پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت خدمات مشاوره تحصیلی ( نه صرفا برنامه) 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

معرفی رشتهرشته های دانشگاهی تجربی

رشته های پیراپزشکی بدون کنکور

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
به این نوشته امتیاز دهید

بسیاری از دانش ‌آموزان برای قبولی در رشته های پیراپزشکی وارد رشته تجربی می شوند، البته تعداد دانش آموزانی که به این رشته‌ها علاقه دارند، کم نیستند. از این رو هر ساله رقابت سنگینی بین داوطلبان کنکور تجربی برای قبولی در چنین رشته‌هایی دیده می‌شود. خوشبختانه در سال‌های اخیر با توجه به نیاز بازار کار و جامعه به کارشناسان و فارغ‌التحصیلان در هر یک از  رشته های پیراپزشکی شرایط ثبت نام دانشجو بدون کنکور نیز در دانشگاه های کشور فراهم شده است. اما با تغییر قوانین قبولی بدون کنکور دانشگاه ها از سال 1399 به بعد ، بهتر است بدانیم برای ثبت نام در رشته پیراپزشکی بدون کنکور در سال 1400 به بعد باید چکار کنیم؟

در صورتی که شما نیز از جمله افرادی هستید که قصد دارید بدون کنکور وارد یکی از رشته های پیراپزشکی شوید، مرکز مشاوره تخصصی کنکور آکو را تا پایان این متن همراهی کنید که با شرایط و نحوه ثبت نام و رشته های بدون کنکور آشنا شوید.

رشته‌های پیراپزشکی شامل چه رشته‌هایی می‌شود؟

فارغ‌التحصیلان هر یک از رشته های پیراپزشکی در کلینیک‌ها، بیمارستان‌ها، مراکز درمان و … مشغول به فعالیت می‌شوند. لازم به توضیح است که فارغ‌التحصیلان از دانشگاه های بدون کنکور مورد اعتبار مراکز پزشکی و بهداشتی هستند. این رشته‌ها شامل موارد زیر می‌شود:

  • علوم آزمایشگاهی
  • گروه اتاق عمل
  • هوشبری
  • رادیولوژی
  • فناوری اطلاعات سلامت
  • کاردرمانی
  • فوریت‌های پزشکی

با توجه به این که امکان تحصیل در رشته‌های پیراپزشکی بدون کنکور در دانشگاه‌ها روزانه، دانشگاه‌های آزاد، دانشگاه‌های پردیس و دانشگاه‌های خارج از کشور وجود دارد، در ادامه به طور کامل به هر یک از این موارد خواهیم پرداخت.

شرایط ثبت نام در رشته های پیراپزشکی بدون کنکور در سال 1400

شرایط ثبت نام در رشته های پیراپزشکی بدون کنکور در دانشگاه‌های روزانه

امکان تحصیل در برخی از دانشگاه‌های روزانه بدون کنکور در رشته‌های منصوب به پیراپزشکی وجود دارد که در ادامه به طور کامل در خصوص آن توضیح داده‌ایم. مهم‌ترین رشته های پیراپزشکی که در دانشگاه های سراسری روزانه بدون کنکور دانشجویان را ثبت نام کرده اند، به شرح زیر است:

  • مامایی
  • هوشبری
  • اتاق عمل
  • علوم آزمایشگاهی

در سال‌های گذشته امکان جذب دانشجو بدون کنکور در رشته‌های نام‌برده در دانشگاه‌های زیر نظر علوم پزشکی وجود داشته است، البته تنها در مناطق محروم و برخی دیگر از دانشگاه‌ها با تعهد به خدمت و در شرایط خاص و ویژه چنین امکانی ارائه شده. معیار انتخاب چنین دانشگاه‌هایی بر حسب میزان ظرفیت پذیرش و سوابق تحصیلی متقاضیان صورت می‌گیرد که در ادامه به طور کامل در خصوص آن توضیحاتی را ارائه داده‌ایم. اما رشته های پیراپزشکی بدون کنکور در سال 1400 قوانین متفاوتی را پیروی میکنند.

شرایط پذیرش پیراپزشکی بدون کنکور روزانه سالهای گذشته

به طور کلی در سال‌های گذشته شرایطی از سمت دانشگاه‌ها برای پذیرش بدون کنکور دانشجوها در رشته‌های مربوط به پیراپزشکی نظر گرفته شده. این شرایط به شرح زیر است:

  • بومی بودن متقاضیان: افراد متقاضی برای تحصیل در چنین دانشگاه‌هایی باید 3 سال آخر را در بومی منطقه دانشگاه تحصیل کرده باشند.
  • سلامت کامل: متقاضیان تحصیل در هر یک از رشته‌های مربوط به پیراپزشکی باید از لحاظ روحی، روانی و جسمانی در سلامت کامل باشند. همچنین لازم است که نقض عضوی نداشته باشند.
  • قبولی در مصاحبه: با توجه به نیمه متمرکز بودن رشته‌های علوم پزشکی و همچنین قبولی متقاضیان بر حسب سوابق تحصیلی و مصاحبه، متقاضیان باید آمادگی و شرایط لازم برای مصاحبه حضوری را داشته باشند.
  • بازه سنی: برای قبولی بدون کنکور در رشته‌های نام‌برده بازه سنی نیز در نظر گرفته شده. بازه سنی برای خانم‌ها زیر 25 سال و برای آقایان با احتساب دو سال خدمت سربازی 27 سال در نظر گرفته شده است.
  • شرط معدل: تنها متقاضیانی که معدل کتبی بالای 15 دارند اجازه ثبت نام در این دانشگاه‌ها را خواهند داشت.
  • داوطلبان آقا هیچ مشکلی از بابت نظام وظیفه نباید داشته باشند.
  • همچنین اجازه ثبت نام در آزمون رشته‌های پیراپزشکی برای فارغ‌التحصیلان و دانشجویان وجود ندارد.

در نهایت تمامی فارغ‌التحصیلان در رشته‌های نام‌برده باید سه برابر دوران تحصیل خود را خدمت کنند. برای تحصیل در هر یک از رشته‌های پیراپزشکی بدون کنکور باید در وهله‌ی اول مدارک نام برده را برای دانشگاه ارسال کنید.  مدرکی که از دانشگاه‌های بدون کنکور به دانشجویان و فارغ‌التحصیلان ارائه می‌شود از اعتبار کافی برخوردار بوده و به طور مستقیم از دانشگاه علوم پزشکی ایران صادر می‌گردد.

سراسری

قبولی در رشته‌های پیراپزشکی بدون کنکور در دانشگاه‌های آزاد

امکان تحصیل در هر یک از رشته های پیراپزشکی بدون کنکور در دانشگاه های آزاد نیز وجود دارد که هر ساله دانشگاه‌های آزاد اسلامی رشته‌ها و ظرفیت داوطلبانی که بدون کنکور جذب می‌شوند را افزایش می‌دهد.

تمامی افرادی که شرایط قبولی دانشگاه آزاد برای رشته های منصوب به پیراپزشکی را داشته باشند، می‌توانند بدون کنکور در هر یک از این رشته‌ها تحصیل کنند. ثبت نام داوطلبان در مرداد ماه در سامانه مرکز سنجش صورت می‌گیرد. داوطلبانی که تمایل دارند از ترم بهمن تحصیل خود را آغاز کنند، باید در بهمن ماه به سایت دانشگاه آزاد برای ثبت نام مراجعه کنند.

البته این نکته را به خاطر داشته باشید که ممکن است ثبت نام در ترم مهر با بهمن کمی تفاوت داشته باشد، ولی شرایط برای ثبت نام در هر دو زمان یکسان است. ثبت نام در رشته های پیراپزشکی بدون کنکور دانشگاه آزاد نیز بر حسب سوابق تحصیلی امکان پذیر می‌شود.

بیشتر بخوانید: نحوه تاثیر سوابق تحصیلی سال 1401

رشته‌های پیراپزشکی بدون کنکور در دانشگاه‌های پردیس

دانشگاه‌های پردیس خودگردان نیز همانند دانشگاه‌های آزاد دوبار در سال در ترم مهر و بهمن دانشجویانی را بر اساس سوابق تحصیلی برای تحصیل در رشته های غیرپیراپزشکی بدون کنکور جذب می‌کنند، ولی در دانشگاه های پردیس هیچ یک از رشته های پزشکی یا پیراپزشکی بدون کنکور ثبت نام نمیکنند. اگر قصد ثبت نام  در دانشگاه های پردیس و خودگردان را دارید بهتر است موضوع شهریه و هزینه های همراه تحصیل در این دانشگاه ها را حتما مدنظر قرار دهید.

بیشتر بخوانید: هزینه شهریه دانشگاه های پردیس خودگردان

شرایط ثبت نام رشته های پیراپزشکی بدون کنکور در خارج از کشور

یکی از گزینه‌های تحصیل برای داوطلبانی که قصد دارند بدون کنکور وارد دانشگاه شوند و تحصیل کنند، تحصیل در دانشگاه های خارج از کشور است. تحصیل در دانشگاه‌های خارج از کشور در هر یک از رشته های پیراپزشکی بدون آزمون کنکور به راحتی میسر است. فقط کافی است با توجه به شرایط موجود در هر کشور برای تحصیل دانشجوی خارجی و شرایط مالی خودتان کشور مقصد را انتخاب کنید.

مهم‌ترین عامل در انتخاب دانشگاه و کشور برای تحصیل میزان هزینه است که با توجه به نوسانات ارز گزینه‌های متعددی برای داوطلبین مطرح می‌شود، اما به طور کلی دانشگاه‌های ترکیه و کشورهای اطراف هزینه کمتری نسبت به دانشگاه‌های اروپایی و امریکایی دارند. برای مشاوره مهاجرت تحصیلی کلیک کنید.

رشته های پیراپزشکی بدون کنکور خارج از کشور سال 1400
تحصیل در دانشگاه‌های خارج از کشور در رشته‌های پیراپزشکی بدون کنکور امکان پذیر است.

شهریه تحصیل در رشته های پیراپزشکی بدون کنکور سال 1400

شهریه تحصیل در هر یک از رشته های پیراپزشکی در دانشگاه های مختلف متفاوت است. البته شهریه برای دانشجویان هم دوره در یک رشته یکسان هیچ تفاوتی ندارد. با این حال در ادامه میانگین شهریه ثبت نام رشته های پیراپزشکی بدون کنکور در دانشگاه‌های مختلف را مطرح کرده‌ایم:

  • هزینه رشته‌های بدون کنکور پیراپزشکی در دانشگاه‌های روزانه: تحصیل در دانشگاه‌های سراسری بدون پرداخت شهریه و به صورت کاملا رایگان ممکن می‌شود.
  • شهریه رشته‌های بدون کنکور پیراپزشکی مقطع کارشناسی در دانشگاه‌های آزاد : شهریه یک ترم 20 واحد در دانشگاه آزاد به صورت میانگین بین 4500000 تومان تا 5000000 براورد می‌شود.
  • شهریه‌رشته های بدون کنکور پیراپزشکی مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه‌های آزاد: میزان شهریه برای یک ترم 20 واحد در مقطع ارشد در دانشگاه آزاد به طور میانگین بین 5800000 تا 6500000 برآورد می‌شود.

لازم به توضیح است که شهریه تحصیل در دانشگاه‌ها شامل شهریه ثابت و شهریه متغیر می‌شود. شهریه متغیر بر حسب تعداد واحدهای درسی و عملی یا نظری بودن آن محاسبه می‌شود. این نکته را نیز در نظر داشته باشید که شهریه متغیر و ثابت هر دانشگاهی ممکن است با افزایش 10 تا 15 درصدی در هر سال همراه باشد. مثلا ممکن است شهریه ثبت نام در رشته های پیراپزشکی بدون کنکور در سال 1400 نسبت به سال 99 بیشتر و نسبت به سال 1401 کمتر باشد.

پیراپزشکی بدون کنکور

نظر مرکز مشاوره تخصصی کنکور آکو درباره ثبت نام رشته های پیراپزشکی بدون کنکور

با توجه به تعداد بالای دواطلبین در کنکور تجربی، شاید قبولی در رشته های پیراپزشکی رویایی بیش به نظر نرسد، اما شرایط ویژه ثبت نام دانشگاه ها بدون کنکور در رشته های پیراپزشکی هر ساله سیاری از متقاضیان را به رویا و هدف‌شان می‌رسانند. در متن بالا به بررسی رشته‌ها، شرایط ثبت‌نام، دانشگاه‌ها و … پرداخته‌ایم. اما فراموش نکنید که در همه شرایط مطرح شده تنها احتمال قبولی شما در رشته های پیراپزشکی بدون کنکور وجود دارد. پس پیشنهاد میکنیم همین حالا با مشاورین متخصص کنکور ما تماس بگیرید تا با برنامه ریزی اصولی برای کنکور ، صد در صد به هدفتان برای تحصیل در دانشگاه برسید. در ادامه به پاسخ سوالهای متداول شما پرداخته ایم.

مرکز مشاوره تخصصی کنکور آکو

سوال های متداول درباره ثبت نام رشته های پیراپزشکی بدون کنکور

زمان اعلام نتایج پذیرش رشته‌های پیراپزشکی بدون کنکور کی است ؟ طبق سال‌های گذشته زمان اعلام نتایج در رشته های مربوط به پیراپزشکی بدون کنکور در اسفند ماه همان سال بوده. یعنی نتایج قبولی در رشته های پیراپزشکی بدون کنکور در سال 1400 اسفند ماه 1400 اعلام میشود.

برای قبولی در رشته های پیراپزشکی بدون کنکور ثبت نام در کنکور لازم است؟ هیچ نیازی به ثبت نام در کنکور سراسری آن سال وجود ندارد. قبولی در این دانشگاه‌ها تنها بر اساس سوابق تحصیلی متقاضی صورت می‌گیرد.

چه کسانی می‌توانند در رشته پیراپزشکی بدون کنکور ثبت نام کنند؟ تنها متقاضیانی می‌توانند در این دانشگاه‌ و رشته‌ها ثبت نام کنند که شرایط مطرح شده در متن فوق را دارا باشند.

آیا امکان ثبت‌نام برای افراد با مدرک کارشناسی وجود دارد؟ تنها داوطلبانی که مدرک کاردانی دارند اجازه شرکت و ثبت نام برایشان وجود دارد. در واقع افرادی با مدرک کارشناسی یا کارشناسی ارشد اجازه ثبت نام بدون کنکور را ندارند.

زمان ثبت‌ نام در رشته‌های پیراپزشکی بدون کنکور کی است؟ هر ساله زمان و شرایط ثبت نام در این رشته های از طریق سازمان سنجش اعلام می‌شود. با توجه به ظرفیت پایین دانشگاه‌ها و تعداد بالای متقاضیان به شما توصیه می‌کنیم که سایت سازمان سنجش را در بازه‌های زمانی کم مورد بررسی قرار دهید.

مجتبی سادات رسول

کتاب های زیادی خوانده ایم، افراد بسیاری دیده ایم و با بزرگان بسیاری هم کلام شده ایم. راه درست را نشانتان خواهیم داد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا