پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت برنامه ی 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

انتخاب رشته کنکور سراسری

سهمیه 5 درصد ایثارگران در کنکور

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
به این نوشته امتیاز دهید

یکی از نکات مهم در کنکور سراسری میزان اعمال سهمیه های مختلف می‌باشد که ذهن داوطلبان را به خود مشغول می‌کند. یکی از اهداف اصلی اعمال سهمیه های کنکور ایجاد برابری و عدالت برای پذیرش داوطلبان می‌باشد. کنکور سراسری نیز شامل سهمیه‌های مختلفی مانند: مناطق، رزمندگان و ایثارگران، خانواده شهدا و … می‌باشد. در این مقاله به بررسی سهمیه‌ها و به طور مشخص به بررسی سهمیه 5 درصدی ایثارگران می‌پردازیم و درباره قانون جدید محدودیت استفاده از این سهمیه را در کنکور مورد بررسی قرار می‌دهیم.

قانون جدید استفاده از سهمیه 5 درصد ایثارگران و جانبازان در کنکور

سهمیه 5 درصد رزمندگان و ایثارگران در کنکور

رزمندگانی که در دوران جنگ از تاریخ 31 شهریور سال 59 تا 31 شهریور سال 67 به مدت 6 ماه به شکل متوالی و یا متناوب در جبهه حضور داشته‌اند می‌توانند با مراجعه به ارگان‌های مربوطه فرم مربوط به استفاده از سهمیه ایثارگران را تکمیل کنند تا بعد از ثبت‌نام در کنکور سهمیه آنها مورد تأیید قرار بگیرد. همچنین باید کد پیگیری 12 رقمی را از سازمان مربوطه دریافت کرده و در فرم ثبت‌نام خود ذکر کنند. اما برای استفاده از سهمیه 5 درصد ایثارگران در کنکور اخیرا قانون جدید و محدودیت هایی در نظر گرفته شده است.

قانون جدید استفاده از سهمیه رزمندگان و ایثارگران در کنکور به این صورت است که داوطلب باید 75 درصد نمره آخرین نفر قبولی را کسب کنند تا مشمول این سهمیه شوند. همچنین دیگر شرایط و محدودیت های استفاده از سهمیه ایثارگران برای افراد دیگر به شرح زیر می‌باشد:

  • نیروهای فعال بسیجی و بسیجیان عادی مشمول سهمیه رزمندگان نمی‌شوند.
  • کارمندان رسمی ارتش در صورت داشتن حداقل 8 ماه حضور در جبهه و سربازان وظیفه در صورت داشتن حداقل 12 ماه حضور در جبهه، مشمول سهمیه رزمندگان می‌باشند.
  • داوطلبانی که در دوران جنگ تحمیلی از کارکنان رسمی، پیمانی و وظیفه نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران بوده‌اند، در صورت داشتن حداقل 6 ماه سابقه خدمت پیوسته و 9 ماه سابقه خدمت ناپیوسته، می‌توانند از سهمیه رزمندگان استفاده کنند.

سهمیه 5 درصد ایثارگران در کنکور چطور محاسبه میشود

سهمیه 5 درصد ایثارگران در کنکور این‌طور محاسبه می‌شود که هرساله 5 درصد از ظرفیت مازاد هر کد رشته محل به ایثارگران تعلق می‌گیرد. اولویت در این نوع سهمیه با همسر و فرزندان شهدا و مفقودالاثر، آزادگان و همسر و فرزندان آن‌ها، جانبازان 25 درصد و بالاتر و همسر و فرزندان آن‌ها می‌باشد. بعدازاین افراد سهمیه 5 درصد ایثارگران به جانبازان زیر 25 درصد و همسر و فرزندان آنها و همین‌طور همسر و فرزندان رزمندگانی با حداقل 6 ماه حضور داوطلبانه در جبهه اختصاص دارد.

داوطلبان دارای سهمیه جانبازان و یا ایثارگران نیز باید کد پیگیری 12 رقمی خود را از سازمان مربوطه دریافت کنند و هنگام ثبت‌نام در کنکور آن را در کادر مربوطه یادداشت کنند. نکته قابل‌توجه این است که این دسته از داوطلبان که از سهمیه جانبازان و ایثارگران استفاده می‌کنند باید 85 درصد نمره آخرین نفر قبولی را کسب کنند تا مجاز به استفاده از سهمیه خود باشند. در غیر این صورت طبق قانون جدید استفاده از سهمیه ایثارگران در کنکور، جانبازی یا ایثارگری آنها در نتیجه تاثیری ندارد.

محدودیت استفاده از سهمیه جانبازان و ایثارگران در کنکور

محدودیت های استفاده از سهمیه 5 درصد ایثارگران در کنکور

قوانین جدید و محدودیت های اعمال شده بر استفاده از سهمیه 5 درصد ایثارگران در کنکور یکی از سؤالات متداولی است که اکثر داوطلبان کنکور 1400 در پی پاسخ آن هستند. طبق قانون جدید شرایط استفاده از سهمیه 5 درصد ایثارگرا برای دانشگاه های روزانه و شبانه یا پردیس های خودگردان متفاوت است. در ادامه به بررسی محدودیت استفاده از سهمیه ایثارگران به تفکیک دانشگاه ها میپردازیم.

 استفاده از سهمیه 5 درصد ایثارگران کنکور برای دوره های روزانه

داوطلبان شامل سهمیه رزمندگان بسیجی، داوطلب وزارت جهاد کشاورزی و ستاد کل نیروهای مسلح از سال 1368 به بعد و داوطلبانی که شامل سهمیه‌های رزمندگان و ایثارگران بنیاد شهید و امور ایثارگران بعد از سال 1376 می‌شوند درصورتی‌که یکبار از این سهمیه استفاده کنند و در دانشگاه سراسری روزانه پذیرفته شوند چنانچه در دانشگاه ثبت‌نام نکنند نمی‌توانند مجدد از سهمیه 5 درصد خود استفاده کنند.

استفاده از سهمیه ایثارگران کنکور برای دوره نوبت دوم یا شبانه

درباره دفعات مجاز و محدودیت های استفاده از این سهمیه برای ثبت نام دوره های نوبت دوم دانشگاه یا همان دانشگاه شبانه که شامل پرداخت هزینه تحصیل می‌شود هرساله در دفترچه کنکور و دفترچه انتخاب رشته توضیحات کاملی آمده است. به طور کلی قانون جدید استفاده از سهمیه ایثارگران در کنکور نشان میدهد که اگر داوطلب از قبولی خود انصراف دهد تنها یکبار دیگر مجاز به استفاده از سهمیه 5 درصد خود خواهد بود. 

بیشتر بخوانید: هرآنچه درباره دفترچه انتخاب رشته کنکور باید بدانید

استفاده از سهمیه 5 درصد برای دوره پردیس خودگردان

همان‌طور که در مقاله معرفی پردیس های خود گردان توضیح دادیم،به طور خلاصه پردیس‌های خودگردان شعبه‌ هایی از دانشگاه‌های دولتی هستند که باهدف پذیرش دانشجو در قبال دریافت هزینه تأسیس شده‌اند. افراد دارای سهمیه 5 درصد ایثارگران درصورتی‌که یکبار از این سهمیه استفاده کرده باشند و از رشته قبولی در پردیس های خودگردان انصراف دهند، تنها یکبار دیگر مجاز به استفاده از سهمیه هستند.

سهمیه ایثارگران برای دانشگاه پردیس خودگردان کیش
پردیس خودگران دانشگاه تهران در کیش

استفاده از سهمیه جانبازان و رزمندگان برای دانشگاه‌های غیرانتفاعی

محدودیت استفاده از سهمیه 5 درصدی ایثارگران برای دانشگاه‌های غیرانتفاعی نیز مانند پردیس خودگردان می‌باشد و سقف استفاده از این سهمیه دو بار می‌باشد. یعنی در صورت انصراف از قبولی داوطلب تنها یکبار دیگر مجاز به استفاده از این سهمیه می‌باشد.

استفاده از سهمیه ایثارگران کنکور برای دانشگاه‌های پیام‌نور

درصورتی‌که داوطلب از سهمیه خود استفاده کرده باشد و در دانشگاه پیام‌نور پذیرش شود اما به هر دلیل از قبولی خود انصراف دهند می‌توانند یک‌بار دیگر از سهمیه خود استفاده کنند. پس نتیجه میگیریم قانون جدید استفاده از سهمیه ایثارگران در کنکور برای دانشگاه های پردیس و شبانه و پیام نور و غیر انتفاعی یکسان است. این درحالی است که تحصیل در دانشگاه های پیام نور مزیت های خود را دارد و قانون استفاده از سهمیه ایثارگران برای دوره های مجازی یا غیرحضوری و نیمه حضوری در دانشگاه های پیام نور به شرح زیر است:

داوطلبانی که در دوره های غیر حضوری ، نیکه حضوری یا مجازی دانشگاه های مجازی شرکت می‌کنند می‌توانند تا دو بار از سهمیه 5 درصد ایثارگران خود برای شرکت مجدد در آزمون کنکور استفاده کنند.

کلام آخر مرکز مشاوره تخصصی کنکور آکو درباره سهمیه 5 درصد ایثارگران در کنکور

همانطور که گفته شد بعد از قبولی در رشته های ارائه شده به صورت روزانه در دانشگاه های سراسری، داوطلبان دیگر حق استفاده از سهمیه ایثارگران را ندارند. و برای سایر کد رشته هایی که ثبت نام در آنها مشمول هزینه است نیز ﻓﻘﻂ یک‌بار دیگر امکان اﺳﺘﻔﺎده از ﺳﻬﻤﻴه 5 درصد ایثارگران برایشان وجود دارد. پس میبینید که انتخاب رشته و قبول شدن در رشته مورد علاقه تان در گرو انتخاب صحیح و هوشمندانه با توجه به اهداف و علایق شماست. و با وجود قانون های جدید و محدودیت هایی که در استفاده از سهمیه ایثارگران در کنکور وجود دارد ، بهتر است آن را هدر ندهید! پیشنهاد ما به شما مشاوره تخصصی انتخاب رشته با حضور متخصصین کنکور و تضمین آینده شغلی و درآمد آینده شماست.

مشاوره انتخاب رشته و کنکور

برای سهمیه ایثارگران چیکار کنیم؟

برای استفاده از سهمیه ایثارگران و رزمندگان باید از ارگان محل خدمت یک کد 12 رقمی دریافت کنید و در هنگام ثبت نام کنکور در فرم علامت مربوطه را همراه کد دریافتی بزنید.

محاسبه سهمیه ایثارگران و رزمندگان چگونه است؟

مثل این است که همه کسانی که میخواهند از این سهمیه 5 درصد یا 25 درصد استفاده کنند به یک گروه تبدیل شده اند و حالا رتبه شما باتوجه به کل این افراد سنجیده میشود. این ه9یچ ربطه به حق سایر داوطلبان ندارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا