پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت برنامه ی 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

مشاور من

معرفی مدارس تیزهوشان

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
به این نوشته امتیاز دهید

مدارس تیزهوشان و سمپاد نام آشنایی است که در طول زندگی‌مان بارهاوبارها آن را شنیده‌ایم و همواره این موضوع را در ذهن خود داریم که افرادی که در این مدارس درس خوانده‌اند افرادی با سطح هوش بسیار بالا و شرایط خاصی هستند. اما آیا به‌راستی این‌گونه است؟ مدرسه های تیزهوشان واقعاً چه ویژگی‌های برتری نسبت به مدارس دیگر دارند؟ بدی های مدارس تیزهوشان و سمپاد را نیز در این مقاله ها باهم بررسی میکنیم. در این مقاله می‌خواهیم شما را با مدارس سمپاد آشنا کنیم و اطلاعاتی راجع به شرایط قبولی در مدرسه های تیزهوشان و ورود به مراکز پرورش استعداد های درخشان در اختیار شما قرار دهیم. مرکز مشاوره تحصیلی و کنکور آکو

مدارس تیزهوشان و خوبی ها و بدی های مدرسه های سمپاد

تاریخ تاسیس مدرسه های تیزهوشان و مرکز سمپاد

سازمان ملی پرورش استعداد های درخشان یا همان سمپاد در سال 1355 توسط دکتر ایرج برومند با همکاری کارشناسان آموزشی آمریکایی تأسیس شد. پس از آن از سال 1357 تا سال 1367 دو مرکز پسرانه و دخترانه با نام‌های علامه حلی و فرزانگان و همچنین دفتر کودکان استثنایی در کنار آنها فعالیت می‌کرد. در سال 1366 بود که اساسنامه تاسیس مرسه های تیزهوشان توسط میرحسین موسوی به آموزش‌وپرورش پیوست. سپس سازمان سمپاد توانست طی 21 سال مدارس تیزهوشان خود را در استان‌های مختلف کشور گسترش دهد.

در اسفند سال 1379 اختیار مدرسه های تیزهوشان تا حد بسیار زیادی در هر استان به آموزش‌وپرورش همان استان واگذار شد. در حال حاضر رئیس مرکز سمپاد تنها بر مدارس تهران اعمال مدیریت می‌کند.

مدرسه های تیزهوشان چیست؟

مدرسه های تیزهوشان و سمپاد همواره موردتوجه دانش‌آموزان و خصوصاً والدین قرار گرفته‌اند علت آن وجود کادر آموزشی باکیفیت در این نوع از مدارس است. در واقع مدارس تیز هوشان به‌منظور یادگیری بیشتر برای دانش‌آموزانی ایجاد شده‌اند که از سطح علمی بالاتری نسبت به دیگر دانش‌آموزان برخوردار هستند.

بیشتر بخوانید: هزینه کلاس های فوق برنامه در مدارس سمپاد

در واقع مدارس سمپاد محیطی برای کسانی است که سطح علمی خیلی بالایی دارند و نیاز دارند در کلاس‌هایی قرار گیرند که هم‌کلاسی‌هایشان نیز از همان سطح علمی بالا برخوردار باشند تا کیفیت آموزشی در آن کلاس بالا رود. این موضوع باعث می‌شود تا دانش‌آموزان احساس خوبی داشته باشند و پیشرفت و بازده بالاتری در آن کلاس وجود دارد.

مدارس سمپاد دانش‌آموزان خود را باتوجه‌به آزمون ورودی سنجش و انتخاب می‌کنند و قبولی در مدارس تیزهوشان و سمپاد یک شرایط عمومی نیست. بلکه دانش آموز باید در آزمون ورودی نمرهٔ قابل‌قبول را کسب کنند. مدارس سمپاد هرساله در مقطع متوسطه اول و دوم با شرط قبولی در آزمون دانش‌آموز می‌پذیرند.

در حالت کلی سطح امکانات رفاهی در مدرسه های تیزهوشان بالاتر از باقی مدارس حتی برخی از مدارس غیرانتفاعی است. یکی از علت های قبولی بیش از 80 درصد داوطلبان کنکور مدارس تیزهوشان در رشته های برتر ، همین رقابت و سطح بالای علمی مدارس است.

خوبی ها و بدی های مدارس تیزهوشان

سؤال خیلی از افراد این است که مدارس تیز هوشان چه ویژگی بارز و برتری نسبت به دیگر مدارس دارند؟ اصلا بدی های مدارس تیز هوشان چیست؟ در این قسمت به بررسی ویژگی‌های مدارس تیزهوشان می‌پردازیم.

مدرسه های تیزهو.شان

اولین مورد که باعث تفاوت بین مدرسه های تیزهوشان و مدارس دیگر می‌شود ساعات درسی این مدارس است. طبق قوانین ساعات هفتگی این مدارس مانند مدارس عادی بوده و دقیقاً 30 ساعت در هفته است اما معمولاً مدارس سمپاد با برگزاری کلاس‌های فوق‌العاده ساعات درسی دانش آموزان را به بیش از سی ساعت می‌رسانند.

وجود کتاب‌های مکمل در کنار کتاب‌های وزارتخانه‌ای نیز از ویژگی های دیگر مدارس سمپاد است که وجود این کتاب‌های به‌منظور پرورش استعداد دانش‌آموزان است.

برگزاری آزمون‌های استعدادیابی هرساله در مدرسه های تیزهوشان برگزار می‌شود و هدف از برگزاری این آزمون‌ها تعیین سطح علمی دانش‌آموزان برای ورود و قبولی در مدارس سمپاد است و به‌نوعی برای سنجش میزان پیشرفت دانش‌آموزان است.

مهم‌ترین تفاوت مدارس سمپاد با مدارس عادی برگزاری آزمون ورودی برای پذیرش دانش‌آموز و پذیرش کادر تدریس است. آزمون قبولی در مدارس سمپاد و تیزهوشان هرساله به‌صورت مدرسه محور برگزار می‌شود و دانش‌آموزانی که نمره بالاتری دارند بر حسب ظرفیت وارد مدارس تیزهوشان می‌شوند.

بیشتر بخوانید:همه چیز درباره مدارس نمونه دولتی

مزایای مدرسه های تیزهوشان

اولین مزیت مدرسه های تیزهوشان حضور کادر تدریس باتجربه است که به دانش‌آموزان در یادگیری بهتر بسیار کمک می‌کند. برنامه‌ریزی درست درسی و تحصیلی برای دانش‌آموزان سمپاد نیز حائز اهمیت است و توسط مدارس انجام می‌شود تا زمان دانش‌آموز هدر نرود. وجود فضای رقابتی بین دانش‌آموزان باعث می‌شود تا هر دانش‌آموز تلاش بیشتری برای درس‌خواندن داشته باشد.

بدی های مدارس تیزهوشان

قطعاً ورود به مدارس تیزهوشان بدی های خاص خود را به همراه خواهد داشت. اولین آن ایجاد غرور و برتری کاذب است و باعث می‌شود دانش‌آموزان مدارس سمپاد خودشان را برتر از دیگر دانش‌آموزان بدانند. انتظارات بالای مدرسه و والدین این دانش‌آموزان باعث ایجاد مشکلات روحی در دانش‌آموزان می‌شود که این موضوع به‌هیچ‌عنوان برای افرادی در دوره نوجوانی مناسب نیست.

نحوه قبولی و ثبت‌نام در مدارس تیزهوشان

برای ثبت‌نام در این مدارس در ابتدا باید در آزمون ورودی سمپاد شرکت کرد. برای ثبت‌نام در آزمون مدارس تیزهوشان نهم به دهم می‌توان از آدرس azmoon.medu.ir اقدام کرد و برای ثبت‌نام در آزمون ششم به هفتم می‌توان از طریق سایت hoosh.medu.ir اقدام کرد. روند ثبت‌نام به این شکل است که پس از ورود به سایت باید کد ملی و رمز عبور همگام که توسط مدارس ارائه می‌شود وارد کرد و پس از پرداخت وجه موردنظر ادامه فرایند را طی نمود. در ادامه به شرایط شرکت در آزمون سمپاد می‌پردازیم.

قبولی در مدرسه های تیزهوشان و سمپاد

شرایط ثبت‌نام آزمون سمپاد ششم ابتدائی

  • تابعیت ایرانی دانش‌آموزان
  • کسب نمره خیلی خوب (شامل همه دروس پایه پنجم) حتی اگر یک درس “خیلی خوب” نباشد و نمره پایین‌تر باشد اجازه ثبت‌نام نخواهید داشت.
  • مدرسه انتخاب شده می‌بایست در حوزه محل سکونت خودتان باشد.
  • حوزه محل برگزاری آزمون باتوجه‌به محل سکونت دانش‌آموزان تعیین می‌شود.
  • دانش‌آموزان می‌توانند حداکثر ۳ مدرسه را انتخاب کنند.
  • مدارس تیز هوشان شامل خوابگاه نمی‌باشند
  • دانش‌آموزان می‌بایست ۵۰ درصد شهریه مدارس غیرانتفاعی شهر یا شهرستان خود را پرداخت نمایند. این وجه در صورت قبولی در آزمون به مدرسه موردنظر پرداخت می‌شود.

شرایط ثبت‌نام آزمون قبولی مدارس تیزهوشان نهم

  • تابعیت ایرانی دانش‌آموزان
  • کسب حداقل معدل ۱۹ در پایه هشتم
  • چنانچه دانش‌آموزان در مدارس تیزهوشان تحصیل‌کرده باشد نیازی به آزمون ندارد ولی باید از شرایط لازم برخوردار باشد.
  • مدرسه انتخاب شده می‌بایست در حوزه محل سکونت خودتان باشد.
  • حوزه محل برگزاری آزمون باتوجه‌به محل سکونت دانش‌آموزان تعیین می‌شود.
  • دانش‌آموزان می‌توانند حداکثر ۳ مدرسه را انتخاب کنند.
  • تغییر رشته برای دانش‌آموزان در سال اول میسر نمی‌باشد.
  • مدارس تیز هوشان شامل خوابگاه نمی‌باشند
  • دانش‌آموزان می‌بایست ۵۰ درصد شهریه مدارس غیرانتفاعی شهر یا شهرستان خود را پرداخت نمایند. این وجه در صورت قبولی در آزمون به مدرسه موردنظر پرداخت می‌شود.

مدارس تیزهوشان چیست؟

مدارس تیزهوشان مدرسه هایی هستند که با برگزاری آزمون ورودی سعی بر گزینش دانش آموزان تیزهوش دارند. این مدارس زیر نظر سازمان ملی پرورش استعداد های درخشان فعالیت میکنند.

مزایای مدارس سمپاد چیست؟

مدارس سمپاد هرساله در کنکور بیشترین قبولی را دارند. این مدارس رقابت سالمی را بین دانش آموزان فراهم می آورند و محیط درسی سختگیر ، دانش آموز را برای ماندن در مسیر صحیح یاری میکند.

بدی های مدارس تیزهوشان چیست؟

در مدارس تیزهوشان کلاس های فوق برنامه زیادی با هزینه های سرسام آور برگزار میشود که ممکن است همه اقشار توانایی تهیه آن را نداشته باشند. ساعات تحصیل بیش از 30 ساعت در هفته است و فشار ذهنی بر دانش آموزان بیش از اندازه است.

مهشید صالحی نژاد

مهشید صالحی نژاد مدیر تیم تولید محتوای سایت مشاوره تحصیلی هستم. سعی می کنم بهترین و با کیفیت ترین محتوای آموزشی را در اختیار شما قرار دهیم.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. بنده 3سال است که دانش آموز سمپاد هستم و بنظرم بعضی از مطالب اشتباه گفته شده. ساعات درسی تیزهوشان دقیقا مثل مدارس عادی هست و اون کلاس های اضافه انلاین و کاملا اختیاری هست(که تقریبا کلاس های اضافه جهت اطلاعات بیشتر درباره مطالب اموزشی است و بیشتر اوقات مطالب 2یا 3پایه بالاتر که بعدا در ان پایه باز اموزش داده خواهد شد تدریس میشود)
    یکی از مزایا اینه که داخل دوره اول علوم بصورت دروس اختصاصی فیزیک شیمی زیست و زمین شناسی تدریس میشه
    و اما بهترین مورد که بنظرم سمپاد رو استثنایی میکنه کارسوق های اموزشی و بسیار جالبش است(برای مثال دعوت از استادید بزرگ دانشگاه شریف در مورد مطالب مختلف و…)
    سرمایه گذاری های مختلفی برای دانش اموز میشه
    فشار درسی از سوی مدرسه زیاد نیست و بیشتر دانش اموزان در رقابت با یکدیگرند
    امکانات نیز بسیار عالی است (دارای گیم نت، زمین های ورزشی و…)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا