پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت برنامه ی 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

خبر

سرنوشت کنکور دردست شواری انقلاب فرهنگی

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
به این نوشته امتیاز دهید

مجله خبری آکو از خبر سرنوشت کنکور دردست شواری انقلاب فرهنگی می گوید. نخستین و مهم ترین تغییری که شورای عالی انقلاب فرهنگی براساس مصوبه خود در کنکور اعمال می کند، برگزاری دوبار در سال این آزمون است.

اتفاقی که در اصل به هرکدام از داوطلبان دوبار در یک سال شانس رفتن به دانشگاه های مهم را می دهد. ازطرف دیگر افزایش قابل توجه تأثير نمره داوطلبان در امتحانات نهایی پایه دوازدهم به صورت ۶۰ درصد قطعی در کنکور هم از دیگر مباحث مهمی است که باعث کمرنگ شدن سهم نتیجه آزمون سراسری در ورود داوطلبان به دانشگاه ها می شود. مؤلفه ای که از همان ابتدا اماواگرهای زیادی پیرامون چگونگی اجرای آن باتوجه به وضعیت فعلی آموزش وپرورش در کشور وجود داشت؛ چراکه تحقق آن نیازمند بسترسازی لازم در مدارس کشور است.»

به تصمیم شورای عالی انقلاب فرهنگی بناست تنها از دروس تخصصی رشته های تحصیلی ۳ سال آخر مدرسه در هرکدام از گروه های آموزشی، سؤال طرح شود و عملا سهم دروس عمومی به صفر می رسد. در عمل نحوه محک زدن اطلاعات دانش آموزان برای رسیدن به دانشگاه ها تنها به گونه « نمره کل سابقه تحصیلی» و« نمره کل آزمون اختصاصی» دنبال خواهد شد.

تصور می شد با تصویب چنین مصوبه ای ازسوی شورای عالی انقلاب فرهنگی دیگر پرونده کنکور برای همیشه بسته می شود و بالاخره دستگاه های مختلف به یک جمع بندی نهایی در این زمینه می رسند. ولی گره کور کنکور به این سادگی ها بازشدنی نیست. چراکه ۳ بهمن ماه امسال خبری از تناقض میان دو مصوبه مربوط به نحوه اعمال نمره معدل داوطلبان در بخش سابقه تحصیلی داوطلبان منتشر شد؛ خبری که نشان می داد مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی مغایر با مصوبه ای است که مجلسی ها در سال ۹۲ تعیین کرده بودند، به طوریکه بهارستان نشین ها در سال ۹۲، این مهم را مصوب کردند که میانگین معدل نمرات سه سال آخر دبیرستان ملاک عمل قرار بگیرد، ولی شورای عالی انقلاب فرهنگی برای کنکور ۱۴۰۲ این مهم را مصوب کرده که تنها معدل سال آخر دبیرستان تأثير ۶۰ درصدی داشته باشد.

عدم همخوانی این مصوبه به قدری فاحش بود که وزیر علوم مجبور شد درباره اینکه کدام یک از مصوبه ها قرار است ملاک عمل قرار بگیرند، به معاون حقوقی رئیس جمهور نامه زده و از آنها کسب تکلیف کند؛ جالب اینجاست که در جواب این نامه، باز مصوبه سال ۹۲ بعنوان ملاک عمل معرفی شده است. به عبارت دقیق تر ، معاون حقوقی رئیس جمهور خطاب به محمدعلی زلفی گل نوشته است:« به موجب مصوبه مورخ ۲۰ آبان ۱۳۷۶ شورای عالی انقلاب فرهنگی، شورای یادشده به عنوان مرجع عالی سياست گذاري در چهارچوب سیاست های کلی نظام به حساب می آید و مجلس شورای اسلامی بعنوان مرجع قانون گذاری ، در سال ۱۳۹۲ راجع به نحوه سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه ها و مراکز آموزشی کشور مبادرت به قانون گذاری کرده است و مطابق تدبیر مقام معظم رهبری در مواردی که مجلس شورای اسلامی اقدام به وضع قانون کرده باشد ، شورای عالی انقلاب فرهنگی صلاحیت ورود ندارد، لذا قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه ها و مراکز آموزشی کشور مصوب ۱۰ شهریور ۱۳۹۲، ملاک اقدام است.»

بر این اساس مصوبه مجلس مبنای عمل برای پذیرش دانشجو از کنکور ۱۴۰۲ به بعد قرار می گرفت، ولی بر اساس خبری که خبرگزاری مهر منتشر کرده، قرار است تعارض یا عدم تعارض دو مصوبه کنکوری در جلسه امروز شورای عالی انقلاب فرهنگی بار دیگر موردبررسی قرار بگیرد. آنطور که در خبر این رسانه آمده، به نظر میرسد مصوباتی که توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب میرسد ، تنها توسط همین شورا قابلیت ابطال دارد؛ مسئله ای که باعث شد تعارض یا عدم تعارض میان دو مصوبه مربوط به نحوه تعیین نمره معدل داوطلبان هفته گذشته به ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور ارجاع داده شود؛ جلسه ای که نتیجه اش این بود که این دو مصوبه هیچ تناقضی با یکدیگر ندارند و ستاد راهبری این نقشه نظر معاون حقوقی رئیس جمهور در این زمینه را رد کرده است.»

تیم مشاوره تحصیلی مهندس حاج کرم

در خبر سرنوشت کنکور دردست شواری انقلاب فرهنگی سعی کردیم دید جامع و کاملی از این خبر را ارائه دهیم. اگر قبولی در کنکور و بهترین دانشگاه‌های کشور هدف شماست و می‌خواهید با ورود به دانشگاهی معتبر و انتخاب رشته‌ای مناسب آینده شغلی خود را به بهترین شکل بسازید، تیم مشاوره تحصیلی و برنامه ریزی آکو به مدیریت مهندس حاج کرم در کنار شما خواهد بود. ما به شما کمک می‌کنیم تا در مهم‌ترین سال زندگی‌تان، بهترین خود را اجرا کنید و عالی‌ترین نتیجه را بگیرید. شما می‌توانید برای ارتباط با برترین مشاوران کشور با شماره 02633408944 ارتباط برقرار کنید. تیم مشاوره تحصیلی مهندس حاج کرم اینجا حضور دارند تا پاسخگوی سؤالات شما باشند. همچنین می‌توانید سؤالات خود را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

سهیل حاج کرم

برنامه ریزی و مشاور تحصیلی یک هنره! من سهیل حاج کرم همیشه و همه جام میگم و گفتم: که من یک مشاور تحصیلی ام نه یک مشاور جذب!!!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا