پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت برنامه ی 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

انتخاب رشته کنکور سراسری

اولویت برای انتخاب رشته هوشبری یا اتاق عمل در کنکور تجربی کدام است؟

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
به این نوشته امتیاز دهید

برای بچه های تجربی که باتوجه به رتبه شان یا حتی بر pسب عدم علاقه امیدی به قبولی رشته پزشکی ندارند، انتخاب بین چهار رشته اصلی پیراپزشکی یک چالش اصلی خواهد بود. انتخاب رشته هوشبری یا اتاق عمل به علت ظرفیت کمتر معمولا در اولویت نیست و انگار رشته های پرستاری و مامایی کلا طرفداران بیشتری دارند. بسیاری از داوطلبان بدون تحقیق درباره شرایط کاری و آینده شغلی رشته های مذکور دست به انتخاب رشته میزنند و نمیدانند که سرنوشت تحصیل این رشته ها قرار است چطور باشد.

به عنوان مشاور تخصصی انتخاب رشته کنکور در این روز های سخت تصمیم گرفتیم درباره اولویت رشته هوشبری و اتاق عمل بیشت صحبت کنیم و شرایط پیشرفت شغلی، جذب بازار کار، ادامه تحصیل و مهاجرت این رشته ها را از نظر فعالان حوزه های مذکور بررسی کنیم. باتوجه به اینکه رتبه و تراز لازم برای انتخاب هر دو رشته تقریبا یکی است با بررسی مزایا و معایب هر رشته میتونید راحت تصمیم بگیرید هوشبری یا اتاق عمل را انتخاب کنید.

برای مشاوره تخصصی انتخاب رشته کنکور تجربی با شماره 02633408944 تماس بگیرید و یا از طریق ادمین های کانال تلگرام تیم مشاوره تحصیلی آکو اولین وقت مشاوره خود را برای اولویت بندی انتخخاب رشته کنکور تجربی 1402 رزرو کنید.

انتخاب رشته کنکور تجربی

نکاتی که درباره انتخاب رشته هوشبری باید بدانید

برای انتخاب رشته هوشبری حداقل رتبه لازم 18.000 است که البته تراز داوطلب با توجه به سوالاتی که جواب داده است متفاوت خواهد بود. اگر رتبه 18.000 کنکور یکی از سهمیه های 5% یا 15 درصد کنکور را نیز داشته باشد، بی شک میتواند در یکی از بهترین دانشگاه های علوم پزشکی ایران رشته هوشبری بخواند. نمونه کارنامه های سال گذشته را در تصویر زیر مشاهده کنید.

رتبه قبولی در انتخاب رشته هوشبری

نکته مهم اینکه هرچقدرم بتوان به صورت حدودی بتوان قبولی یا عدم قبولی را با مشاور بررسی کرد، بازهم هیچ پیش بینی نمیتواند قبولی داوطلب را به اندازه نرم افزار های انتخاب رشته دقیق تخمین بزند.

بجز رتبه و تراز و انتخاب رشته و دانشگاه اما نکته مهم تر دیگری که درباره انتخاب رشته هوشبری اهمیت دارد، بازار کار و شرایط شغلی آن برای دانشجو ها است. شهریه دانشگاه های آزاد و پردیس برای رشته های اتاق عمل و هوشبری و پرستاری چقدر است؟

خب از نظر بازار کار برای دانشجو ها رشته هوشبری واقعا شرایط خوبی دارد و بچه ها از ترم های 3 یا 4 که تقریبا پیش نیاز های دروس تخصصی را پاس کرده اند، میتوانند در کلینیک های خصوصی زیبایی و … مشغول به کار شوند و حقوق مکفی حدود 8 تا 10 میلیون در این دوران دریافت کنند.

نکته منفی که درباره کارشناسی هوشبری و بازار کار آن وجود دارد مسئولیتی است که به اختصاص حیطه شغلی بر عهده فرد قرار میگیرد و این شغل را برای افراد استرسی با هوش هیجانی پایین و عدم توانایی مدیریت بحران واقعا نامناسب میکند.

قبلا درباره دروس رشته کارشناسی هوشبری به طور مفصل صحبت کرده ایم و به طور خلاصه باید بدانید که این رشته به تربیت دستیار پزشک متخصص هوشبری میپردازد و محل خدمت در بیمارستان ها و کلینیک هاست. ارتباط این رشته با رشته داروسازی هم زیاد است و مثلا برای راه اندازی یک بازار کار متفاوت میتوانید با همراهی یک داروساز یا متخصص بیوشیمی به تولید داروهای جدید در شرکت های دانش بنیان مشغول شوید.(که البته دردسر زیاد و درآمد احتمالا کمی دارد.)

درست است که گرایش های ارشد رشته هوشبری به تفکیک گرایش های ارشد رشته های علوم پزشکی در دانشگاه های ایران ارائه میشود اما در عمل و به صورت کاربردی مدرک ارشد نمیتواند برای دانشجو ارتقاء شغلی به دنبال داشته باشد.یعنی کسی که ارشد پرستاری هوشبری گرفته باشد با کسی که لیسانس هوشبری دارد در اتاق عمل یک مسئولیت دارند و ضمنا کسی که ارشد هوشبری میخواند باید پاسخگویی بیشتری نسبت به اطلاعات و وضعیت شغلی اش داشته باشد.

نکته دیگر درباره هوشبری شاریط مهاجرت تحصیلی و شغلی رشته هوشبری است. که در این مورد واقعا میتوان به رشته هوشبری نمره 100 از 100 داد و پذیرش دانشگاه ها و مراکز درمانی خارج از کشور به ویژه کشور های حاشیه خلیج فارس مثل دبی و عمان و البته کشوری مثل کانادا که به دنبال نیروی کار متخصص میگردد برای رشته هوشبری شرایط خوبی در نظر گرفته اند.

البته کشور های تحقیقات محور و پویا مثل کشور های انگلیس، فرانسه یا هلند و حتی آمریکا برای رشته های علوم پزشکی و پیراپزشکی بازار کار خوبی دارند.

به طور کلی کارشناس هوشبری مثل آچار فرانسه قرار است در بیمارستان فعالیت کند و به ویژه در اتاق عمل در زمینه سلامت بیمار و شروع درست فرایند جراحی نقش کلیدی دارد. همه جا از کارشناس بیهوشی استفاده میشه توی گروه کد هست، اتاق عمل ، بخش های ویژه مثل icu، ccu، اورژانش ، خلاصه بگم کل بیمارستان میتونه کار کنه!

پس طبیعتا تعداد کارمندان رشته هوشبری در بیمارستان های سراسر کشور بیشتر است و بازار کار تضمین شده تر است. ولی خب این افراد فشار کاری بیشتری را در خارج از اتاق عمل نسبت به تکنسین ها تجربی میکنند.

هوشبری یا اتاق عمل؟

هر رشته ای مزایا و و معایب خودش را دارد اما اگر بخواهیم یک نگاه کلی بیاندازیم رشته هوشبری بازار کار تضمین شده تری دارد یعنی به هرحال دانشجو بعد از فراغت از تحصیل استخدام میشود. اما فرق رشته اتاق عمل با هوشبری در همین نقطه است.

معمولا هر دکتر متخصص یا جراحی برای خودش دستیار دارد و بیشتر کار های عمل به تکنسین اتاق عمل سپرده میشود. حتی در برخی مواقع کارشناس اتاق عمل (به شرط تجربه کاری) به عنوان جراح عمومی میتواند فعالیت کند! اما یک نکته هم وجود دارد مگر چقدر احتمال دارد شما در دوران تحصیل بتوانید با یک پزشک متخصص آشنا شوید و با شرایط مالی منطقی همکاری رو شروع کنید؟

مثل مترجم زبانی میماند که در رویاهای دانشجویی خودش به عنوان یک مترجم شفاهی یا مترجم کتاب یا در دارالترجمه خودش فعالیت میکند اما چند مترجم را میشناسید که در این زمینه با یک انتشارات مشخص همکاری داشته باشد یا بتواند دفترچه ترجمه خودش را راه بیاندازد؟ چه از نظر مالی و چه از نظر شرایط ورود به بازار کار، سابقه و آزمون و …

خب تا اینجا بازار کار تضمین شده رشته هوشبری توانست انتخاب ما را به سمت خودش جلب کند اما مسئله شرایط شغلی نیز مطرح است.

در شرایط مذکور و در صورت فعالیت حرفه ای و تخصصی با پزشک درآمد رشته اتاق عمل در مقایسه با رشته هوشبری قابل مقایسه نیست. درآمد رشته هوشبری در ماه بین 10 تا 18 میلیون متفاوت است و برخی بیمارستان های خصوصی یا کلینیک ها با حقوق بالاتر نیز استخدام میکنند.(که البته فشار کاری و مسئولیت های بیشتری را برای کارشناس در نظر میگیرند.)

این در شرایطی است که یک کارشناس اتاق عمل میتواند با فعالیت حرفه ای به ویژه در زمینه زیبایی مثل عمل بینی، که کار سختی هم نیست، میتواند به اندازه یک پزشک متخصص زیبایی درآمد داشته باشد. البته کارشناس اتاق عملی هم داریم که به همان شرایط کاری داخل بیمارستان راضی باشد و درآمد مشابه با رشته هوشبری داشته باشد.

اگر داوطلب فقط بخواهد در بیمارستان ها کار کند، شرایط دو رشته هوشبری یا اتاق عمل هردو یکی است و نمیتوان یکی را به دیگری ارجحیت داد اما اگر بخواهید به بازار کار آزاد و تجربی و براساس شرایط محیطی رشته فکر کنید اتاق عمل جای پیشرفت بیشتری دارد.

کار هوشبری در اتاق عمل بیشتره یا تکنسین اتاق عمل؟

تکنسین اتاق عمل فشار کاری بیشتری رو تجربه میکنه و اگر بخواهیم از نظر مشغول بودن فیزیکی و جسمی بررسی کنیم تکنسین اتاق عمل کار سخت تری داره اما از نظر استرس و فشار کاری، بحران های کاری و شرایط تصمیم گیری سخت و لحظه ای بی شک رشته هوشبری در رتبه بالاتری قرار میگیرد.

چند دوز بیشتر از داروهای بیهوشی میتواند باعث مرگ بیمار شود و چند دوز کمتر او را وسط عمل بیدار میکنند. برخی داروهای بیهوشی عوارضی مثل فلج شدن یا فراموشی گرفتن دارند و بدن بعضی بیمار ها ناگهان به یک داروی عادی واکنش عجیبی نشان میدهد که نمیدانی در آن لحظه چکار کنی!

هر لحظه ممکن است حال بیمار از ثبات خارج شود و تصمیم گیری برای بازگشت شرایط به الت قبل به عهده کارشناس بیهوشی است! پس قبل از انتخاب رشته بیهوشی به عنوان شغل دائمی تان به همه خطرات و شرایط سختی که قرار است پیش روی شما در اتاق عمل قرار بگیرد باشید!

شاید بگویید که خب این وظیفه دکتر متخصص بیهوشی است که تصمیم گیری و مدیریت بحران کند، اما بیایید واقع نگر باشیم! در اکثر بیمارستان ها به ویژه بیمارستاندولتی اصلا دکتر بیهوشی سر جراحی حاضر نمیشود و اگر هم بشود از دکتر های تازه کار و بی تجربه ای است که ممکن است تصمیم اشتباهی بگیرد. و اگر هم اشتباهی پیش بیاید یا خطزی بیمار را تهدید کند کسی که کار را انجام داده است کارشناس بیهوشی است!

این درحالی است که تکنسین در حالت عادی و بدون تلاش بریا انجام عمل به صورت فردی فقط یکسری کار های جانبی را به کمک دکتر انجام میدهد. حالا میخواهد عمل قلب باز باشد یا عمل بینی!

مهاجرت برای رشته اتاق عمل بهتره یا هوشبری؟

از ابتدا هم گفتیم که رشته های پیراپزشکی کلا برای مهاجرت رشته های مناسبی هستند. بهترین رشته پیراپزشکی برای مهاجرت تحصیلی پرستاری است اما رشته های اتاق عمل و هوشبری هم تقریبا شرایط مشابهی دارند. درآمد این رشته ها در خارج از کشور جزو درآمد ها بالای 2000 دلار ماهیانه است البته این شرایط به دانشگاه محل تحصیل، رزومه کاری و رزومه تحصیلی وی نیز بستگی دارد.

بلخره هوشبری انتخاب کنیم یا اتاق عمل؟

اگر به دنبال یک کار ثابت و یکنواخت از نظر درآمدی و پیشرفت شغلی داشته باشی، امنیت شغلی برات مهم تر از پیشرفت مالی هست و البته به زمینه داروسازی هم علاقه داری و در به خاطر سپردن اعداد و ارقام دقیق هستی میتونی توی رشته هوشبری موفق بشی. البته همه این مهارت ها کم کم و برحسب تجربه در تو ایجاد میشه اما ممکنه این تجربه ها زندگی یه آدم رو بندازه گردن تو!

به هرحال اگر میتونی راحت بحران ها رو مدیریت کنی و در لحظه تصمیم درسی بگیری، هیجانی نشی و بتونی استرس و اضطرابت رو کنترل کنی انتخاب رشته هوشبری برای تو کار درستیه.

اگر آدم جاه طلبی هستی، ارتباطات اجتماعی خوبی داری و دوست داری بتونی پیشرفت های عجیب و غریبی داشته باشی و در چالش های روبروت بتونی خودتو به رخ بکشی، اگر فکر میکنی در کار های فیزیکی میتونی آدم قوی باشی و وقتی بالاسر مریض وایسادی و شکمشو میبری قرار نیست حالت بد بشه یا بترسی،به فکر درآمد خیلی بالا در حد روزی 20 میلیون به قیمت گذشتن از جون و انرژی فیزیکیت هستی، رشته اتاق عمل برات بهتره.

هوشبری یا پرستاری؟

خب توضیحات کاملی که درباره انتخاب رشته هوشبری دادیم رو خوندی؟ الان میدونی که کارشناس هوشبری وظیفش چیه و دقیقا در بیمارستان در چه شرایطی قرار داره پس حالا بهتره که کمی درباره پرستاری وبازار کارش اطلاعات بدیم و بعد هم به مقایسه هوشبری با پرستاری بپردازیم.

پرستار ها اگر در بیمارستان ها استخدام بشن شیفت کاری اجباری شب دارند، یعنی باید ححداقل 3 روز در ماه یعنی 24 ساعت را به صورت شیفت شب بگذرانند. فرقی ندارد که خانم باشند یا آقا. مثل رشته هوشبری طرح اجباری برای مناطق محروم دارند و حقوق آنها باتوجه به بخشی که در آن کار میکنند بین 12 تا 25 میلیون متفاوت خواهد بود.

البته در بیمارستان های دولتی نمیتوان بیشتر از 15 تا 18 تومان حقوق برای پرستار ها انتظار داشت مگر اینکه اضافه کاری و ساعات شیفت بیشتری داشته باشید. برخی از پرستار ها در دوران اشتغال خود سعی میکنند در دو بیمارستان به صورت همزمان فعالیت کنند و خب طبیعتا درآمد بالاتری هم داشته باشند.

این بازار کار البته برای بچه های رشته هوشبری هم میتونه مشابه باشه اما هوشبری به علت ساعات کاری اختصاصی بیشتر در اتاق عمل نمیتواند خیلی در روز های کاری انعطاف داشته باشد.

انتخاب رشته هوشبری را برای افرادی که به کار مستقلانه علاقه دارند پیشنهاد میکنیم و رشته پرستاری برای علاقه مندان به کار های گروهی و کار های مشارکتی میتوان مناسب تر دانست.

از نظر فشار کاری چون نمیتوان برای پرستار ها جای مشخصی در نظر گرفت و همه بیمارستان به پرستار نیاز دارد، نمیتوان مقایسه کرد. خب هم پرستاری هست که در بخش زنان کار میکند و صحنه های وحشتناک یا استرس های یهویی به او کمتر وارد میشود و پرستارانی هستند در بخش اورژانس یا سی سی یو که هر لحظه باید منتظر یک اتفاق جدید در محل کارشان باشند.

به طور کلی اگر نمیتوانید با انسان هایی که در لحظه دچار مشکل شده اند، عصبی اند یا به هر دلیلی به شما پرخاش میکنند صبورانه و متعهدانه برخورد کنید، رشته پرستاری مناسب شما نیست و بهتر است با همان انتخاب رشته هوشبری در پشت صحنه بیمارستان کار کنید.

میخواهم مهاجرت کنم انتخاب رشته هوشبری یا پرستاری بهتر است؟

برای مهاجرت به کشور های خارجی بی شک انتخاب رشته پرستاری را پیشنهاد میکنیم. بازار کار مشابه ایران و عدم نیاز به گذراندن طرح های ویژه یا دوره های خارج از کشور برای وارد شدن به بازار کار از مزایای مهاجرت با رشته پرستاری است. از نظر درآمد و قبولی راحت مهاجرت هم رشته پرستاری مناسب تر است ولی خب باید سختی هایی که پرستار ها در بیمارستان های خارج از کشور تحمل میکنند را هم به جان بخرید.

در بیمارستان های خارج از کشور بیشتر بار نگهداری از بیمار به عهده پرستار است و مسئولیت های یک پرستار به صورت غیرمنتظره ای بیشتر از ایران است. ضمنا بیشتر کسانی که به مهاجرت فکر میکنند، نمیخواهند به عنوان پرستار فعالیت کنند و میتوانند برای رشته پزشکی بدون کنکور هم در کنار اشتغال به کار اقدام کنند.

خوبی رشته پرستاری در بازار کار ایران این است که شما به عنوان پرستار یک بخش فقط در همان بخش فعالیت میکنی و به راحتی هم میتوانی بیمارت را به شخص دیگری بسپاری و مرخصی بگیری اما در خارج از کشور باید برای هر بیمار به صورت اختصاصی وقت بگذاری و به راححتی نمیتوانی از بار مسئولیت شانه خالی کنی!

مهشید صالحی نژاد

مهشید صالحی نژاد مدیر تیم تولید محتوای سایت مشاوره تحصیلی هستم. سعی می کنم بهترین و با کیفیت ترین محتوای آموزشی را در اختیار شما قرار دهیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا