پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت برنامه ی 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

مقالات آموزشی و مشاوره ایرشته های دانشگاهی تجربیمعرفی رشته

معرفی رشته گردشگری در دانشگاه

رشته مدیریت گردشگری

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
به این نوشته امتیاز دهید

در این مقاله به معرفی رشته گردشگری در دانشگاه یا همان رشته جهانگردی در دانشگاه های سابق می پردازیم. تاریخچه رشته مدیریت گردشگری در دنیا به قرن ها و شاید به قبل از میلاد مسیح بر می گردد. اما از قرن هفدهم به بعد شکل امروزی تری به خود گرفت و بعد از انقلاب صنعتی در قرن هجدهم اصنعت گردشگری و جهانگردی به طور کلی سیر صعودی داشته است. امروزه بازار کار رشته مدیریت گردشگری اشکال جدید تری به خود گرفته و از بزرگترین و وسیع ترین صنعت ها در دنیاست و در خیلی از کشور ها  منبع اصلی درآمد و ایجاد اشتغال است.

باید بدانید که رشته ای به نام رشته گردشگری در دانشگاه های ایران وجود ندارد و چند رشته مرتبط با آن وجود دارد که معروف ترین آن ها رشته مدیریت گجردشگری یا همان رشته جهانگردی در دانشگاه میباشد. علاوه بر آن رشته هایی مانند جغرافیا و برنامه ریزی گردشگری، علوم اجتماعی و برنامه ریزی گردشگری، گردشگری مذهبی، مدیریت هتلداری و رشته کارآفرینی گردشگری در دانشگاه ها با بازار کار گردشگری و توریسم تدریس می شود.

هر کدام از این رشته ها از زوایای مختلف موضوع گردشگری را بررسی می کنند و هریک بازار کار مخصوص خود را دارند. می توانید رشته گردشگری را در هنرستان نیز انتخاب کنید اما دروس رشته گردشگری در دانشگاه کامل تر و جامع تر خواهد بود و تا مقطع دکترا در ایران ارائه می شود.

معرفی رشته مدیریت گردشگری در دانشگاه

مهارت های لازم برای رشته گردشگری در دانشگاه

همانطور که از اسم این رشته پیداست کسانی که به سفر علاقه ی زیادی دارند می توانند رشته گردشگری را انتخاب کنند.

  • دانشجویان رشته گردشگری باید روابط عمومی بالایی داشته باشند و بتوانند خیلی عالی ارتباط برقرار کنند٬ خلاقیت زیادی داشته باشند و تلاش کنند که گردشگران را جذب کنند.
  • زبان انگلیسی قوی داشته باشند و علاوه بر آن به سایر زبان های نیز تسلط پیدا کنند تا موقعیت شغلی بهتری برای آن ها ایجاد شود.
  • به دلیل بین رشته ای بودن رشته مدیریت جهانگردی یا همان گردشگری باید اطلاعات وسیعی در زمینه های مختلفی از جمله اقتصادی، روانشاسی و تاریخی داشته باشند.

دروس رشته مدیریت گردشگری

رشته گردشگری را میتوان از سه گروه انسانی،تجربی و ریاضی انتخاب کرد و دانشگاه های روزانه، شبانه (نوبت دوم)، پیام نور، غیرانتفاعی و آزاد این رشته را ارائه می دهند. دروس رشته گردشگری در مقطع کارشناسی به صورت زیر است.

دروس پایه و اصلی رشته مدیریت گردشگری:حقوق اساسی٬ مبانی سازمانی و مدیریت٬ روش تحقیق٬ روانشناسی عمومی جهانگردی٬ روانشناسی عمومی جهانگردی٬ اصول اقتصاد خرد و کلان٬ اصول حسابداری 1 و 2 ٬ مبانی جامعه شناسی٬ ریاضیات کاربردی در مدیریت جهانگردی٬ مبانی و کاربرد کامپیوتر در جهانگردی٬ آمار کاربردی در مدیریت جهانگردی٬ پژوهش عملیاتی در جهانگردی٬ تاریخ فرهنگ 1 و 2 ٬ شناخت روحیات ملل٬ رفتار سازمانی٬ تجزیه و تحلیل مساپل اجتماعی ایران٬ آداب سفر در اسلام٬ زبان انگلیسی 1 و 2 ٬ گذراندن اوقا فراغت٬ زبان دوم 1 و 2 ٬ قوانین و مقررات حقوقی جهانگردی٬ دروس تخصصی رشته گردشگری.

دروس تخصصی رشته گردشگری

مکالمه زبان انگلیسی٬ فرهنگ عامه٬ مکاتبات تخصصی در زبان انگلیسی٬ آشنایی با سازمان های دولتی ایران٬ باستان شناسی ایران٬ هنر و معماری ایران 1 و 2 ٬

آشنایی با موزه های ایران٬ زبان انگلیسی تخصصی ۱ و ۲ ٬ امور مسافرت و صدور بلیط فن راهنمایی٬ برنامه ریزی توسعه جهانگردی٬ مطالعات تطبیقی سیاست های جهانگردی٬ برنامه ریزی و سرپرستی گشت های جهانگردی٬ پژوهش عملیاتی در جهانگردی٬ تاریخ فرهنگ ایران ۱ و ۲ ٬ شناخت روحیات ملل٬ رفتار سازمانی٬ تجزیه و تحلیل مساپل اجتماعی٬ آداب سفر در اسلام٬ زبان انگلیسی 1 و 2 ٬ گذراندن اوقات فراغت٬ زبان دوم 1 و 2 ٬ قوانین و مقررات حقوقی جهانگردی٬ مبانی مردم شناسی٬ اقتصاد جهانگردی٬ مدیریت بازاریابی و تبلیغات جهانگردی٬ شناخت صنایع دستی ایران٬ جغرافیای عمومی جهانگردی.

سهیل حاج کرم مشاور کنکور
  •  

بازار کار رشته جهانگردی در دانشگاه

باتوجه به این که رشته ی گردشگری یکی از رشته های جدید دانشگاهی در ایران می باشد مانند خیلی از رشته های دانشگاهی هنوز اشباع نشده پس با در نظر گرفتن این موضوع آینده ی شغلی خوبی برای آن میتوان متصور شد.رشته ی گردشگری به دلیل داشتن گرایش های مختلف بازار کار متفاوتی دارد.قبل از انتخاب رشته ی دانشگاه حتما درباره ی گرایش ها و بازار کار آن ها تحقیق کنید.گردشگری معمولا در جایی رونق می گیرد که جاذبه های گردشگری جذابی داشته باشد پس محل زندگی شما نیز مهم است.

از جمله مشاغلی که دانشجویان بعد از فارغ التحصیل شدن می توانند در آن مشغول به کار شوند به شرح زیر است:

  • کارمند آژانس مسافرتی
  • مدیریت هتل ها و مراکز اقامتی
  • آموزش در حوزه گردشگری، مراکز ها و نهاد های دولتی (شهرداری ها، استانداری ها، میراث فرهنگی و گردشگری) و …
  • خدمات پذیرایی و تشریفات
  • راهنمای گردشگری ایران و جهان
  • تاسیس و راه اندازی اقامتگاه های بوم گردی٬ هتل ها٬ مهمان پذیرها٬ دفاتر خدمات مسافرتی بند الف و ب.

در آخر باید گفت که برای این که وارد بازار کار این صنعت شوید حتما لازم نیست که تحصیل کرده و فارغ التحصیل در رشته گردشگری باشید.

به طور مثال برای این که راهنمای تور شوید احتیاجی به مدرک دانشگاهی ندارید فقط باید از طریق سازمان میراث فرهنگی و صنایع دستی اقدام کنید و در دوره های تخصصی آن شرکت کنید و بعد از چند آزمون کارت راهنمای تور دریافت می کنید.

تحصیل رشته مدیریت گردشگری در خارج از کشور

در ادامه مقاله معرفی رشته گردشگری به شرح تحصیل رشته مدیریت جهانگردی در خارج از کشور می پردازیم. رشته ی گردشگری از بهترین رشته ها برای تحصیل در خارج از کشور است.

به دلیل جایگاه خوب رشته ی گردشگری در بسیاری از کشور ها دانشگاه های مختلف جهان هرساله دانشجویان زیادی را پذیرش می کنند و دانشجویانی که پایه علمی بهتری دارند شانس قبولی شان بیشتر است. برای موفقیت تحصیلی بیشتر در کشور هایی اپلای کنید که صنعت گردشگری نوپایی دارند. کشور هایی مثل کانادا با سرمایه گذاری روی نیروهای متخصص آن ها را تربیت می کند تا صنعت گردشگری خود را به رتبه یک دنیا تبدیل کند. از جمله دانشگاه های برتر جهان که پذیرنده ی رشته گردشگری هستند می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دانشگاه آکسفورد
  • دانشگاه کمبریج
  • دانشگاه هاروارد
  • دانشگاه لندن و…

این دانشگاه ها از برترین دانشگاه های جهان هستند و برای پذیرش در آن ها معمولا باید داوطلبان آزمون GMAT یا GRE را بدهند و نمره ی تافل یا آیلتس بالایی داشته باشند.

علاوه بر این دانشگاه ها کشورهایی مثل استرالیا، ترکیه، روسیه و … پذیرش راحت تری دارند و امکان بورسیه شدن در این دانشگاه ها بالاتر است.

مشاوره انتخاب رشته کنکور در اینستاگرام

دانشگاه های پذیرنده رشته گردشگری کدام اند؟

دانشگاه علامه طباطبایی٬ دانشگاه تهران٬ دانشگاه سمنان٬ دانشگاه رشت٬ دانشگاه تبریز٬ دانشگاه غیرانتفاعی علم و فرهنگ٬ دانشگاه یزد٬ دانشگاه گیلان و …

فرق رشته گردشگری با مدیریت جهانگردی چیست؟

فرقی ندارند. رشته مدیریت جهانگردی چند سال پیش به گردشگری تغییر نام داده است.

آیا تبعه ها امکان تحصیل در رشته گردشگری در ایران را دارند؟

بله. امکان تحصیل برای تبعه ها در ایران وجود دارد.

گرایش های رشته مدیریت جهانگردی کدام اند؟

گرایش بازاریابی جهانگردی٬ گرایش برنامه ریزی توسعه جهانگردی

نرگس

نرگس لک هستم مشاور گروه مشاوره تحصیلی آکو رکن اول موفقیت رو تلاش و استمرار می دونم ما توی آکو سعی میکنیم راه بهینه رو بهتون نشون بدیم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا