پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت خدمات مشاوره تحصیلی ( نه صرفا برنامه) 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

مقالات آموزشی و مشاوره ای

مدیریت زمان در سال کنکور

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
به این نوشته امتیاز دهید

در مقاله مدیریت زمان در سال کنکور به تکنیک ها و عوامل موثر در مدیریت زمان می‌پردازیم. مدیریت زمان در همه فعالیت‌های روزانهٔ انسان بسیار مهم است و می‌تواند نتایج خوبی را برای افراد داشته باشد. هر فردی برای این که بتواند کارهای خود را به‌خوبی تمام کند و موفق شود باید هر فعالیت را در زمان مختص خود به اتمام برساند. برنامه ریزی و مدیریت زمان برای درس خواندن همیشه برای دانش آموزان دغدغه بزرگی بوده است. در سال‌های گذشته شاهد رقابت گسترده‌ای بین داوطلبان کنکور بوده‌ایم. علاوه بر تلاش های مداوم و درس خواندن آن ها برای آزمون سراسری، مسئله برنامه ریزی و مدیریت زمان در سال کنکور به‌شدت اهمیت دارد. این موضوع هم در دوران مطالعه آن ها برای کنکور و هم در طول جلسه کنکور مهم است. دانش آموزان برای رسیدن به پیشرفت تحصیلی و موفقیت در سال کنکور باید زمان را به‌صورت منطقی برای روزها، هفته‌ها و ماه‌ها مدیریت کنند. مدیریت زمان یک ابزار بسیار پراهمیت برای کنکوری ها می‌باشد. کاربرد مدیریت زمان آن جا مشخص می‌شود که یک دانش آموز برای تمام کردن دروسی مثل ریاضی و فیزیک در آخرین فرصت برای مطالعه کنکور، دچار کمبود وقت می‌شود درحالی‌که دروس کم‌اهمیت‌تر مثل دینی را چندین بار پشت‌سرهم مطالعه کرده است. ما در این مقاله سعی کردیم روش‌های صحیح مدیریت زمان را برای درس‌خواندن در سال کنکور برای شما بازگو کنیم.

تعیین منابع آزمون

دانش آموزان بعد از تعیین هدف خود، باید منابع موردنظر را برای کنکور انتخاب کنند. شاید این کار ساده به نظر برسد اما اهمیت زیادی در نظم بخشیدن اولیه دارد. آن‌ها باید یک لیست از کتاب‌هایی که می‌خواهند برای کنکور بخوانند بنویسند. دانش آموزان باید بتوانند محتوای ارزشمند کتاب‌ها را برای طراحی تست از دیگر قسمت‌ها تشخیص دهند. این کار به میزان هوشمندی آن ها بر می‌گردد. داوطلبان باید خود را جای طراحان سؤال قرار دهند و در حین مطالعه به مطالبی که حالت تکمیلی دارند اهمیت کمتری بدهند.

برنامه ریزی شخصی

اغلب افراد بر این باورند که اگر دقیقاً برنامه دوستشان یا فردی که در کنکور گذشته رتبه خوبی کسب کرده را اجرا کنند، موفق خواهند شد اما استفاده از برنامه ریزی یکسان بسیار اشتباه است. زیرا هر شخصی توانایی و ویژگی‌های خاص خودش را دارد و در شرایط متفاوتی زندگی می‌کند. تمام این تفاوت‌ها باعث می‌شود که هر فردی برنامه متفاوتی برای نوع مطالعه و ساعت های درسی خود داشته باشد. مثلاً برخی از دانش آموزان در اوایل روز انرژی بیشتری برای درس‌خواندن دارند. اما بعضی دیگر ممکن است در ساعات اولیه روز خواب‌آلود باشند و یا شرایط منزل آن ها به‌گونه‌ای باشد که در تایم مشخصی آرام و بی‌سروصدا است. پس هر داوطلبی باید طبق زندگی خود برنامه ریزی کند. یک مشاور ماهر کمک به سزایی به دانش آموزان در این راه می‌کند.

درس خواندن

در اولین مرحله دانش آموزان باید بدانند که چقدر باید درس بخوانند و دقیقاً زمان آن ها چقدر است. بعد از آن باید نسبت به زمانی که دارند دروس را اولویت‌بندی کنند و مشخص کنند که کدام دروس پراهمیت‌تر هستند و نتیجهٔ بهتری را به ارمغان می‌آورند. توجه به شرایط موجود نیز اهمیت زیادی دارد. مثلاً اگر دانش آموز فردا امتحان ریاضی داشته باشد طبیعتاً منطقی نیست که مشغول مطالعه درس دیگری شود. به دانش آموزان کنکوری که مدرسه می‌روند پیشنهاد می‌شود که ابتدا تکالیف مدرسه را انجام دهند. زیرا اگر آن ها را به تایم‌های آخر روز موکول کنند انرژی کافی برای انجام آن ها ندارند.

قورباغه ات را قورت بده

برایان تریسی اصل قورباغه ات را قورت بده را مطرح کرده است. این اصل در کنکور و مطالعه قبل از آن نیز می‌تواند مفید باشد. این تکنیک دانش آموزان را ترغیب می‌کند که مطالب درسی سخت که نیاز به‌ دقت و تمرکز بالایی دارد و وقت زیادی را برای یادگیری می‌خواهد به زمان‌هایی موکول کنند که انرژی بیشتری برای مطالعه دارند. بهتر است که آن مطلب را قبل از سایر درس‌های آن روز تمام کنند. یعنی دانش آموزان در ابتدای روز که بیشترین انرژی را دارند باید سخت ترین مطالب، که انرژی زیادی از آن ها می‌گیرد را مطالعه کنند. به طور مثال دانش‌آموزی که در درس ریاضی مشکل دارد، اگر این درس را به ساعات پایانی روز موکول کند، حتی اگر سه ساعت برای مطالعه این درس وقت بگذارد، باز نمی‌تواند به‌درستی آن را یاد بگیرد. این کار باعث اتلاف انرژی و زمان دانش‌آموز می‌شود. اما اگر این درس را در ساعات اولیه روز که انرژی زیادی دارد مطالعه کند زودتر آن را یاد می‌گیرد و وقت و انرژی کمتری صرف می‌کند.

ترتیب درس ها

دانش آموزان در لیستی که برای مطالعه دروس دارند، برخی درس‌ها دروس حفظی هستند مانند: ادبیات و دین و زندگی و برخی دیگر دروس حل‌کردنی هستند مانند ریاضی و فیزیک. پیشنهاد می‌شود که دانش آموزان برای مطالعه و یادگیری بیشتر مطالب درسی را یکی در میان مطالعه کنند، یعنی یک مطلب حل‌کردنی و سپس یک مطلب حفظی را بخوانند و به همین ترتیب جلو بروند تا انرژی خود را بهتر حفظ کنند. زیرا هرکدام از این دروس محور جداگانه‌ای از مغز را درگیر می‌کنند و همین کار باعث افزایش انرژی مغز می‌شود.

مدیریت عادت ها

دانش آموزان باید عادت‌های بد خود را شناسایی کنند و آن‌هایی که باعث اتلاف وقت در مطالعه می‌شود را حذف کنند. مثلاً خواب زیاد، استفاده از تلفن همراه و شبکه‌های اجتماعی، تلویزیون، برنامه‌ریزی اشتباه و … . برخی از عادت‌ها که می‌توانند باعث بالارفتن انرژی شوند و مثبت باشند، باید کنترل شوند و به حالت اعتدال برسند. مثلاً شرکت در مهمانی‌ها و خوش‌گذرانی با اطرافیان می‌تواند روحیه‌ساز باشد اما در سال کنکور باید کنترل شده باشد و در لیست برنامه‌های ماهانه قرار گیرد. برخی از عوامل باعث می‌شوند که دانش آموزان در مدیریت زمان ضعف داشته باشند و نتوانند از زمان خود به‌درستی استفاده کنند. از جملهٔ این عوامل می‌توان به عجول بودن، تنبلی، انگیزه و انرژی کم و … اشاره کرد. دانش آموزان باید این عوامل را شناسایی کنند و با مشاور خود برای برطرف‌کردن آن ها مشورت کنند.

شناسایی زمان های یادگیری

در بعضی ساعات روز دانش آموزان می‌توانند مطالعه باکیفیت‌تری داشته باشند و در زمان کمتر بیشترین حجم درسی را بخوانند. این ساعات ممکن است برای افراد مختلف متفاوت باشد اما معمولاً اکثر دانش آموزان در ساعات اولیه روز بیشترین انرژی را برای یادگیری دارند. تایم‌های آخر شب نیز از ساعات مطالعه طلایی می‌باشد. به‌غیراز این ساعات برخی ساعت‌ها نیز وجود دارد که یادگیری در آن ها زیاد نیست. پیشنهاد ما به دانش آموزان این است که مطالعهٔ مطالب درسی سخت را در ساعاتی که پرانرژی هستند انجام دهند و مطالب آسان و متوسط را در ساعت‌هایی که یادگیری آن ها متوسط است بخوانند و تایم‌هایی که بی‌حوصله و بی انرژی هستند فعالیت‌های شخصی و روزانه خود را انجام دهند. در این صورت تمام ساعات روز را به‌خوبی مدیریت می‌کنند.

تاثیر تغذیه و خواب کافی

دانش آموزان باید در حالت ایده‌آل خود باشند تا بتوانند به‌درستی تمرکز کنند و انرژی لازم را برای مطالعه و فعالیت‌های درسی داشته باشند. تغذیه مناسب در تأمین انرژی به‌شدت اهمیت دارد. پرخوری زیاد باعث کسالت می‌شود. در این حالت یادگیری بسیار سخت است. خواب و استراحت بدن باید کنترل شود. بهتر است که دانش آموزان شب ها زودتر بخوابند تا بتوانند از ساعت‌های طلایی صبح که بهترین زمان برای مطالعه می‌باشد استفاده کنند. خواب ظهر باید کنترل شده باشد. یک ساعت خوابیدن ظهر می‌تواند انرژی دانش آموزان را بالا ببرد در نتیجه یادگیری بهتری در طول روز داشته باشند. دانش آموزان باید بین فعالیت های روزانه خود زمان استراحت قرار دهند. داشتن زمان کافی برای استراحت یکی از اصول مهم در برنامه ریزی است.

فضای مطالعه

برخی از دانش آموزان برای شروع مطالعه تایم زیادی را به دنبال مکان مناسبی هستند که بتوانند مطالعهٔ خود را آغاز کنند. یک نکتهٔ مهم برای مدیریت زمان این است که یک مکان اختصاصی به دور از هرگونه حواس‌پرتی برای مطالعه مشخص شود. علاوه بر مشخص‌کردن یک مکان اختصاصی برای درس‌خواندن و مطالعه، بازه‌های زمانی نیز باید مشخص شود. به طور مثال بازه‌های زمانی بین ۴۰ تا ۵۰ دقیقه برای مطالعه بسیار مناسب است. این بازه زمانی بر اساس نوع درس و تمرکز دانش آموزان می‌تواند کمتر یا بیشتر باشد.

نکات مدیریت زمان

ما در این مقاله سعی کردیم تمام نکاتی که در مدیریت زمان برای سال کنکور اهمیت دارد بازگو کنیم. اما باید توجه داشته باشید برای یک مدیریت زمان درست و اصولی در تمام جوانب زندگی، باید تمام تکنیک‌ها درست اجرا شود و نیازمند تکرار زیاد است و نباید در نیمه راه تلاش را متوقف کرد. مدیریت زمان در سال کنکور و سر جلسه آزمون از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و بهتر است قبل از هرگونه برنامه ریزی برای کنکور درباره مدیریت زمان تحقیق کرده و همه جوانب آن را در نظر بگیرید و با مشاورین و متخصصین در این زمینه مشورت کنید.

تیم مشاوره تحصیلی مهندس حاج کرم

در مقاله مدیریت زمان در سال کنکور سعی کردیم دید جامع و کاملی از این موضوع را ارائه دهیم. اگر قبولی در کنکور و بهترین دانشگاه‌های کشور هدف شماست و می‌خواهید با ورود به دانشگاهی معتبر و انتخاب رشته‌ای مناسب آینده شغلی خود را به بهترین شکل بسازید، تیم مشاوره تحصیلی و برنامه ریزی آکو به مدیریت مهندس حاج کرم در کنار شما خواهد بود. ما به شما کمک می‌کنیم تا در مهم‌ترین سال زندگی‌تان، بهترین خود را اجرا کنید و عالی‌ترین نتیجه را بگیرید. شما می‌توانید برای ارتباط با برترین مشاوران کشور با شماره 02633408944 ارتباط برقرار کنید. تیم مشاوره تحصیلی مهندس حاج کرم اینجا حضور دارند تا پاسخگوی سوالات شما باشند. همچنین می‌توانید سوالات خود را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

نرگس

نرگس لک هستم مشاور گروه مشاوره تحصیلی آکو رکن اول موفقیت رو تلاش و استمرار می دونم ما توی آکو سعی میکنیم راه بهینه رو بهتون نشون بدیم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا