پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت برنامه ی 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

تیزهوشان

آزمون وروردی مدارس تیزهوشان پایه نهم به دهم

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
به این نوشته امتیاز دهید

آزمون ورودی مدارس تیزهوشان یا همان مدارس وابسته به سازمان پرورش استعداد های درخشان معمولاً در روزهای 20 و 21 خرداد ماه هر سال برگزار می شود. در این میان از بین دانش آموزان داوطلبانی که تمایل دارند در مقطع دبیرستان یعنی(متوسطه دوم یا اول) در مدارس تیزهوشان تحصیل کنند می توانند در آزمون تیزهوشان شرکت و با کسب آمادگی در صورت کسب رتبه قبولی وارد این مدارس خاص شوند.

نکته قابل توجه اینجاست که از سال گذشته شرط معدل برای شرکت آزمون ورودی تیزهوشان حذف گردید یعنی معدل سال نهم در نتیجه نهایی آزمون و قبولی تیزهوشان تاثیری ندارد و برای قبولی در مدارس تیزهوشان تنها نیاز است دانش آموز در سال هشتم معدل کل بالای ۱۹ داشته باشد.

در سال نهم به دهم برای انتخاب رشته و هدایت تحصیلی نیز مساله ای است که دانش آموزان با آن درگیرند و مشاور تحصیلی شاید تنها راه حلی باشد که میتواند برای انتخاب رشته براساس علایق دانش آموز به وی کمک کند تا علاوه بر قبولی در آزمون تیزهوشان رشته دبیرستانی را با موفقیت انتخاب کند.

اما برای قبولی آزمون مدارس تیزهوشان چه کار کنیم؟ منابع آزمون های تیزهوشان چیست؟ بودجه بندی سوالات آزمون تیزهوشان چگونه است؟

قبولی آزمون ورودی تیزهوشان

برای آزمون ورودی تیزهوشان چیکار کنیم؟

یکی از نکاتی که به دانش آموزان برای ورود به مدارس تیزهوشان بسیار کمک می کند داشتن برنامه ریزی صحیح در دوران تحصیل و همچنین بررسی سوالات مربوط به آزمون های تیزهوشان سال های گذشته است. دانستن منابع و بودجه بندی سوالات میتواند برنامه مشخصی را در اختیار شما قرار دهد. به ویژه کمک گرفتن از آزمون های آزمایشی تیزهوشان قلمچی میتواند قدم بزرگی در مسیر آمادگی برای ورود به مدارس تیزهوشان باشد.

علاوه بر آمادگی از طریق حل سوالات آزمون های تیزهوشان سال های قبل، میبایست به بررسی سوالات آزمون های تیزهوشان سال های اخیر بپردازیم و سطح کلی آزمون ها را بررسی کنیم. از این طریق در جلسه آزمون با سورپرایز خاصی روبرو نخواهیم شد.

منابع و بودجه بندی آزمون مدارس تیزهوشان نهم به دهم

طرح سوالات در آزمون تیزهوشان پایه نهم به دهم به صورت ترکیبی و شامل دو دسته سوال هوش و استعداد تحلیلی و استعداد تحصیلی می باشد. کل سوالات آزمون ورودی تیزهوشان 100 سوال است که بین این دو دسته سوال تقسیم میشود.

در واقع هدف از طراحی سوالات استعداد تحلیلی بررسی وضعیت هوش دانش آموزان است که معمولاً شاهد 50 سوال در این بخش هستیم. 50 سوال هوش که عموما بازی و ریاضی، احتمالات و هوش تصویری را شامل میشود و داوطلبان 50 دقیقه فرصت دارند تا به آن پاسخ دهند و انجام تمرین های هوش و فعالیت های محرک مغزی تنها راه حل این مشکل است.

باقی سوالات در دفترچه استعداد تحصیلی وجود دارد مربوط به سوالاتی است که از کتب پایه درسی هشتم و نهم مطرح می شود این سوالات ۵۰ عدد هستند و دانش آموز ۷۰ دقیقه فرصت دارد تا به آنها پاسخ دهد.

سوالات مربوط به استعداد تحصیلی دانش آموزان از کتاب های ریاضی، علوم تجربی، قرآن و پیام های آسمانی، مطالعات اجتماعی، زبان و ادبیات فارسی مطرح می شود که هر کدام از این دروس دارای 10 سوال در این دفترچه میباشند.

برای آمادگی آزمون تیزهوشان نهم کلاس های تیزهوشان میتوانند تنها گزینه برای تضمین قبولی باشند اما به هرحال کتاب های کمک آموزشی خودآموز نیز بخشی از پروسه یادگیری را پوشش میدهند.

کتاب های منبع برای آزمون تیزهوشان نهم به دهم

دقت داشته باشید که آزمون تیزهوشان دارای نمره منفی است یعنی به ازای هر پاسخ صحیح امتیاز مثبت و به ازای هر پاسخ اشتباه یک امتیاز منفی برای دانش آموزان در نظر گرفته می شود. برای هر سوالی که پاسخ درست داشته باشد 3 نمره مثبت و برای هر سوال با جواب اشتباه 1 نمره منفی در نظر گرفته میشود.

همچنین اگر دانش آموزی برای یک سوال دو گزینه را پر کند نیز شامل نمره منفی میشود که این اهمیت دانستن تکنیک های تست زنی را مشخث میکند.

دفترچه سوالات استعداد تحلیلی آزمون نهم تیزهوشان

بررسی دفترچه استعداد تحلیلی در آزمون ورودی تیزهوشان پایه نهم در سال 1401 به ما نشان می دهد که هوش کلامی و ادبی در این دفترچه داره ۱۳ سوال هوش ریاضی و منطقی دارای ۱۵ سوال هوش تصویری و فضایی دارای ۲۲ سوال بوده است.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره استعداد تحلیلی در آزمون تیزهوشان میتوانید از طریق کانال تلگرام مشاوره تحصیلی آکو با مشاوران ما در ارتباط باشید و از این طریق تصمیم خود را برای نهایی کردن مشاوره تیزهوشان نهم به دهم بگیرید.

 دفترچه استعداد تحصیلی آزمون ورودی تیزهوشان نهم

همانطور که پیش از این اشاره شده در جلسه استاد تحصیلی مربوط به سوالات مطرح شده از کتاب های درسی پایه هشتم و پایه نهم دوره متوسطه اول می باشد. برای هر کدام از درس ها ۱۰ سوال مطرح می شود که این سوال ها از دروس ریاضی علوم قرآن و پیام های آسمانی مطالعات اجتماعی زبان و ادبیات فارسی می باشد.

در سوالات مربوط به درس قرآن و پیام های آسمانی باید دقت داشته باشید که این ۱۰ سوال هم از کتاب قرآن و هم از کتاب پیام های آسمانی مطرح می شود و سوالات این دو درس به صورت ترکیبی مطرح می شوند.

در آزمون تیزهوشان هر کدام از درسهای استعداد تحصیلی دارای ضریب مورد نظر خود با توجه به رشته انتخابی دانش آموز هستند برای مثال اگر دانش آموز بخواهد در رشته ریاضی فیزیک در دبیرستان مشغول به تحصیل شود درس ریاضی برای او دارای ضریب ۴ می باشد و اگر بخواهد در رشته تجربی یا انسانس مشغول به تحصیل شود درس ریاضی برای فرد دارای ضریب ۲ میباشد. در جدول زیر به تفکیک به ضرایب هر درس اشاره میکنیم:

علوم انسانیعلوم تجربیریاضی فیزیکرشته تحصیلی مورد نظر   عنوان درس
224ریاضی
242علوم تجربی
111قرآن و پیام های آسمانی
422زبان و ادبیات فارسی
111مطالعات اجتماعی

مهشید صالحی نژاد

مهشید صالحی نژاد مدیر تیم تولید محتوای سایت مشاوره تحصیلی هستم. سعی می کنم بهترین و با کیفیت ترین محتوای آموزشی را در اختیار شما قرار دهیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا