رشته روابط عمومی از رشته های حائز اهمیت است که متاسفانه امروزه در بین رشته های محبوب و پرطرفدار گروه انسانی شناخته نمیشود. افراد کمی علاقمند به تحصیل در آن هستند. صد البته برخلاف تصور عام اگر این رشته به درستی شناخته شود و با شیوه های اصولی به آن پرداخته شود افراد میتوانند آن را برای آینده کاری خود انتخاب کنند. در این مقاله قصد به معرفی رشته روابط عمومی داریم پس برای آشنایی با این رشته خواندن این مقاله را به شما پیشنهاد میدهیم. قدمت این علم در جهان به حدود چهار هزار سال پیش باز میگردد و میتوان ریشه های آن را در امپراطوری های باستانی مانند ایران، مصر، هند و چین یافت. همچنین در صدر اسلام بخش عظیمی از خطبه های نهج البلاغه مربوط به نحوه صحیح برخورد فرمانروایان با مردم است. با توجه به اینکه روابط عمومی از گذشته دور آغاز شده اما میتوان گفت از سالهای 1900 به شکل امروزی در آمریکا گسترش پیدا کرده است.
در ایران نیز این علم سابقه دور و درازی دارد. نهاد های اطلاع رسانی در گذشته در ایران به شکل یک سویه به کار خود میپرداختند. این امر تا زمان مشروطه ادامه دار بود اما از زمان مشروطه به علت تحولات مختلف فعالیت های اطلاع رسانی نیز رشد چشم گیری داشتند و این امر شکل جدیدی به خود گرفت. پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ابتدا توجهی به فعالیتهای روابط عمومی و تاثیرات آن نداشتند. اما به تدریج که کار سازمانها و موسسات به روال عادی خود بازگشت کمبود این فعالیتها احساس شد و این رشته در سال 1368 با تلاش دکتر کاظم معتمد نژاد و دکتر حمید نطقی و سایر افراد وارد دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی شد و تا امروز به صورت تخصصی تدریس میشود. همچنین در سازمانها و ادارات نیز به صورت دقیق به این فعالیت پرداخته میشود.
معرفی رشته روابط عمومی
در واقع کارشناس روابط عمومی یک مشاور است که ارتباط بین مرکز یا سازمان مورد نظر و مخاطبان را فراهم میسازد. اعتقاد بر این است که موفقیت در گرو یک برنامه موثر روابط عمومی میباشد. چنانچه پیام صحیح از راه صحیح و در زمان مطلوب و به فرد صحیح انتقال پیدا کند قطعا نتیجه خوبی را باخود به دنبال دارد. روابط عمومی را میتوان علم و هنری در جهت گسترش تفاهم و دستیابی به اعتمادی دراز مدت دانست که بین سازمان و مخاطبات آن رخ میدهد. در این رشته آگاه میشویم که اصل مطالب چه چیزهایی است و چگونه میتوان در بهترین شکل ممکن پاسخگوی تقاضای مخاطبان باشیم و پیام را به درستی به آنان انتقال دهیم.
با توجه به اینکه امروزه نقش ارتباطات در زندگی و دنیا بسیار پررنگ است وجود کارشناسان خبره روابط عمومی کمک زیادی به پیشرفت مراکز مختلف میکند. چرا که این افراد با آگاهی و دانش خود تلاش میکنند تا ارتباطی صحیح بین مخاطب و سازمان را ایجاد کنند و اعتماد مخاطب را بدست آورند. در یک توضیح کلی روابط عمومی مجموعه کارهایی است که از قبل برنامه ریزی شده و افراد و سازمانها در تلاشاند تا از طریق آنها با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. ناگفته نماند که روایط عمومی بخشی از مدیریت یک سازمان است و اگر مدیریت آن را انجام ندهد یک کارشناس روابط عمومی زیر نظر مدیریت به انجام آن میپردازد.
مهارت های لازم برای رشته روابط عمومی
فعالیت های روابط عمومی بسته به سازمان و یا شرکت متفاوت است و از گستردگی زیادی برخوردار است. برای مثال میتوان از جمله این فعالیتها به تهیه و تدوین محتوای رسانه ای برای معرفی و تبلیغات یک سازمان اشاره کرد. یا راه اندازی کمپین های خبری و برگزاری جلسات و کنفرانس های مطبوعاتی. کارشناسان روابط عمومی تحت نظر یک مدیر روابط عمومی هستند و تلاش میکنند از طرق مختلف و با شناخت صحیح مخاطبان تصویر مثبت و درستی از سازمان و مجموعه مورد نظر ارائه دهند.
همچنین وظایف کارشناسان روابط عمومی شامل بررسی راه های تبلیغاتی و اطلاع رسانی و یا نحوه برقراری ارتباطات داخلی و بیرونی میشود و این دایره وظایف نیز دارای گستره ی زیادی است که فرد کارشناس در آن عمل میکند.
وظایف کارشناس روابط عمومی:
- ارتباط همیشگی با رسانه های مختلف خبری
- تهیه و ارسال اخبار مربوط به سازمان و پیگیری انعکاسهای خبری
- ایجاد و تجهیز کتابخانه و آرشیو های مرتبط با فعالیت روابط عمومی
- به روزرسانی سایت سازمان
- ارتباط با همکاران درون سازمانی و کسب اطلاعات لازم از همکاران
- پیگیری موارد انتشاراتی
- تهیه گزارشات لازم از عملکرد سازمان
- برگزاری نمایشگاه های سازمان و همکاری در برگزاری همایش ها و سمینار ها
- آماده کردن متن سخنرانی برای مدیران ارشد مجموعه و انجام هماهنگی های لازم با خبرنگاران
دروس رشته روابط عمومی
رشته روابط عمومی در دوره کارشناسی پیوسته شامل 4 سال است که 8 ترم تحصیلی را در بر میگیرد. دانشجو موظف به گذراندن 133 واحد درسی است. که این واحد ها به شکل زیر تقسیم بندی میشوند:
- دروس عمومی: 20 واحد
- دروس پایه: 32 واحد
- دروس اصلی: 10 واحد
- دروس تخصصی: 61 واحد
- دروس اختیاری: 10 واحد
دروس پایه و اصلی رشته روابط عمومی:
وبلاگ نویسی، ارتباطات انسانی، روان شناسی اجتماعی، جامعه شناسی فرهنگی، هنر و ارتباطات، حقوق فرهنگی و رسانه ای، ارتباط تصویری، جمع آوری و پردازش اطلاعات، کاربرد وسایل سمعی و بصری، رسانه شناسی، متون تخصصی، ویراستاری و صفحه آرایی.
دروس تخصصی رشته روابط عمومی:
اصول و فنون تبلیغات، اصول سخنوری، مراسم و تشریفات، ارتباط با رسانه، خبر نویسی، شیوه نگارش در روابط عمومی، مبانی روابط عمومی، مخاطب شناسی، نظر سنجی، چاپ و نشر.
دروس اختیاری رشته روابط عمومی:
سیاست گذاری و برنامه ریزی ارتباطات، تکنولوژیهای جدید ارتباطات، شیوه های نوین روزنامه نگاری تحقیقی، روزنامه نگاری توسعه، روزنامه نگاری بین المللی، بررسی پوششهای خبری وسایل ارتباط جمعی بین المللی، حقوق و مسئولیت های اجتماعی روزنامه نگار، جامعه شناسی تبلیغات، جامعه شناسی سینما، جامعه شناسی هنر و ادبیات، جامعه شناسی سیاسی ارتباطات، تاریخ ارتباطات در ایران، ارتباط سازمانی، اقتصاد ارتباطات، مدیریت ارتباطات، کاربرد نرم افزارهای کامپیوتری درپژوهشهای ارتباطی.
بازار کار رشته روابط عمومی
کارشناسان و مدیران روابط عمومی میتوانند در سازمانهای مختلف مشغول به کار شوند. باید توجه داشت هر قدر رسانه ها بیشتر توسعه یابند نیاز به حرفه روابط عمومی افزایش مییابد. از جمله مشاغلی که کارشناسان روابط عمومی میتوانند به آن مشغول شوند میتوان به مسئول ارتباطات مردمی، مسئول امور تبلیغات، مسئول امور رسانه ای، مسئول امور تشریفات و مراسم، مسئول انتشارات و مسئول امور سمعی و بصری اشاره کرد.
در کنار همه ی اینها فارغ التحصیلان این رشته باید بدانند که برای فعالیت و اشتغال، دروس دانشگاهی کافی نبوده و در کنار دانشگاه باید مهارتهای عملی کسب کنند تا واجد شرایط کافی برای کار باشند.
در سالهای اخیر مسئله روابط عمومی بسیار مورد توجه شرکتها و سازمانها قرار گرفته و پیش بینی میشود در آینده میزان استخدام کارشناسان روابط عمومی افزایش یابد اما اکنون متاسفانه آمار رسمی و مشخصی از وضعیت استخدام کارشناسان روابط عمومی در ایران موجود نمیباشد.
تحصیل رشته روابط عمومی در خارج از کشور
بسیاری از دانشگاه ها در دنیا ارائه دهنده و پذیرای متقاضیان این رشته هستند. اما در این بین تعدادی از دانشگاه ها وجود دارند که شرایط ویژه ای برای پذیرش درنظر دارند. نمرات بالا و تجربه کافی در زمینه رسانه از این شرایط محسوب میشوند.
معمولا دوره ها و دروس این رشته متنوع و متفاوت از یک دیگرند و بخش زیادی از زمان دانشجویان باید صرف کسب مهارت های عملی شود. این رشته در دیگر کشور ها دارای گرایش های متفاوتی است که از آنها میتوان به گرایش تبلیغات، رفتار مخاطب، ارتباطات بین فرهنگی، قانون رسانه و فرهنگ پست مدرن اشاره کرد.
برترین دانشگاه های دنیا در رسانه و ارتباطات:
دانشگاه آمستردام، دانشگاه کالیفرنیای جنوبی، دانشکده اقتصاد و علوم سیاسی لندن، دانشگاه استنفورد، دانشگاه تگزاس، دانشگاه پنسیلوانیا، دانشگاه گلد اسمیت، دانشگاه صنعتی نانیانگ، دانشگاه برکلی کالیفرنیا، دانشگاه نیویورک، دانشگاه ویسکانسین مدیسن، دانشگاه ملی سنگاپور.
اطلاعات و یافته ها نشان میدهند بازارکار مشاغل مربوط به رسانه و ارتباطات در دنیا مناسب است و بیشتر به دست افرادی است که در این رشته و رشته های مربوطه تحصیل کرده اند. تقریبا 56 درصد از افراد شاغل در این زمینه افرادی هستند که مدرک کارشناسی دارند. بعضی از مشاغل مربوط به رسانه عبارتند از:
- نویسندگی و روزنامه نگاری
- بازار یابی
- روابط عمومی
- توسعه فناوری دیجیتال
بالاترین میانگین درآمد مسئول روابط عمومی مربوط به هلند و پس از آن به ترتیب مربوط به کشورهای دانمارک، روسیه و یونان است.
تیم مشاوره تحصیلی مهندس حاج کرم
در مقاله معرفی رشته روابط عمومی سعی کردیم دید جامع و کاملی از این رشته را ارائه دهیم. اگر قبولی در کنکور و بهترین دانشگاههای کشور هدف شماست و میخواهید با ورود به دانشگاهی معتبر و انتخاب رشتهای مناسب آینده شغلی خود را به بهترین شکل بسازید، تیم مشاوره تحصیلی و برنامه ریزی آکو به مدیریت مهندس حاج کرم در کنار شما خواهد بود. ما به شما کمک میکنیم تا در مهمترین سال زندگیتان، بهترین خود را اجرا کنید و عالیترین نتیجه را بگیرید. شما میتوانید برای ارتباط با برترین مشاوران کشور با شماره 02633408944 ارتباط برقرار کنید. تیم مشاوره تحصیلی مهندس حاج کرم اینجا حضور دارند تا پاسخگوی سوالات شما باشند. همچنین میتوانید سوالات خود را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.