پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت برنامه ی 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

مشاور منرشته های دانشگاهی انسانیمعرفی رشته

رشته فقه و حقوق شافعی

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
4.8/5 - (21 امتیاز)

رشته فقه شافعی از رشته‌های گروه علوم‌انسانی می‌باشد. تحصیل و تدریس فقه و حقوق شافعی جایگاه بالایی از دیرباز در ایران داشته و پس از پیروزی انقلاب اسلامی مذهب شافعی به‌عنوان یکی از مذاهب معتبر شناخته شد. به همین جهت پیروان این مذهب می‌توانند احکام و مسائل فقهی خود را به دیگر افراد علاقه‌مند بیاموزند. گروه فقه و حقوق شافعی دانشگاه تهران نیز به جهت آموزش احکام این مذهب از سال 1375 شروع به پذیرش دانشجو کرده است. اما شرایط تحصیل در این رشته خاص چیست و بجز دانشگاه تهران کدام دانشگاه ها به ارائه این رشته مذهبی میپردازند؟ در رشته فقه شافعی چه دروسی به صورت تخصصی ارائه میشوند و اصلا آینده و بازار کار تحصیل در رشته دانشگاهی فقه و حقوق شافعی چیست؟ مشاوره تخصصی انتخاب رشته با توجه به شخصیت فردی و شرایط اختصاصی شما در مرکز مشاوره مهندس حاج کرم.

رشته فقه و حقوق شافعی در دانشگاه 

شافعی یکی از مذاهب چهارگانه اهل‌سنت می‌باشد. بنیان‌گذار این فقه امام شافعی بودند که به “ناصرالحدیث” و “مجددالقرن الثالث” معروف بودند. امام شافعی 113 کتاب در فقه و تفسیر و اصول آن نوشته‌اند. کتاب الام مهم‌ترین کتاب فقهی امام شافعی می‌باشد. فقه شافعی فقهی قابل‌مطالعه در دین اسلام است. همچنین این فقه در ابتدا فرد را برای تأمل در قرآن دعوت می‌کند و سپس به تفسیر دین و مذهب شافعی می‌پردازد. همچنین شافعی به حدیث بسیار اهمیت می‌دهد و برای راوی حدیث تمام شرایط لازم را در نظر می‌گیرد. اما این مذهب چه ارتباطی با تحصیلات دانشگاهی دارد؟

در سال 1329 هم‌زمان با تشکیل فقه جعفری در دانشگاه الازهر مصر، دانشگاه تهران نیز گروه فقه و حقوق شافعی و حنفی را تشکیل داد. همان‌طور که بالاتر اشاره کردیم پس از پیروزی انقلاب اسلامی مذهب شافعی به‌عنوان یکی از مذاهب معتبر شناخته شد و پیروان این مذهب به آموزش احکام شافعی به علاقه‌مندان پرداختند. دانشجویان در طول تحصیل رشته فقه شافعی در مقطع کارشناسی دانشگاه، با منابع اصلی فقه و حقوق شافعی و منابع اصولی فقه اسلامی آشنا می‌شوند و می‌توانند از آموزه‌های خود در جهت استنباط مذهب شافعی استفاده کنند. البته لازم به ذکر است اساتید تلاش می‌کنند تا دانشجویان به مذهب خاصی محدود نشوند و از منابع فقهی سایر مذاهب نیز بهر ببرند.

119270394 1

خب این رشته در کشور اسلامی ایران با مذهب رسمی شیعه کمی عجیب بنظر میرسد و قاعدتا هر دانشگاهی اساتید مربوطه و امکانات ارائه رشته فقه و حقوق شافعی را ندارد. درباره دانشگاه های ارائه دهنده این رشته و دروس تدریس شده در درشته فقه شافعی در ادامه بخوانید.

دانشگاه پذیرنده فقه شافعی در ایران

رشته فقه و حقوق شافعی از رشته‌های مرتبط با علوم‌انسانی می‌باشد و در سال‌ها 95-96 در دوره روزانه 60 نفر پذیرش داشته است. همچنین نحوه پذیرش در این رشته تنها با کنکور امکان‌پذیر می‌باشد. دانشگاه‌های دولتی پذیرنده رشته فقه شافعی به شرح زیر می‌باشند:

  • دانشگاه تهران با ظرفیت 25 نفر
  • دانشگاه کردستان – سنندج با ظرفیت 35 نفر در دوره روزانه.

رشته دانشگاهی فقه و حقوق شافعی در دانشگاه کردستان

همچنین در دوره غیرانتفاعی نیز رشته فقه و حقوق شافعی دارای 72 ظرفیت می‌باشد و در دانشگاه‌های غیرانتفاعی مذاهب اسلامی (محل تحصیل واحد تهران)، دانشگاه غیرانتفاعی مذاهب اسلامی (محل تحصیل واحد بندرعباس)، دانشگاه غیرانتفاعی مذاهب اسلامی (محل تحصیل واحد سنندج) ارائه می‌گردد. درباره دانشگاه های مذاهب اسلامی چقدر میدانید؟

دانشگاه مذاهب اسلامی

در این قسمت به توضیح مختصری در مورد دانشگاه مذاهب اسلامی می‌پردازیم. این دانشگاه وابسته به مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی است و با هدف آموزش فقه و حقوق به‌صورت تطبیقی تأسیس شده است. دانشگاه مذاهب اسلامی در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری به پذیرش دانشجو می‌پردازد. ساختمان مرکزی این دانشگاه در تهران قرار دارد و شعبه‌های دیگر آن در شهرهای زاهدان، بندرعباس، سنندج و گنبدکاووس قرار دارد. لازم به ذکر است این دانشگاه تنها دانشگاهی است که رشته و گرایش‌های حقوق و فقه را به شکل تطبیقی ارائه می‌دهد. رشته فقه شافعی نیز جزو رشته های خاص تدریس شده در دانشگاه مذاهب اسلامی است.

آدرس و نشانی دانشگاه مذاهب اسلامی

ساختمان مرکزی

آدرس: تهران – انقلاب – فلسطین جنوبی – روانمهر – پلاک 3

شماره تماس: 02166465252

پست الکترونیک: info@mazaheb.ac.ir

 

دانشگاه مذاهب اسلامی ارائه دهنده رشته فقه و حقوق شافعی در ایران

دروس رشته فقه و حقوق اسلامی در دانشگاه

در این قسمت به معرفی دروس رشته فقه اسلامی می‌پردازیم. دروس پایه رشته فقه و حقوق شافعی با دروس پایه دیگر رشته‌های فقه و حقوق تفاوتی ندارد. دروس پایه رشته فقه شافعی در دانشگاه های تهران ، سنندج و دانشگاه های مذاهب اسلامی ایران،  زبان و ادبیات فارسی، فرهنگ تقریب، جهان اسلام در عصر حاضر، منطق، صرف و نحو، علوم بلاغی، روش تحقیق، زبان تخصصی، آشنایی با علوم اسلامی، آشنایی با ادیان، تفسیر عمومی، کلیات علم حقوق میباشند.

این در حالی است که دروس تخصصی این رشته بسیار کم یاب و مرتبط با رشته فقه وحقوق شافعی میباشند. دانشجویان برای دریافت مدرک قبولی در این رشته در تمامی دروس نمره قابل قبول کسب کنند. دروس تخصصی رشته فقه شافعی:

  • فقه، اصول فقه
  • فقه مقارن
  • اصول فقه مقارن
  • حقوق تطبیقی
  • حقوق جزای عمومی اسلام
  • حقوق جزای اختصاصی اسلام
  • آیین دادرسی در اسلام
  • حقوق بین‌الملل اسلام
  • قواعد فقه
  • حقوق تجارت

نمونه کارنامه قبولی رشته فقه شافعی

در این قسمت به بررسی کارنامه‌های قبولی رشته فقه شافعی در سال‌های اخیر می‌پردازیم تا با استفاده از این نمونه‌ها بتوانید محاسبه کنید به چه حدود رتبه و درصدی برای قبولی این رشته در دانشگاه در مقطع کارشناسی پیوسته نیاز دارید.

فقه

ادامه تحصیل در رشته فقه شافعی

در این قسمت از مقاله به بیان نکاتی راجع به ادامه تحصیل در رشته فقه شافعی اشاره می‌کنیم. امکان ادامه تحصیل در این رشته تا مقطع دکتری امکان‌پذیر می‌باشد و در حال حاضر دانشگاه تهران و دانشگاه آزاد واحد علوم تحقیقات در مقطع تحصیلات تکمیلی رشته فقه و حقوق شافعی را ارائه می‌دهند. همچنین تمام کشورهای اسلامی نیز این رشته را برای مقاطع کارشناسی و تحصیلات تکمیلی ارائه می‌دهند. مدرک بسیاری از دانشگاه‌های دیگر کشورهای اسلامی نیز در ایران قابل‌قبول می‌باشد و افراد می‌توانند با ارائه مدرک خود در مشاغل مربوطه مشغول به کار شوند. اما چه شغلی برای فارغ التخصیلان رشته فقه و حقوق شافعی مناسب است؟

معرفی رشته تحصیلی فقه و حقوق شافعی در دانشگاه های ایران ، آینده و بازار کار رشته دانشگاهی فقه شافعی ، برترین مشاوره انتخاب رشته کنکور در کرج

آینده شغلی و بازارکار رشته فقه و حقوق شافعی

هدف از رشته الهیات که در ابتدا در ایران به طور محدود و با نامعلوم معقول و منقول شناخته می‌شد در چهار پایه اصلی خلاصه می‌شود. این چهار پایه عبارت‌اند از:

  • تربیت عالمان و مروجان دینی
  • آموزش آموزه‌های دینی به شکل آکادمیک
  • تربیت پژوهشگران در حوزه دینی
  • تربیت افرادی جهت آموزش مباحث دینی به علاقه‌مندان

در گرایش فقه شافعی احکام اسلام مانند عبادت، شهادت، جزا و … از دیدگاه شافعی توضیح داده می‌شود و باید دانست فقه و حقوق شافعی تنها برای دانشجویان اهل‌سنت می‌باشد و افراد اهل‌سنت می‌توانند در این رشته تحصیل کنند. از مشاغلی که فارغ‌التحصیلان این رشته می‌توانند در آن مشغول به کار شوند می‌توان به پژوهشگر، معلم و مبلغ اشاره کرد. همچنین فارغ‌التحصیلان رشته فقه شافعی می‌توانند به‌عنوان نویسنده و سردبیر مجلات مختلف که در حوزه دین به چاپ مقاله می‌پردازند فعالیت و کسب درآمد کنند. برای مشاوره بیشتر در زمینه انتخاب رشته کنکور و انتخاب رشته تکمیل ظرفیت با تیم مشاوره تحصیلی مهندس حاج کرم همراه باشید.

تیم مشاوره تحصیلی مهندس حاج کرم

در مقاله معرفی رشته فقه شافعی سعی کردیم دید جامع و کاملی از این رشته را ارائه دهیم. اگر قبولی در کنکور و بهترین دانشگاه‌های کشور هدف شماست و می‌خواهید با ورود به دانشگاهی معتبر و انتخاب رشته‌ای مناسب آینده شغلی خود را به بهترین شکل بسازید، تیم مشاوره تحصیلی و برنامه ریزی آکو به مدیریت مهندس حاج کرم در کنار شما خواهد بود. ما به شما کمک می‌کنیم تا در مهم‌ترین سال زندگی‌تان، بهترین خود را اجرا کنید و عالی‌ترین نتیجه را بگیرید. شما می‌توانید برای ارتباط با برترین مشاوران کشور با شماره 02633408944 ارتباط برقرار کنید. تیم مشاوره تحصیلی مهندس حاج کرم اینجا حضور دارند تا پاسخگوی سؤالات شما باشند. همچنین می‌توانید سؤالات خود را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا