پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت برنامه ی 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

رشته های دانشگاهی تجربیمعرفی رشته

معرفی رشته رادیولوژی

رشته پرتودرمانی یا رادیولوژی در دانشگاه

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
به این نوشته امتیاز دهید

رشته رادیولوژی در دانشگاه یا همان رشته رادیوتراپی از زیرمجموعه های رشته علوم تجربی است و در این علم پزشکان میتوانند با استفاده از پرتوی ایکس بیماری های درون بدن را تشخیص دهند و آنها را درمان کنند. نام دیگر رشته رادیولوژی در دانشگاه «تصویربرداری تشخیصی»است که در ادامه به معرفی رشته رادیولوژی و درآمد رادیولوژی در ایران خواهیم پرداخت. همچنین بهترین دانشگاه های رشته رادیولوژی را نیز برایتان معرفی میکنیم و تا پایان انتخاب رشته کنکور سراسری با بهترین مشاور های انتخاب رشته همراه شما هستیم.

تصویربرداری در بازار کار رشته رادیولوژی به روش های زیر انجام میشود:اولین آنها پرتوی یونیزان (مثل رادیوگرافی و ماموگرافی)، دومین روش تصویربرداری با پرتوی غیریونیزان (مثل ام آر آی و سونوگرافی) و سومین روش پرتو درمانی با اشعه های پزشکی هسته ای میباشد. درآمد رادیولوژی در ایران باتوجه به گرایش و نوع فعالیت انتخاب شده متفاوت خواهد  بود.

در هنگام انتخاب رشته رادیولوژی در دانشگاه میبایست توجه داشته باشید که کدام گرایش را انتخاب میکنید. رشته رادیولوژی در دوره کارشناسی دارای دو گرایش پرتو شناسی و پرتودرمانی است که در زمان انتخاب رشته به کمک مشاوره انتخاب رشته کنکور به بررسی آنها میپردازید.

معرفی رشته رادیولوژی یا پرتودرمانی در دانشگاه

دروس رشته رادیولوژی در دانشگاه

دروس عمومی رشته رادیولوژی در دانشگاه شامل موارد زیر می‌باشد: مبانی نظری اسلام –  اخلاق اسلامی – انقلاب اسلامی –  تاریخ و تمدن اسلامی – آشنایی با منابع اسلامی – جمعیت و تنظیم خانواده – ادبیات فارسی – زبان عمومی – تربیت بدنی 1 و 2

رشته پرتودرمانی همچنین دارای دروس تخصصی است که البته دروس رشته رادیولوژی در دانشگاه باتوجه به گرایش انتخاب شده تا حدودی باهم فرق دارند. دروس اختصاصی رشته رادیولوژی را در ادامه به شما معرفی میکنیم:

فیزیک عمومی – ریاضیات عمومی – زبان تخصصی – آناتومی 1 و 2 و 3 – فیزیولوژی – آسیب شناسی عمومی – کاربرد رایانه در تصویر برداری پزشکی – مدیریت بیمارستانی و رفتار سازمانی – ثبت و نمایش تصاویر در پزشکی – فیزیک پرتوشناسی تشخیصی – روش های پرتو نگاری 1 و 2 و 3 – بیماری شناسی –  رادیوبیولوژی – روش های پرتونگاری اختصاصی – ارزیابی تصاویر پزشکی 2 – دوزیمتری پرتوهای یونیزان – اصول فیزیکی سیستم های توموگرافی کامپیوتری – اصول فیزیکی سیستم های تصویربرداری MRI – حفاظت در برابر پرتوهای یونیزان در بخش های پرتو شناسی تشخیصی

سمینار 1 و 2 – کارآموزی 1 و 2 و 3 و 4 – بهداشت عمومی – آمار – زیست شناسی سلولی – آشنایی با فناوری نوین اطلاعات – اخلاق حرفه ای – اصطلاحات پزشکی در رادیولوژی – فیزیک پرتو ها – مراقبت از بیمار در بخش تصویربرداری پزشکی – آشنایی با ساختمان و ویژگی های مواد کنتراست زا در تصویربرداری پزشکی – ارزیابی تصاویر پزشکی 1 – تصویربرداری با امواج فراصوتی در پزشکی – آناتومی مقطعی – تکنیک ها و جنبه های بالینی توموگرافی کامپیوتری – تضمین و کنترل کیفی روش های تصویربرداری پزشکی – تعمیرات و نگهداری مقدماتی دستگاه های رادیولوژی

بیشتر بخوانید: رشته رادیولوژی گرایش تکنولوژی پرتوشناسی

دانشگاه های رشته رادیولوژی در ایران

رشته رادیولوژی در دانشگاه های سراسری و آزاد به تخصیص هر گرایش ارائه میشود. اما از آنجا که مرکز مشاوره انتخاب رشته کنکور سراسری آکو برای قبولی داوطلبان در بهترین دانشگاه های ایران تلاش میکند، به دانشگاه های سراسری رشته رادیولوژی در ایران میپردازیم. میدانید که شرایط تحصیل و اساتید هر دانشگاه با توجه به رتبه آن متفاوت خواهد بود. همچین در برخی دانشگاه های برتر میتوان با معدل بالا ادامه تحصیل بدون کنکور داد.

در انتخاب دانشگاه، بومی گزینی را نیز باید حتما در نظر بگیرید و به کمک مشاوره انتخاب رشته کنکور، بهترین انتخاب را داشته باشید. چرا که یک انتخاب رشته صحیح علاوه بر انتخاب شهر نزدیک به شهر محل سکونت میتواند رشته بهتری را نیز برای شما در نظر بگیرد.

نمونه کارنامه های قبولی رشته رادیولوژی سال 1400

هرچند که رتبه کسب شده کشوری و رتبه کسب شده در منطقه متفاوت است و رتبه تاثیر گذار در انتخاب رشته کنکور سراسری ، رتبه در منطقه است. همچنین نحوه انتخاب رشته و اولویت بندی انتخاب ها در لیست رشته ها، در احتمال قبولی موثر است. اما در ادامه برخی از نمونه قبولی های رشته رادیولوژی در بهترین دانشگاه های تهران را برایتان آورده ایم.

میانگین درصد های تخصصی

میانگین درصد های عمومیرتبهشهر داوطلبدانشگاه

رشته

45.87%

66.69%

3196

تهران

شهید بهشتی تهران

رادیولوژی

 

میانگین درصد های تخصصیمیانگین درصد های عمومیرتبهشهر داوطلبدانشگاهرشته
30%60.373924شیرازعلوم پزشکی شیرازرادیولوژی

 

میانگین درصد های تخصصیمیانگین درصد های عمومیرتبهشهر داوطلبدانشگاهرشته
31.75%%64.364018تهرانعلوم پزشکی ایرانرادیولوژی

گرایش های ارشد رشته رادیولوژی

در معرفی رشته رادیولوژی باید گفت که دانشجویانی که از طریق کنکور سراسری پذیرفته می شوند امکان ادامه ی تحصیل در رشته پرتوشناسی در مقاطع کارشناسی ، کارشناسی ارشد و دکتری وجود دارد. رشته ی رادیولوژی در دانشگاه مقطع کارشناسی شامل ۱۳۰ واحد درسی است که ۲۲ واحد درس های عمومی و ۹۲ واحد درس های تخصصی هستند.

معرفی وظایف کارشناس رشته رادیولوژی

یک رادیولوژیست وظایفی مانند تنظیم و نگهداری از تجهیزات و دستگاه های رادیوگرافی، عکس برداری دقیق از نقاط بدن بیمار طبق دستورات پزشک، آماده سازی دستگاه های تصویر برداری،مراقبت از بیماران در مقابل اشعه در هنگام عکس برداری، رادیوگرافی و تعیین وضعیت بیمار هنگام عکس برداری، تنظیم و نگهداری از تجهیزات و دستگاه های رادیوگرافی و … را بر عهده دارد.

معرفی رشته رادیولوژی

بازار کار رشته رادیولوژی در ایران

فارغ التحصیلان در مقطع کاردانی رشته رادیولوژی هم میتوانند در کارهایی مثل تصویربرداری دست و پا و انگشت، تصویربرداری تخصصی و تداخلی مانند گوارش و یا عروق مشغول به کار شوند؛تکنسین رادیولوژی یا کارشناس رادیولوژی میتواند در کلینیک ها ، بیمارستان ها و مراکز تصویربرداری (رادیولوژی،ایزوتوپ،سی تی اسکن،ام آر آی) استخدام شود؛ همچنین کارشناسان این رشته می توانند مرکز رادیولوژی یا تصویربرداری پزشکی تاسیس کنند.

از آنجا که رشته رادیولوزی اکثرا با فارغ التحصیلان رشته فیزیوتراپی و پزشکی  به ویژه گرایش ارتو پدی ، زنان و خون سروکار دارند، راه اندازی دستگاه های رادیولوژی با همکاری این افراد میتواند بسیار پر سود باشد. برای داشتن درآمد های نجومی، راه اندازی کلینیک های تصویربرداری مجهز بسیار کارآمد است.

درآمد رادیولوژی در ایران

اما به طور کلی درآمد رادیولوژی در ایران یا همان تکنولوژی پرتوشناسی،با توجه به میزان مهارت و تخصص، درآمد متفاوتی دارد. اما میانگین درآمد آنها 8/۰۰۰/۰۰۰ تومان در ماه می‌باشد. ساعت کاری تکنسین رادیولوژی معمولاً نیمه وقت می‌باشد،ولی ممکن است گاهی اوقات شیفت های کاری در شب و روزهای تعطیل به ویژه در بیمارستان ها  داشته باشند.

انجمن رادیولوژی ایران

مشاوره انتخاب رشته کنکور سراسری 1401

مشاوره انتخاب رشته کنکور سراسری آکو، اطلاعات لازم و کافی را در زمینه معرفی رشته رادیولوژی در دانشگاه در اختیار شما عزیزان قرار داد. از اینجا به بعد وظیفه شماست که تشخیص دهید آیا میخواهید برای تحصیل دانشگاه های رشته رادیولوژی را انتخاب کنید، آیا شرایط تحصیلی در خوابگاه را میپذیرید؟ آیا روحیه فعالیت در محیط های بیماری و بیمارستانی مثل کلینیک های تصویر برداری را دارید، یا ترجیح میدهید مانند رشته های علوم انسانی ، شغل های راحت و کم دردسر داشته باشید.

قبولی در کنکور تجربی در مرکز مشاوره کنکور تجربی آکو

با کمک تست شخصیت شناسی تحجصیلی میتوانید اولا شخصیت شغلی و تحصیلی خود را تشخیص دهید و ثانیا راحت تر برای انتخاب رشته تصمیم بگیرید. برای مشاوره انتخاب رشته کنکور سراسری با شماره 02633408944 تماس بگیرید.

مجتبی سادات رسول

کتاب های زیادی خوانده ایم، افراد بسیاری دیده ایم و با بزرگان بسیاری هم کلام شده ایم. راه درست را نشانتان خواهیم داد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا