پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت برنامه ی 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

مشاور من

علت عدم پیشرفت رتبه و تراز در آزمون های آزمایشی و روش بهبود آن

عدم پیشرفت رتبه و تراز در آزمون

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
به این نوشته امتیاز دهید

علت عدم پیشرفت رتبه و تراز در آزمون های آزمایشی و روش بهبود آن از جمله مواردی است که هر داوطلب در مورد آن در طول کنکور یک بار جستجو می‌کند. اما واقعاً این موضوع به چه صورتی باید باشد؟ آیا همه داوطلبان می‌توانند از یک سناریو ثابت بهره ببرند یا این که تراز به تراز این موضوع تفاوت دارد؟ در ادامه بیشتر در این مورد صحبت می‌کنیم تا آگاهانه‌تر مسیر موفقیت را طی کنید.

علت عدم پیشرفت رتبه و تراز در آزمون های آزمایشی

علت عدم پیشرفت رتبه و تراز در آزمون های آزمایشی خیلی  گسترده است و برای پیدا کردن دلیل و روش حل کردن آن باید موضوع تراز و رتبه آزمون های آزمایشی را به بخش‌های مختلف تقسیم کنیم. باید آیتم‌های مختلف را بدانید تا با بررسی هر المان علت عدم پیشرفت را درک کنید. بعد از اطلاع از پارامترها به سراغ روش‌هایی که برای پیشرفت نیاز است بدانید، می‌رویم. این موارد که بیان می‌کنیم، اصول هستند و عموماً با توجه به خصوصیات شخصی و توسط مشاور انحصارا بررسی شوند.

مشاوره تخصصی کنکور برای پیشرفت تراز و رتبه داوطلبان در آزمون های آزمایشی

تحلیل درست کارنامه برای پیشرفت تراز آزمون

اولین مورد برای بررسی درمورد علت عدم پیشرفت رتبه و تراز در آزمون های آزمایشی و روش بهبود آن، این است که تحلیل درستی از آزمون داشته باشید. تحلیل آزمون به چند قسمت تقسیم میشود. اولین قسمت همان بررسی رتبه، تراز و درصدها درکارنامه به اختصاص هر درس است. عموماً بعد از چند آزمون شما می‌توانید این موارد را با یکدیگر مقایسه کنید. به این حالت بررسی کلی گفته می‌شود. در سطح بعدی باید ببینید که این نتیجه نگرفتن از چه چیزی بوده است. این عوامل به شرح زیر است.

بیشتر بخوانید:

تحلیل کارنامه آزمون قلمچی

تحلیل کارنامه آزمون گاج

زمانبندی صحیح برای پیشرفت تراز و رتبه آزمون

باید ببینید که آیا در آزمون توانسته اید که همه سوالات را بخوانید و در مورد پاسخگویی زمان به قدر کفایت داشته اید. این موضوع عامل اصلی است که جلوتر از همه روی نتیجه تاثیر مستقیم می‌گذارد. حتی در جلسه کنکور نیز مدیریت زمان از میزان اطلاعات درسی اهمیت بیشتری دارد.

بیشتر بخوانید: آموزش مدیریت زمان در جلسه کنکور

بررسی اشتباهات آزمون

یک نکته جالب این است که در هر آزمونی شما یک تعداد درست، غلط و نزده دارید، اما نکته مهم در دو قسمت است. اول سوالاتی که بلد بوده اید و نزدید و مورد دوم نیز مواردی است که اشتباه کرده اید. اشتباهات ساده در حد جا به جایی گزینه یا عدم محاسبات درست.

بررسی و تحلیل اشتباهات آزمون برای رهایی از عدم پیشرفت تراز و رتبه در آزمون های آزمایشی

روحیه قوی برای غلبه بر عدم پیشرفت تراز آزمون

شاید بیان می‌توانم در دانسته‌ها کاری نکند، اما انرژی و باورتان را بالا می‌برد. به این ترتیب می‌توانید به درستی سوالات را پاسخ دهید. حالا با این اوصاف کسانی که از نظر ذهنی بالاتر هستند، می‌توانند بهتر تست بزنند و به نتیجه برسند.

یک مسئله مهم که شاید در نتیجه اثر گذار باشد، عدم آمادگی برای هر گونه شرایط است که در حوزه مشکلات روحی دسته بندی می‌شود. باید فرد برای این که نتوانسته باشد به 5 الی 7 سوال پشت سر هم پاسخ دهد، توانایی بالا نگه داشتن روحیه داشته باشد.

یک مشاوره تخصصی کنکور با ارائه راهکار های صحیح درس خواندن، بالابردن عزت نفس و اعتماد بنفس و البته شناخت شخصیت تحصیلی شما ، میتواند بهترین شرایط روحی را در روز کنکور برایتان بوجود بیاورد.

بیشتر بخوانید: تست شخصیت شناسی تحصیلی

انتخاب آزمون صحیح برای سال کنکور

مشکل بعدی خود آزمون آزمایشی است. برخی از آزمون‌ها 2 هفته یکبار، برخی هر سه هفته و بعضی دیگر برای هر ماه هستند. وقتی شما هر دو هفته آزمون می‌دهید، بودجه بندی ریزتر می‌شود. این کم شدن حجم باعث بروز مشکلات مختلف خواهد شد. یکی از آن‌ها افزایش سختی سوالات و بیان نکات خاص است. هر چقدر بودجه بزرگ‌تر باشد، احتمال استاندارد بودن سوالات بیشتر از قبل است.

برخی اوقات نیز بودجه بندی سخت است. یعنی مباحثی که در آزمون می‌آید، به خودی خود سخت هستند و باعث کاهش تراز می‌شوند.

برنامه ریزی درست برای درس خواندن و پیشرفت تراز

از عوامل در موضوع علت عدم پیشرفت رتبه و تراز در آزمون‌های آزمایشی و روش بهبود آن، نحوه برنامه ریزی است. اما چگونه؟ باید شما ببینید که آیا آن چیزی که در برنامه نوشته اید، پوشش دهنده آزمون بوده یا نه؟ شاید در یک یا دو آزمون این موضوع محقق نشود، اما در اکثریت موارد یک پوشش 50 درصد به بالا باید وجود داشته باشد.

البته در اینجا باید بدانید که برخی از افراد به علت عقب افتادگی تا حدی از آزمون‌ها را دست می‌دهند و از یک جا به بعد به برنامه می‌رسند که در صورت هماهنگی با مشاور موردی ندارد.

مورد بعدی کیفیت برنامه است. این موضوع زمانی خود را نشان می‌دهد که شما مطابق بودجه آزمون مطالعه داشته اید، اما نتیجه عکس است. در حالی که پارامترهای بالا تا حد 70 درصد رعایت شده و شما از عملکرد آزمونی خود راضی هستید و مشکل در دانش پیش نیاز برای آزمون خلاصه می‌شود.

موارد بالا از جمله عوامل تاثیر گذار بوده اند که یک نفر در هنگام آزمون دادن باید به آنان توجه کند و ببیند که در هر کدام چه وضعیتی دارد و هر کدام چه میزان در خراب شدن نتیجه اثر گذار بوده اند. با این موضوع می‌توانید به قسمت بعدی که راهکارها است، بروید. البته برخی صرفاً به دنبال بهبود هستند که برای آنان هم راه‌هایی را خواهیم گفت. اما نواقص چک لیستی ثابت دارد که پارامترهای مهم آن را بیان کردیم.

مشاوره برنامه ریزی تخصصی برای کنکور و آزمون

روش های پیشرفت تراز و رتبه در آزمون های آزمایشی

اول از همه چک لیست خود را بررسی کنید. نقش کدام یک از موارد بیان شده در عدم پیشرفت تراز آزمون های آزمایشی شما بیشتر است؟ آیا مشکل زمانبندی دارید؟ یا سر جلسه آزمون به مشکل بر میخورید و به علت عدم تسلط کافی یا استرس نمیتوانید پاسخ دهید؟ آیا روحیه و اعتماد بنفس ضعیفی دارید یا علت عدم پیشرفت تراز آزمون های آزمایشی شما برنامه ریزی درسی ناصحیح در طول زمان مطالعه است؟ با مرکز مشاوره تخصصی کنکور آکو همراه باشید تا درباره روش های پیشرفت تراز آزمون بیشتر صحبت کنیم.

مشکل زمانبندی در آزمون

 اگر نمی‌توانید مدیریت زمان خوبی داشته باشید. باید در دو فاز اقدام کنید. فاز اول برای کسانی است که مشکل درسی دارند و فاز دوم کسانی که درس میخوانند اما مدیریت زمان خوبی در جلسه کنکور ندارند. کسانی که به علت عدم تسلط بر مباحث و وقت زیاد گذاشتن روی یک مبحث دچار کمبود وقت میشوند، باید زمان بیشتری روی مباحث اصلی داشته باشند و خوب درس بخوانند تا عمق مطالب را بدانند تا به مرحله کنترل زمان برسند.

فاز دوم که عموماً برای داوطلبانی با سطح درسی متوسط رو به بالا محسوب می‌شود، بحث تایم بندی است. یعنی باید از کرنومتر بهره ببرید. به طور مثال تعداد 10 تست را مشخص برای هر کدام 90 ثانیه زمان بگذارید. بهتر است که برای دروس تخصصی که تایم هر سوال در آزمون 90 ثانیه است، شما از 120 ثانیه آغاز کنید و در هر مرحله از تست زنی که در خانه انجام می‌دهید، آن را کاهش دهید تا به زمان مناسب برسید.

اشتباهات سر جلسه علت عدم پیشرفت تراز آزمون

برای کمتر شدن اشتباهاتتان در جلسه آزمون، توصیه می‌کنیم که ابتدا یک دفتر از ایرادات و اشتباه هایی که در آزمون های قبلی انجام داده اید تهیه کنید. بعد از آزمون شروع به نوشتن هر گونه اشتباهی که نکته جالبی دارد کنید. به این ترتیب می‌توانید قبل از آزمون بعدی آن را مرور کرده و مانع از اشتباه مجدد شوید. در خود آزمون نیز بهتر است که بیشتر تمرکز کنید و در نحوه پر کردن سوالات دقت بیشتری به خرج دهید تا اشتباهات را کم کنید.

حتماً برای سوالاتی که محاسبات دارد، کمی به نوشتن حل سوالات نظم دهید. این کار را می‌توانید در خانه و با بخش بندی یک صفحه ورق به چند قسمت امتحان کنید. برای هر سوال تنها از یک قسمت استفاده کنید. به این ترتیب هم ریز نویسی و هم منظم نویسی را هم‌زمان تمرین کرده اید.

اشتباهات علت عدم پیشرفت تراز آزمون های آزمایشی

روحیه ضعیف و عدم پیشرفت رتبه و تراز

بهتر است که هر چقدر برای آزمون آماده شده اید، اما به خود امید واهی ندهید و برای هر شرایطی آماده باشید. از طرفی باید به خود روحیه دهید که اگر سوالی در حوزه دانش شما بیاید، می‌توانید پاسخ دهید و خوانده‌های خود را ضعیف جلوه ندهید. برای پیشرفت هیچ گاه دیر نیست.

این را بدانید که نباید هرگز در تراز خاصی توقف کنید و همیشه رو به پیشرفت باشید. حتی اگر تراز خوبی دارید، هدف‌های بالا را در ذهن داشته باشید و برای رسیدن به آن اهداف کوتاه کوتاه به وجود آورید. با این کار خود به خود تشویق می‌شوید که بخوانید و پیشرفت کنید. هیچ گاه حدود پیشرفت خود را محدود نکنید چون این کار باعث بی انگیزگی در مسیر رسیدن به هدف نهایی می‌شود. با خودتان محترمانه حرف بزنید و برای خودتان ارزش قائل شوید. بهترین کار دیدن نیمه پر لیوان است و افزودن لحظه‌ای به آن.

علت عدم پیشرفت تراز آزمون و کنکور فقط و فقط بی هدفی و انگیزه ناکافی برای تلاش است. روش بالا بردن و پیشرفت تراز آزمون نیز بالابردن اطلاعات درسی و تکنیک های کنکوری در کنار افزایش اعتماد بنفس است.

برنامه ریزی درست برای پیشرفت تراز و رتبه آزمون

مهم‌ترین بخش در مقاله علت عدم پیشرفت رتبه و تراز در آزمون های آزمایشی و روش بهبود آن برنامه ریزی است. همه موارد بالا به نوعی باید در برنامه ایجاد شود. اما چیزی که انحصاراً در اینجا باید حواستان باشد، بحث چکش کاری برنامه است. این به چه معنا است؟

در صورتی که تایم مطالعه امکان اضافه کردن وجود دارد، بهتر است که حتماً انجام دهید. البته نباید به یک باره و به میزان زیاد باشد. این کار را تکه تکه انجام دهید. از طرفی شما باید خروجی داشته باشید. پس کسی که 7 ساعت مطالعه دارد و زمان اضافه کردن نیز وجود ندارد، مگر این که از خوابش بزند، نباید این کار را کند. خواب 7 ساعته برای بدن نیاز است. اگر تایم اضافه می‌کنید، اما بی کیفیت، بهتر است که این کار را نکنید.

مورد دوم در مورد برنامه ریزی بحث چکش کاری برنامه برای پیشرفت قدم به قدم است است. این برای کسانی است که به ماکزیمم زمانی خود رسیده اند. در این حالت باید از نظر میزان تست برنامه را دست کاری کنید. تعداد تست‌ها یا سطح سوالات را بالا یا پایین ببرید. همین طور زمان‌های مطالعه مجدد را افزایش دهید تا دوره کامل انجام شود.

از طرفی در برنامه باید یک تعادل به وجود آورید. این بر اساس درصدها است. وقتی در دینی ضعیف هستید و در عربی قوی، بهتر است که بر زمان دینی بیفزایید و از عربی کم کنید. البته این مسئله خود چالش‌های زیادی دارد که در تیم مشاوران آکو در این باره در خدمتتان هستیم تا به نتیجه مطلوب دست پیدا کنید.

تغذیه و نحوه تست زنی و حتی عوض کردن درس از دیگر موارد و راهکارها است که می‌تواند در رسیدن به نتیجه کمک حالتان باشد. در مورد این مسائل برای شما مقالات زیادی را در سایت داریم که می‌توانید به آنان مراجعه کنید.

مشاوره تحصیلی و کنکور در کرج

مشاوره کنکور آکو درباره یافتن روش پیشرفت تراز در آزمون های آزمایشی

مشاوران یکی از ارکان اصلی در بهبود و شناسایی مشکلات هستند. آنان می‌توانند برنامه شما را دست‌کاری کنند. در مورد تمامی موارد مشاور می‌تواند راه درست را به شما یاد دهد. بهتر است که در این باره با مشاوران صحبت کنید. مواردی نظیر تغذیه و متدهای تست زنی از دیگر موارد مهم است که اگر درست یاد نگیرید، ممکن است در آزمون نتیجه منفی برای شما به ارمغان آورد.

علت عدم پیشرفت رتبه و تراز در آزمون‌های آزمایشی و روش بهبود آن از مهم‌ترین مسائل داوطلبان کنکور است. این را بدانید که این اتفاق یک شبه اتفاق نمی‌افتد و برای آن باید مدت زمان طولانی تمرین کنید. رعایت نکات کوچک اهمیت بسیار زیادی دارد. حواستان باشد که آزمون‌ها تنها محل آزمایش مواردی است که تمرین کرده اید. بهتر است که ایرادات خود را تک تک برطرف کنید و به سمت نتیجه گیری پیش بروید.

علت عدم پیشرفت رتبه و تراز در آزمون های آزمایشی چیست؟

عواملی مانند تایم بندی اشتباه، عدم مطالعه، برنامه نامناسب، عدم رعایت نکات تست زنی و غیره.

آیا پیشرفت کردن تراز آزمون سخت است؟

خیر. تنها کافی است که در این مسیر نکات را رعایت کنید و روی برنامه بمانید.

آیا افزایش تایم مطالعه تنها راه حل برای افزایش تراز و رتبه آزمون های آزمایشی است؟

خیر. گاهی تنها باید مسئله زمانبندی و برنامه ریزی را درست کنید. گاها نیز با تغییر شیوه مطالعه می‌توانید به نتیجه دست پیدا کنید.

مهشید صالحی نژاد

مهشید صالحی نژاد مدیر تیم تولید محتوای سایت مشاوره تحصیلی هستم. سعی می کنم بهترین و با کیفیت ترین محتوای آموزشی را در اختیار شما قرار دهیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا