پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت برنامه ی 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

مشاور منمعرفی دانشگاه های کشور سراسری، آزاد، پیام نور و غیرانتفاعی

مزایای دانشگاه پیام نور

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
به این نوشته امتیاز دهید

دانشگاه پیام نور یک دانشگاه نیمه دولتی می‌باشد. بنابراین دانشجویان برای تحصیل در آن باید  طی هر ترم تحصیلی مبلغی تحت عنوان شهریه دانشگاه پیام نور  واریز کنند.  دانشگاه های پیام نور در سال ۱۳۶۷ تاسیس گردیده اند. این دانشگاه زیر نظر وزارت علوم می‌باشد. دانشگاه پیام نور در سراسر کشور دارای شعبه می‌باشد، به طور تقریبی می‌توان گفت که تعداد این شعبه ها به ۵۰۰ عدد می‌رسد، که ۴۹۵ واحد آن فعال می‌باشد. دانشجویانی که قصد ادامه تحصیل و ثبت نام در دانشگاه  پیام نور را دارند باید توجه داشته باشند که این دانشگاه هم مانند هر دانشگاه دیگری دارای مزایا و معایب می‌باشد که باید به آن توجه کنند. در این مقاله درباره مزایای تحصیل در دانشگاه پیام نورصحبت خواهیم کرد. بنابراین برای آگاهی از نحوه ورود، کلاس ها،امتحانات دانشگاه پیام نور، رشته های این دانشگاه و تمامی مسائل مربوط به آن با ما همراه باشید.

 مزایای دانشگاه پیام نور- درباره نحوه ورود و برگزاری امتحانات دانشگاه پیام نور

نحوه ورود به دانشگاه پیام نور و مزایای آن

دانشگاه پیام نور از یک سازمان مرکزی تشکیل شده که همه واحدها فعالیت خود را زیر نظر سازمان مرکزی انجام می‌دهند همچنین سازمان مرکزی دانشگاه پیام نور واقع در تهران می‌باشد. این دانشگاه دارای ۳۵۰۰ عضو هیات علمی و ۷۰۰۰ کارمند می‌باشد.  داوطلبانی که قصد ادامه تحصیل در این دانشگاه را دارند به دو طریق می­توانند به دانشگاه های پیام نور ورود کنند:

  • داوطلبان مینوانند با شرکت در آزمون کنکور که هر ساله توسط سازمان سنجش کشور برگزار می­شود و و با شرط قبولی در آن آزمون وارد دانشگاه پیام نور بشوند.
  • از سال1392 به بعد دانشگاه پیام نور شروع کرد به پذیرش دانشجو آن هم بر اساس معدل دیپلم. یعنی داوطلبانی که معدل دیپلم آنها مناسب و مطابق مصوب این دانشگاه باشد، میتوانند بدون شرکت در آزمون کنکور در این دانشگاه ثبت نام کنند. پذیرش بدون آزمون یکی از مزایای ویژه دانشگاه پیام نور می­باشد.
  •  یکی دیگر از مزایای این دانشگاه پذیرش فراگیر آن می باشد. پذیرش فراگیر ویژه دانشجویان ارشد می باشد. به این صورت که دانشجویان کارشناسی پس از اتمام مقطع کارشناسی خود میتوانند در یکی از واحدهای دانشگاه پیام نور در مقطع ارشد ثبت نام کنند. در این حال دانشجو درس های ترم اول مقطع ارشد را مطابق با رشته انتخابی خود باید سپری کند و در صورت قبولی در این دروس، می­تواند به تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد ادامه دهد. بنابراین در صورت قبولی ترم اول، دانشگاه این دانشجو را به عنوان دانشجوی کارشناسی ارشد خود می پذیرد.

پذیرش براساس معدل فقط مختص داوطلبان مقطع کارشناسی می­باشد.

درباره نحوه تشکیل کلاس های دانشگاه پیام نور

در دانشگاه پیام نور کلاس ها به سه حالت حضوری، نیمه حضوری و غیر حضوری تشکیل میشود. بنابراین اگر شاغل هستید، اگر خانه دار هستید و یا حتی بچه کوچک دارید و به هردلیل دیگری نمی توانید در کلاس های حضوری شرکت کنید ولی بسیار علاقمند به تحصیل هستید، این دانشگاه با مزیت تشکیل غیر حضوری کلاس ها بهترین گزینه برای شما خواهد بود.

درباره نحوه برگزاری امتحانات دانشگاه پیام نور

امتحانات این دانشگاه در دو مرحله زمانی با نام های میان ترم و پایان ترم برگزار میشود. از مجموع  بیست نمره امتحانی، هشت نمره آن متعلق به میان ترم می‌باشد که این امتحان توسط استاد گرفته میشود. کسب کامل هشت نمره مربوط به امتحانات میان ترم کمک شایانی به قبولی دانشجویان در واحد اخذ شده می‌کند که همین موضوع یکی از مزایای ویژه تحصیل در دانشگاه پیام نور محسوب میشود.

امتحانات پایان ترم دانشگاه های پیام نور به صورت سراسری برگزار میشود و تمامی سوالات آن از طریق سازمان مرکزی طراحی و برگزار میشود. در این دانشگاه تصحیح برگه های امتحانی توسط کامپیوتر انجام میشود. بنابراین استاد هیچگونه نقشی در طراحی و تصحیح سوالات ندارند.

مزایای ثبت نام و تحصیل در دانشگاه پیام نور

پرداخت شهریه و تسهیلات دانشگاه پیام نور 

از دیگر مزایای تحصیل در دانشگاه پیام نور نحوه پرداخت شهریه و تسهیلات آن می‌باشد. این دانشگاه تسهیلات بسیاری جهت رفاه حال دانشجویان در نظر گرفته است که سود بازپرداخت آن تنها یک و چهار دهم درصد در هر ترم می‌باشد. شهریه دانشگاه پیام نور توسط بانک ها قابل پرداخت است.

شهریه دانشگاه پیام نور در مقایسه با دانشگاه هایی که تحصیل در آن مستلزم پرداخت هزینه است بسیار کمتر می‌باشد.

download

صدور معافیت تحصیلی، تحصیل در دو رشته و شعبه های فراوان از دیگر مزایای آن می­باشد:

درباره دانشگاه های پیام نور باید گفت که به دلیل داشتن شعبه های فراوان در سراسر کشور این امکان را برای دانشجویان فراهم کرده است تا در شهری که در آن زندگی میکنند تحصیلات خود را سپری کنند و برای تحصیل نیاز به جابجایی شهری و گرفتن خوابگاه و خانه نداشته باشند. همچنین دانشجویان دانشگاه پیام نور در شرایط خاص امکان تحصیل  و ثبت نام همزمان در دو رشته دانشگاهی را دارند.

دانشگاه پیام نور همانند بسیاری از دانشگاه های کشور کارت معافیت تحصیلی برای دانشجویان مشمول نظام وظیفه صادر می‌کند. و از آنجایی که این دانشگاه زیر نظر وزارت علوم فعالیت خود را انجام می‌دهد بنابراین مدرک تحصیلی دانشگاه پیام نور در وزارت علوم معتبر می‌باشد.

تنوع در ارائه رشته های تحصیلی از مزایای دانشگاه پیام نور

همه فارغ التحصیلان گروه ریاضی، تجربی، انسانی، هنر و زبان می‌توانند در دانشگاه پیام نور ثبت نام کرده و در آن شروع به تحصیل کنند. تعداد رشته های درسی که در دانشگاه پیام نور ارائه و تدریس می‌شوند بسیار متنوع می‌باشد بنابراین دانشجویان می‌توانند در رشته انتخابی خود در آن به ادامه تحصیل بپردازند.پرطرفدارترین رشته های دانشگاه پیام نور به تفکیک رشته های نظری عبارت اند از:

  • ریاضی: مهندسی عمران، مهندسی برق، مهندسی پزشکی مهندسی مکانیک مهندسی کامپیوتر و مهندسی صنایع
  • گروه انسانی:شامل مشاوره، علوم ورزشی، علوم تربیتی، حقوق، مدیریت روانشناسی 
  • پرطرفدارترین رشته های هنر و زبان  در دانشگاه پیام نور: زبان، ادبیات، انگلیسی، طراحی پارچه ،مترجمی زبان انگلیسی و نقاشی
  • رشته های تجربی پرطرفدار دانشگاه پیام نور: علوم و مهندسی صنایع غذایی، زیست شناسی سلولی و مولکولی، میکروبیولوژی، زیست شناسی گیاهی، شیمی محض و شیمی کاربردی

درباره دانشگاه های پیام نور تهران و ثبت نام در آنها در مرکز مشاوره کنکور و انتخاب رشته آکو بیشتر بخوانید.

مجتبی سادات رسول

کتاب های زیادی خوانده ایم، افراد بسیاری دیده ایم و با بزرگان بسیاری هم کلام شده ایم. راه درست را نشانتان خواهیم داد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا