پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت برنامه ی 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

مشاور من

سیاه، سفید، خاکستری

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
به این نوشته امتیاز دهید

رؤیای قبولی در کنکور و پذیرش در دانشگاه موردعلاقه فقط یک رؤیا نیست! هرساله داوطلبان زیادی این رؤیا را به حقیقت تبدیل می‌کنند. اما چرا این اتفاق برای همهٔ داوطلبان نمی‌افتد؟ چرا همه داوطلبان نمی‌توانند به هدفشان دست پیدا کنند؟! در تمامی این سال‌ها که کنکور سراسری در حال برگزاری است شاهد تلاش زیاد تعداد کثیری از دانش‌آموزان بودیم که نتوانستند به هدف مورد نظرشان برسند و در نهایت چیزی جز ناامیدی دستگیرشان نشد! اما تا کنون به این فکر کردید علت عدم قبولی این افراد که تلاش مضاعف هم داشتند چیست؟! در این مقاله با عنوان سیاه، سفید، خاکستری می‌خواهیم در مورد این موضوع صحبت کنیم که علاوه بر درس‌خواندن و تلاش کردن چه فاکتورهای دیگری در موفقیت و قبولی کنکور شما تأثیرگذار است. مرکز مشاوره تخصصی کنکور آکو از همین امروز تا روز کنکور میتواند تو را به رتبه برتر تبدیل کند.

بزرگترین اردوی نوروزی در کرج برای شروع کنکور از عید

نگاهی عمیق‌تر به کنکور و روش موفقیت در سال 1401

معمولاً هر چه به‌روز کنکور نزدیک می‌شویم اضطراب و نگرانی میان داوطلبان و حتی خانواده‌های آنها بالا می‌گیرد. چراکه از نظر همه کنکور، این سد عظیم و جثه تنها مانع در مسیر موفقیت است که اگر بتوانند آن را پشت سر بگذارند موفق خواهند بود! اما حقیقت چیز دیگری است و باید جور دیگری دنبال آن بود.

بسیاری از افراد شرط موفقیت و قبولی در کنکور را ساعات بالای مطالعه می‌دانند و گمان می‌کنند با قبولی در کنکور، موفقیت در دیگر مراحل زندگی‌شان تضمین شده است اما این تنها ملاک نیست. ساعت مطالعهٔ بالا نمی‌تواند شما را به قله های موفقیت در مسیر رمزآلود زندگی برساند. آنچه برای موفقیت در سال کنکور مهم است و باید در سال کنکور به‌خوبی به داوطلبان آموزش داده شود این است که چگونه مفید باشند! درسی که کمتر کسی پیدا می‌شود تا از غول کنکور یاد گیرد. چیزی که شما را در مسیر کنکور یاری می‌کند هوشمندی شما و درس‌هایی است که از این دوران سخت یاد می‌گیرید.

بیشتر بخوانید: تکنیک های درس خواندن برای کنکور

کنکوری بودن می‌تواند از شما یک آدم جدید بسازد! درصورتی‌که بدانید چطور باید مسیر را طی کنید. افرادی که بازی کنکور را بلد باشند و در مسیر درست قدم بردارند در نهایت می‌توانند به موفقیت دلخواهشان برسند و در طی این مسیر تجربه‌های فوق‌العاده‌ای به دست آورند. داوطلبان کنکور به چند دسته متفاوت تقسیم می‌شوند که هرکدام از این دسته‌ها رفتار مخصوص به خود را دارد و در شرایط مختلف عکس‌العمل‌های مختلف را نشان می‌دهد. اما کدام‌یک از این دسته‌ها برندهٔ بازی هستند. در مرکز مشاوره تخصصی کنکور آکو در این باره بیشتر بخوانید.

راز موفقیت و قبولی در کنکور سال 1401 با مشاوره تخصصی

نقش های کنکوری از نظر مشاوره تخصصی کنکور

با نگاهی به آمار و ارقام هرساله کنکور می‌توان به‌راحتی داوطلبان را به سه دسته تقسیم کرد. دستهٔ اول که نام آنها را دسته سیاه می‌گذاریم؛ افرادی هستند که تلاشی برای موفقیت در کنکور نمی‌کنند و در واقع برنامه‌ای برای پیروزی در آزمون سراسری این سال را ندارند. شاید این افراد مسیر دیگری برای موفقیت خود در نظر گرفته‌اند و در آن زمینه مشغول تلاش هستند.

دستهٔ دیگر از افراد که دقیقاً در مقابل سیاه‌ها قرار دارند دستهٔ سفید هستند. افراد دسته سفید با تلاش روزافزون در حال برداشتن موانع مسیر برای رسیدن به موفقیت و قبولی در سال کنکور و در نهایت رسیدن به رشته موردعلاقه خود هستند. سفیدها مسیر خود را به‌خوبی پیدا کرده‌اند و استوار در آن قدم بر می‌دارند. البته نباید این‌طور تصور شود که سفیدها هرگز خسته نمی‌شوند و یا هرگز با شکست مواجه نمی‌شوند بلکه کاملاً برعکس! سفیدها شاید بیشتر از همه شکست بخورند اما یاد گرفته‌اند چگونه پس از شکست بلند شوند و به مسیرشان ادامه دهند.

در واقع این افراد یاد گرفته‌اند چگونه زخم‌هایشان را تیمار کنند و به خود امید ببخشند. احتمالا سفید ها در سال کنکور برای ماندن در شرایط مطلوب تحصیلی از مشاوره تخصصی کنکور بهره مند شده اند.

خاکستری ها جالبترین داوطلبان کنکور

اما دستهٔ آخر با نام خاکستری! دستهٔ خاکستری جالب‌ترین دسته در میان داوطلبان کنکوری است. در واقع افراد این دسته بهتر است تلاش کنند تا خودشان را در دسته سفید و یا خدایی ناکرده در دسته سیاه قرار دهند. معمولاً داوطلبان خاکستری از بین 500 هزار نفر داوطلب 150 هزار نفر را تشکیل می‌دهند. این افراد کاملاً بین نقش‌های سفید و سیاه قرار دارند و از قضا دانش‌آموزان خوبی هستند! یعنی اکثر داوطلبان خاکستری دارای معدل‌های بالا هستند و از مدارس خوب آمده‌اند. حتی ممکن است برخی در المپیادهای مختلف علمی شرکت کرده باشند. در واقع این‌طور باید گفت که نقش خود را خوب بازی کرند و توانسته‌اند رضایت معلم، مشاور و خانواده را کسب کنند. اما چه ویژگی باعث می‌شود که سفید نباشند؟! در ادامه به طور مفصل در مورد نقش خاکستری صحبت می‌کنیم.

موفقیت و قبولی در کنکور با کمک مشاوره تخصصی کنکور

موفقیت با رفتاری های خاکستری در سال کنکور

همان‌طور که اشاره کردیم داوطلبان خاکستری مورد رضایت همگان قرار می‌گیرند اما به نتیجه‌ای که باید نمی‌رسند. تکلیف دسته سیاه‌وسفید که کاملاً مشخص است. نقش‌های سیاه که بهر تماشای جهان آمده‌اند و نقش‌های سفید بهر رسیدن به اهدافشان! اما موضوع بحث‌برانگیز داوطلبان خاکستری هستند. این افراد بازی کنکور را بلد نیستند! مدام لبهٔ مسیر درست حرکت می‌کنند و نمی‌توانند خودشان را در دل مسیر درست قرار دهند. گاهی هم خاکستری‌ها در مسیر درست قرار دارند اما نمی‌توانند با مهره‌ها به‌خوبی بازی کنند و مسیر را درست طی کنند. دقت کنید ضعف اصلی افراد خاکستری در مسیر نیست بلکه در چگونه طی‌کردن مسیر است.

به همین خاطر است که می‌گوییم نحوه گذراندن دوران کنکور و درس‌هایی که در طول مسیر می‌گیریم از رسیدن به هدف نهایی و قبولی و موفقیت در رسیدن به مقصد بسیار مهم‌تر است.

بارزترین ویژگی در مورد بازیگران خاکستری این است که در دوران مدرسه باقی می‌مانند و مهارت کنکوری بودن را به دست نمی‌آورند. عموماً درگیر حواشی می‌شوند و مقابل شکست‌ها زانو می‌زنند و می‌پذیرند که یک بازنده هستند. درصورتی‌که با تغییر عادات و نگرششان به‌راحتی می‌توانند بازی را دست بگیرند و به سفیدها ملحق شوند. به هر نحوی این افراد آدم‌های حرفه‌ای کنکور نیستند و نیاز است بینش خود را تغییر بدهند.

با مشاوره تخصصی در سال کنکور یک خاکستری موفق شویم

بهتر است در ابتدای امر تلاش کنیم تا نقشمان را پیدا کنیم و اگر خاکستری بود در تکاپوی تغییر این رنگ باشیم البته تغییر به رنگ سفید! داوطلب خاکستری باید بدانید روی چه ضعف‌هایی تمرکز کند و چه چیزهایی را در خود تغییر دهد. نقطه‌ضعف‌های خود را پیدا کند و آنها را به نقطه قوت تبدیل کند تا اعتمادبه‌نفس ازدست‌رفته‌اش را دوباره به دست آورد. این کار به کمک یک مشاوره تخصصی کنکور بسیار آسان خواهد بود.

این دسته از افراد به‌راحتی با تغییر شرایط تغییر عقیده می‌دهند! یعنی اگر در آزمونی خوش بدرخشند احساس رضایتشان فوران می‌کند و اگر در آزمونی نتیجه خوبی نگیرند خود را بازندهٔ دوعالم می‌دانند! دقیقاً ضعف بازیکن در همین جاست که خود را به دست پیچش زندگی می‌سپارد و حاضر نیست عقیده‌اش را مخالف جهت این تند بادها قرار دهد. اما این تنها راه موفقیت خاکستری‌هاست که بتوانند بینش خودشان نسبت به مسیر پیش رو تغییر دهند و روی این تغییر استوار بمانند. این‌گونه همگام با سفیدها به‌سوی موفقیت دلخواه حرکت می‌کنند و می‌بینند این مسیر آن‌طور که آنها فکر می‌کردند عجیب نیست و تنها نیاز است عادات غلط و باورهای غلطشان را تغییر دهند. مشاوره تخصصی کنکور میتواند چشم خاکستری ها را به این حقایق باز کند!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا