پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت برنامه ی 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

مقالات آموزشی و مشاوره ای

رتبه بندی دانشگاه های سراسری ایران

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
به این نوشته امتیاز دهید

در این مقاله به رتبه بندی دانشگاه های سراسری ایران می پردازیم. یکی از مواردی که دانشجویان حین انتخاب دانشگاه آن را مدنظر قرار می‌دهند رتبه یا همان رنک دانشگاه می‌باشد. در ادامه این مقاله به توضیح دررابطه‌با رده‌بندی دانشگاه های سراسری ایران می‌پردازیم.

تاریخچه رتبه بندی دانشگاه ها

در این مقاله به رتبه بندی دانشگاه های سراسری ایران می پردازیم. درگذشته رتبه بندی دانشگاه ها به شکل امروزی صورت نمی‌گرفت و تحصیل در کشورهای تراز اول ملاک دانشجویان بود. برای اولین‌بار تمامی دانشگاه های جهان توسط دانشگاه شانگهای چین رتبه بندی شدند. در واقع هدف از انجام این کار مقایسه دانشگاه های کشور چین با دانشگاه های برتر دنیا بود. کشور چین با این کار قصد داشت کیفیت آموزشی خود را افزایش دهد تا به سطح دانشگاه های برتر جهان برسد. برای اولین‌بار نتیجه این رتبه بندی در سال 2003 منتشر شد و پس از آن برخی از مؤسسات معتبر علمی برای تعیین رتبه بندی دانشگاه ها وارد عمل شدند. در نتیجه امروزه شاهد رده‌بندی‌های متنوعی توسط این مؤسسات هستیم. از مهم‌ترین مراکز رتبه بندی دانشگاه های جهان می‌توان به مراکز زیر اشاره کرد:

  • رتبه بندی دانشگاه شانگهای
  • رتبه بندی مؤسسه تایمز
  • رتبه بندی وبومتریک (Webometrics)
  • رتبه بندی دانشگاه‌ها بر اساس عملکرد URAP
  • رتبه بندی مؤسسه QS World

شاخص های اصلی تعیین رتبه دانشگاه ها

در این مقاله به رتبه بندی دانشگاه های سراسری ایران می پردازیم. برای مشخص نمودن رتبه دانشگاه ها شاخص‌ها و عوامل متنوعی وجود دارد. از مهم‌ترین این شاخص‌ها می‌توان به کیفیت آموزش و فعالیت‌های تحقیقاتی دانشگاه اشاره کرد. جهت بررسی این شاخص مهم عوامل متفاوتی در نظر گرفته می‌شود برای مثال کسب جوایز بین‌الملل، حجم تحقیقات و پژوهش‌های انجام شده، جمعیت فارغ‌التحصیلان دانشگاه و درآمدهای پژوهشی و میزان اعتبار تحقیقات انجام شده در دانشگاه. برای مثال رتبه بندی دانشگاه شانگهای به رتبه بندی علمی معروف است و یکی از شاخص‌های اصلی آن برای بررسی جایگاه دانشگاه ها تعداد مقالات انتشاریافته در مجلات معتبر می‌باشد. همچنین تعداد اساتید برنده جوایز بین‌الملل نیز برای این رتبه بندی حائز اهمیت است.

رتبه بندی دانشگاه های جهان اسلام

این نوع رتبه بندی به علت استقبال ایران و سایر کشورهای اسلامی در دنیا انجام می‌شود و معیارهای این رتبه بندی آموزش، تجهیزات، اعتبار جهانی و امور اجتماعی و اقتصادی دانشگاه می‌باشد. باتوجه‌به نتایج در دسترس از این رتبه بندی در سال 2020، 46 دانشگاه از ایران در میان 282 دانشگاه از دانشگاه های اسلامی در این رتبه بندی حضور دارند. در رتبه بندی دانشگاه های جهان اسلامی، دانشگاه‌هایی مورد بررسی قرار می‌گیرند که حداقل 800 مدرک در سال‌های مشخص در پایگاه WoS به ثبت رسانده باشند. در این رتبه بندی دانشگاه علوم پزشکی تهران در جایگاه 10 و دانشگاه تهران در جایگاه 15 قرار دارند. به‌طورکلی از دانشگاه های جامع کشور 24 دانشگاه و از دانشگاه های علوم پزشکی 13 دانشگاه در این رتبه بندی قرار دارند و 9 دانشگاه صنعتی نیز در این رتبه بندی حضور دارد. جایگاه تعدادی از دانشگاه های ایران در جهان اسلام به شکل زیر می‌باشد:

  • دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی: رتبه 28
  • دانشگاه صنعتی شریف و اصفهان: رتبه 30
  • دانشگاه تربیت مدرس: رتبه 37
  • دانشگاه علوم پزشکی اصفهان: رتبه 44
  • دانشگاه صنعتی امیر کبیر: رتبه 46
  • دانشگاه فردوسی مشهد: رتبه 51

رتبه بندی دانشگاه های دولتی ایران

امروزه برای رتبه بندی دانشگاه های سراسری ایران معیارهای مشخصی را در نظر گرفته و شاخص‌های مربوطه را در هر دانشگاه مورد بررسی قرار می‌دهند. از جمله این شاخص‌ها می‌توان به تعداد تولیدات علمی، تعداد استنادات، تعداد پروانه ثبت اختراع، تعداد اعضای هیئت‌علمی و تعداد دانشجویان دانشگاه اشاره کرد. به‌طورکلی رتبه بندی دانشگاه ها در سطوح مختلف مانند ملی، منطقه ای و جهانی انجام می‌شود. در این قسمت  جدولی تحت عنوان رنکینگ دانشگاه های سراسری ایران ارائه میدهیم. رتبه بندی دانشگاه های ایران نیز باتوجه‌به شاخص‌های بیان شده صورت گرفته است و در این رتبه بندی تعداد مقالات بین‌المللی منتشر شده دانشگاه نیز شاخص مهمی است.

نام دانشگاهرتبه
دانشگاه تهران1
دانشگاه تربیت مدرس2
دانشگاه شهید بهشتی2
دانشگاه علم و صنعت3
دانشگاه صنعتی اصفهان4
دانشگاه رازی5
دانشگاه صنعتی شاهرود6
دانشگاه تبریز7
دانشگاه شیراز8
دانشگاه صنعتی شریف8
دانشگاه شهرکرد8
دانشگاه ارومیه9
دانشگاه اصفهان9
دانشگاه گیلان9
دانشگاه امیر کبیر9
دانشگاه نوشیروانی بابل9
دانشگاه بیرجند10
دانشگاه خوارزمی10
دانشگاه مازندران10
رتبه بندی دانشگاه های سراسری ایران 1400

رتبه بندی دانشگاه های ایران بر اساس رتبه بندی تایمز

رتبه بندی تایمز یکی از معروف‌ترین نظام‌های رتبه‌بندی بین‌المللی دانشگاه‌ها می‌باشد. این نظام رتبه‌بندی اطلاعات موردنیاز خود را از خود دانشگاه‌ها و نظرسنجی‌ها به دست می‌آورد. به‌طورکلی شاخص‌های تایمز برای رتبه‌بندی دانشگاه‌ها سوابق آموزشی، سوابق پژوهشی، درآمد صنعتی، وجه بین‌المللی می‌باشد. در ادامه به بررسی رتبه برخی از دانشگاه‌های ایران در رده‌بندی تایمز می‌پردازیم.

نام دانشگاهرتبه دانشگاه در سال 2021
صنعتی نوشیروانی بابل351-400
دانشگاه علوم پزشکی کردستان350- 301
دانشگاه صنعتی شریف500- 401
دانشگاه صنعتی امیر کبیر600-501
دانشگاه علوم پزشکی ایران600- 501
دانشگاه محقق اردبیلی800- 601
دانشگاه شهید مدنی آذربایجان1000- 801
دانشگاه علم و صنعت600-501
دانشگاه کاشان600- 501
دانشگاه علوم پزشکی کرمان1000- 801
رتبه بندی دانشگاه های ایران بر اساس تایمز 2021

تیم مشاوره تحصیلی مهندس حاج کرم

در مقاله رتبه بندی دانشگاه های سراسری ایران سعی کردیم دید جامع و کاملی از این موضوع را ارائه دهیم. اگر قبولی در کنکور و بهترین دانشگاه‌های کشور هدف شماست و می‌خواهید با ورود به دانشگاهی معتبر و انتخاب رشته‌ای مناسب آینده شغلی خود را به بهترین شکل بسازید، تیم مشاوره تحصیلی و برنامه ریزی آکو به مدیریت مهندس حاج کرم در کنار شما خواهد بود. ما به شما کمک می‌کنیم تا در مهم‌ترین سال زندگی‌تان، بهترین خود را اجرا کنید و عالی‌ترین نتیجه را بگیرید. شما می‌توانید برای ارتباط با برترین مشاوران کشور با شماره 02633408944 ارتباط برقرار کنید. تیم مشاوره تحصیلی مهندس حاج کرم اینجا حضور دارند تا پاسخگوی سؤالات شما باشند. همچنین می‌توانید سؤالات خود را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا