پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت برنامه ی 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

مشاور من

اصطلاحات دفترچه انتخاب رشته فنی حرفه ای

تعریف اصطلاحات دفترچه انتخاب رشته فنی حرفه ای

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
به این نوشته امتیاز دهید

در دفترچه انتخاب رشته از اصطلاحات بسیاری استفاده می شود که در بسیاری از مواقع معانی آن کاملا برای داوطلبان مبهم می باشد، در برخی موارد حتی داوطلب به دانشگاه وارد و به عنوان یک دانشجو شناخته می شود اما هنوز با بسیاری از اصطلاحات آشنا نیست، در ادامه این مقاله با تیم تخصصی آکو همراه باشید تا با اصطلاحات دفترچه انتخاب رشته فنی حرفه ای آشنا خواهید شوید.

اصطلاحات دفترچه انتخاب رشته فنی حرفه ای

دفترچه انتخاب رشته فنی حرفه ای 1401 در سایت سازمان سنجش منتشر شده است، در این مقاله به تعریف از اصطلاحات این دفترچه می پردازیم تا داوطلبان عزیز کاملا به دفترچه انتخاب رشته اشراف داشته باشند و با دقت کافی دست به انتخاب رشته بزنند.

اصطلاحات دفترچه انتخاب رشته فنی حرفه ای

1 ) سازمان : در انتخاب رشته فنی حرفه ای دفترچه منظور از سازمان در این دفترچه سازمان سنجش آموزش کشور می باشد.

2 ) دانشگاه فنی حرفه ای : این دانشگاه ها و موسسات زیر نطر وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری فعالیت می کنند.

3 ) موسسات غیر انتفاعی : دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالي غيردولتي – غيرانتفاعي موسساتی هستند که براساس نظام آموزشي مصوب وزارت علوم، تحقيقات و فناوري به پذيرش دانشجو می پردازد، پذیرش در این دانشگاه ها حتما دانشجو را ملزم به پرداخت شهریه می کند.

4 ) مقطع تحصیلی : مقطع تحصیلی در این دفترچه به مدت زمان تحصیل و مدرکی که داوطلب دریافت می نماید گفته می شود که در این دفترچه مقطع تحصیلی کاردانی می باشد.

5 ) دانش آموخته : دانش آموخته به فردی گفته می شود که توانسته دوره تحصیلی خود را در دانشگاه ها یا موسسات (کاردانی به بالاتر) دریافت نمیاد.

دفترچه انتخاب رشته فنی حرفه ای

6 ) دانشجو : دانشجو به فردی گفته می شود که در یکی از دانشگاه ها یا موسسات فنی و حرفه ای پذیرفته شده و مشغول به تحصیل می باشد.

7 ) دانشجوی اخراجی : کسی است که قبلا در يكي از مراکز آموزش عالی و يا آموزشكده های تحت پوشش دانشگاه فنی و حرفه ای به تحصيل اشتغال داشته و به دلايلی از ادامه تحصيل محروم شده است.

8 ) دانشجوی انصرافی : به دانشجویی گفته می شود که در که در یکی از دانشگاه های یا موسسات فنی حرفه ای کشور مشغول به تحصیل بوده است و تصمیم به انصراف از دانشگاه گرفته است و اقدامات لازم در این خصوص را به انجام رسانده است.

9 ) دانش آموز هنرستان : دانش آموز هنرستان به دانش آموزانی گفته می شود که در نظام 6 – 3 – 3 در یکی از شاخه های فنی و حرفه ای یا کارو دانش در دوره های روزانه ، بزرگسالان یا داوطلب آزاد تا پایان شهریور ماه 1401 موفق به دریافت دیپلم خود در رشته تحصیلی خود شوند.

10 ) دانش آموخته هنرستان : به افرادی گفته می شود که دوره دوم متوسطه خود را در هنرستان ها گذرانده اند و موفق به دریافت گواهینامه پایان تحصیلات خود شده اند.

انتخاب رشته فنی حرفه ای

11 ) دانش اموخته ی فنی و حرفه ای نظام قدیم : به افرادی گفته می شود که در سال های گذشته که نظام 6 – 3 – 3 اجرایی نشده بود در هنرستان ها تحصیل می کردند و مدارک تحصیلی خود را در آن زمان در فنی و حرفه ای دریافت نمودند.

12 ) معدل کل دیپلم : معدل کل دیپلم به معدلی گفته می شود که در مدرک دیپلم داوطلبان فنی حرفه ای و کارودانش به عن.ان معدل کل درج شده است.

13 ) شاخه نظری : به دانش آموزانی گفته می شود که در دبیرستان یکی از رشته های ریاضی – فیزیک – علوم تجربی – علوم انسانی را برای تحصیل برمی گزینند، عنوان دیپلم این افراد با عنوان شاخه نظری مشخص خواهد شد.

دفترچه فنی حرفه ای

14 ) فارغ التحصیل دوره پیش دانشگاهی : به افرادی گفته می شود که در نظام ترمی – واحدی یا سالی – واحدی تحصیل کرده اند، پس از دریافت اخذ دیپلم توانسته اند اقدام به دریافت مدرک پیش دانشگاهی خود نمایند.

15 ) استان بومی : در دفترچه انتخاب رشته فنی حرفه ای استان بومی به محل تولد فرد یا محل اخذ دیپلم فرد گفته می شود.

 

16 ) گزینش آزاد : در همه کد رشته ها محل ها بدون این که به سهمیه بومی توجهی شود تمام انتخاب کنندگان هر کد رشته محل تنها بر اساس نمره و ظرفیت آن کد رشته محل می باشد، نمره اخرین نفری که در این رشته محل پذیرفته می شود، گزینش آزاد گفته می شود.

17 ) کد رایانه ای دیپلم : عبارت است از عددي چهار يا پنج رقمی که بر اساس عنوان نظام آموزشي و رشته تحصيلی به نام کد رايانهای در کارنامه و يا گواهينامه پايان تحصيلات دوره متوسطه مشخص و درج گرديده است.

اصطلاحات دفترچه انتخاب رشته فنی حرفه ای

‌کد رايانه اي ديپلم براي داوطلبان فني و حرفه اي، کاردانش و يا هنرستان نظام قديم و همچنين همه داوطلبان  نظري چه نظام قديم چه نظام جديد يك عدد چهار رقمي است. همچنین داوطلبان شاخه نظري لازم است کد رايانه اي ديپلم مندرج در جدول شماره 5اين دفترچه (رياضي فيزيك کد 15000 ، علوم تجربي کد ، 16000علوم انساني کد  17000 و علوم و معارف اسلامي کد 18000) را ثبت کنند.

18 ) کارت های اعتباری : طبق دفترچه فنی حرفه ای کارت اعتباری برای ثبت نام در کنکور فنی حرفه ای بسیار پر اهمیت می باشد، خرید این کارت از سایت سنجش یک سریال 12 رقمی در اخیتار داوطلب قرار می دهد تا بتواند برای ثبت نام در این ازمون اقدام نمیاد.

اگر داوطلبی علاقمند به قبولی در دانشگاه های غیر انتفاعی نیز باشد ملزم به خرید کارت اعتباری جداگانه ای می باشد که آن هم یک سریال 10 رقمی در اختیار داوطلب قرار می دهد.

انتخاب رشته فنی حرفه ای

توصیه می شود برا کسب اطلاعات بیشتر در زمینه انتخاب رشته فنی حرفه ای مقالات زیر را مطالعه کنید :

انتخاب رشته فنی حرفه ای

نکاتی در مورد کنکور فنی حرفه ای 1401

انتخاب رشته فنی حرفه ای با تیم انتخاب رشته آکو

انتخاب رشته فنی حرفه ای متفاوت از انتخاب رشته کنکور سراسری می باشد، در این نوع انتخاب رشته داوطلبان کنکور فنی حرفه ای می بایست رشته و گرایش های رشته و همچنین دانشگاه مورد نظر خود را در زمان انتخاب رشته مشخص نمایند، در انتها سازمان سنجش پس از برگزاری ازمون فنی حرفه ای یک کارنامه نهایی در اختیار داوطلبن قرار خواهد داد، الویت بندی گرایش ها و دانشگاه ها ممکن است برای داوطلبان پالش هایی به وجود آورد که مشورت با یمک مشاور می تواند این چالش ها و ابهامات را برای داوطلبان عزیر مرتفع نماید، تیم آکو می تواند در زمینه انتخاب رشته فنی حرفه ای پاسخگوی تمام سوالات داوطلبان باشد.

اینستاگرام مرکز مشاوره تخصصی آکو

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا