پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت برنامه ی 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

انتخاب رشته کنکور سراسری

انتخاب رشته 1402

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
به این نوشته امتیاز دهید

هر ساله پس از انتخاب رشته ما شاهد یک سری از مشکلاتی هستیم که پس از  انتخاب رشته رخ می دهد. به طور مثال داوطلبان انتخاب درستی در اولویت بندی نداشته اند و رشته مورد نظرشان را قبول نشده اند و یا با انتخاب های نادرست مجبور به انصراف و یا انتقالی از رشته ای که انتخاب کرده اند شده اند. بنابراین ما به شما توصیه می کنیم پیش از آنکه چنین مشکلاتی پیش بیاید سعی کنید از یک مشاور تحصیلی کمک بگیرید و یا با دقت دفترچه انتخاب رشته را مطالعه کنید.

1 2

داوطلبان پیش از آنکه انتخاب رشته را انجام دهند باید اطلاعاتی از قبیل اینکه آیا امکان مهاجرت به یک شهر دیگر را برای رفتن به دانشگاه دارند و یا نه را در نظر گرفته و رشته ی مورد نظر خود و شانس قبولی در دانشگاهی که میخواهند انتخاب رشته کنند را از نظر شهریه بررسی کنند. به علت اینکه قرار است هشت ترم دوره تحصیلیشان طول بکشد و اگر قرار است هزینه ای پرداخت کنند به مشکل برنخورند.

برای اطلاع از شرایط انتخاب رشته در دانشگاه آزاد, مقاله همه چیز درباره انتخاب رشته در دانشگاه آزاد را مطالعه کنید.

خیلی از داوطلبان بخاطر همین موضوع ممکن است مجبور به ترک و یا انصراف از دانشگاه شوند پس پیش از آنکه  انتخاب رشته را انجام دهید شرایط خود را  از نظر فرهنگی ، اقتصادی  برای ورود به دانشگاه برررسی کنید و حالا راه هایی که پس از اعلام نتایج باید طی کنید را در این مقاله برایتان صفر تا صدش را توضیح می دهم. 

شما پس از اعلام نتایج برای انتخاب رشته دو راه پیش روی خود دارید یک راه انتخاب رشته دانشگاه های سراسری است که باید به سایت http://sanjesh.org و راه دیگر مراجعه به سایت http://azmoon.org برای انتخاب رشته و ورود به  دانشگاه آزاد است. پس شما باید  بدانید انتخاب رشته برای هر یک از دانشگاه سراسری و یا آزاد را به صورت جداگانه صورت می گیرد. و معمولا تاریخ های شروع انتخاب رشته برای هر یک از این دانشگاه ممکن است باهم دیگر متفاوت باشد.

انتخاب رشته دانشگاه سرایری بدون کنکور

 نکته ای که بهتر است بدانید این است که شما برای انتخاب رشته سراسری نیازی به پرداخت مبلغ به سایت سنجش  ندارید, اما برای انتخاب رشته دانشگاه آزاد شما باید برای انتخاب رشته در هر مقطع هزینه جداگانه پرداخت کنید. 

به طور مثال اگر قرار است دو نوع انتخاب رشته انجام دهید یکبار با زیر شاخه های رشته تجربی و یکبار با زیر شاخه های رشته ریاضی باید دوبار هزینه انتخاب رشته را پرداخت کنید و یکبار با قرار دادن رشته تجربی و یکبار با قرار دادن رشته ریاضی.

شما پس از آمدن نتایج کنکور باید به چند عنوان نیز توجه داشته باشید. اولین مرتبه رتبه کنکورتان است و نکته بعدی در کارنامه دیدن وضعیت مجاز و یا غیر مجاز داوطلب در دوره های روزانه و غیرروزانه است که در سایت درج می شود. همچنین اگر این امکان برای شما وجود داشته باشد انتهای سایت یک کد در اختیار شما گذاشته می شود. سپس نوبت به انتخاب رشته می شود و می توانید برای گروه آزمایشی که در آن قرار دارید ۱۵۰ کد رشته را وارد کنید.

88 1

فقط نکته ای که وجود دارد این است که ۴ رشته پزشکی، دندانپزشکی، دارو سازی و دامپزشکی انتخاب رشته آن ها هم متقاضیان دانشگاه آزاد و هم سراسری باید از طریق سایت سنجش صورت بگیرد. نحوه ی چینش رشته ها برای قبولی با آزمون و بدون آزمون می تواند متفاوت باشد. داوطلبان بدون آزمون باید چینش رشته هایشان بر حسب این باشد که کدام رشته برایشان اولویت دارد و آن را در اولین مرتبه چینش قرار دهند.

فرمول تضمینی قبولی در کنکور 1401

به طور مثال اگر قرار است شما رشته ی کامپیوتر را بدون آزمون بخوانید و این رشته برایتان در اولویت است. این رشته را در اولین اولویت خودتان قرار دهید زیرا داوطلبان معمولا اولین انتخاب خود را قبول می شوند. پس به چینش  انتخاب رشته بسیار حائز اهمیت است. اما برای انتخاب رشته سراسری شما باید به نکات بیشتری توجه کنید. یکی از این موارد سهمیه ها است که انواع مختلفی دارد و شما باید به این توجه کنید که شامل کدام یک از این سهمیه ها می شوید. همچنین می توانید مقاله صفر تا صد سهمیه های آزمون سراسری 1402 را مطالعه کند تا اطلاعات کامل تری را بدست آورید.

 انواع سهمیه ها بدین صورت می باشد:

  • مناطق
  • رزمندگان
  • جانبازان
  • خانواده شهدا
  • ایثارگران
  • غیر مناطق

 دو نکته ای که باید در اینجا ذکر شود:

  • همه ی داوطلبان شامل سهمیه مناطق می شوند که شامل سهمیه منطقه های ۱و ۲و ۳ می شود.
  • هر داوطلبی می‌تواند یک سهمیه منطقه و یک سهمیه غیر منطقه داشته باشد.

توجه داشته باشید که برای انتخاب رشته کنکور سراسری تاثیر سهمیه بسیار مهم تر از رتبه کشوری است و نکته بعدی که می تواند قبولی شما را تحت تاثیر قرار دهد نحوه ی گزینش به صورت بومی است. بومی گزینی به این صورت است که افرادی در یک منطقه زندگی می کنند شانس بیشتری برای قبولی در آن منطقه را دارند. انتخاب رشته بر اساس بومی گزینی در تمامی رشته ها حائز اهمیت است به خصوص در انتخاب رشته ی فرهنگیان ۱۴۰2. همچنین جالب است بدانید بومی گزینی انواع مختلفی دارد که شامل:

  • استانی
  • ناحیه ای
  • قطبی
  • کشوری

به طور کلی شانس داوطلبی که در یک بوم زندگی می کند خیلی بیشتر از داوطلبی است که در آنجا سکونت ندارد. معمولا سازمان سنجش هر ساله مدت زمانی را برای ویرایش فرم انتخاب رشته تعیین می کنند و شما می توانید مجددا اطلاعاتی را که وارد کرده اید اصلاح کنید. پس بهتر است چندین بار این اطلاعات را بررسی کنید تا از صحت اطلاعات اطمینان حاصل کنید 

رومینا

رومینا ابوالحسنی هستم عضو تیم تولید محتوای سایت آکو، امیدوار هستم که همیشه بتونم جواب سوالاتتون رو به بهترین شیوه ممکن بدم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا