پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت برنامه ی 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

مشاور من

رهایی از عدم پیشرفت تراز آزمون

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
به این نوشته امتیاز دهید

تراز آزمون چیست؟ تراز کنکور چیست؟ ترزا واژه‌ای است که در سال کنکور از زبان کنکوری‌ها بسیار می‌شنویم و می‌بینیم که مدام به دنبال بیشتر شدن تراز آزمون خود نسبت به یکدیگر هستند. اما آیا همهٔ افراد تعریف درستی از تراز آزمون دارند؟ آیا برای مشاهده سیر پیشرفت خود باید تنها به مقایسه تراز آزمون هایمان اکتفا کنیم؟ اصلا اهمیت تراز در آزمون چقدر است؟ تراز در کنکور چقد اهمیت دارد؟ با مرکز مشاوره تخصصی کنکور آکو برای پیشرفت بیشتر همراه باشید.

[aparat id=’bDiQx’]

تراز آزمون و کنکور چیست؟

برای اینکه راحت تر بتوانیم بفهمیم تراز چیست از مقایسه تراز با درصد استفاده کنیم. تراز نشان‌دهندهٔ سطح دشواری سؤالات، عملکرد و نحوه پاسخ‌دهی داوطلبان است اما درصد عملکرد هر داوطلب را نشان می‌دهد. تراز زمانی به دست می‌آید که از عملکرد همهٔ داوطلبان خبردار باشیم ولی درصد عددی است که مخصوص هر داوطلب است و در انتها تعیین‌کنندهٔ تراز نحوه پاسخگویی تمام داوطلبان است . پس اهمیت تراز در آزمون و کنکور آنجایی است که خواهیم دهید هر داوطلب در مقایسه با دیگر شرکت‌کنندگان چه وضعیتی دارد. برای محاسبه تراز از یک فرمول و محاسبات پیچیده استفاده می‌شود.

تراز آزمون چیست؟ اهمیت پیشرفت تراز آزمون در کنکور

اهمیت تراز آزمون‌ها و کنکور

همان‌طور که اشاره کردیم تراز آزمون برای قیاس داوطلبان با یکدیگر اهمیت دارد. به‌عنوان‌مثال ممکن است شما در درسی 40درصد کسب کنید و ترازتان در آن درس 7000 باشد و در درس دیگری 60درصد بزنید و ترازتان 6500 باشد. این بدین معناست که درسی که درصد 40 درصد را در آن کسب کردید برای شما تا حدی آسان ولی برای بقیه سخت بوده است. بالاترین تراز کنکور سراسری نزدیک به 12000 است. سقف تراز آزمون های گزینه دو و قلم چی به ترتیب نزدیک 12000 و حدوداً 8500 است.

بیشتر بخوانید: تحلیل کارنامه آزمون گاج

داوطلبانی که در آزمون های قلم چی ترازی بین 4 هراز تا 4700 کسب می‌کنند در واقع جز افرادی هستند که ساعت مطالعه پایینی دارند و وقت کافی برای مطالعه دروس نمی‌گذارند در نتیجه در آزمون‌ها تعداد غلط‌های بالایی دارند. این وضعیت برای داوطلبانی که تراز بین 5500 تا 6500 کسب می‌کنند نیز صدق می‌کند. در عوض افرادی که تراز آزمون‌های قلم چی شان بین 5800 تا 6800 است از وضعیت نسبتاً خوبی برخوردارند و بیشتر باید روی تست‌زنی و حل تست‌های زمان‌دار تمرکز کنند. این حالت برای تراز 7500 تا 8500 آزمون های گزینه دو صادق است.

علت اهمیت تراز در کنکور چیست

تراز محاسبه‌ای است که ارزش نمرات کسب شده در کنکور را مشخص می‌کند. ممکن است شما در یک امتحان تشریحی نمره 16 را کسب کنید و رتبه اول را داشته باشید ولی در آزمونی دیگر با همان نمره 16 در آخرین جایگاه بین شرکت کنندگان قرار گیرید. علت این اتفاق چیست؟

اهمیت پیشرفت آزمون برای تراز کنکور چیست

دلیل این تغییر جایگاه این است که آزمون اول آسان بوده ولی سؤالات آزمون دوم سخت بوده است! در واقع نمره یکبار ارزش بالاترین و یکبار ارزش پایین‌ترین را دارد و نمی‌تواند معیار سنجش خوبی باشد. تراز نرمال‌سازی را انجام می‌دهد یعنی زمانی که برای یک آزمون تراز در نظر گرفته می‌شود ارزشی سنجیده می‌شود که نسبت به همهٔ سؤالات باشد. به همین جهت است که تراز برای کنکور نیز اهمیت زیادی دارد و مورد سنجش قرار می‌گیرد. اما آیا باید همواره برای اینکه ببینیم پیشرفت کرده‌ایم یا نه به تراز آزمون نگاه کنیم و پیشرفت آن را معیار قرار دهیم؟ در ادامه به این سؤال پاسخ می‌دهیم.

رهایی از مقایسه تراز با دیگران

نکتهٔ موردتوجه این است که در سال کنکور معمولاً از داوطلبان می‌خواهیم تا از مقایسه خود با دیگران دوری کنند و بیشتر تمرکزشان روی این موضوع باشد که نسبت به دیروز خود پیشرفت داشته باشند. معمولاً داوطلبان هر بار پس از شرکت در آزمون‌های آزمایشی روزهای جمعه به بررسی تراز خود می‌پردازند و آن را ملاک قرار می‌دهند. درست است که ملاک پیشرفت تراز آزمون، نسبت به جامعه داوطلبان سنجیده میشود و به شما می‌گوید در چه جایگاهی نسبت به بقیه افراد قرار دارید اما بررسی تراز برای همهٔ دانش‌آموزان مناسب نمی‌باشد چه‌بسا آنها را بی‌انگیزه می‌کند.

چرا تراز آزمون را مقایسه نکنیم

دانش‌آموزی که با سطح پایین درسی تصمیم به درس‌خواندن گرفته و برنامه‌ریزی را آغاز کرده قطعاً نمی‌تواند به‌سرعت پیشرفت تراز آزمون خود را ببیند و باید مدت‌زمان زیادی بگذرد تا تراز او بالا برود؛ بنابراین اگر هر بار بعد از اعلام نتایج آزمون تنها تراز خود را بررسی کند پیشرفتی حس نمی‌کند درحالی‌که ممکن است هر هفته نسبت به هفتهٔ گذشته خود از نظر درسی پیشرفت کرده باشد. پس همچون فردی بهتر است در ابتدای مسیر خودش را با خودش مقایسه کند! یعنی تنها به درصد و نمرات خود توجه کند و اگر شاهد سیر پیشرفت باشد همین کافی است!

علت دوم عدم اهمیت تراز آزمون شما در مقایسه با سایر دانش آموزان  این است که در آزمون‌های آزمایشی استانداردهای لازم همیشه رعایت نمی‌شود. ممکن است تراز های آزمون شما نوسانی باشد و علت چیست؟ علت نوسان تراز های آزمون این است که سؤالات یک آزمون سخت و سؤالات یک آزمون آسان است؛ بنابراین نمی‌توانید تنها به تراز برای تصمیم گیری درباره نتایج کنکور اکتفا کنید.

مهندس سهیل حاج کرم بهترین مشاور تحصیلی و کنکور در مهرشهر کرج

نظر مرکز مشاوره تخصصی کنکور آکو درباره اهمیت تراز آزمون و کنکور چیست

به جای اینکه مدام به مقایسه تراز های آزمون ها و گشتن به دنبال نشانه پیشرفت در تراز آزمون بپردازید، بهتر است گاهی به سراغ تحلیل درصدهای خود بروید و مشکل را پیدا کنید. با خودتان بگویید تراز آزمون بجز یک عدد نمایش دوره ای چیست؟ اجازه ندهید نتیجه تراز شما را از مسیر درست دور کند و ناامیدتان کند. هرگاه از لحاظ کیفیت مطالعه و تست‌زنی در مرحلهٔ خوبی قرار گرفتید و درصدهای خوبی کسب کردید می‌توانید با استفاده از تراز خودتان را با جامعه آماری مقایسه کنید. آنچه که بیشتر از تراز در کنکور اهمیت دارد ، میزان پاسخ های درست شما به سوالات است ، پس خودتان را با محاسبه و تخمین تراز برای کنکور سرگرم نکنید.

داشتن یک مشاور برای امید دادن به شما در روزهایی که پیشرفتی در تراز آزمون هایتان ندارید ، و البته برای برنامه ریزی روزهای خوبی که تراز فوق العاده ای کسب کرده اید، ضروری است. پس موضوع مشاور را در زندگی کنکوری نادیده نگیرید.

تراز آزمون چیست؟

تراز آزمون به میزان اهمیت درصد های کسب شده توسط داوطلب نسبت به درصد همه دانش آموزان است.

بالاترین تراز در کنکور چقدر است؟

تا به امروز بالاترین تراز کسب شده توسط داوطلبان در کنکور 8500 بوده است.

چطور تراز آزمونم پیشرفت کند؟

نیازی به مقایسه تراز آزمون های خود با یکدیگر در دو هفته متوالی نیست . بهتر است روی بالارفتن درصد های هر درس تمرکز کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا