پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت خدمات مشاوره تحصیلی ( نه صرفا برنامه) 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

مشاور من

روش های کاهش استرس روز کنکور

رهایی از استرس کنکور

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
به این نوشته امتیاز دهید

چگونه استرس قبل از کنکور را کاهش دهیم؟ استرس و کنکور دو رکن جدایی ناپذیر از یکدیگر هستند. همه افراد می‌توانند در خانه نفر اول کنکور باشند، اما در سر جلسه همه چیز تغییر می‌کند. حتی این موضوع در آزمون‌های آزمایشی نزدیک به کنکور نیز حس می‌شود. دو راه در پیش دارید. اول این که قید کنکور را بزنید یا اینکه روش های کاهش استرس کنکور را یاد بگیرید و در سر جلسه پیاده سازی کنید. در ادامه این مطلب به بررسی راه های رهایی از استرس کنکور میپردازیم. با مرکز مشاوره تخصصی کنکور آکو کرج همراه باشید.

روش های کاهش استرس کنکور

راه های کاهش استرس کنکور و رهایی از عواقب آن بسیار زیاد هستند که برخی موارد را بیان می‌کنیم. در ابتدا باید بیان کرد که برخی از افراد نسبت به کلمه یا وسیله کوچکی تعلق خاطر دارند و با لمس یا بیان آن آرام می‌شوند. حتماً در صورتی که در این دسته قرار می‌گیرید، برای کاهش استرس در روز کنکور حتما این وسیله را به همراه داشته باشید و از انرژی مثبت آن بهره ببرید. اصلا برای داشتن استرس به خودتان سخت نگیرید و بپذیرید که هرکسی برای ساخت آینده خودش با اضطراب مواجه میشود. اما چگونه استرس قبل از کنکور را کاهش دهیم؟

روش های کاهش استرس کنکور و رهایی از شب بیداری ها

خوابیدن برای رهایی از استرس کنکور

از دلایل اصلی و اولیه استرس، نخوابیدن کافی و صحیح است. خواب برای از بین بردن استرس شب قبل از کنکور بسیار اهمیت دارد. تا حد ممکن از هر گونه مهمانی، فعالیت بدنی سنگین و غیره خودداری کنید. درست است که برای عده‌ای مهم‌ترین شب محسوب می‌شود، اما باید بتوانید بخوابید تا فردا ذهنتان کار کند و به نتیجه دلخواه دست پیدا کنید. داشتن ذهن آرام نکته کلیدی برای رهایی از استرس کنکور است. برای خوابیدن به هیچ وجه از آرامش بخش بهره نبرید. ممکن است که اثرات آن در روز کنکور باقی مانده باشد و بر عملکرد مغزتان تاثیر بگذارد.

بیشتر بخوانید: روش های تنظیم خواب در سال کنکور

بیدار شدن و حضور به موقع در جلسه

خیلی دیر یا خیلی زود در محل آزمون حضور پیدا نکنید. عموماً 30 الی 20 دقیقه قبل از شروع بهترین زمان است. حواستان باشد که دیرتر یا زودتر رفتن باعث افزایش استرس می‌شود. سعی کنید که تا حد ممکن صبح زود بیدار شوید و خوب صبحانه بخورید. خوردن صبحانه کامل در وقت معقول باعث کاهش تأثیر منفی ذهن و کاهش استرس در روز کنکور می‌شود.

کاهش استرس روز کنکور با مثبت اندیشی

نکته مهم بعدی برای رهایی از استرس روز کنکور این است که منفی بافی نکنید. آنچه نباید بگویید:

من دیر می‌رسم. صندلی من خراب خواهد بود. مداد من می‌شکند. سوالات من اشتباه داده می‌شود.

این ها نمونه کوچکی از افکار منفی و دیدن نیمه خالی لیوان است. به جای آن خوب فکر کنید و با انرژی مثبت شرایط را به نفع خودتان تغییر دهید. مدام با خودتان بگویید:

همه چیز به درستی آماده شده است. شرایط عالی هست. تمهیدادت لازم را دیده اید و چیزی نمی‌تواند باعث از بین رفتن تمرکزتان شود. برای کنکور آماده هستم.

اما چگونه استرس قبل از برگزاری آزمون کنکور را کاهش دهیم. فارغ از این که چه میزان درس خوانده اید و چقدر بلد نیستید، بهتر است به خودتان روحیه بدهید. جملاتی مانند :

من می‌توانم، موفقیت همراه من است، خوب خواندم و جایی برای ترسیدن نیست.

شاید بگویید که چه فایده ای به زبان آوردن دارد؟ با این کار به طور ناخود آگاه روی ذهن خودتان تاثیر می‌گذارید و می‌توانید در بسیاری از تست‌ها سر بلند بیرون بیایید. داشتن مشاوره تخصصی کنکور دقیقا همینجا به دردتان میخورد. وقتی که استرس دارید و نمیدانید چطور با آن کنار بیایید.

شمارش معکوس از روش های کاهش استرس کنکور

در این متد از روش های کاهش استرس کنکور، باید از شماره 5 یا 10 به سمت 1 بشمارید. وقتی در جلسه کنکور سوالی را نمی‌دانید یا ذهنتان بسیار بهم ریخته است که عموماً پس از ناکامی در حل چند سوال پدید می‌آید. چشمانتان را بسته، نفس عمیق کشیده و سپس آرام از 5 تا 1 بشمارید. با این کار ذهن خالی و ضربان قلب تنظیم می‌شود. گاهی این روش برای بار اول جواب نمی‌دهد. در این صورت زمان را به ده ثانیه افزایش دهید یا این که مجدد این کار را کنید.

شمارش معکوس را بهتر از از اعداد فرد شروع کنید. تحقیقات نشان داده است که اعداد فرد ذهن را راحت تر آماده میکنند و میتوانند برای کاهش استرس در روز کنکور موثر باشند.

خوردن و نوشیدن راه رهایی از استرس کنکور

از رایج‌ترین روش های کاهش استرس برای کنکور و یا دیگر شرایط استرس زا است. چگونه؟ درب بطری آب را باز کرده و جرعه‌ای از آن بنوشید. خوردن شکلات یا کیک راه حل دیگر است. تا حد ممکن از هر گونه کار دیگر و حتی فکر کردن درباره راه حل سوال ها در این حین دست بکشید. بسیاری از افراد در سر جلسه در حال خوردن کیک هستند و در کنار آن به دنبال حل سوال دروس تخصصی هستند. در حالی که چنین چیزی امکان پذیر نیست و فقط ذهنتان را خسته کرده و استرس را افزایش می‌دهد.

اما فراموش نکنید که دچار پرخوری عصبی در جلسه کنکور نشوید. پرخوری عصبی موجب بیحالی و خارج شدن شما از جو درسی میشود.

خوردن از روش های کاهش استرس در روز کنکور

گذشته دیگر گذشته است

دفترچه های کنکور دچار تغییرات شده و شما در یک بازه محدود، فرصت پاسخ گویی به یک سری سوال مشخص دارید. موردی که در دفترچه اختصاصی ایجاد شده است. باید ذهن خود را آماده کنید که اگر یک دفترچه را کنار گذاشتید، هر اتفاقی که افتاده است، افتاده و شما باید ادامه دهید. به هیچ وجه حق ندارید در سوالاتی که رد کرده‌اید، ذهنتان را درگیر کنید.

بیشتر بخوانید: تغییرات دفترچه های کنکور

این حرف ها در عمل بسیار سخت است. پس باید در آزمون های آزمایشی روش های برنامه ریزی و زمان بندی به سبک کنکور جدید را پیاده سازی و تمرین کنید. به این ترتیب در روز کنکور آماده‌تر هستید و همین آمادگی باعث کاهش استرس در روز کنکور میشود. مورد بعدی در خود هر دفترچه است. شما در ابتدا یک ارزیابی از سؤالات کرده‌اید و نسبت به دانشتان آن را به سخت، متوسط و آسان تقسیم کرده‌اید.

در هر حال برای کاهش استرس خود در جلسه کنکور ، اگر نتوانستید پاسخ هر سوال را بدهید، از آن بگذرید. زیرا علاوه بر از دست دادن زمان، استرس نیز به سراغتان می‌آید. بهتر است در پایان و زمانی که تمام سوالات را ملاحظه کردید، در مورد این بخش وقت بگذارید.

روش نقطه سفید برای کاهش استرس روز کنکور

چگونه استرس قبل از کنکور را کاهش دهیم ؟ این روش نیز بسیار تاثیر گذار است. به این ترتیب که برای کاهش استرس در روز کنکور چشمان خود را بسته و یک نقطه سفید در ذهنتان به وجود می‌آورید. سپس تلاش کنید که این نقطه را در کل صفحه ذهنتان گسترش دهید. عموماً جدالی بین سفید و سیاه به وجود می‌آید. پس از این کار چشمانتان را باز کرده و سوال ها را یکبار دیگر مشاهده کنید.

نقش مشاور در کاهش استرس روز کنکور

مشاوران در طول سال کنکور نزدیک‌ترین فرد به شما هستند. آنان عادات شما را می‌دانند. از این رو اگر به هر دلیلی نتوانید بر استرس خود غلبه کنید، مشاور در کنارتان خواهند بود. از طرفی مشاوران متدها را متناسب با افراد شخصی سازی می‌کنند و از این طریق شما نسبت به دیگران وضعیت بهتری دارید. حتماً حواستان باشد که در مورد ترس‌های خود در صورت ناکامی با مشاور صحبت کنید. مشاوره تخصصی کنکور آکو کرج برای آموزش رهایی از استرس کنکور به صورت تخصصی در کنار شما خواهد بود.

بهترین مشاوره تحصیلی و کنکور در کرج

کاربرد روش های کاهش استرس کنکور

روش های کاهش استرس فقط برای کنکور و روز های آخر نیست. در حقیقت با این کار در زمان‌های مهم زندگی می‌توانید عاقلانه بیندیشید و تصمیم گیری انجام دهید. سیستم عملکرد استرس به این صورت است که مستقیم روی ذهن اثر می‌گذارد و هورمون‌های هیجانی را در بدن افزایش می‌دهد. برخی با آدرنالین آن را تعبیر می‌کنند.

به هر حال شما نمی‌توانید با وجود استرس تصمیم درست و منسجم را در روز کنکور  بدون دانستن روش های کاهش استرس بگیرید. در این زمان شایع‌ترین اتفاق پرش ذهن است. نمی‌توانید حواس را جمع کنید تا گزینه صحیح را تشخیص دهید. از طرفی در ذهن خود بر این باور هستید که عقب بوده و به باقی سوالات نمی‌رسید.

حال کافی است که در این بین یک تست را نزنید و اتفاقات بدتر در انتظارتان خواهد بود. با کنترل اضطراب و استفاده از روش های کاهش استرس در روز کنکور، می‌توانید تمام این تهدیدات را از بین ببرید. از طرفی قطعاً افرادی موفق به کنترل هیجانات خود نشده و این برگه برنده شما می‌شود. به همین علت کنکور صرفاً رقابت دانش نیست و مقدار زیادی به روان شناسی و شناخت شما از خودتان بستگی دارد.

مشاوره تخصصی کنکور با دانستن روش های نفوذ به ذهن و آزمون های روان شناختی میتواند شرایطتان را از این رو به آن رو کنند.

بیشتر بخوانید: شرکت در بهترین آزمون روانشناسی تحصیلی

چگونه استرس قبل از کنکور را کاهش دهیم

برایکاهش استرس قبل از روز کنکور و در دوران درس خواندن نیز روش های مختلفی وجود دارد. اولین مورد در این باره بحث برنامه ریزی است. وقتی یک برنامه مدون داشته باشید، دیگر نگران کنکور نیستید. برنامه ریزی یعنی دانستن آن چیزی که در آینده قرار است که اتفاق بیفتد و در نتیجه برای هر پیشامدی آماده هستید. یک مشاوره تخصصی کنکور به بهترین شکل میتواند برای کاهش استرس در دوران کنکور برنامه ریزی کند.

ترسیم خط روند، استفاده از دفتر برنامه ریزی و بیان نکات مهمی که به آن دست پیدا کرده‌اید، راه بعدی است. نکات مثبت را بزرگ کرده و از موارد منفی درس بگیرید. از این طریق به نتیجه مطلوب دست پیدا می‌کنید. حتماً روند مثبت افزایش درصد، رتبه و نتیجه را در نظر بگیرید.

سومین مورد از روش های کاهش استرس کنکور در دوران درس خواندن موضوع تغذیه صحیح است. در صورتی که خوب غذا بخورید و به صورت متعادل از مواد غذایی مختلف مصرف کنید و البته خواب و استراحت کافی داشته باشید، استرس به میزان زیادی کاهش پیدا می‌کند.

مرکز مشاوره تخصصی کنکور

مرکز مشاوره تخصصی کنکور آکو درباره استرس کنکور میگوید

روش های کاهش استرس کنکور بسیار زیاد است. تلاش کردیم تا مهم‌ترین موارد را برای کاهش استرس در روز کنکور را در این مقاله مرکز مشاوره تخصصی کنکور برای شما عزیزان بیان کنیم. حواستان باشد که مطالعه تنها 50 درصد است و کنترل اعصاب و داشتن اعتماد بنفس کافی 50 درصد ثانویه. تیم مشاوره تخصصی کنکور آکو کرج به شما پیشنهاد می‌دهد که حتماً از کمک متخصصین و باتجربه های این حوزه برای تبدیل شدن به نسخه برتر خودتان بهره ببرید. تعادل در مطالعه و اجرای یک برنامه روتین و درست در دوران درس خواندن باعث کاهش استرس نیز می‌شود تا بتوانید به نتیجه مطلوب دست پیدا کنید.

اینستاگرام مشاور تخصصی کنکور

تلفن تماس: 02633408944

تلفن تماس: 02633405075

مهشید صالحی نژاد

مهشید صالحی نژاد مدیر تیم تولید محتوای سایت مشاوره تحصیلی هستم. سعی می کنم بهترین و با کیفیت ترین محتوای آموزشی را در اختیار شما قرار دهیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا