پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت برنامه ی 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

مقالات آموزشی و مشاوره ایمدرسهمشاور منمعرفی کتاب

کتاب درسی یا درسنامه کتاب کمک آموزشی؟!

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
3.3/5 - (3 امتیاز)

یکی از دغدغه‌های دانش‌آموزان در سال کنکور این است که برای مطالعه درس‌ها از چه منبعی استفاده کنند؟ آیا فقط از کتاب های کمک آموزشی و جزوه های مختلف استفاده کنند یا مطالعه کتاب درسی کافی است؟ نکته قابل‌توجه این است که منبع طرح سؤالات کنکور سراسری کتاب‌های درسی می‌باشند و در نتیجه مطالعه کتاب درسی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. در این مقاله قصد داریم به توضیح بیشتری دراین‌ رابطه بپردازیم تا دانش‌آموزان کنکوری بتوانند در مسیری صحیح و با انتخاب منبع درسی درست قدم به‌سوی موفقیت بردارند؛ بنابراین اگر شما هم میان مطالعه کتاب های کمک درسی و یا کتاب های درسی مدرسه و درسنامه ها و جزوات سردرگم هستید خواندن این مقاله به شما پیشنهاد می‌شود.

کتاب درسی را به عنوان منبع کنکور انتخاب کنم یا کتاب های کمک  درسی را؟
کتاب درسی را به عنوان منبع کنکور انتخاب کنم یا کتاب های کمک درسی را؟

کتاب درسی مهم تر است یا کتاب کمک آموزشی و جزوه

در اولین بخش به پاسخ این سؤال می‌پردازیم که اصلاً چرا مطالعه کتاب درسی حائز اهمیت می‌باشد و نباید آن را کنار گذاشت؟ هرساله سازمان سنجش این مسئله را بیان می‌کند که منبع تمامی سؤالات کنکور کتاب‌های وزارتی یا همان کتاب‌های درسی هستند و سوالی خارج از بودجه‌بندی کتاب‌های وزارتی در کنکور مطرح نمی‌شود. در نتیجه منطقی به نظر می‌رسد که دانش‌آموز برای کسب موفقیت در کنکور به مطالب کتاب درسی تسلط کامل داشته باشد و بتواند تمامی تمرین‌های موجود در کتاب درسی را حل کند. گاهاً در کنکور سراسری سؤالات مشابه با تمرین‌های کتاب درسی آورده شده است و کسی که تمرین‌ها را مطالعه و حل کرده باشد قطعاً توان پاسخگویی به سؤالاتی ازاین‌قبیل دارد. کتاب درسی به‌هیچ‌عنوان نباید به فراموشی سپرده شود حتی اگر دارای طراحی و تدوین نامناسب باشد. در کتاب درسی همواره نکاتی وجود دارد که در هیچ کتاب و جزوهٔ دیگری به آنها پرداخته نشده است. دانش‌آموز باید تمام تلاش خود را برای فهم عمیق جملات کتاب درسی بگذارد و نکات مهم کلیدی را از دل کتاب درسی بیرون بکشد.

بهترین منبع درسی برای کنکور کتاب کمک درسی یا کمک آموزشی و درسنامه های جزوه های کنکور

چگونه کتاب درسی را مطالعه کنیم؟

مجدداً به این نکته اشاره می‌کنیم که کتاب درسی مهم‌ترین منبع مطالعه دانش‌آموزان می‌باشد اما کافی نیست. گاهی پیش می‌آید باوجوداینکه دانش‌آموزان وقت زیادی برای مطالعه کتاب درسی گذاشته‌اند و خط به خط آن را حفظ کرده‌اند اما سر جلسه امتحان و پاسخ‌دادن به سؤالات به مشکل بر می‌خورند و گاهی به پاسخ‌های خود شک دارند. حتی بعضی اوقات پس از جلسه کنکور دانش‌آموزان گمان می‌کنند سؤالات از کتاب درسی نبوده و منبع طراحان سؤالات از خارج از کتاب‌های درسی بوده است درحالی‌که تمام سؤالات امتحان و کنکور باید فقط از کتاب درسی باشد. پس انتخاب منبع درسی درست آنهم برای کنکوکر بسیار مهم است.

برای مطالعه مفید مؤثر باید کتاب درسی را در کنار کتاب های کمک آموزشی و جزوات کنکوری خوب بخوانید. خوب خواندن یعنی دقیق خوانی و مفهومی خواندن مطالب موجود در کتاب. به هنگام مطالعه کتاب بهتر است زیر نکات مهم خط بکشید و قیدها را با هایلایتر مشخص کنید. همچنین می‌توانید نکات تکمیلی را در حاشیه کتاب درسی خود یادداشت کنید تا زمانی که به هر صفحه از کتاب بازمی‌گردید تمامی نکات را به‌خاطر آورید. تلاش کنید از خواندن کتاب درسی لذت ببرید و حتی به هنگام حل تست‌ های آموزشی از آن کمک بگیرید و برای بررسی پاسخ تست‌ها ابتدا به کتاب درسی مراجعه کنید.

انتخاب بهترین کتاب و منبع درسی برای کنکور

یکی از روش‌های مفهومی خواندن که رتبه‌های برتر از آن استفاده می‌کنند این است که بلافاصله بعد از حل تست به پاسخ‌نامه مراجعه نمی‌کنند بلکه ابتدا در کتاب درسی به دنبال پاسخ میگردند و خوب می‌دانند تلاش برای پیداکردن پاسخ‌ها منجر به تثبیت مطالب در ذهن آنها می‌شود. به همین دلیل است که میگوییم بین کتاب درسی و کتاب های کمک آموزشی نمیتوان یا گذاشت و یکی را انتخاب کرد بلکه هردو در کنار هم یک انتخاب درست به عنوان منبع کنکور هستند.

استفاده جزوات و کتاب‌های کمک درسی

ترجیح میدهیم یا بهتر است ابتدا به تفاوت میان جزوه و درسنامه و کتاب درسی اشاره کنیم. در جزوه ها ودرسنامه های کنکور مطالب کمک آموزشی با نظمی خاص و صفحه‌آرایی خاص کنار هم قرار گرفته اند و دارای نگارشی قوی هستند در حالیکه در کتاب‌های درسی مدرسه این موضوع خیلی مورد اهمیت واقع نشده و متاسفانه گاهاً شاهد طراحی یا تدوین نامناسب کتاب‌های درسی هستیم.

همانطور که پیش تر اشاره کردیم مطالعه کتاب درسی برای همه ی دروس حداقل یکبار مورد نیاز است حتی اگر بهترین جزوه ها یا کتاب های کمک درسی و درسنامه ها را در اختیار داشته باشید.

در رشته تجربی مطالعه کتاب وزارتی زیست‌شناسی، شیمی و دین و زندگی بسیار مهم است. در رشته ریاضی نیز مطالعه کتاب شیمی و دین و زندگی حائز اهمیت است اما می‌توان گفت تمرکز بسیار زیاد بر کتاب درسی در دروس محاسباتی چندان مفید واقع نمی‌شود. در رشته انسانی نیز به علت اینکه بیشتر دروس جنبه حفظیات دارد مطالعه کتاب وزارتی بسیار بسیار پر اهمیت می‌باشد. مطالعه کتاب درسی ادبیات، عربی، جامعه شناسی، فلسفه و منطق، تاریخ، جغرافیا و اقتصاد برای کنکور از اهمیت بالایی برخوردار است. در ادامه به بررسی برخی از کتاب‌های درسی و نقاط ضعف و قوت آنان در مطالعه می‌پردازیم. فراموش نکنید که در کنار انتخاب بهترین کتاب کمک درسی برای کنکور ، داشتن مشاوره و برنامه ریزی در سال کنکور برای پشت سر گذاشتن بحران های پیش رو اهمیت زیادی دارد.

کتاب درسی یا کتاب کمک آموزشی برای ادبیات

سؤالات ادبیات در کنکور به شکل مبحثی طرح می‌شود در نتیجه نیاز است دانش‌آموز درس ادبیات فارسی را به شکل موضوعی مطالعه کند. ولی چینش کتاب وزارتی این‌گونه نبوده و به طور پیوسته می‌باشد بنابراین ترجیح این است که دانش‌آموز در کنار مطالعه کتاب درسی از کتاب های کمک آموزشی یا درسنامه های مبحثی استفاده کند تا نتیجه بهتری در کنکور کسب کند. کتاب های ادبیات موضوعی نشر الگو میتواند انتخاب درستی باشد.

unnamed 3

کتاب درسی یا کمک درسی در زبان و عربی

چینش مطالب در کتاب وزارتی عربی خیلی موردپسند دانش‌آموزان نمی‌باشد. همچنین در کنکور سراسری نیز به‌نوعی به طور مبحثی از این درس سؤال طراحی می‌شود. در نتیجه بیشتر دانش‌آموزان در کنار مطالعه کتاب درسی از کتاب‌ها و جزوات آموزشی در این درس استفاده می‌کنند تا بتوانند خود را بهتر و بیشتر برای حل سؤالات کنکور آماده کنند. لازم است در انتها اشاره کنم درس زبان انگلیسی نیز مشابه درس عربی می‌باشد و بهتر است در کنار کتاب وزارتی از کتاب‌های کمک درسی برای مطالعه استفاده شود.

unnamed 1 1

english 10 book

کتاب درسی یا جزوه دین و زندگی

مطالعه کتاب درسی دینی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و تقریبا نیازی به جزوه یا درسنامه های متفرقه نیست. با مطالعه خوب و چندین باره این کتاب دانش‌آموز می‌تواند به درصد خوبی برسد. بیشتر سؤالات کنکور از متن کتاب درسی بوده و یا از آیات این کتاب است و تسلط بر کتاب درسی و تفسیر دقیق آیات می‌تواند بسیار مؤثر واقع شود.

با ما همراه شو تا به تفکیک رشته بگوییم کتاب درسی را بخوانی یا درسنامه های کتاب های کمک آموزشی و جزوه را به عنوان منبع کنکور انتخاب کنی

کتاب درسی زیست‌شناسی

سؤالات کنکور سراسری در درس زیست‌شناسی گاهاً به طور عینی از جملات کتاب درسی می‌باشد و اگر دانش‌آموز به تسلط کافی بر مطالب این کتاب رسیده باشد می‌تواند بسیاری از سؤالات را پاسخ دهد. همچنین تصاویر موجود در کتاب درسی بسیار مهم بوده و طراحان سؤال معمولاً از آنها برای طرح سؤالات مختلف استفاده می‌کنند. مطالعه این کتاب برای دانش‌آموز رشته تجربی الزامی بوده و در صورت تسلط بالا روی مباحث کتاب درسی می‌تواند به سؤالات پاسخ دهد؛ بنابراین پیشنهاد می‌شود پیش از مطالعه هر کتاب دیگر در زیست‌شناسی ابتدا کتاب وزارتی را مطالعه کنید و از جزوات برای مطالعه عمیق‌تر کمک بگیرید.

بیشتر بخوانید: تحلیل سوالات زیست کنکور 1400

AYKUcEKw

کتاب درسی شیمی

درس شیمی شامل سه بخش حفظیات، مفهوم و محاسبه می‌شود. در تمامی این سه بخش برای تسلط باید به‌خوبی کتاب درسی را مطالعه کرد. برای بخش محاسبه در کنار کتاب درسی و برای نتیجه بهتر می‌توان از یک کتاب تست کمک گرفت و به حل مسائل پرداخت اما در بخش حفظیات و مفهوم باید کتاب درسی بادقت مطالعه شود و خط به خط کتاب یاد گرفته شود چرا که طراحان کنکور در درس شیمی در سال‌های اخیر به‌شدت به خط به خط کتاب درسی توجه می‌کنند.

با ما همراه شو تا به تفکیک رشته بگوییم کتاب درسی را بخوانی یا درسنامه های کتاب های کمک آموزشی و جزوه را به عنوان منبع کنکور انتخاب کنی

کتاب ریاضی و فیزیک

ریاضیات و فیزیک بیشتر دروسی هستند که جنبه محاسباتی دارند و حل مسئله در این دروس بسیار مهم است. برای نتیجهٔ خوب دانش‌آموز باید به تمرینات و مباحث کتاب وزارتی کاملاً مسلط باشد و برای تمرین بیشتر از کتاب‌های کمک درسی استفاده کند. نکته قابل‌توجه این است که ایده حل سؤالات سخت کنکور سراسری نیز از کتاب درسی آمده است ولی کمی پیچیده شده است در نتیجه کسی که مطالب کتاب درسی را عمیق یاد گرفته باشد می‌تواند به سؤالات کنکور نیز پاسخ دهد. البته نمیتوان تاثیر کتاب های کمک درسی را در بهتر شدن توانایی های حل مسائل ریاضی و فیزیک نادیده گرفت.

unnamed 2 1

class 10 comPH10T

کتاب‌های اختصاصی رشته انسانی

همان‌طور که بالاتر گفته شد کتاب‌های تخصصی رشته انسانی بیشتر جنبه حفظی و مفهومی دارد و نیاز است دانش‌آموز خط به خط کتاب درسی را فراگرفته باشد و کتاب وزارتی را به طور تمام‌وکمال مطالعه کند. در کنار کتاب درسی می‌تواند برای تمرین بیشتر از کتاب کمک درسی نیز استفاده کند.

بندی فلسفه و منطق 1

مرکز مشاوره تحصیلی و کنکور آکو درباره کتاب درسی یا جزوه و درسنامه و کتاب های کمک آموزشی

به عنوان یک تیم مشاوره کنکور مجرب در این مقاله تلاش کردیم تا اهمیت کتاب درسی را مورد بررسی قرار دهیم و به دانش‌آموزان بگوییم تا کتاب درسی را جدی بگیرند و از آن غافل نشوند چراکه تمام سؤالات امتحانی و کنکور از دل کتاب‌های درسی می‌آیند. کسی موفق خواهد شد که خط به خط کتاب درسی را به طور عمیق و مفهومی یاد گرفته باشد البته در کنار کتاب‌های درسی می‌توانید از جزوات یا دسنامه کتاب های کمک آموزشی برای تمرین بیشتر استفاده کنید اما توجه داشته باشد در کنار کتاب‌های درسی نه به‌جای آنها! برای مشاوره بیشتر درباره انتخاب منبع درسی کنکور یا پایه با ما در تماس باش.

مشاوه تحصیلی آکو

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا