پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت برنامه ی 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

مشاور من

3 تفاوت مهندسی کامپیوتر و علوم کامپیوتر در انتخاب رشته کنکور سراسری

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
به این نوشته امتیاز دهید

رشته های کامپیوتر این روز ها طرفداران زیادی پیدا کرده است و درآمد و بازار کار فعال فارغ التحصیلان رشته های کامپیوتر نیز به نسبت برخی رشته های علوم مهندسی مثل مهندسی پزشکی، مهندسی مکانیک، مهندسی عمران و … سریع الوصول تر و گاهی حتی بیشتر است. عدم نیاز به سرمایه اولیه زیاد برای شروع کار و امکان کار در دوران دانشجویی را میتوان از سایر مزایای رشته های کامپیوتر در هنگام انتخاب رشته کنکور دانست.

در دفترچه انتخاب رشته کنکور ریاضی و فنی اما داوطلبان با یک چالش روبرو هستند. آن هم اینکه کامپیوتر شاخه های مختلفی درمیان رشته های دانشگاهی دارد و بدون دانستن تفاوت دروس و شرایط تحصیل و بازار کار آنها ممکن است داوطلبان دست به انتخاب اشتباهی بزنند. به همین دلیل است که در این مقاله سعی کرده ایم به تفصیل تفاوت مهندسی کامپیوتر و علوم کامپیوتر را برای علاقه مندان توضی دهیم.

البته اگر به دنبال تفاوت رشته های کامپیوتر هستید میتوانید تفاوت رشته های مهندسی کامپیوتر و IT و همچنین تفاوت مهندسی کامپیوتر و مهندسی حرفه ای کامپیوتر را در لینک های مربوطه بخوانید. همه این تفاوت های و شباهت های مهندسی کامپیوتر و علوم کامپیوتر را میگوییم اما در نهایت شما باید بعد از اعلام نتایج اولیه و با کمک نرم افزار های انتخاب رشته احتمال قبولی خود را در یک دانشگاه بهتر بررسی کنید. مثلا اگر مهندسی کامپیوتر دانشگاه آزاد شهرتان باشد و علوم کامپیوتر دانشگاه صنعتی اصفهان کدام را بهتر است انتخاب کنید؟

پس همین حالا برای رزرو وقت انتخاب رشته خود در نیمه دوم مرداد با شماره 02633408944 تماس بگیر و یا از طریق کانال تلگرام تیم مشاوره تحصیلی مهندس سهیل حاج کرم با پشتیبانان ما در ارتباط باش.

انتخاب رشته کنکور 1402

تفاوت مهندسی کامپیوتر و علوم کامپیوتر در دانشگاه زیاد هم نیست!

شاید برایتان جالب باشد که بدانید رشته مهندسی کامپیوتر به تازگی یعنی در سال 1365 از رشته علوم کامپیوتر جدا شده است و به عنوان یک گرایش مستقل در دانشگاه های سراسری کشور ظرفیت ارائه میدهد. هر رشته ای در دانشگاه کم و بیش به دنبال پاسخ یا راهکاری برای مجموعه ای از اتفاقات و چالش های انسانی میگردد.

رشته علوم کامپیوتر نیز در پاسخ به سوال ” چطور یک کار را به صورت کاربردی و بدون نیاز به نیروی فعال انسانی به صورت اتوماتیک (به کمک برنامه های رایانه ای) انجام دهیم؟ این درحالی است که در گرایش مهندسی کامپیوتر به سوال چطور یک رایانه یا ابزار بهتر بسازیم؟ ساخت ابر رایانه ها، طراحی و ساخت ابزار های کارآمد تر و ترکیب الکترونیک و فیزیک فعالیت تخصصی مهندسین کامپیوتر است.

شاید اصلی ترین فرق مهندسی کامپیوتر با علوم کامپیوتر را بتوان در جمله زیر خلاصه کرد:

مهندسی کامپیوتر در هر دو گرایش نرم افزار و سخت افزار به بررسی عملی رایانه و ابزار های مرتبط با آن در کنار فعالیت های اصلاحی آن میپردازد. این درحالی است که هدف دروس رشته علوم کامپیوتر صرفا آموزش علم و عمل تولید رویکرد های صحیح استفاده از ابزار های موجود و در صورت نیاز بهبود آنهاست.

این مهمترین تفاوت مهندسی کامپیوتر شاید اگر چند نمونه از دروس تخصصی هر رشته را باهم بررسی کنیم شاید درک تفاوت رشته های کامپیوتر برایمان راحت تر باشد.

تفاوت دروس دانشگاهی رشته های مهندسی و علوم کامپیوتر

به طور کلی اگر به دروس رشته علوم کامپیوتر نگاهی بیاندازید متوجه خواهید شد که بیش از 90 درصد دروس رشته مهندسی کامپیوتر با دروس رشته ریاضیات کاربردی یکسان است. همانطور که در مطلب شباهت رشته های علوم کامپیوتر و ریاضیات کاربردی گفته ایم، این دو درس پایه و اساس یکسانی دارند. رشته علوم کامپیوتر طبق تعریف رسانه ویکی پدیا به بررسی سیستماتیک داده ها و محاسبات روشمند آن ها میپردازد.

فرق مهندسی کامپیوتر با علوم کامپیوتر در دانشگاه

حتی بررسی گرایش های رشته علوم کامپیوتر نیز نزدیکی عجیب آن را به رشته های ریاضی نشان میدهد. دروس علوم کامپیوتر در دانشگاه به دو دسته گرایش محاسبات علمی و گرایش الگوریتم ها تقسیم میشود. این درحالی است که گرایش های رشته مهندسی کامپیوتر مهندسی سخت افزار و نرم افزار کامپیوتر هستند. پس مشخص است که زمینه کاری هرکدام چیست. جدول زیر را مشاهده نمایید.

دروس تخصصی رشته مهندسی کامپیوترمهندسی نرم افزارزبان های برنامه نویسیمهندسی اینترنتشبکه های رایانه ایتحلیل سیستم ها
دروس تخصصی رشته علوم کامپیوترنظریه گرافنظریه محاسباتنظریه کد گذاریآشنایی با معماری کامپیوترطراحی مدار و ریز پردازنده

باتوجه به اینکه تراز و رتبه قبولی رشته های مهندسی کامپیوتر و علوم کامپیوتر تا حدودی باهم متفاوت اند ممکن است گاهی داوطلبان به فکر انتخاب یکی و تغییر رشته به دیگری در دوران تحصیل باشند. پیش از تصمیم گیری بهتر است در این باره اطلاعات کافی کسب کنید.

تفاوت رشته های کامپیوتر در بازار کار

اگر حقیقت امر را بخواهید بدانی هدف رشته های کامپیوتر در بازار کار تفاوت خیلی زیادی ندارند و واقعا دروس دانشگاهی آنها است که برای داوطلبان تفاوت ایجاد میکند. نکته دوم درباره بازار کار رشته های کامپیوتر نیاز به علاقه و یادگیری بسیار بالا است. البته تقریبا برای هر رشته ای استعداد و علاقه مندی به یادگیری بیشتر مهم است اما کامپیوتر و کار با ابزار های دیجیتال موضوعی نیست که کسی بدون علاقه و هوش کافی بتواند انجام دهد.

مثلا برای دانشجویان رشته های زبان انگلیسی دانشی که درباره قوانین ترجمه دارند و استعداد آنها بسیار تاثیر گذار است ولی هر کسی به هرحال با تکرار و تمرین میتواند مثل یک کار روتین ترجمه را نیز انجام دهد اما اگر کسی در کار با کامپیوتر تفاوت قطعات، کاربرد آن، اححتمال خرابی، ویژگی های یک قطعه با کیفیت یا نحوه کارکرد آن را تشخیص ندهد یا حداقل به زور یاد گرفته باشد و نتواند ارتباط بین قطعات و ساختار و کارکرد رایانه را تشخیص دهد نمیتوان با تکرار و زل زدن به کیس کامپیوتر این کار را کرد که!

تفاوت رشته های کامپیوتر

هرچند اطلاعات کافی درباره سخت افزار، نرم افزار و شرایط ساخت برنامه های کاربردی برای آن در حیطه بازار کار هردو این رشته ها قرار دارد اما یک مهندس کامپیوتر یا متخصص علوم کامپیوتر بای تا حد زیادی به صورت عملی و تجربی از هردو اطلاعات بدست آورده باشد تا بتواند در زمینه مورد نظر فعالیت کند. بازار کار های فعال برای رشته مهندسی کامپیوتر :

  • برنامه نویسی
  • site developer
  • مهندس آی تی
  • شغل های دولتی و اداری
  • سئوکاری
  • تدریس برنامه نویسی به صورت فریلنسر یا در دانشگاه ها
  • تدریس در هنرستان های فنی حرفه ای
  • مدار های مجتمع
  • پردازش سیگنال،تصویر،گفتار

راستی نباید این را فراموش کنیم که دانشجویانی که ضمن تحصیل در رشته های کامپیوتر به زبان انگلیسی نیز تسلط دارند میتوانند هم در بازار کار هم در زمان تحصیل شرایط مطلوب تری داشته باشند.

اگر بخواهیم به صورت ایده آل به بازار کار های رشته علوم کامپیوتر نگاه کنیم و تاثیر آن در زندگی انسان و جوامع پیشرفته امروزی را بررسی کنیم باید از نمونه های زیر به عنوان نتیجه فعالیت تیم متخصص در زمینه علوم کامپیوتر صحبت کرد:

  • هوش مصنوعی
  • گرافیک کامپیوتر
  • بینایی کامپیوتری
  • رابط انسان و رایانه
  • رباتیک
  • سیستم های عامل

اما یک حقیقت را باید درباره رشته علوم کامپیوتر گفت و آن هم اینکه به شرطی میتوانید در این رشته به معنای قیقی خود کار کنید که به فکر مهاجرت تحصیلی به کشور های تحقیقاتی مثل انگلستان باشید. در غیر این صورت در ایران بازار کار خیلی خاص تری بجز آنچه برای مهندسی کامپیوتر گفته شد و نهایتا کار در شرکت های دانش بنیان و فعالیت های داوطلبانه برای ارائه نوآوری های رایانشی نمیتوان انتظار داشت.

تغییر رشته از مهندسی کامپیوتر به علوم کامپیوتر و بالعکس

اگر میخواهید از رشته مهندسی کامپیوتر به علوم کامپیوتر تغییر رشته دهید، به عنوان مشاور کنکور ریاضی باید به شما بگوییم که تحصیل در گرایش نرم افزار مهندسی کامپیوتر در کنار شرکت در دوره های برنامه نویسی یا فعالیت به عنوان دستیار برنامه نویس و کار های از این قبیل میتواند بهتر باشد. اما اگر تصمیمتان را برای تغییر رشته گرفته باشید باید بدانید که اگر به ریاضیات علاقه دارید و به بررسی کارکرد و کاربرد اجزای کامپیوتر علاقه دارید انتخاب این رشته کار درستی است.

اگر به بخش سخت افزاری کامپیوتر یعنی ابزار های خارجی، کارکرد آنها، نحوه قرار گیری آنها در هر یک از اجزای کامپیوتر، نوع مناسب از هر ابزار و یا حتی به برنامه نویسی و طراحی و کد نویسی علاقه دارید مهندسی کامپیوتر و به ترتیب گرایش سخت افزار و نرم افزار برای شما مناسب خواهد بود.

به هرحال برای تغییر رشته مهندسی کامپیوتر به علوم کامپیوتر میبایست بر اساس قوانین و آیین نامه های آموزشی دانشگاه مبداء و مقصد استفاده کنید و در صورتی که میخواهید از کارنامه سبز کنکور برای تغییر رشته استفاده کنید حتما با یک مشاور متخصص و متعهد مشورت کنید.

در انتخاب رشته کنکور کدام را انتخاب کنیم؟

اول از همه که انتخاب رشته کنکور باید باتوجه به علایق داوطلب و شرایط ادامه تحصیل، ورود به بازار کار، شرایط تغییر محل زندگی برای فعالیت تخصصی و … بستگی دارد. اما واقعا به عنوان مشاور انتخاب رشته کنکور کمتر کسی را دیده ام که دروس سخت رشته علوم کامپیوتر را پشت سر گذاشته باشد و بازار کار خیلی متفاوتی مانند آنجه گفته شد را تجربه کرده باشد. پس بهتر است تفاوت مهندسی کامپیوتر و علوم کامپیوتر در دانشگاه را فراموش کنیم و بیشتر درباره بازار کاری که در هرحال یکی است فکر کنیم.

اگر بخواهیم درباره شرایط رشته ها در دانشگاه ها صحبت کنیم باید بگوییم در صورتی که بخواهیم در دانشگاه های آزاد یکی از رشته های کامپیوتر را انتخاب کنیم که میتوانیم اصلا انتخاب رشته بدون کنکور داشته باشیم و وارد رشته مد نظر حتی در بهترین دانشگاه های آزاد تهران بشویم.

اما اگر مایل هستید رشته های مهندسی کامپیوتر یا علوم کامپیوتر یا … را در دانشگاه های سراسری برتر کشور مثل دانشگاه علم و صنعت، دانشگاه صنعتی شریف، دانشگاه صنعتی امیرکبیر و … بخوانید داستان متفاوت است و قطعا به یک مشاوره تخصصی نیاز خواهید داشت. چون لازم است است شرایط تاثیر سوابق تحصیلی بر کنکور و رتبه کسب شده را به ترتیب بررسی و متناسب با اولویت های نرم افزار دسته بندی کنیم.

برای قبولی در رشته های کامپیوتر دانشگاه های خاص هم که باید شرایط رشته های متمرکز با شرایط خاص را خوانده باشید یا با کمک مشاورتان به انتخاب آنها بپردازید.

مهشید صالحی نژاد

مهشید صالحی نژاد مدیر تیم تولید محتوای سایت مشاوره تحصیلی هستم. سعی می کنم بهترین و با کیفیت ترین محتوای آموزشی را در اختیار شما قرار دهیم.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. خیلی عالی بود.

    مطالب مفیدی درباره تفاوت دو رشته علوم کامپیوتر و مهندسی کامپیوتر ارائه شده است.ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا