پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت برنامه ی 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

رشته های دانشگاهی هنر

معرفی رشته نقاشی ایرانی کنکور هنر

مشاوره انتخاب رشته کنکور هنر

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
2.5/5 - (4 امتیاز)

 وجود استادان برجسته نقاشی همچون محمود فرشچیان و کمال الملک این موضوع را ثابت می‌کنند. نقاشی چیزی نیست که فرد با گذراندن کلاس‌های دانشگاهی یاد بگیرد. تنها داوطلبانی که از پیش استعداد نقاشی داشته باشند می‌توانند در رشته نقاشی ایرانی کنکور هنر در دانشگاه موفق شوند. با مرکز مشاوره تخصصی انتخاب رشته کنکور هنر آکو کرج همراه باشید تا ببینیم دروس رشته نقاشی ایرانی در دانشگاه چیست و چطور میتوان در این رشته موفق شد.

باید بدانید که نقاشی یک هنر ذاتی انسان است و از دیرباز جزو میراث فرهنگی کشور ایران بوده است. نقاشی ایرانی به پشتوانه صنایع دستی چون فرش بافی، کاشی کاری، معماری، صحافی و هنرهای جدید همچون گرافیک تبدیل گشته. هنر نقاشی از زمان‌های گذشته تا به کنون، طرفداران بسیاری در سراسر جهان و به ویژه در ایران داشته است.

رشته نقاشی ایرانی جز پرطرفدارترین رشته های هنری در میان رشته های دانشگاه هنر ایران است و قبولی در آن به دلیل داشتن آزمون عملی آسان نیست. ضریب این آزمون عملی چهار است و نقش بسیار تعیین کننده ای در قبولی این رشته دارد. دانشجویانی که در رشته نقاشی ایرانی کنکور هنر قبول می‌شوند، با سبک‌های مختلف نقاشی، تاریخ نقاشی، روانشناسی رنگ‌ها و موضوعات دیگر آشنا می‌شوند.

داوطلبی که بخواهد وارد این رشته شود باید از وضعیت روحی و جسمی مناسبی برخوردار باشد، تمرکز بالا داشته باشد و ایده‌های خلاقانه در ذهن خود پرورش دهد. رشته نقاشی ایرانی در دانشگاه فقط از طریق کنکور هنر دانشجو میپذیرد و آزمون عملی هم دارد. با مرکز مشاوره تخصصی انتخاب رشته کنکور هنر آکو همراه باشید.

رشته نقاشی ایرانی در دانشگاه چیست؟ معرفی دروس رشته نقاشی ایرانی و مشاوره انتخاب رشته کنکور هنر

دروس تخصصی رشته نقاشی ایرانی چیست

رشته نقاشی ایرانی به طور کلی ۱۶۰ واحد درسی در دانشگاه دارد. دروس رشته نقاشی ایرانی در دانشگاه  شامل ۳۹ واحد عمومی، ۳۲ واحد دروس پایه، ۳۲ واحد دروس اصلی، ۴۹ واحد دروس تخصصی و ۸ واحد دروس اختیاری است.

دروس پایه، اصلی و تخصصی رشته نقاشی هنر مقطع کارشناسی در دانشگاه عبارت اند از: مبانی هنرهای تجسمی، کارگاه طراحی پایه، هندسه مناظر و مرایا، کارگاه چاپ‌های دستی، کارگاه حجم سازی، تجزیه و تحلیل و نقد آثار هنرهای تجسمی، هنر و تمدن اسلامی، آشنایی با هنر در تاریخ، کارگاه طراحی سطح دو، نقاشی دیواری، کارگاه نقاشی دیواری، تاریخ عمومی نقاشی، کارگاه طراحی سطح سه، کارگاه نقاشی سطح دو، کارگاه نقاشی سطح سه، مرمت آثار نقاشی، طرح عملی جامع و طرح و رساله نهایی

بیشتر بخوانید: آزمون های عملی کنکور هنر

گرایش‌های ارشد رشته نقاشی ایرانی چیست

رشته کارشناسی نقاشی دارای دو گرایش نقاشی عمومی (نقاشی به روی سطوح کوچک) و نقاشی دیواری (نقاشی به روی سطوح بزرگ) است. گرایش نقاشی عمومی سبک‌ها و روش‌های نقاشی در سطوح کوچک را آموزش می‌دهد. منظور از سطوح کوچک کاغذ، بوم نقاشی، تابلو و … است.

 و گرایش نقاشی دیواری نیز روش‌ها و فنون مربوط به نقاشی کشیدن در سطح بزرگ یا دیوار را آموزش می‌دهد. نقاشی‌های دیواری هنر زیبا و پر از جرئیاتی هستند که در قسمت‌های مختلف شهر به کار برده می‌شوند. نقاشی‌های چهره بزرگان و شهدا و همچنین تصاویر طبیعت به منظور فرهنگ سازی و زیبا کردن شهر مورد استفاده قرار می‌گیرند.

بهترین دانشگاه های ارائه دهنده رشته نقاشی ایرانی

در این قسمت لیست اسامی دانشگاه هایی که رشته نقاشی ایرانی را ارائه می‌دهند را مشاهده می‌کنید.

  • دانشگاه الزهرا
  • دانشگاه غیر انتفاعی علم و هنر یزد
  • دانشگاه بوعلی سینا همدان
  • دانشگاه زنجان
  • دانشگاه شهید باهنر تهران
  • دانشگاه سیستان و بلوچستان
  • دانشگاه گیلان
  • دانشگاه محقق اردبیلی
  • دانشگاه هنر تهران
  • دانشگاه سمنان
  • دانشگاه شهید چمران اهواز
  • دانشگاه نیشابور
  • دانشگاه یزد
  • دانشگاه هنر اصفهان
  • دانشگاه غیر انتفاعی علم و فرهنگ تهران
  • دانشگاه ارومیه
  • دانشگاه غیر انتفاعی سوره تهران
  • دانشگاه تهران

از دانشگاه های معروف ارائه دهنده رشته نقاشی در خارج از کشور نیز می‌توان به دانشگاه هنر لندن، کالج سلطنتی انگلستان، دانشگاه طراحی پارسونز، دانشگاه طراحی رود آیلند و موسسه فناوری ماساچوست اشاره کرد.

با مشاوره تخصصی انتخاب رشته کنکور هنر آکو در کرج میتوانید با هر رتبه و هر شرایطی که دارید در یکی از بهترین دانشگاه های ایران و جهان رشته نقاشی ایرانی را برای آینده خود انتخاب کنید. اما حداقل و حداکثر درصد های قبولی در رشته نقاشی ایرانی کنکور هنر چیست؟

معرفی دروس تخصصی رشته نقاشی ایرانی در دانشگاه و مشاوره انتخاب رشته کنکور هنر در کرج

مشاوره تخصصی انتخاب رشته نقاشی ایرانی

برای برنامه ریزی کنکور و انتخاب رشته مناسب، وجود یک مشاور با تجربه کمک زیادی در گرفتن تصمیمات مختلف می‌کند. انتخاب رشته یکی از سخت‌ترین مراحل کنکور سراسری هنر است زیرا می‌تواند به جهات مختلف بر آینده داوطلب تاثیر بگذارد. به علاوه بسیاری از داوطلبان درباره رشته های تخصصی کنکور هنر اطلاعات زیادی ندارند. پس بهتر است با کمک مشاوره تخصصی انتخاب رشته کنکور هنر به شناخت و انتخاب آگاهانه رشته دانشگاهیتان بپردازید.

بیشتر بخوانید: دروس تخصصی کنکور هنر

 به دلیل حساسیت انتخاب رشته، افراد پس از اعلام اولیه نتایج به مشاور تحصیلی مراجعه می کنند و از وی مشورت می گیرند. با منتشر شدن اعلام این نتایج از طریق سازمان سنجش ، داوطلب می بایست با بررسی کارنامه خویش از وضعیت خود در کنکور سراسری اطلاع یابد. بررسی کارنامه قبولی داوطلبان سال گذشته برای رشته مورد نظر نیز از اهمیت زیادی برخوردار است.

سپس مشاوره تخصصی انتخاب رشته کنکور هنر بر اساس رتبه کسب شده شانس قبولی خود در دانشگاه‌های مختلف را مورد بررسی قرار دهد. و در نهایت بر اساس فاکتورهای انتخاب رشته، رشته محل مناسب خود را انتخاب کند.

مشاوره تخصصی انتخاب رشته کنکور هنر باید از آگاهی و تجربه بالایی برخوردار باشد و در حین انجام مشاوره علاقه و توانایی‌های فرد را شناسایی کند؛  ماهیت رشته را معرفی کند، در رابطه با شهریه دانشگاه‌های ارائه دهنده آن رشته توضیح دهد و همچنین شانس قبولی داوطلب را برایش محاسبه کند.

مشاوره تخصصی انتخاب رشته کنکور هنر آکو در کرج

نمونه کارنامه یا جدول قبولی نقاشی ایران

در این قسمت نمونه‌هایی از کارنامه‌های داوطلبان سال‌های پیش قرار می‌دهیم تا مقایسه کنید و رتبه لازم برای قبولی را تخمین بزنید.

درس درصد
ادبیات فارسی 36
عربی 45
دین و زندگی 12
زبان 37
درک عمومی هنر 20
درک عمومی ریاضی و فیزیک 28
ترسیم فنی 15
خلاقیت تصویری 19
خلاقیت نمایشی 25
خلاقیت موسیقی 46
خواص مواد 11
رتبه 1123

نمونه کارنامه کنکور هنر دوم قبولی در رشته نقاشی ایران دانشگاه های ایران

درس درصد
ادبیات فارسی 30
عربی 28
دین و زندگی 54
زبان 37
درک عمومی هنر 31
درک عمومی ریاضی و فیزیک 49
ترسیم فنی 50
خلاقیت تصویری 60
خلاقیت نمایشی 28
خلاقیت موسیقی 31
خواص مواد 20
رتبه 2105

بازار کار رشته نقاشی ایرانی کنکور هنر

اطلاع از وضعیت بازار کار این رشته از دغدغه‌های مهم علاقه مندان این رشته است. فارغ التحصیلان رشته نقاشی ایرانی کنکور هنر می‌توانند به عنوان طراح یا نقاش فعالیت کنند. آنها می‌توانند شروع به تدریس نقاشی و طراحی به سبک‌های مختلف کنند و یا کارگاه حرفه ای خود را تاسیس کنند.

فارغ التحضیلان رشته نقاشی ایرانی همچنین می‌توانند در ساخت انیمیشن‌ها فعالیت کنند یا در ادارات میراث فرهنگی یا مکان‌های مربوطه مشغول شوند.

درآمد عامیانه از رشته نقاشی ایرانی

درآمد یک نقاش معمولاً بستگی به مهارت‌های او، سبک کارش، محلی که کار می‌کند و البته ساعات کاری او دارد. به طور کلی در رشته‌های هنری داشتن خلاقیت و نوآوری برای موفق بودن در کار نکته ای مهم است. در واقع خواندن دروس دانشگاهی به تنهایی در موفقیت کاری تاثیری ندارد و تمرین مداوم هنرجویان عاملی است که برای پیدا کردن کار بهتر به ایشان کمک می‌کند.

 به خاطر داشته باشید که هنگام استخدام شدن و انجام مصاحبه کاری چیزی که مورد توجه قرار می‌گیرد مهارت‌های شما و نمونه کار در کنار رزومه تان است. افرادی که در شهرداری، صدا و سیما، مطبوعات و نشریات و سازمان میراث فرهنگی به طور میانگین ماهانه ۴ میلیون تومان دریافت می‌کنند.

درآمد و بازار کار رشته نقاشی ایرانی در دانشگاه

کسب درآمد نجومی از رشته نقاشی ایرانی

تحصیل رشته نقاشی ایرانی کنکور هنر در دانشگاه بسته به توانایی شما می‌تواند درآمد بالایی را برایتان به ارمغان آورد. بسته به نوع کاری که انجام می‌دهید، می‌توانید درآمد فوق العاده ای داشته باشید. حواستان باشد که این رشته به خلاقیت نیز بستگی دارد. البته در اوایل کار درآمد بالا در انتظارتان نیست و باید تحمل خود را بالا ببرید.

مشاوره انتخاب رشته تخصصی نقاشی ایرانی در دانشگاه

رشته نقاشی ایرانی کنکور هنر در دانشگاه از جذاب ترین رشته های گروه هنر است. با اینکه این رشته علاقه مندان فراوانی دارد اما ممکن است بسیاری از داوطلبان درباره انتخاب این رشته دودل باشند و یا نکات لازم راجع به آن را ندانند. برای گرفتن مشاوره آنلاین در رابطه با کنکور و انتخاب رشته می توانید به وب سایت آکو مراجعه نمایید.

اینستاگرام مشاوره تخصصی کنکور

بازار کار رشته نقاشی ایرانی کنکور هنر چگونه است؟

شما می‌توانید در قالب نقاش اقدام به فعالیت کنید. این کار را روی بوم یا هر سبک دیگری انجام دهید. همچنین با جذب شاگرد می‌توانید اقدام به فعالیت داشته باشید.

نحوه قبولی در رشته نقاشی ایرانی در دانشگاه چگونه است؟

برای قبولی در رشته نقاشی ایرانی در دانشگاه بهتر است که حتماً در آزمون شرکت کرده و همزمان قدرت خود در نقاشی را بالا ببرید. زیرا آزمون عملی نیز برای قبولی در رشته نقاشی ایرانی در دانشگاه وجود دارد.

آیا قبولی در رشته نقاشی سخت است؟

خیر. اگر مهارت حداقلی در ترسیم را داشته باشید، می‌توانید به راحتی در رشته نقاشی ایرانی قبول شوید. نمونه کارنامه های قبولی دانشجویان در رشته نقاشی ایرانی سالهای گذشته را میتوانید مشاهده کنید.

مهشید صالحی نژاد

مهشید صالحی نژاد مدیر تیم تولید محتوای سایت مشاوره تحصیلی هستم. سعی می کنم بهترین و با کیفیت ترین محتوای آموزشی را در اختیار شما قرار دهیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا