پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت برنامه ی 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

مقالات آموزشی و مشاوره ایتکنیک های کنکور

راه های افزایش تمرکز برای کنکور

آموزش تکنیک های افزایش تمرکز

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
به این نوشته امتیاز دهید

در این مقاله قصد داریم به شما تکنیک های افزایش تمرکز را ارائه دهیم. هر فرد در زندگی خود برای انجام‌دادن کارهای روزمره نیاز به تمرکز بالا دارد تا بتواند آن کار را به نحو احسن انجام دهد. به ویژه افزایش تمرکز برای درس خواندن و کنکور موضوعی حیاتی است. البته مطالعه چه درسی و چه غیر درسی نیازمند تمرکز است تا شخص مطالعه گر بتواند مطالبی که مطالعه می‌کند را خوبی درک کند. چه‌بسا این درک و فهم کامل مطالب در زمان مطالعه درسی برای کنکور از اهمیت بالایی برخوردار است.

افزایش تمرکز باعث می‌شود مطالب به‌خوبی در ذهن دانش آموز تثبیت شود. در مقابل عدم تمرکز مانع بسیار بزرگی بر سر راه دانش آموزان است و مانع رشد آنها می‌شود. در این مقاله قصد داریم راه های افزایش تمرکز را به شما ارائه دهیم تا با استفاده از این روش‌ها تمرکز خودتان را بالا ببرید و استفاده ­ای مفید از مطالعه خود داشته باشید.

وبسایت تخصصی کنکور آکو در وبسایت تخصصی خود مشاوره آنلاین کنکور سراسری را به دانش آموزان ارائه میدهد. به آموزش راه های افزایش تمرکز برای درس خواندن میپردازد.

راه های افزایش تمرکز برای کنکور

همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم تمرکز حواس در دوران کنکور یکی از مهم‌ترین عوامل موفقیت شماست. به هنگام مطالعه دروس باید بتوانید توجهتان را به طور کامل بر روی دروس بگذارید تا باکیفیت هر چه تمام دروس را مطالعه کنید و آموزش ببینید. تمرکز داشتن باعث جلوگیری از هدر رفتن زمان و انرژی شما می‌شود.

 تمرکز به معنای این است که فرد به طور کامل و با آگاهی، حواس خود را متوجه یک کار مشخص کند. در حقیقت زمانی که شما بتوانید کنترل حواس خود را در دست داشته باشید یعنی به تمرکز رسیده­ اید. هنگامی که شما روی انجام یک کار مشخص تمرکز کنید قطعاً نتیجه بهتری از تلاش‌هایتان می‌گیرید. تمرین‌های افزایش تمرکز بسیار متنوع و فراوان هستند و شما می‌توانید از آنها باتوجه‌به نیازتان استفاده کنید و یا با ایده گرفتن از این روش‌ها، تکنیک های مختص به خودتان را طراحی کنید.

تمرکز یک امر کاملاً عمدی و آگاهانه است. ذهن شما به‌صورت ارادی می‌تواند متمرکز شود. این تمرکز نه‌تنها برای کارهای مورد علاقه بلکه برای انجام وظایف و مسئولیت‌ها نیز ضروری است حتی ممکن است نیاز باشد شما روی مواردی که هیچ علاقه‌ای به انجامشان ندارید و مجبور هستید که انجامشان دهید تمرکز کنید. پس بهتر است تمرکز را با علاقه به انجام کاری اشتباه نگیرید.

آموزش تکنیک های افزایش تمرکز برای کنکور و ده تا از بهترین راه های افزایش تمرکز برای درس خواندن در سایت تخصصی مشاوره آنلاین کنکور سراسری آکو کرج

برای افزایش تمرکز برنامه مشخص داشته باشید

یکی از راه های افزایش تمرکز برای درس خواندن این است که پیش از شروع زمان مطالعه برنامه‌هایتان را مشخص کنید. البته این کار را می‌توانید برای فعالیت‌های غیر درسی خود نیز انجام دهید تا به هنگام فعالیت‌های روزمره­تان را دچار حواس‌پرتی و عدم تمرکز نشوید. می‌توانید برای انجام هر کاری زمان مشخصی تعیین کنید.

همچنین یکی دیگر از کارهایی که می‌تواند تأثیر زیادی روی تمرکزتان داشته باشد این است که زمانی از روز را برای تفکر درباره موضوعات مختلف و یا افکار مزاحم قرار دهید. اگر افکار مزاحم در زمان مطالعه به سراغتان بیایند می‌توانید به ذهنتان این وعده را بدهید که در بازه زمانی مشخصی می‌تواند به آنها بپردازد!

برنامه ریزی برای کنکور 1402

افزایش تمرکز برای درس خواندن با استفاده از یک کاغذ و قلم

جهت افزایش تمرکز برای کنکور می‌توانید در حین مطالعه یک‌قلم و کاغذ در کنار خود داشته باشید تا اگر ذهنتان از موضوع موردمطالعه منحرف شد، آن را یادداشت کنید تا بعد به آن کار رسیدگی کنید و یا آن‌قدر بنویسید تا ذهنتان به طور کامل تخلیه شود. به‌علاوه می‌توانید مواردی که یاد می‌گیرید و یا نکاتی که مهم هستند را مثل خلاصه نویسی روی کاغذ یادداشت کنید، زیرا زمانی که می‌نویسید چند حس را درگیر می‌کنید و باعث می‌شود تمرکزتان افزایش یابد.

البته خود خلاصه برداری و نوشتن نکات مهم درس و تست ها یکی از راه های جمع آوری مطالب برای دوران جمع بندی کنکور است. که در این باره مهندس سهیل حاج کرم به تفضیل توضیح داده اند.

درس خواندن با صدای بلند یکی از تکنیک های افزایش تمرکز

با صدای بلند درس‌خواندن می‌تواند یکی از تکنیک های افزایش تمرکز برای درس خواندن باشد که البته احتمالا روی همه دانش آوزان تاثیر مثبت نخواهد داشت. چراکه زمانی که حس شنوایی این افراد درگیر می‌شود بهتر می‌توانند روی مطالب تمرکز کنند. اما درعین‌حال افزایش تمرکز برای درس خواندن با صدای بلند، معایب خود را به همراه دارد.

بلندبلند درس‌خواندن منجر می‌شود شما انرژی بیشتری به هنگام درس‌خواندن صرف کنید و زودتر خسته شوید در نتیجه نمی‌توانید مدت‌زمان طولانی درس بخوانید. پس بهتر است اگر این موضوع برایتان به یک عادت تبدیل شده است آن را ترک کنید چراکه معایب آن از مزایای این کار بیشتر است.

تاثیر محیط و وسایل اطراف برای درس خواندن

زمانی که درس می‌خوانید ممکن است اشیا اطرافتان باعث شود تمرکزتان از بین برود. به همین علت برای افزایش تمرکز در هنگام درس خواندن بهتر است وسایلی که باعث حواس‌پرتی‌تان می‌شود را به هنگام مطالعه از خود دور نگه دارید. برای مثال سعی کنید موبایلتان را کنار دست نگذارید به‌خصوص زمانی که هر لحظه برایتان پیام می­آید.

بیشتر بخوانید: تاثیر فضای مطالعه بر درس خواندن

زمانی که شما مشغول درس‌خواندن هستید محیط اطراف بر روی حواس و تمرکزتان تأثیر زیادی می‌گذارند بنابراین باید مکان مناسبی برای مطالعه خود داشته باشید. بهتر است در مکانی مطالعه کنید که آرامش در آنجا برقرار باشد همچنین جای مناسبی برای نشست داشته باشد. بهتر است مکان مطالعه نه خیلی گرم و نه خیلی سرد باشد چراکه هر دو این موارد باعث حواس‌پرتی‌تان می‌شود و نمی‌گذارد تمرکز کنید.

خواب و استراحت کافی از راه های افزایش تمرکز

مشاهدات نشان می‌دهند استراحت و داشتن خواب کافی و خوب می‌تواند منجر به افزایش تمرکز شما شود. برای مثال تنها 15 دقیقه داشتن استراحت کوتاه در بعدازظهر می‌تواند ذهن شما را برای یادگیری و تمرکز بر روی کارها آماده کند. اما دقت کنید فقط 15 دقیقه. چراکه استراحت و خواب بیشتر باعث تحلیل انرژی شما می‌شود. اگر خواب آلودگی در هنگام درس خواندن را تجربه میکنید و یا نمیتوانید خواب کافی در دوران کنکور داشته باشید، روی لینک مربوط به مشکلتان کلیک کنید.

موسیقی بیکلام برای افزایش دقت در درس خواندن

استفاده از موسیقی‌های بی‌کلام هنگام مطالعه می‌تواند ذهنتان را آرام کند و به‌صورت چشم‌گیری دقت و بهره‌وری‌تان را بالا می‌برد. می‌توانید از موسیقی‌هایی استفاده کنید که صداهای طبیعت در آنها نهفته شده است چرا که منجر به افزایش تمرکز و توانایی‌های شناختی شما می‌شود. این موسیقی ها باعث افزایش انگیزه نیز میشوند. هرچند مهندس سهیل حاج کرم، خود یکی از بهترین مشاوران انگیزشی کنکور هستند و در ویدئو زیر مشاوره آنلاین کنکور سراسری برای افزایش انگیزه داوطلبان برای شما تدارک دیده شده است.

[aparat id=’UHAgz’]

توجه به سلامت بدن و ورزش کردن از راه های افزایش تمرکز

حقیقتاً داشتن سلامت جسمانی نمی‌تواند بر روی تمرکز و حواس شما بی‌تأثیر باشد. رژیم غذایی مناسب و داشتن فعالیت‌های بدنی منظم از جمله عواملی هستند که بر روی سطح تمرکز شما تأثیر می‌گذارند. یکی از مهم‌ترین وعده‌های غذایی صبحانه است. اگر شما از خوردن صبحانه صرف‌نظر کنید قطعاً نمی‌توانید تمرکز کافی داشته باشید. پس بهتر است بیشتر به وضعیت سلامت بدنتان توجه کنید و با ورزش کردن و پیاده روی در سال کنکور از فواید بی نظیر آن بهره مند شوید.

درس مورد علاقه 

یکی دیگر از راه‌های افزایش تمرکز این است که با درس موردعلاقه‌تان شروع کنید. چراکه ذهن شما روی مسائلی که به آنها علاقه‌مند هستید بهتر تمرکز می‌کند. این کار علاوه بر این که تمرکز را تقویت می‌کند باعث می‌شود انگیزه درسی‌تان نیز بالا برود. یکی از راه های شروع قوی برنامه ریزی و درس خواندن برای کنکور نیز همین شروع کردن با درس مورد علاقه است.

مصرف کافئین یکی از تکنیک های افزایش تمرکز برای کنکور

به‌عنوان یکی از آخرین راه های افزایش تمرکز، تغییر رژیم غذایی و استفاده از دارو های افزایش تمرکز را به شما پیشنهاد میکنیم. جهت افزایش تمرکز برای کنکور از خوراکی‌هایی استفاده کنید که می‌توانند تمرکز شما را افزایش دهند. یکی از این مواد خوراکی کافئین است که در قهوه، شکلات و برخی داروها پیدا می‌شود.

کافئین به طور مستقیم بر روی تمرکز شما تأثیر نمی‌گذارد بلکه با بالابردن سطح انرژی باعث می‌شود بازدهی ذهنتان افزایش پیدا کند. البته دقت داشته باشید مصرف بیش از اندازه کافئین می‌تواند شما را ناراحت و عصبی کند. به علاوه استفاده از دارو های شیمیایی میتواند مشکلات معدوی و کلیوی برایتان ایجاد کند که بیش از پیش تمرکز شما را کاهش دهد.

دلایل عدم تمرکز در هنگام درس خواندن

درکنار آموزش راه های افزایش تمرکز برای کنکور، لازم میدانیم دلایل عدم تمرکز را مورد بررسی قرار می‌دهیم. نداشتن برنامه ریزی صحیح و عدم مدیریت زمان از دلایل نداشتن تمرکز می‌باشند. همچنین کمبود خواب و استراحت کافی می‌توانند در عملکرد مغز را مختل کنند و ذهن نتواند به‌خوبی بر روی کاری تمرکز کند.

از طرفی تغذیه نامناسب و استفاده از مخدرها و نوشیدنی‌های الکلی به علت تأثیر سو بر روی ارگان‌های بدن منجر به حواس‌پرتی می‌شوند. از دیگر دلایل عدم تمرکز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • قرارگرفتن در کنار عوامل حواس‌پرتی و محیط‌های شلوغ
  • کارکردن در محیط‌های نامرتب
  • تجربه استرس زیاد و شدید
  • نداشتن مهارت کافی در انجام یک کار
  • تلاش‌های مداوم و بیش از اندازه برای مسائل مختلف
  • داشتن اختلال بیش‌فعالی و کم‌توجهی
  • تجربه مشکلات ذهنی مثل: شیزوفرنی، فراموشی، افسردگی
  • استفاده از داروی های خاص

در ادامه پیامدهای نداشتن تمرکز کافی برای درس خواندن را بررسی می‌کنیم.

پیامدهای عدم تمرکز در کنکور

زمانی که شما هنگام انجام کاری تمرکز کافی را نداشته باشید قطعاً نمی‌توانید آن کار را به‌خوبی انجام دهید و یا نتیجه دلخواهتان را بگیرید. در نتیجه می‌توان گفت عدم تمرکز کاهش بهره‌وری و بازدهی را به همراه دارد. طی انجام تحقیقاتی توسط گلوریا مارک این نتیجه بدست آمده است که وقتی فرد تمرکز خود را از دست می‌دهد حداکثر 25 دقیقه زمان لازم دارد تا تمرکز ازدست‌رفته را بازیابی کند. از دیگر پیامدهای عدم تمرکز می‌توان به کاهش خلاقیت و عدم توانایی برای حل مسائل اشاره کرد.

همچنین هنگامی که شما تمرکز کامل نداشته باشید نمی‌توانید به درسی تصمیم‌گیری کنید در نتیجه آرامشتان را از دست می‌دهید. همهٔ اینها از پیامدهای نداشتن تمرکز است. درحالی‌که می‌توان از بروز همگی این مشکلات با تلاش برای تقویت تمرکز جلوگیری کرد. اگر شما تمرکز کافی داشته باشید حل مشکلات راحت‌تر خواهد بود. همچنین قدرت یادگیری و خلاقیتتان نیز افزایش میابد. اما راه حل این مشکلات چیست؟ برای افزایش تمرکز چه‌کارهایی می‌توان انجام داد؟ در ادامه مقاله راهکارهایی برای افزایش تمرکز به شما ارائه می‌دهیم که می‌توانید از آنها برای افزایش تمرکز در دوران کنکور نیز استفاده کنید.

مشاوره آنلاین کنکور سراسری

موارد گفته شده تنها تعدادیاز تکنیک های افزایش تمرکز برای درس خواندن بود که میتوانید به طور روزمره استفاده کنید. می‌توانید با ایده گرفتن از این راه های افزایش تمرکز، روش‌های خودتان را ابداع کنید و از آنها استفاده کنید. فراموش نکنید برای اینکه نتیجه مطالعه و درس‌خواندن خود را ببینید باید با دقت و تمرکز تمام اینکار را انجام دهید. در این صورت در زمان معین ذهنتان می‌تواند مطالب مشخصی را در خود جای دهد و از هدر رفتن زمان تا حد زیادی جلوگیری کند. بدانید وقتتان محدود است و باید بتوانید در زمان‌های کوتاه بیشترین بازدهی از ذهن و بدن خود را بگیرید تا به هدفتان دست پیدا کنید.

مشاوره آنلاین کنکور سراسری برای شروع کنکور

ما با مشاوره آنلاین کنکور سراسری به شما کمک می‌کنیم تا در مهم‌ترین سال زندگی‌تان، بهترین خود را اجرا کنید و عالی‌ترین نتیجه را بگیرید. شما می‌توانید برای ارتباط با برترین مشاوران کشور با شماره 02633408944 ارتباط برقرار کنید. تیم مشاوره تحصیلی مهندس حاج کرم اینجا حضور دارند تا پاسخگوی سؤالات شما باشند. همچنین می‌توانید سؤالات خود را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید. یامیتوانید کانال تلگرام مشاوره کنکور آکو را دنبال کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا