پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت برنامه ی 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

مشاور منرشته های دانشگاهی انسانیمعرفی رشته

معرفی رشته مدیریت امور گمرکی

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
1/5 - (4 امتیاز)

پیش از آنکه درباره رشته دانشگاهی مدریریت امور گمرکی آشنا کنیم ، در ابتدا اجازه دهید شما را با خود کلمه گمرک آشنا کنیم و بدانیم که اصلا گمرک چیست و در داخل کشور چه وظایفی دارد. “گمرک” یک آژانس کشوری می باشد که وظیفه آن بررسی و کنترل ورود و خروج کالا به داخل یا خارج کشور است. این کالاها هر گونه وسیله ای می‌تواند باشد. بنابراین برای ورود و یا خروج هر گونه کالایی به داخل یا خارج کشور، کالای مذکور باید از گمرک عبور کند و اجازه جابه جایی داشته باشد.بی شک در این سازمان باید متخصصانی برای مدیریت امور گمرکی باشد و این متخصصان کسانی نیستند جز فارغ التحصیلان رشته مدیریت امور گمرکی در دانشگاه های کشور که البته با استخدام در اداره گمرک کشور میتوانند درآمد خوبی داشته باشند. اما اگر میخواهید رشته مدیریت امور گمرک را به عنوان رشته تحصیلی خود انتخاب کنید باید درباره دروس و دانشگاه های ارائه دهنده رشته مدیریت امور گمرکی اطلاعات کافی را داشته باشید. ضمنا لازم است بدانید که برای داشتن درآمد های نجومی رشته امور گمرک در بازار های کار آزاد ، زمینه های فراوانی فراهم است است که در ادامه به آنها میپردازیم.

بیایید این مقاله را با چند سوال شروع کنیم! اصلا به نظر شما چرا باید برای ورود و خروج یک کالا اساسی یا غیر اساسی بخش گمرک آن کشور دخالت کند؟جواب این سوال بحث حفظ بودجه مالیات و امنیت کشور میباشد. در این باره در ادامه مقاله بیشتر بخوانید. مرکز مشاوره تخصصی انتخاب رشته کنکور آکو در کرج

مدیریت امور گمرک در دانشگاه و کشور

در همه کشور ها تجار برای واردات و صادرات کالاهای مختلف، باید مبالغی را تحت عنوان مالیات به دولت پرداخت کنند. در این بخش گمرک وظیفه بررسی و حل و فصل این موضوع را دارد. اداره گمرک هر کشوری دارای قوانین و مقرراتی می‌باشد. لازم است بدانید که قوانین حاکم بر روند مالیات گمرک هر کشور توسط مقامات گمرک آن کشور تایید، تصویب و یا تکذیب میشود. خب مقامات گمرک همان فارغ التحصیلان رشته دانشگاهی مدیریت امور گمرکی هستند که با تلاش و پشتکار در زمینه شغلی خود موفق شده اند به بازار کار دولتی راه یابند و درآمد های نجومی دریافت کنند.

معرفی رشته مدیریت امور گمرکی و درآمد و بازار کار این رشته - دروس تخصصی رشته مدیریت امور گمرک

اداره امور گمرک کشور عزیزمان ایران در ابتدای شروع کار خود، شورای همکاری نام داشت. این ارگان ابتدا در کشورهای پیشرفته ای تشکیل شد که دارای تجارت بین المللی بالایی بودند و معاملات و مبادلات فراوانی با دیگر کشورها داشتند. چراکه این کشورها نیازمند قوانینی بودند که هنگام تبادل کالا با کشورهای دیگر باید تصویب می شود و نیاز بود اداره ای بر اجرای این قوانین نظارت میکرد، پس ادارات گمرک شکل گرفت.

رشته امور مدیریت گمرکی در دانشگاه و درآمد و بازار کار فارغ التحصیلان

فارغ التحصیلان رشته مدیریت گمرک در دانشگاه

با گذشت زمان و پیشرفت و توسعه امور مرتبط با گمرک، کشور های مختلف نیازمند پرورش افرادی بودند تا در این رشته شروع به تحصیل کرده و اداره امور گمرک را در بازار کار آزاد و دولتی دردست بگیرند.

قابل ذکر است که  گمرک و عوامل مرتبط با آن دارای واژگان، اصطلاحات علمی، استناد و منابع علمی مختلفی می باشد. بنابراین متخصصین این حوزه باید به طور کامل قوانین و اصطلاحات را فرا میگرفتند تا در روند های بازرگانی کشور ها با مشکلی مواجه نشود. و اینجا بود که رشته مدیریت امور گمرکی با در نظر گرفتن دروس و واحد های تخصصی در دانشگاه ها تدریس شد.

از جمله اصطلاحات تخصصی این رشته میتوان کلمات اظهار کالا، اظهار کننده، اظهار نامه اجمالی، اماکن گمرکی، ترخیص، تعهد، تشریفات گمرکی و … اشاره کرد که همه این موارد اصلاحات فنی می باشند، که افراد با گذراندن دروس مرتبط با رشته مدیریت امور گمرکی در این خصوص اطلاعات کافی را کسب کنند و در بازار کار با درآمد بالا اداره امور گمرک را به دست بگیرند.

رشته مدیریت امور گمرک دانشگاه

رتبه قبولی در رشته مدیریت امور گمرکی در دانشگاه

پایه ای ترین مرحله ورود به رشته مدیریت گمرک در مقطع کارشناسی، تحصیل در رشته انسانی دبیرستان می باشد. یعنی دانش آموزانی که تمایل به ورود به بازار کار رشته مدیریت امور گمرکی بعد از دانشگاه هستند، ابتدا باید در رشته انسانی شروع به تحصیل کنند و با شرکت در کنکور انسانی که هر ساله توسط سازمان سنجش کشور برگزار می شود، رتبه قابل قبول برای رشته امور گمرک کار کسب و با انتخاب رشته صحیح میتوانند وارد این رشته شده و در آن تحصیل کنند. برای مشاوره انتخاب رشته کنکور انسانی کلیک کنید.

هرچند برای قبولی در هر رشته ای موارد مختلفی دخالت دارند، برای مثال نوع دانشگاه ( روزانه، شبانه) آزاد یا دولتی، شهر محل تحصیل و البته رتبه کنکور داوطلب برای قبولی در رشته مدیریت امور گمرک! اما با این حال ما یک جدول راهنما جهت قبولی در رشته مدیریت امور گمرکی که داوطلبان در سال گذشته را نشان میدهد در قسمت زیر قرار داده ایم.

دانشگاه سهمیه قبولی رتبه در سهمیه سال تحصیلی
دانشگاه تبریز عادی ۱۵۲۴۷ ۱۳۹۹
دانشگاه تبریز عادی ۱۵۲۴۷ ۱۳۹۹
دانشگاه تبریز ایثارگر (۲۵ درصد ظرفیت) ۱۱۲۴۵ ۱۳۹۹
دانشگاه آزاد واحد فیروز کوه عادی ۲۴۰۲۲۵ ۱۳۹۸
دانشگاه آزاد واحد فیروزکوه عادی ۲۵۶۰۱۱ ۱۳۹۸
دانشگاه آزاد واحد فیروزکوه عادی ۱۲۸۶۱۴ ۱۳۹۸
دانشگاه آزاد واحد فیروزکوه ایثارگران ۲۴۸۸۱۲ ۱۳۹۸
دانشگاه آزاد واحد فیروزکوه ایثارگران ۲۶۶۴۴۲ ۱۳۹۸
دانشگاه خوارزمی تهران عادی ۳۰۰-۱ ۱۳۹۹
دانشگاه هرمزگان عادی ۳۰۰۰-۳۰۰ ۱۳۹۹
مؤسسه غیرانتفاعی میزان- تبریز عادی ۱۷۰۰۰-۶۰۰۰ ۱۳۹۹

رتبه قبولی رشته مدیریت امور گمرکی در دانشگاه

رشته مدیریت امور گمرکی در دانشگاه

دانشگاه های ارائه دهنده رشته مدیریت امور گمرک در سراسر کشور عبارتند از دانشگاه علوم اقتصادی، دانشگاه هرمزگان، دانشگاه علامه طباطبایی، دانشگاه خوارزمی، دانشگاه های آزاد اسلامی واحد تهران غرب و تهران مرکز ، موسسه غیر انتفاهی زند شیراز، دانشگاه پیام نور استان مازندران-مرکز بهشهر .

بنابراین داوطلبان کنکور که تمایل به ادامه تحصیل در رشته مدیریت امور‌گمرکی را دارند، باید یکی از این دانشگاه های مذکور را به عنوان دانشگاه محل تحصیل خود انتخاب کنند. لازم به ذکر است که این رشته از جمله رشته های علمی، کاربردی می باشد. هرچند در هر دانشگاه چارت درسی ارائه شده در هر ترم متفاوت خواهد بود اما به طور کلی دروس تخصصی این رشته در همه دانشگاه های ارائه دهنده یکسان هستند.

دانلود چارت درسی رشته مدیریت امور گمرک در دانشگاه

دروس تخصصی و عمومی رشته گمرک

در این رشته همانند دیگر رشته های دانشگاهی، نیاز به گذراندن واحد های عمومی مانند تربیت بدنی۱و 2 ، ادبیات فارسی، تاریخ و تمدن اسلامی، زبان عمومی، اخلاق اسلامی، آشنایی با منابع اسلامی، انقلاب اسلامی می‌باشد.

دروس پایه این رشته نیز شامل زبان خارجی ۱و ۲، روانشناسی عمومی، اقتصاد خرد، روش تحقیق در مدیریت، آمار و کاربرد آن در مدیریت، ریاضیات پایه، اصول حسابداری۱و۲و۳، مبانی جامعه شناسی، ریاضیات و کاربرد آن در مدیریت، توسعه اقتصادی و برنامه ریزی، حقوق اساسی، اقتصاد کلان، کامپیوتر و کاربرد آن در مدیریت نام برد. برای اینکه بدانید هر درس چه پیش نیاز هایی دارد و بهتر است در چه ترمی این واحد رو بردارید، به چارت درسی ارائه شده برای رشته مهندسی امور گمرک در دانشگاه که پیشتر برایتان آوردیم نگاهی بیاندازید. دروس تخصصی پایه رشته مدیریت امور گمرک که با رشته های حسابداری و مدیریت مشترک است به شرح زیر است:

  • مدیریت مالی۱
  • مبانی سازمان و مدیریت
  • مدیریت تولید
  • پژوهش عملیات ۱و ۲
  • مدیریت منابع انسانی
  • تحلیل رفتاری و حسابداری صنعتی

سایر دروس اختصاصی رشته مدیریت امور گمرکی: پول و ارز و بانکداری، سازمان و وظایف گمرک، مبانی حقوق و رویه های گمرکی، زبان تخصصی مبانی تجارت خارجی ایران، حقوق بازرگانی بین المللی، بررسی تحلیلی موافقت نامه های گمرکی بین المللی، حقوق و مقررات معدنی، اصول طبقه بندی کالا در تعرفه گمرکی، تخلفات و قاچاق گمرکی، بازرگانی بین المللی، آشنایی با فنون و رویه های نوین تجارت گمرکی و سازمان ها و کنوانسیون های گمرکی بین المللی را نام برد. خلاصه ای از دو درس تخصصی رشته امور گمرک را جهت آشنایی بیشتر برایتان آورده ایم.

↓دانلود پی دی اف درس مدیریت مالی از دروس تخصصی رشته گمرک

د↓انلود پی دی اف درس درس اقتصاد کلان 

دروس اختیاری رشته مدیریت گمرک بازاریابی بین المللی، اصول بیمه، سیاست بازرگانی، سیستم های خرید انبار و توزیع، سازمان های پولی و مالی بین المللی و مکاتبات بازرگانی میباشد.

بازار کار آزاد و کسب درآمد نجومی در رشته مدیریت امور گمرک

 گمرک از جمله رشته های پر درآمد گروه انسانی محسوب می شود. فارغ التحصیلان این رشته قادر به انجام فعالیت در مشاغل ارزیات گمرکی، کارشناس امور گمرکی، مدیر امور گمرکی و غیره هستند و از این طریق میتوانند درآمد بسیار بالایی داشته باشند. اما مهم ترین نکته در ارتباط با بازار کار رشته مدیریت امور گمرکی ، محل زندگی داوطلب می باشد. چراکه با توجه به نیاز های شهر محل سکونت افراد تحصیل کرده در رشته مدیریت امور گمرکی میتوانند بازار کار داغ تر درآمد بیشتری داشته باشند.

از آنجا که برخی از دروس تخصصی رشته مدیریت امور گمرکی مشابه دروس رشته حسابداری و بیمه هستند، از دیگر گرایشات و حیطه های کاری این رشته می توان به استخدام در بانک به عنوان رییس یا کارمند بانک، کارشناس بیمه، مشاور حقوقی، کارشناس تحقیقات بازار و غیره نام برد.

درآمد نجومی در رشته مدیریت امور گمرک

بازار کار رشته مدیریت امور گمرک به طور کلی بسیار گسترده است. این رشته به ویژه در کشور های توسعه یافته مانند ایالات متحده آمریکا بسیار پرطرفدار و پر در آمد است. در آمد یک کارشناس مدیریت امور گمرک در آمریکا حدود 6000 دلار در ماه است. که تقریبا برابر با 180 میلیون تومان میباشد. علاوه بر مهاجرت و داشتن درآمد نجومی در این رشته ، شما میتوانید بازار کار آزاد خود را در مسیر گمرک راه بیاندازید. با اطلاعات دقیقی که درباره مدیریت امور گمرکی به واسطه رشته تحصیلیتان دارید میتوانید شرکت بازرگانی خصوصی راه بیاندازید. واردات و صادرات ماشین های خارجی یا حتی واردات و صادرات اجناس مصرفی مثل لباس میتواند شما را به درآمد بالایی برساند.

مشاوره آکو درباره انتخاب رشته مدیریت امور گمرک در دانشگاه

مرکز مشاوره کنکور و انتخاب رشته آکو به شما عزیزان پیشنهاد میدهد پیش از تصمیم گیری برای انتخاب رشته ، ابتدا درباره توانایی ها و علایق خود اطلاعات کافی کسب کنید. بعد از آن به کمک مقالات معرفی رشته های دانشگاهی مرکز آکو میتوانید شغل و رشته مورد نظر خود را پیدا کنید. انتخاب رشته پر در آمد مدیریت امور گمرک در دانشگاه نیز کاملا بستگی به شرایط زندگی و علایق شخصی شما دارد. اما اگر هنوز هم درباره کار و انتخاب رشته دانشگاه خود مطمئن نیستید میتوانید با کارشناسان ما تماس بگیرید.

مجتبی سادات رسول

کتاب های زیادی خوانده ایم، افراد بسیاری دیده ایم و با بزرگان بسیاری هم کلام شده ایم. راه درست را نشانتان خواهیم داد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا