکور سراسری شرکت کنید. بعد از آمدن نتایج، در دفترچه کد رشته مد نظر این دانشگاه را انتخاب و در بین 150 گزینه خود وارد کنید. البته راه دوم ثبت نام با سوابق تحصیلی در برخی از رشته ها است که پیشنهاد نمی‌دهیم.

توجه داشته باشید که در هر دو حالت شما یک آزمون مصاحبه نیز دارید که با شرکت در آن و پاسخ گویی به سوالات می‌توانید جواز حضور در این دانشگاه را به دست آورید.

مشاوره انتخاب رشته کنکور در کرج

همان طور که می‌دانید دانشگاه حضرت معصومه قم بر پایه اعتقادات مذهبی بنا شده است. از این رو حضور در چنین مراکزی نیازمند روحیه مذهبی و همچنین علاقه به این حوزه است. از طرفی برای تحصیل در رشته های فقه و حقوق باید به طور کلی به عربی و قواعد علاقه‌مند باشید.

دانشگاه حضرت معصومه قم در شهر قم قرار دارد. باید پیش از انتخاب رشته کنکور سراسری اطلاع داشته باشید که این دانشگاه از دانشگاه‌های تک جنسیتی است که برای دختران در نظر گرفته شده است. همچنین تردد در دانشگاه باید با پوشش چادر باشد و این یکی از قوانین دانشگاه است.

این دانشگاه بجز دانشگاه الزهرا تهران اولین دانشگاه دخترانه پس از پیروزی انقلاب اسلامی است که با توجه به نیازها، ظرفیت‌ها و چشم‌اندازها در استان قم تأسیس شده است.

برای مشاوره تخصصی انتخاب رشته کنکور در کرج با مشاورین ما در مرکز مشاوره کنکور آکو در تماس باشید. میتوانید از طریق کانال تلگرام مشاوره کنکور یا اینستاگرام مرکز مشاوره کنکور آکو در تماس باشید.

نوشته های مشابه

‫4 دیدگاه ها

  1. ازنظر آموزشی دانشگاه بسیار خوبی است. سلف غذای متنوع و باکیفیت میدهد و تمیز و مرتب است. ساختمان کتابخانه،خوابگاه جدید، سلف جدید و کارگاه دانشجویان هنر مراحل پایان ساخت خود را میگذرانند. اگر از خوابگاه با اتاقهای6 یا 8 نفره رضایت نداشته باشید میتونید درصورت روزانه بودن خوابگاه علوم پزشکی با اتاقهای4نفره انتخاب کنید

  2. در پیت ترین دانشگاه دنیا، بری پیام نور روستای خودت شرف داره به این دانشگاه

  3. من ارشد خوندم اونجا و برای دانشجویان ارشد هیچ امتیازی قائل نبودند و حتی اتاقای 8 نفره میدادن

  4. دانشگاه با شهر فاصله زیادی داره و واقعااذیت کننده بود
    خوابگاه هم خیلی شلوغه و دلگیر و تاریک
    بالکن ها اونقدر کوچیک بود که نور نمیومد و لباسامون خشک نمیشد
    من ترم آخر را رفتم خوابگاه علوم پزشکی که کیفیت اش خیلی متفاوت بود
    برای غذا مسئولا خیلی تلاش میکنن که غذای با کیفیت به دست دانشجوها برسونن و سلف همیشه تمیز بود
    کلا اگر میخوای دانشگاه بهتون خوش بگذره ی سال دیگه پشت کنکور بمونید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا