پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت برنامه ی 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

مشاور من

ماه رمضان کنکور چطور درس بخوانیم و برنامه ریزی کنیم؟

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
به این نوشته امتیاز دهید

ماه رمضان کنکور رو روزه بگیریم یا نگیریم؟ درس خواندن در ماه رمضان باید چطوری باشه؟ اصلا کنکور ماه رمضان میفهمه چیه؟ مطالعه در ماه رمضان که مصادف با عید نوروز و دوران طلایی جمع بندی هست باید چطوری باشه؟ عید کنکورمون رو با روزه گرفتن از دست ندیم؟ با یک مشاور خوب حتی برای روزه گرفتن و مطالعه در ماه رمضان میتونی برنامه ریزی دقیق داشته باشید.

با توجه به این موضوع که ماه رمضان نزدیک است یکی از دغدغه های داوطلبان کنکور 1402 برنامه ریزی برای مطالعه در ماه رمضان با همان کیفیت قبلی است . فاصله زیاد میان وعده های غذایی از سحر تا افطار ، گرمای هوا و تشنگی باعث پایین آمدن کارکرد مغز دانش آموزان می شود به همین سبب برخی از داوطلبان ممکن است قید درس خواندن یا روزه گرفتن را بزنند. این تصمیم اشتباه درحالی است که با یک برنامه ریزی درست و حساب شده میتوان به هردو هدف مادی و معنوی رسید.

اما چیزی که باید درباره درس خواندن در ماه رمضان بدانید این است که در هنگام درس خواندن بالا بودن کارایی مغز اهمیت زیادی دارد بنابراین بهتر است زمان هایی که مغز کارکرد بالایی دارد را بدانیم تا بتوانیم در این بازه های های زمانی مطالعه مفیدی داشته باشیم . با تیم مشاوره تحصیلی آکو همراه باشید.

مطالعه در ماه رمضان کنکور

در ماه رمضان کنکور بیشترین بازدهی درسی رو داشته باش

برنامه ریزی در سال کنکور اهمیت زیادی دارد اما اهمیت این امر در ماه رمضان کنکور برای داوطلبانی که به روزه گرفتن در سال کنکور اعتقاد دارند، چندین و چند برابر میشود. البته اگر روزه نگرفتن را ترجیح ندهید، میتوانیم راهکار های اساسی در اختیار شما قرار دهیم.

در قدم اول برنامه ریزی برای درس خواندن در ماه رمضان باید بدانید بهترین زمان ها برای مطالعه در این ماه بعد از افطار تا ساعت 23 شب و از بعد سحر تا 12 ظهر است. در این بازه های زمانی به دلیل بالا بودن قند خون و کارکرد بهتر و عادی مغز زمان درس خواندن در ماه رمضان تعیین میشود اما برای همین ساعات محدود که حدود 11 ساعت را شامل میشود نیز باید به درستی برنامه ریزی کرد.

بهتر است از بعد از سحر دروس تخصصی مطالعه شود و در زمان های گرسنگی و بی حوصلگی یعنی تایم بعد از ظهر که برای آن انرژی خاصی نداریم و احتمالا قند خون افت کرده و گرسنه ایم، دروس عمومی مطالعه کنید یا درس های قبلی مرور شود؛ حل کردن نمونه سوالات امتحانات نهایی برای دنش آموزان دوازدهمی در ساعات اوج گرسنگی در ماه رمضان کنکور پیشنهاد میشود.

برنامه ریزی برای درس خواندن در ماه رمضان با برنامه ای که قبل و بعد آن میگیرید قرار است کاملا متفاوت باشد. ساعت مطالعه کوتاه تر و برنامه درسی متفاوت برای پیش روی و مرور و تست زنی از اولین مشخصه های یک برنامه ریزی درست در کنکور ماه رمضان است.

درس خواندن در ماه رمضان  کنکور با برنامه ریزی دقیق

علاوه بر آن زمان استراحت بین دروس در ماه رمضان باید کوتاه تر باشد و تا انرژی بدست آمده از غذای سحری تمام نشده است باید قورباغه ات رو قورت بدی و پیش روی ها و یادگیری هات رو انجام بدی. البته نکات دیگری نیز برای داوطلبان روزه بگیر کنکوری باید رعایت شود:

  • تغذیه صحیح برای کنکور ماه رمضان
  • ساعت خواب در روز های ماه مبارک
  • انتخاب مشاور کنکور برای داشتن برنامه ریزی متناسب با قدرت بدنی

تغذیه کنکوری ها در ماه رمضان

در این ماه تعداد وعده های غذایی کم می شود بنابراین کنکوری ها باید توجه زیادی به تغذیه مفید خود در فاصله سحری تا افطار داشته باشند . کاهش قند خون و انرژی باعث اختلال در یادگیری و مطالعه می شود و کنترل کردن مواد غذایی در هر وعده ، کنترل تعداد کالری و میزان انرژی باعث ایجاد انرژی مناسب و در کنکور ماه رمضان بسیار پر اهمیت است. نکات تغذیه ای که داوطلبان باید در ماه رمضان کنکور رعایت کنند:

  • در این ماه به دلیل کاهش فعالیت نیاز بدن به قند ها هم کاهش می یابد پس مصرف بیش از حد قند ممنوع است
  • مصرف پروتئن ها بسیار اهمیت دارد که در میان پروتئین ها تخم مرغ می تواند به نیاز های بدن به پروتئین پاسخ دهد .
  • مواد غذایی دارای ویتامین B  خصوصا  B6  و B12  و ویتامین E  به بالا بردن اکسیژن مغز و در نتیجه سبب افزایش تمرکز می شود ، با خوردن اجیل ها و مغز ها می توان این ویتامین هارا در بدن تامین کرد .
  • امگا 3 نیز در یادگیری موثر است ، از غذاهای امگا 3  دار میتوان به ماهی ، میگو، سویا، روغن بادام زمینی، و … اشاره کرد .
  • از مصرف غذا با چربی اشباع نشده مثل فست فود ، کله پارچه و … خودداری کنید .
  • مواد غذایی و تنقلات آهن دار مثل اسفناج ، جگر ، حبوبات ، کلم بروکلی و … استفاده کنید
  • در روز های ماه رمضان به دلیل کاهش آب بدن ، نوشیدن آب زیاد الزامی است ، حداقل مقدار لازم 8 لیوان آب در روز همچنین مصرف شربت خاکشیر و میوه های آب دار الزامی است .

سحری ماه رمضان در سال کنکور چی بخوریم؟

در ماه رمضان وعده سحر به جای وعده صبحانه و ناهار است بنابراین این وعده اهمیت زیادی دارد و باید بیشتر مواد لازم در طول روز در این وعده قرار گیرد ؛ موادغذایی مناسب در این وعده شامل کربوهیدرات ، لبنیات ، حبوبات ، میوه و سبزیجات است.

از خوردن غذاهای چرب و یا خیلی سنگین که اولا خواب آور و ثانیا فاقد ارزش غذایی هستند و نمیتوانند در طرول روز برای درس خواندن در ماه رمضان ایجاد انرژی کنند. آب خیلی زیاد نخورید و سعی کنید بعد از سحری نخوابید و از همان ساعات اول انرژی خودتان را برای رسیدن به هدف روزانه تان استفاده کنید.

افطاری مناسب کنکور ماه رمضان چیست؟

مهم ترین موضوع در وعده افطار جلوگیری از پرخوری است زیرا پرخوری باعث سنگینی و خواب آلودگی می شود و درس خواندن در ماه رمضان بعد از افطار را سخت و ذهن را درگیر هضم این وعده پر کالری بعد از ساعتهای گرسنگی میکند.

پس از پر خوری جدا پرهیز کنید و فراموش نکنید برای حفظ پایداری بدن مصرف لبنیات و سبزیجات در وعده افطار بسیار الزامی است. کلسیم و فسفر برای بالا بردن کارایی مغزو حافظه پراهمیت است .

غذای مناسب و کم حجم برای کنکوری هایی که روزه می گیرند باعث می شود مواد مغذی بیشتری مصرف کنند و مایعات کافی بنوشند تا بتوانند تا قبل خواب مطالعه مفید داشته باشند. وعده افطار مناسب برای داوطلبان کنکور در ماه رمضان میتواند آش، نان و پنیر و سبزی و شیر با خرما میباشد.

سحری و افطار و شام در کنکور ماه رمضان

شام در ماه رمضان کنکور چی بخوریم؟

حدود 2 الی 3 ساعت بعد از افطار خوردن یک شام سبک توصیه می شود که می تواند شامل نان و غلات ، سبزیجات و گوشت باشد. این وعده تقریبا در ساعات آخری مطالعه میل میشود و احتمالا خیلی برای خوردن این وعده ولع نداشته باشید اما داشتن تغذیه مناسب در ساعات پایانی مطالعه و قب از شروع ساعت خواب میتواند برای جذب مواد غذایی کمک کننده باشد.

تنظیم ساعت خواب برای درس خواندن در ماه رمضان

داوطلب کنکور در هیچ زمانی چه ماه رمضان کنکور و چه در روزهای دیگر سال نباید خواب مفید شبانه را از دست بدهد. پژوهشگران ثابت کرده اند بهترین و مفید ترین زمان خواب هر انسانی بین ساعت 23 تا 5 صبح است که خب زمان خواب و بیدار شدن برای سحری در ماه رمضان به این زمان خیلی نزدیک است.

اما برای داوطلبانی که بیدار شدن مجدد بعد از سحری در ساعت مققر برایشان سخت است می توانند در ماه رمضان این بازه را کمی تغییر بدهند یعنی زمان خواب را از بازه 10:30 تا 3:30 تغییر دهند و پس از خوردن سحری و ادای نماز شروع به مطالعه کنند .

البته باید به این موضوع کنید که تغییر این عادت خوابیدن بعد از ماه رمضان بسیار سخت و زمانبر است که باید قبل از اتمام ماه رمضان برای آن برنامه ریزی شود.تا کاهش بازدهی مغز و راندمان مطالعه نشود .

مشاوره برای درس خواندن در ماه کنکور

به عنوان یک تیم مشاوره کنکور که برای پیشرفت تمامی دانش آموزان برنامه کنکور ارائه میکند به شما پیشنهاد میدهیم که از یک مشاور تحصیلی استفاده کنید تا روز های بهتری را در ماه مبارک رمضان تجربه کنید و کنکورتان تحت تاثیر این موضوع قرار نگیرد.

  1. بهترین زمان مطالعه از سحر تا ظهر است و می توانید بعدازظهر را به استراحت بپردازید .
  2. اما اگر از پس بازه زمانی سحر تا ظهر بر نیامدید می توانید از افطار تا سحر به مطالعه بپردازید که البته با توجه به تیتر مربوط به خواب کنکوری این بازه پیشنهاد نمی شود .
  3. استفاده از یک رژیم غذایی کامل و مفید .
  4. بهتر است در طول روز از خانه خارج نشوید تا انرژی خودرا از دست ندهید .
  5. ساعات بعد افطار برای رسیدن به تمرکز کافی بهتراست دروس به صورت روزنامه وار و سطحی مطالعه شود یا در این بازه دروس مرور شود .
  6. در این ماه به این موضوع توجه داشته باشید که دانش آموزان دیگر در حال مطالعه هستند و توقف شما سبب عقب ماندن از آن ها می شود .
  7. آیات قرآن کریم باعث افزایش حافظه و تمرکز می شود .
  8. حتما در روز های ماه رمضان از برنامه ریزی درسی استفاده کنید .
  9. درس زمان های گرسنگی دروس خود را مرور کنید .

چند برنامه ریزی پیشنهادی برای مطالعه در ماه رمضان

این برنامه برای کسانی است که روزه میگیرند و با صبح بیدار شدن مشکل دارند. هرچند به هیچ عنوان پیشنهاد نمیکنیم که خواب شب را حروم کنید و یا آن را بیخیال شوید و به جای آن در طول روز بخوابید. و این احتیاط به دلیل تغییرات هورمونی و تاثیر مثبتی است که خواب شب بر بدن انسانی دارد. نگاهی به ساعات مطالعه این برنامه بیاندازید.

البته برای گرفتن برنامه تخصصی متناسب با شرایط تحصیلی خودتان لازم است که مشاور داشته باشید و بودجه بندی دروس را اختصاصی مشخص کنید. برای این کار میتوانید با شماره 0263340894 تماس بگیرید و یا از طریق کانال تلگرام مشاوره تحصیلی آکو با ما در ارتباط باشید.

زمانفعالیتمدت زمان
5 – 6:30پارت 1 مطالعه90 دقیقه
6:45 – 8:15پارت 2 مطالعه90 دقیقه
8:30 – 10پارت 3 مطالعه90 دقیقه
10:15 – 11:45پارت 4 مطالعه90 دقیقه
21 – 22:30پارت 5 مطالعه90 دقیقه
10:45 – 12:15پارت 6 مطالعه90 دقیقه
12:30 – 2پارت 7 مطالعه90 دقیقه
2:15 – 3:45پارت 8 مطالعه90 دقیقه

ساعت خواب داوطلب در این برنامه از 12 ظهر تا 8 شب در نظرگرفته شده است و مجموع ساعات مطالعه نیز 12 ساعت است.

برنامه دوم به گونه ای است که از ساعت 12 تا 4 صبح که وقت خوردن سحری است که میتوانید بخوابید و از 5 صبح مطالعه را شروع کنید. از طرف دیگر برای ساعات پیک ماه رمضان که ممکن است به دانش آموز فشار بیاید استراحت در نظر گرفته شده است و این استراحت از ساعت 15.30 الی 20 که اذان مغرب و وقت افطار است ادامه خواهد داشت.

زمانفعالیتمدت زمان
5 – 6:30پارت 1 مطالعه90 دقیقه
6:45 – 8:15پارت 2 مطالعه90 دقیقه
8:30 – 10پارت 3 مطالعه90دقیقه
10:15 – 11:45پارت 4 مطالعه90 دقیقه
12 –13:30پارت 5 مطالعه90 دقیقه
14 – 15:30پارت 6 مطالعه90 دقیقه
21 – 22:30پارت 7 مطالعه90 دقیقه
22:45 – 00پارت 8 مطالعه75 دقیقه

مجموع ساعت مطالعه : 11 ساعت و 45 دقیقه و مجموع زمانی که میتوانید با اجرای این برنامه درسی بخوابید حدود 9 ساعت است که 4 ساعت شب و حدود 5 ساعت آن در طول روز و قبل از افطار است.

در این برنامه که برنامه سوم پیشنهادی برای داوطلبان کنکور است از ساعت 12 تا 20 ظهر و 00:45 تا 3:45 میتوانید بخوابید و از ساعت 5 صبح تا 11.45 دقیقه و از 21.30 الی 12.45 دقیقه یعنی تقریبا 9 ساعت زمان مطالعه مفید دارید.

زمانفعالیتمدت زمان
5 – 6:30پارت 1 مطالعه90 دقیقه
6:45 – 8:15پارت 2 مطالعه90 دقیقه
8:30 – 10پارت 3 مطالعه90 دقیقه
10:15 – 11:45پارت 4 مطالعه90 دقیقه
21:30 – 23پارت 5 مطالعه90 دقیقه
23:15 – 00:45پارت 6 مطالعه90 دقیقه
   

مهشید صالحی نژاد

مهشید صالحی نژاد مدیر تیم تولید محتوای سایت مشاوره تحصیلی هستم. سعی می کنم بهترین و با کیفیت ترین محتوای آموزشی را در اختیار شما قرار دهیم.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا