پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت برنامه ی 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

رشته های دانشگاهی ریاضیمعرفی رشته

رشته مهندسی کشاورزی مکانیک بیوسیستم

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
1.7/5 - (15 امتیاز)

مهندسی کشاورزی یا همان مکانیک بیوسیستم ، رشته ای است که در آن متخصصین در تلاش اند، با بهره گیری از اصول و روش های مهندسی در بخش های گوناگون سامانه های زیستی و کشاورزی ، قدمی در مسیر رفع موانع و بهبود فرآیندهای موجود کشاورزی و زیست محیطی بپردازند . در حقیقت میتوان گفت: اشخاص در این رشته به فراگیری دانش فنی می پردازند. این دانش فنی در جهت انجام هرچه بهتر امور تخصصی مربوط به کشاورزی مورد استفاده قرار میگیرد. اگر رتبه قبولی مکانیک بیوسیستم را د رکنکور کسب کرده اید، از موارد مهمی که باید در کنار علاقه و مسائل دیگر در زمان انتخاب رشته باید به آن دقت کنید؛ بازار کار و آینده شغلی رشته انتخابی آن ها می باشد که از اهمیت بسزایی برخوردار است. از دغدغه های مهم دانشجویان، فارغ از رشته ای که در آن مشغول به تحصیل هستند، می توان به بازار کار رشته مهندسی کشاورزی بیوسیستم اشاره کرد. مهندسی بیوسیستم یک گرایش میان رشته ای بوده و دلیل این نامگذاری را هم می توان پیوندی که این شاخه مهندسی بین رشته کشاورزی با برخی رشته های دیگر نظیر مهندسی مکانیک، مهندسی برق و مهندسی مواد ایجاد می کند، دانست. اما  استخدام و اشتغال به کار یک مهندس مکانیک بیوسیستم در کجا امکان پذیر است؟ با مرکز مشاوره انتخاب رشته کنکور پرسا همراه باشید تا در داشتن آینده ای درخشان باهم قدم برداریم.

.تذ

مهندسی کشاورزی شاخه مکانیک بیوسیستم

در واقع رشته  کشاورزی مکانیک بیوسیستم شاخه‌ای از علوم مهندسی می باشد که در خدمت علوم مرتبط با ماشین‌های کشاورزی و صنایع غذایی است. این رشته، جزو جامع‌ترین رشته‌های مهندسی به حساب می آید که تلفیقی از مهندسی مکانیک، مهندسی برق، مهندسی مواد و کلیاتی از مهندسی کشاورزی می‌باشد. به همین دلیل نیز طرفداران زیادی دارد و رتبه قبولی در رشته مهندسی کشاورزی مکانیک بیوسیستم نیز به خصوص در دانشگاه های تاپ کشور نیز بالا است.

اما دانشجویانی که مشغول به تحصیل در رشته مهندسی مکانیک بیوسیستم  می شوند، به یک نیروی انسانی تحصیل کرده ، متخصص و متعهد جهت انجام امور فنی مرتبط با کشاورزی تبدیل میشوند. این امور تخصصی که توسط فارغ التحصیلان رشته مهندسی مکانیک بیوسیستم انجام میشود شامل طراحی، تولید ماشین‌های کشاورزی، بررسی سازگاری ماشین‌های وارداتی و آموزش امور فنی به تعمیرکاران و حتی صاحبان ماشین‌های گوناگون و بکارگیری انرژی‌های نو از قبیل انرژی باد، انرژی خورشید و انرژی آب می باشد.

 رشته مهندسی  کشاورزی  بیو سیستم تا پیش از برگزاری آزمون سراسری سال ۹۳ تحت عنوان «مکانیک ماشین‌های کشاورزی» شناخته می‌شد، و تحت همین عنوان نیز با توجه به رتبه قبولی در این رشته دانشجو پذیرفته میشد. اما پس از سال ۹۳ نام تخصصی «مهندسی مکانیک بیوسیستم» با سه گرایش در دفترچه انتخاب رشته آزمون سراسرری قرار گرفت. گرایش های رشته مهندسی کشاورزی مکانیک بیوسیستم شامل:

  • گرایش طراحی ماشین‌‌های کشاورزی
  • مکانیک انرژی‌‌های تجدیدپذیر
  • مهندسی کشاورزی بیوسیستم با گرایش فناوری پس از برداشت

کشاورزی مکانیک بیوسیستم

بطور معمول اغلب دروس این رشته با رشته مهندسی مکانیک مشترک است و به همین دلیل رتبه قبولی در رشته مهندسی مکانیک بیوسیستم نیز بالا است. البته دانشگاه ارائه دهنده رشته بیوسیستم نیز در تعیین رتبه قبولی بسیار مهم است. در ادامه در این باره اطلاعاتی را در اختیارتان قرار میدهیم.

رتبه قبولی در رشته مهندسی کشاورزی مکانیک بیوسیستم

رشته مهندسی مکانیک بیوسیستم از زیر شاخه های رشته ریاضی است. پس برای قبلوی در مهندسی مکانیک بیوسیستم باید رد کنکور ریاضی و فیزیک شرکت کنید. این رشته در سال های گذشته در دانشگاه های دولتی ، آزاد و غیر انتفاعی پذیرش دانشجو داشته  است. در طی سالهای گذشته ، عموما پذیرش دانشجو به صوررت شبانه ، در دفترچه انتخاب رشته ظرفیت کمتری داشته است. مثلا اگر ظرفیت پذیرش رشته مهندسی مکانیک بیوسیستم در تمامی دانشگاه ها در دوره روزانه 500 نفر بوده است، این تعداد در دوره های شبانه 200 نفر بوده.

طبق تحقیقاتی که درباره رتبه قبولی در رشته مهندسی مکانیک بیوسیستم در سال های گذشته انجام داده ایم ، رتبه  16523 البته با استفاده از سهمیه ایثارگران کنکور توانسته اند در دانشگاه چمران اهواز در رشته مهندسی مکانیک بیوسیستم قبول شود. اما اگر میخواهید در رشته مهندسی کشاورزی بیوسیستم در دانشگاه تهران درس بخوانید باید رتبه قبولی حداقل 4000 داشته باشید. زیرا طبق آمار آخرین رتبه ای که در سال 1399 در این رشته و دانشگاه قبول شده است، 4236 منطقه 2 بوده است.

رتبه کنکور دانشگاه قبول شده در رشته مکانیک بیوسیستم
4834 منطقه 1 رشته مکانیک بیوسیستم دانشگاه اصفهان
5177 منطقه 1 رشته مکانیک بیوسیستم دانشگاه اصفهان
6258 منطقه 1 رشته مکانیک بیوسیستم دانشگاه اصفهان
9001 منطقه 2 رشته مکانیک بیوسیستم دانشگاه اصفهان
16452 منطقه 3 دانشگاه شهید باهنر کرمان رشته بیوسیستم
4236 منطقه 2 مهندسی مکانیک بیوسیستم دانشگاه تهران
13254 منطقه 1 مهندسی کشاورزی گرایش مکانیک بیوسیستم دانشگاه شیراز
7507 دانشگاه فردوسی مشهد
3110 مهندسی مکانیک بیوسیستم دانشگاه تهران

این نتایج نشان میدهد که رتبه قبولی در مهندسی مکانیک بیوسیستم برای دانشگاه های دولتی برتر کشور چندان هم بی اهمیت نیست. کدام دانشگاه های دولتی یا غیر انتفاعی رشته مهندسی کشاورزی  مکانیک بیوسیستم را ارائه میدهند؟

رتبه قبولی در رشته مهندسی مکانیک بیوسیستم در دانشگاه های خوب
نمونه کارنامه و درصدهای قبولی کنکور در رشته مهندسی کشاورزی مکانیک بیوسیستم

دانشگاه های رشته مهندسی کشاورزی بیوسیستم

برخی از دانشگاه های دولتی برتر که در رشته مهندسی بیوسیستم در مقطع کارشناسی دانشجو می پذیرند عبارتند از: دانشگاه تهران، دانشگاه ارومیه، دانشگاه اراک، دانشگاه بوعلی همدان، دانشگاه رازی کرمانشاه، دانشگاه شهر کرد، دانشگاه شهید باهنر کرمان، دانشگاه صنعتی اصفهان، دانشگاه صنعتی شاهرود، دانشگاه فردوسی مشهد، دانشگاه لرستان، دانشگاه محقق اردبیلی، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری و… این رشته در دانشگاه های مختلفی در سراسر کشور ارائه می شود که شما می توانید با مراجعه به دفترچه انتخاب رشته کنکور ریاضی سال کنکور خودتان، از لیست دانشگاه های دیگر ارائه دهنده رشته مهندسی کشاورزی مکانیک بیوسیستم مطلع شوید.

تنها موسسه غیر انتفاعی که در رشته مهندسی مکانیک بیوسیستم بدون کنکور و صرفا با سوابق تحصیلی دانشجو میپذرید در سال های گذشته ، موسسه غیرانتفاعی لقمان حکیم – آق قلا گلستان بوده است. که ظرفیت 35 نفر مرد و زن را در دفترچه کنکور سراسری اعلام کرده است.

دروس دانشگاهی رشته مهندسی کشاورزی بیوسیستم

دانشجویان رشته مهندسی کشاورزی مکانیک بیوسیستم دارای 140 واحد درسی در دوره کارشناسی می باشند که به شرح زیر است:

  • دروس پایه مانند ریاضی، معادلات دیفرانسیل، شیمی و فیزیک
  • دروس رشته مهندسی مکانیک مانند استاتیک، مقاومت مصالح، نقشه‌کشی، طراحی اجزا ماشین، ارتعاشات، ترمودینامیک، موتور‌های درونسوز، سیالات و انتقال حرارت
  • دروس گروه کشاورزی مانند ماشین‌های کشاورزی عمومی، زراعت و باغبانی
  • دروس رشته برق مانند مبانی مهندسی برق و سیستم‌های انتقال توان الکترومکانیکی و برنامه‌نویسی

نمونه درس های اختصاصی رشته مهندسی مکانیک بیوسیستم در دانشگاه

هرچند در دانشگاه های مختلف ، مطابق با نظر استاد ممکن است جزوه یا کتاب خاصی جهت تدریس دروس عمومی در نظر گرفته شود. اما بر این باوریم که داشتن نگاهی کوتاه بر رایج ترین منابع دروس تخصصی این رشته میتواند شما به تصمیم گیری دقیق تر شما کمک کند.

درس تخصصی طراحی اجزا ماشین در رشته مهندسی کشاورزی بیوسیستم

کتاب طراحی ماشین های خاک ورزی از دروس تخصصی مکانیک بیوسیستم

کاربرد رشته مهندسی کشاورزی مکانیک بیوسیستم

هدف از رشته کشاورزی مکانیک بیوسیستم تربیت متخصصانی می باشد که بتوانند با فراگیری علوم و فنون مورد نیاز در کارخانجات طراحی و ساخت تراکتور و ماشین آلات کشاورزی فعالیت داشته باشند. زمینه کاری فارغ التحصیلان مهندسی بیوسیستم تعمیر و نگهداری تاسیسات موجود در زمینه کشاورزی ، افزایش کارایی و ایمنی ماشین آلات و تراکتور ها، تحقیق و توسعه در زمینه طراحی و ساخت ماشین های فرآوری محصولات غذایی جدید و همچنین کاربرد انرژی های تجدید پذیر در صنعت کشاورزی در جهت تسریع فرایند تولید میباشد.

از دیگر اهداف این رشته که می تواند بازار کار چداگانه ای برای رشته مهندسی کشاورزی بیوسیستم باشد، کمک به آموزش کار با ماشین آلات کشاورزی در سطوح کاردانی، دستیاری و خدمت در سایر موسسات فنی بخش دولتی و خصوصی و همینطور تحقیق و پژوهش در وزارت جهاد کشاورزی جهت پیشبرد اهداف مربوطه اشاره کرد.

انتخاب زمینه فعالیت دانشجو طبق برنامه درسی ارائه شده از سوی وزارت علوم، بر عهده دانشجو است. انتخاب گرایش مورد علاقه، نسبت به معدل نیم‌سال اول تحصیلی، طبق سلیقه دانشجو و زیر نظر گروه تخصصی آموزش از میان گرایش های سه گانه مهندسی مکانیک بیوسیستم صورت می‌گیرد.

استخدام مهندس مکانیک بیوسیستم - رشته مهندسی کشاورزی بیو سیستم -

گرایش های کارشناسی رشته مهندسی کشاورزی مکانیک بیوسیستم

رشته کشاورزی مکانیک بیوسیستم به خوشه های طراحی ماشین‌های کشاورزی، انرژی های تجدیدپذیرو فناوری پس از برداشت تقسیم می شود؛ که در ادامه به نقش هریک خواهیم پرداخت.

  • مکانیک بیوسیستم گرایش طاحی ماشین های کشاوزی: این گرایش در زمینه ساخت، طراحی و بهینه‌سازی ماشین‌های کشاورزی و ماشین‌های صنایع مرتبط با کارخانجات غذایی می باشد و از علوم مهندسی مکانیک در جهت طراحی و ساخت ماشین‌ها بهره می برد.
  • گرایش انرژی های تجدید پذیر در مهندسی بیوسیستم:گرایش انرژی های تجدید پذیر به منظور تهیه و ساخت دستگاه‌هایی که از انرژی‌های نو مانند انرژی خورشید، انرژی هسته‌ای، انرژی بادی، انرژی جزر و مد دریاها و … استفاده می‌کنند، می‌پردازد.
  • مهندسی کشاورزی گرایش فناوری پس از برداشت: خوشه فناوری پس از برداشت به بکارگیری فنون علوم مکانیک در طراحی ماشین‌های صنایع غذایی و فرآوری محصول، برنامه‌ريزي خطوط، بکارگیری روش‌های جدید در کارخانجات همچون بینایی ربات‌ها به منظور تشخیص و دسته‌بندی تولیدات کارخانجات در بسته‌بندی و …. می‌پردازد.

بازار کار مهندس مکانیک بیوسیستک گرایش طراحی ماشین‌های کشاورزی

  • کارشناس متخصص در طراحی ماشین‌های کشاورزی در کارخانه‌ها و کارگاه‌های تولید و ساخت تراکتور، ماشین‌ها و ادوات کشاورزی
  •  استخدام مهندس مکانیک بیوسیستم به عنوان مربی در دبیرستان‌‌های کشاورزی و کمک در امور تحقیقات کشاورزی و مهندسی زراعی در واحدهای تحقیقاتی
  •  استخدام مهندس مکانیک بیوسیستم جهت کارشناسی ماشین‌های کشاورزی برای مدیریت، تعمیر و نگهداری تجهیزات موجود در کشت وصنعت‌ها و دیگر مراکز کشاورزی

بازار کار مهندسی مکانیک بیوسیستم خوشه انرژی های تجدیدپذیر

  • کارشناس متخصص در طراحی و توسعه سامانه‌های انرژی‌های تجدیدپذیر در ارگان های دولتی
  •  استخدام مهندس مکانیک بیوسیستم جهت فعالیت کارشناسی متخصص در طراحی سامانه‌های بهره ‌بردار از انرژی‌های تجدیدپذیر در شرکت های کشاورزی
  • کارشناس در جهت همکاری در امر آموزش و تحقیقات در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر در دانشگاه ها

بازار کار مهندس کشاورزی مکانیک بیوسیستم خوشه فناوری پس از برداشت

  •  استخدام مهندس مکانیک بیوسیستم با عنوان كارشناس متخصص در طراحی تجهيزات و ماشين‌های فرآوری محصولات كشاورزی
  • به عنوان مسئول فنی خطوط كارخانه‌هاي فرآوري محصولات كشاورزي
  • به عنوان كارشناس متخصص و مجرب جهت كمك در امر برنامه‌ريزی، طراحی دستگاه‌ها، خطوط توليد و سامانه‌های توسعه فرآوری محصولات كشاورزی
  •  استخدام مهندس مکانیک بیوسیستم با عنوان كارشناس برای همكاری و كمک در امر آموزش دانشگاه و و مراکز علمی مرتبط

آینده شغلی و بازار کار رشته مهندسی کشاورزی مکانیک بیوسیستم

فارغ التحصیلان رشته مهندسی  کشاورزی  بیو سیستم می توانند در کارخانه های گوناگون اعم از کارخانجات تولیدی ماشین آلات کشاورزی، چه در بخش طراحی ماشین آلات و چه در قسمت ساخت و تولید آن ها استخدام شوند. حضور در این کارخانه ها در زمینه های تعمیر و نگهداری ماشین آلات نیز یکی دیگر از زمینه های شغلی مهندسی بیوسیستم به شمار می رود. فعالیت به عنوان متخصص در طراحی سامانه های بهره برداری از انرژی های تجدیدپذیر، مسئول فنی خطوط تولید در کارخانجات صنایع غذایی و همچنین کار کردن به عنوان کارشناس برای همکاری و کمک در زمینه آموزش و پژوهش از دیگر موارد، فرصت های شغلی رشته کشاورزی مکانیک بیوسیستم محسوب می شود.

شایان ذکر است که تمامی وظایف شغلی یک مهندس مکانیک بیوسیستم پس از استخدام شامل  قسمت های گوناگونی اعم از طراحی، بازاریابی و فروش، مدیریت، تعمیرات، نظارت و … می باشد. همچنین افرادی که در این رشته به فعالیت پرداخته اند و تجربه و دانش لازم را در این زمینه کسب نموده اند، می توانند با توجه به علاقه و تخصص خود به کارآفرینی پرداخته و بدین ترتیب قدمی موثر در مسیر ایجاد اشتغال و بهبود شرایط اقتصادی کشور بردارند. بنابر این بازار کار و استخدام یک فارغ التحصیل رشته مهندسی کشاورزی مکانیک بیوسیستم نباید دغدغه رتبه های برتر این رشته باشد. بلکه نو آوری و تحقیق آن راز فراموش شده موفقیت در رشته مکانیک بیوسیستم است.

درآمد نجومی با نوآوری در رشته مهندسی کشاورزی بیوسیستم

در ایالات متحده آمریکا مهندسین کشاورزی بیوسیستم جزو موفق ترین افراد جامعه میباشندو و این موفقیت به علت حمایت دولت از ایده های نو برای افزایش بازدهی و کم کردن هزینه های تجاری صنعت کشاورزی است. اختصاص دادن وام های ویژه نو آوری و اختراع ابزار آلات ، فراهم آوردن تجهیزات لازم ، حمایت از اید های نو و … توانست نوآوری را به یک سبک جدید در مهندسی کشاورزی مکانیک بیوسیستم تبدیل کرد. به همین جهت است که هرروزه نوآوری و اختراعات جدیدی در این صنعت میبینید. در کشور عزیزمان ایران متاسفانه همه به دنبال اسان ترین کار برای کسب درآمد هستند و راه اندازی کسب و کار ، کار آفرینی و تولید ابزار ها و ماشین آلات جدید چندان جدی گرفته نمیشود. اما اگر شما نیز به دنبال داشتن درآمد نجومی و عالی در این رشته هستید میتوانید با مشاورین ما در زمینه راه اندازی کسب و کار مشاوره کنید و در کوتاه ترین زمان به هدف خود برسید.

مهشید صالحی نژاد

مهشید صالحی نژاد مدیر تیم تولید محتوای سایت مشاوره تحصیلی هستم. سعی می کنم بهترین و با کیفیت ترین محتوای آموزشی را در اختیار شما قرار دهیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا