پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت برنامه ی 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

مشاور من

معرفی رشته تربیت بدنی هنرستان فنی حرفه ای

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
4.6/5 - (65 امتیاز)

در این مقاله رشته تربیت بدنی هنرستان های فنی حرفه ای را معرفی کرده و از بازار کار, شرایط تحصیل و … صحبت می کنیم. برای مشاهده سایر رشته های فنی حرفه ای به سایت مشاوره تخصصی فنی حرفه ای مراجعه کنید. در ابتدا بهتر است کمی هنرستان فنی و حرفه ای و رشته هایی که دارد را بررسی کنیم.

هنرستان های فنی حرفه ای زیر نظر وزارت آموزش و پرورش فعالیت می کنند و رشته های متنوع آن باعث شده که افراد زیادی به تحصیل در این هنرستان ها جذب شوند. همانطور که می دانید رشته های فنی حرفه ای بیش تر عملی هستند و درس های نظری آن نسبت به دبیرستان ها بسیار کم تر است.

هنرجویان بعد از آن که دو سال تحصیل دوره متوسط دوم خود را با موفقیت تمام کردند با مباحثی مثل آناتومی, آمادگی جسمانی, تغذیه و بهداشت, فیزیولوژی و روانشناسی آشنا شده اند.

به طور کلی رشته های فنی  حرفه ای شامل: مدیریت و خدمات, هنر, صنعت و کشاورزی می باشد. هر یک از این رشته ها تعدادی زیرشاخه دارند که در این مقاله به معرفی بخش بهداشت وسلامت می پردازیم. رشته تربیت جزو زیر شاخه رشته بهداشت و سلامت می باشد. که هدف این مقاله آشنایی با رشته تربیت است.

رشته تربیت هنرستان فنی حرفه ای

معرفی رشته تربیت بدنی دبیرستان فنی و حرفه ای

همانطور که گفتیم رشته تربیت بدنی از زیر شاخه های گروه بهداشت و سلامت در رشته های فنی حرفه ای است. هدف از ارایه این رشته تربیت افرادی با توانایی های حرکتی, چابکی, رزمی است که سلامت جسمانی قوی ای دارند. در واقع در نهایت این افراد با توانایی هایی که کسب کرده اند خواهند توانست به سلامت روحی و جسمی سایر افراد کمک کنند.

اما اگر بخواهیم کمی با دقت و جزییات بیش تر مهارت هایی را که در طول تحصیل فرامی گیرند را بررسی کنیم، بدین صورت است:

    • کمک مربی گری در رشته های مختلف ورزشی
    • داوری مسابقات ورزشی
    • شناخت آناتومی بدن انسان و نحوه عملکرد آن در ورزش
    • شناخت گروه های مختلف مواد غذایی و برنامه ریزی تغذیه ورزشی
    • آمادگی جسمانی
    • تمرینات عملی ورزش هایی مانند: والیبال, ژیمناستیک, فوتبال, بدمینتون, شنا و… نیز جزو برنامه های آموزشی می باشد که در ادامه افراد به هریک از این شاخه ها که علاقه مند هستند می توانند در دانشگاه ها بصورت تخصصی تر به تحصیل بپردازند.

      شرایط ورود به رشته تربیت بدنی هنرستان فنی حرفه ای

      دانش آموزانی که قصد ادامه تحصیل در رشته تربیت بدنی دبیرستان را دارند اگر پایه نهم متوسطه هستند می توانند در زمان انتخاب رشته بین نهم و دهم, رشته تربیت را انتخاب کنند. در هنگام انتخاب رشته تربیت بدنی هنرستان چند شرط را باید داشته باشند:

          • کارنامه پایه نهم متوسطه 
          • شرکت در آزمون عملی و موفقیت در آزمون 
          • فراهم کردن شاخه فنی حرفه ای در فرم مربوط به هدایت تحصیلی دانش آموزان

      توجه داشته باشید که نمره های بعضی دروس در کارنامه پایه نهم شما برای ثبت نام کنکور تربیت بدنی مهم است. برای مثال نمره ریاضی 1 کم تر از 10 و معدل نهایی کمتر از 12 نباید نباشد.

      مدت زمان تحصیل برای دانش آموزان دو سال می باشد و بعد از گذراندن 103 واحد می توانند دیپلم خود را دریافت کنند.

      دروس رشته تربیت بدنی هنرستان فنی حرفه ای

      سال دوم سال سوم
      تعليمات‌ديني‌و قرآن تاريخ معاصر ايران
      ژيمناستيک 1 بسکتبال 1
      عربي دو وميدانی 1
      رياضي عربی
      فوتبال‌پسران/بدمينتون (دختران) فيزيولوژی
      آناتومي تنيس روی ميز
      زبان خارجه آزمون های ورزشی
      روانشناسي عمومي تغذيه‌ و‌ بهداشت‌ مواد غذایی
      شنا 1 زبان تخصصی
      ايمني‌ و کمک های نخستين جدول مسابقات ورزشي
      ادبيات فارسی شناخت‌ تأسيسات و اماکن ورزشي
      زبان فارسی مبانی کاربرد رايانه
      آمادگی دفاعی هندبال 1
      جغرافيايی عموميی و استان کشتي پسران/تيراندازی دختران
      واليبال 1 کارآموزی
      آمادگی جسمانی  

      آزمون عملی رشته تربیت در هنرستان فنی حرفه ای

      همانطور که گفتیم علاوه بر شرایط لازم برای ورود به رشته تربیت باید آزمون عملی رشته علوم ورزشی را با موفقیت پشت سر بگذارید. شرایط این آزمون بدین صورت می باشد:

       

          • تا پایان تیر ماه فرصت دارید تا برای ثبت نام به هنرستان مورد نظر مراجعه کنید و معدل پایه اول متوسطه شما در این قسمت مهم است.
          • علاوه بر آزمون عملی و مصاحبه یک معاینه پزشکی جهت بررسی سلامت جسمانی انجام می شود.
          • آزمون عملی شامل دراز نشست, دو 45 متر, کشش, بارفیکس, پرش از مانع, غلت, دو 540 متر و دو 4×9 رفت و برگشت می باشد.

      در نهایت نتایج آزمون را در همان هنرستانی که اقدام به ثبت نام کرده اید می توانید ببینید.

      1

      بازار کار رشته تربیت بدنی در دانشگاه

      فارغ التحصیلان رشته تربیت بدنی در دانشگاه می توانند در بخش های مختلفی مشغول به کار شوند. کار مربی گری جزو پرطرفدارترین مشاغل این رشته است که افراد حتی در هنگام دوران دانشجویی هم می توانند مشغول به کار شوند. همچنین افرادی که توانایی بالایی در برقراری ارتباط دارند می توانند با بازاریابی و جذب افراد درآمد بیش تری کسب کنند.

      شغل های دیگری که می توانید به آن مشغول شوید:

          • فروش وسایل و پوشاک ورزشی
          • هیات علمی دانشگاه ها
          • تدریس در مدارس 
          • استخدام در اداره ورزش و جوانان
          • کمک مربی در باشگاه ها
          • گوینده و کارشناس ورزشی
          • بازاریاب ورزشی
          • گزارشگر ورزشی 
          • انجمن های ورزشی مدارس

      شرایط ورود به تربیت بدنی فنی حرفه ای

      افرادی که قصد ادامه تحصیل در تربیت بدنی فنی حرفه ای در دانشگاه را دارند دو راه برای آنان وجود دارد. گروهی که این رشته را در هنرستان گذرانده اند, بعد از دریافت مدرک دیپلم خود می توانند در آزمون های کاردانی فنی حرفه ای شرکت کنند و وارد دانشگاه شوند. بعد از آن برای ادامه تحصیل می توانند از طریق آزمون های کاردانی به کارشناسی, کارشناسی ارشد و دکتری ادامه تحصیل دهند.

      اما کسانی که در دبیرستان رشته های نظری را خوانده اند ولی قصد ادامه تحصیل در رشته تربیت در دانشگاه دارند, می توانند با شرکت در دوره های کاردانی پیوسته یا کارشناسی ناپیوسته در دانشگاه های آزاد یا سراسری اقدام به ثبت نام کنند.

      مشاوره برای انتخاب رشته فنی حرفه ای تربیت در هنرستان

      طبق مشاوره فنی حرفه ای آکو, رشته تربیت بدنی هنرستان نیاز به افرادی دارد که به فعالیت های حرکتی علاقه داشته باشند و روحیه ورزشکاری بالایی هم داشته باشند.کارهای گروهی را دوست داشته و بتوانند با افراد ورزشکار و یا بیماران ارتباط برقرار کنند. یکی از خوبی هایی که این رشته دارد, آن است که افراد همیشه به ورزش و حفظ سلامت جسمی و روحیشان اهمیت می دهند.

      اگر شما هم برای انتخاب رشته فنی حرفه ای خود نیاز به مشاوره و مشورت داشتید با مشاوران تحصیلی آکو در ارتباط باشید. همچنین برای دیدن اخبار تحصیلی و ویدیوهای آموزشی در اینستاگرام آکو جوین شوید.

      شماره تلفن گویای تیم مشاوره تحصیلی آکو:02691690517

رومینا

رومینا ابوالحسنی هستم عضو تیم تولید محتوای سایت آکو، امیدوار هستم که همیشه بتونم جواب سوالاتتون رو به بهترین شیوه ممکن بدم

نوشته های مشابه

‫4 دیدگاه ها

  1. سلام من دهم تجربی میخونم میخواستم سال بعد برای یازدهم تغییر رشته بدم و تربیت بدنی بخونم چجوری باید اقدام کنم؟

    1. سلام وقت بخیر تا پایان دهم فرصت دارید رشته تن رو تغییر بدید ولی چون فنی و حرفه ای می خوایید برید باید تکرار پایه کنید

  2. سلام من کلا به ورزش و جنب وجوش کارهای عملی علاقه زیادی دارم و امسال انتخاب رشته دارم برای رفتن به تربیت بدنی تز طریق هنرستان. میخواستم آینده شغلیش از کِی وکلاسهای عملی بیشتر داره یانه رشته سختی اگه رشته سختی از چه نظر من خودم به طور تخصصی رزمی کار میکنم و به ورزش علاقه زیادی دارم از چند نفر راجبش پرسیدم میگفتن بدر نمیخوره و وقت تلف کردنه و….دیگه راه برگشتی نداره … ولی من خواستم خودم ازش بدونم وانتخاب کنم میشه. کمکم کنید لطفا..؟

  3. سلام.ممنون از مطالبتون.امکان داره یه نمونه از کارنامه یا ریز نمرات دیپلم تربیت بدنی رو به ایمیل بنده بفربستید.بسیار سپاسگزار خواهم بود.برای انتخاب رشته دخترم باید حساب کتاب کنم.ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا