پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت برنامه ی 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

معرفی دانشگاه های کشور سراسری، آزاد، پیام نور و غیرانتفاعی

معرفی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
به این نوشته امتیاز دهید

اگر به قبول شدن در دانشگاه های تربیت دبیر علاقه‌مند باشید و اندکی درباره آنها تحقیق کرده باشید ، احتمالا میدانید که دانشگاه تربیت مدرس شهید رجایی تهران یکی از به نام ترین دانشگاه های دولتی تربیت معلم در ایران است. این دانشگاه از لحاظ تامین نیروی متخصص برای نظام علمی آموزش‌و‌پرورش برای کشور اهمیت راهبردی دارد. برخی از کارشناسان تاریخچه این دانشگاه را به تاریخچه دیرینه تربیت معلم در دارالفنون ها مرتبط میدانند. در دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهران ، دانشکده‌های تخصصی هر رشته ، آزمایشگاه‌های تخصصی و فوق تخصصی تحقیقاتی و مراکز پژوهشی متعددی وجود دارد که در ادامه در باره آنها بیشتر صحبت خواهیم کرد. احتمالا برای شما جالب باشد که پیش از هرچیز درباره تاریخچه و  پیدایش دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی بدانید، پس تا پایان مقاله با ما همراه باشید. اگر هدف شما قبولی در دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهران است ، فراموش نکنید که آموزشگاه پرسا با تکنیک‌های ویژه آمادگی کنکور و مشاوره تخصصی برای موفقیت در کنکور کنار شماست تا شما را از ابتدای مسیر تا رسیدن به اهدافتان همراهی کند.

دانشگاه تربیت مدرس شهید رجایی

دانشگاه تربیت مدرس شهید رجایی در سال 1353 به صورت رسمی با عنوان مدرسه آمریکایی ها افتتاح شد. پس از پیروزی انقلاب اسلامی ، در سال 1359 دانشگاه شهید رجایی با ادغام مجتمع های فناوری و با هدف تربیت نیروهای فنی و حرفه ای  به نام “مركز آموزش عالی فني انقلاب اسلامی” شناخته شد .

تقریبا دو سال پس از تغییر نام مرکز آموزش عالی فنی انقلاب اسلامی بود که رشته های دینی و عربی نیز در رده فوق دیپلم در دانشگاه تدریس میشدند. با توجه به ظرفیت بالای دانشگاه ، پیشرفت مداوم و عملکرد فوق العاده ای که در سالهای متمادی داشته بود، دفتر گسترش آموزش عالی در سال 1376 نام این موسسه را به دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تغییر داد. در طول سالهای 1359 تا به حالا رئیس دانشگاه شهید رجایی مکررا تغییر کرده اند و این امر موجب تغییر در روند پیشرفت و رتبه علمی دانشگاه دانشگاه نیز شده است. در این باره در ادامه بیشتربخوانید.

رئیس دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی

همین حالا که در حال خواندن این مقاله هستید، رئیس دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی جناب آقای دکتر حمیدرضا عظمتی ، هفتمین رئیس دانشگاه از ابتدای تاسیس تا به اکنون میباشد. ایشان در تاریخ چهارم تیر سال 1393 مقام ریاست دانشگاه را از آقای دکتر عباس حق الهی تحویل گرفتند. دکتر حق الهی به مدت 8 سال یعنی از سال 1385 تا سال 1393 ریاست دانشگاه را به عهده داشته اند. پیش از دکتر حق الهی ، ششمین رئیس دانشگاه تربیت مدرس شهید رجایی ، زنده یاد دکتر سید امیرالدین صدر نژاد به مدت 3 سال ریاست دانشگاه را برعهده داشتند و پنجمین رئیس دانشگاه از سال 1382 تا 1385 بوده اند. اگر مایل هستید رئیس دانشگاه را در سالهای قبل از 1382 بشناسید  ، بهتر است نگاهی به جدول زیر بیاندازید.

نام رئیس دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهران شروع ریاست پایان ریاست
دکتر محمدحسین رفان 1377 1382
دکتر سید زین العابدین موسوی 1373 1377
دکتر مهندس سید محمد موسوی کیانی 1364 1373
مهندس قدرت الله تورنگ 1359 1364
لیست رؤسای دانشگاه فرهنگیان شهید رجایی تهران

رتبه علمی دانشگاه تربیت معلم شهید رجایی

رتبه علمی هر دانشگاه طبق مقالات علمی داخلی و بین المللی منتشر شده در هر سال و همایش های علمی برگزار شده تعیین میشود. طبق گزارشات اعلام شده تا سال 1400 رتبه علمی دانشگاه شهید رجایی بین دانشگاه های دولتی داخلی 30 و در میان کل دانشگاه های ایران 42 میباشد. این رتبه با توجه به 2154  مقاله بین المللی و 4926 مقاله داخلی منتشر شده از زمان تاسیس دانشگاه تا به کنکون برای این موسسه آموزش عالی کشور در نظر گرفته شده است. همچنین همایش های برگزار شده در دانشگاه و ژورنال های علمی منتشر شده نیز بر رتبه علمی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهران موثر بوده اند که درباره آنها بیشتر توضیح خواهیم داد. آموزشگاه علمی پرسا برای قبولی شما در دانشگاه های برتر ایران برنامه ریزی دقیق و حساب شده دارد.

شهید رجایی
رتبه دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی در میان دانشگاه های دولتی و کل دانشگاه های کشور

همایش و ژورنال های علمی دانشگاه تربیت مدرس رجایی

طبق گزارشات علمی ثبت شده تا کنون 19 همایش علمی و کنفرانس های داخلی و بین المللی در دانشگاه تربیت مدرس شهید رجایی برگزار شده است که میتوان گفت برای یک دانشگاه دولتی با رتبه بالا کم است. اما این نقص در بررسی ژورنال های علمی منتشر شده در دانشگاه تربیت معلم رجایی برطرف میشود. تعداد 8 ژورنال علمی معتبر در دانشگاه رجایی چاپ میشود که از معتبرترین مجلات علمی و به عنوان منبع مقالات روز و معتبر در میان دانش پژوهان محسوب میشود. با این حساب مشخصا دانشجویان دانشگاه شهید رجایی از دانشجویان برتر محسوب میشودند و سطح علمی بالایی نسبت به سایر دانشگاه های تربیت مدرس در ایران دارند. اگر هدف شما قبول شدن در دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی برای مقطع کارشناسی ، کارشناسی ارشد یا دکتری است، آموزشگاه علمی پرسا برنامه ریزی دقیق قبولی شما را بر عهده خواهد گرفت.

رشته ها و دانشکده های دانشگاه تربیت معلم شهید رجایی

پس از توضیحات مفصلی که درباره بار علمی ، رتبه بندی و رئیس دانشگاه تربیت مدرس شهید رجایی داده ایم ، لازم میدانیم درباره محیط فیزیکی دانشگاه تربیت معلم رجایی تهران ، دانشکده ها و آزمایشگاه های تخصصی این دانشگاه توضیحات بیشتری را ارائه دهیم. دانشگاه تربیت معلم شهید رجایی ، در شمال شرق تهران منطقه لویزان واقع شده است . آدرس دقیق دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهران را در ادامه مقاله بخوانید.

محوطه دانشگاه تربیت مدرس شهید رجایی مساحتی بیش از 150 هزار متر مربع دارد. در محوطه دانشگاه 9 دانشکده تخصصی قرار دارد که با احتساب آزمایشگاه های تخصصی ، ورزشگاه ها، کارگاه ها و ساختمان های اداری ، 56 هزار مترمربع فضای سرپوشیده در این دانشگاه دولتی معتبر وجود دارد. در 9 دانشکده مذکور دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهران ، درحال حاضر 20 رشته کارشناسی ، 41 رشته کارشناسی ارشد و 11 رشته دکتری به صورت تخصصی تدریس میشود. دانشکده های تخصصی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهران عبارتند از:

  • دانشکده علوم پایه
  • دانشکده علوم ورزشی
  • دانشکده علوم انسانی
  • دانشکده مهندسی عمران
  • دانشکده مهندسی کامپیوتر
  • دانشکده مهندسی برق
  • دانشکده مهندسی مواد و فناوری‌های نوین
  • دانشکده مهندسی مکانیک
  • دانشکده مهندسی معماری و شهرسازی

آدرس دانشگاه شهید رجایی و  دسترسی های شهری

همانطور که پیش از این گفتیم دانشگاه تربیت معلم شهید رجایی ، در محله لویزان تهران در شمال شرق این شهر بزرگ قرار دارد. آدرس دقیق تهران- لويزان- خيابان شهيد شعبانلو -دانشگاه تربيت دبير شهيد رجائی میباشد. برای دیدن لوکیشن دانشگاه تربیت مدرس شهید رجایی روی نقشه گوگل، کلیک کنید. دسترسی های درون شهری برای دانشگاه شهید رجایی را میتوان اتوبوس ، مترو و تاکسی دانست.

  • ایستگاه مترو دانشگاه رجایی: ایستگاه مترو حسین آباد در خط 3 مترو تهران نزدیک ترین ایستگاه به دانشگاه شهید رجایی است و حدود 2 کیلومتر پیاده روی بین ایستگاه تا دانشگاه میباشد.
  • خط اتوبوس دانشگاه تربیت معلم رجایی تهران: میتوان گفت مسیر ایستگاه اتوبوس مسیر نزدیک تری را برای دانشجویان و مدرسان در دانشگاه تعیین کرده است. با پیاده شدن در ایستگاه چهارصد دستگاه لویزان ، فاصله شما تا دانشگاه تربیت معلم حدود 300 متر است.

برای رسیدن به دانشگاه شهید رجایی تهران با خودرو شخصی میبایست از اتوبان امام علی شمال عبور کرد. بنابراین اگر نیاز به نقشه دانشگاه شهید رجایی تهران در نرم افزار کاربردی ویز دارید ، کلیک کنید. شماره تلفن دانشگاه برای تماس های ضروری نیز به شرح زیر است.

02122970060-9

دانشکده علوم پایه دانشگاه تربیت مدرس شهید رجایی

طور کلی در دانشکده علوم پایه دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهران ، گروه های آموزشی ریاضی ، فیزیک ، شیمی و علوم زیستی فعالیت میکنند.گروه های آموزشی هرکدام دارای رشته های متفاوتی هستند که هر دانشجو در زمان انتخاب رشته آن را انتخاب میکند. این رشته ها در دانشکده علوم پایه دانشگاه شهید رجایی به شرح زیر تقسیم بندی میشوند.

  • ریاضی: کارشناسی ریاضی محض، ریاضی و کاربردها، دبیری ریاضی
  • فیزیک: فیزیک محض، دبیری فیزیک
  • شیمی: دبیری شیمی، دبیری فنی صنایع شیمیایی، و تکنولوژی صنایع شیمیایی

رشته های کارشناسی ارشد مورد تدریس در دانشگاه علوم پایه در دانشگاه تربیت مدرس رجایی نیز در گرایش‌های آموزش فیزیک، فیزیک محضی، آموزش ریاضی، ریاضی محض، جبر، ریاضی کاربردی، آموزش شیمی، شیمی فیزیک و علوم محیط زیست تدریس میشوند. در نهایت رشته‌های دوره دکتری ریاضی در گرایش جبر ارائه میشود.

دانشکده علوم ورزشی شهید رجایی

در دانشکده علوم ورزشی دانشگاه شهید رجایی تهران علاوه بر ارائه دروس تربیت بدنی عمومی برای هر رشته ، تربیت کارشناسان علوم ورزشی نیز در درشته های فیزیولوژی ورزشی، رفتار حرکتی و مدیریت ورزشی ارائه میشود. که در هر سه گروه مذکور مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد وجود دارد. این دانشکده بجز محیط کلاس بندی شده ، دارای سالن های ورزشی ، زمین های چمن طبیعی و مصنوعی فوتبال ، استخر ها و ورزشگاه های سر پوشیده جهت تمرین کامل دانشجویان رشته های تربیت بدنی نیز میباشد.

800px سالن ورزشی دانشگاه شهید رجائی
سالن ورزشی دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تربیت معلم شهید رجایی

دانشکده علوم انسانی دانشگاه تربیت معلم رجایی

قبل از سال 1380 ، دانشکده علوم انسانی و علوم پایه به صورت یکپارچه عمل میکردند اما پس از سال هشتاد یعنی در دوره ریاست دکتر محمدحسین رفان در دانشگاه تربیت معلم شهید رجایی ، این دو دانشکده به صورت جداگانه فعالیت خود را آغاز کردند. دانشکده علوم انسانی به صورت تخصصی در رشته های معارف و الهیات، زبان انگلیسی، ادبیات فارسی و علوم تربیتی کارشناس و مهم تر از آن دبیران ذی صلاح را آموزش میدهد. رشته های کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، برنامه‌ریزی درسی، روانشناسی تربیتی، آموزش زبان انگلیسی، فلسفه و حکمت، علوم قرآن و حدیث و ادبیات فارسی نیز در این دانشکده تدریس میشوند. به علاوه در مقطع دکتری رشته های فلسفه، برنامه‌ریزی درسی، و مشاوره نیز در دانشکده علوم انسانی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی ارائه میشود.

دانشکده مهندسی عمران

دانشکده عمران دانشگاه با شروع فعالیت گسترده خود از سال 1370 به ارائه گروه های درسی مهندسی عمران گرایش سازه و زلزله ، مهندسی عمران  گرایش آب و ژئوتکنیک) و مهندسی عمران  گرایش نقشه ‌برداری در مقطع کارشناسی ، کارشناسی ارشد و دکتری پرداخته است. که به شرح زیر میتوان آن ها را دسته بندی کرد.

کارشناسی کارشناسی ارشد دکتری
مهندسی عمران مهندسی سازه ژئوتکنیک
مهندسی نقشه‌برداری مهندسی زلزله  
  مهندسی ژئوتکنیک  
  مهندسی آب و سازه‌های هیدرولیکی  
  سنجش از دور  
     
رشته های مقاطع کارشناسی ، کارشناسی ارشد و دکترا در دانشگاه تربیت معلم شهید رجایی

دانشکده مهندسی کامپیوتر شهید رجایی

دانشکده مهندسی کامپیوتر را میتوان یک دانشکده نو پا در دانشگاه تربیت مدرس شهید رجایی دانست. چرا که این دانشکده در سال تحصیلی 1393 – 1394  فعالیت خود را به صورت مستقل آغاز کرده است و پیش از آن گروه های آموزشی تدریس شده در دانشکده کامپیوتر ، در زیرگروه های دانشکده مهندسی برق قرار داشت. سه گروه آموزشی دانشکده کامپیوتر دانشگاه شهید رجایی عبارتند از معماری کامپیوتر ، نرم افزار و فناوری اطلاعات و هوش مصنوعی که در مقاطع کارشناسی ، کارشناسی ارشد و دکتری به صورت تخصصی تدریس میشوند. رشته های نرم افزار ، سخت افزار و فناوری اطلاعات (IT) در مقطع کارشناسی و رشته های هوش مصنوعی و نرم افزار در مقطع کارشناسی ارشد در دانشکده مهندسی کامپیوتر دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی ارائه میشوند.

دانشکده مهندسی برق

گروه های مهندسی الکترونیک، مهندسی قدرت، مهندسی مخابرات و مهندسی کنترل گروه های درسی ارائه شده در دانشکده مهندسی برق دانشگاه تربیت معلم رجایی میباشند. گرایش های مقطع کارشناسی تا دکتری ارائه شده در این دانشکده عبارت اند از  گرایش الکترونیک، قدرت، مخابرات و کنترل که قبول شدن در این رشته ها در دانشگاه تربیت معلم شهید رجایی یکی از چالش های اساسی برای دانشجویان است.

دانشکده مهندسی مواد و فناوری‌های نوین

دانشکده مهندسی مواد و فناوری های نوین دانشگاه تربیت مدرس شهید رجایی حتی از دانشکده مهندسی کامپیوتر این دانشگاه نیز نو پا تر است . این دانشکده هنوز به طور رسمی فعالیت خود را آغاز نکرده است اما ساختمان دانشکده در سال 1397 با حضور وزیر آموزش و پرورش افتتاح شد. بنا است در دانشکده مهندسی مواد و فناوری های نوین دانشگاه تربیت معلم رجایی تهران ، گروه های درسی زیست فناوری ، مهندسی مواد و مهندسی صنایع چوب تدریس شوند.

دانشکده مکانیک دانشگاه تربیت مدرس شهید رجایی تهران
دانشکده مکانیک دانشگاه فرهنگیان تهران

دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه تربیت مدرس شهید رجایی

همانطور که گفته شد ، دانشگاه تربیت مدرس شهید رجایی در ابتدا با هدف تربیت دانش آموختگان رشته های فنی و حرفه ای افتتاح شد. به همین دلیل بود که با نام مركز آموزش عالی فني انقلاب اسلامی کار خود را آغاز کرد. به همین دلیل است که دانشکده های فنی مثل دانشکده مهندسی مکانیک جزو قدیمی ترین دانشکده های دانشگاه تربیت معلم رجایی تهران است. دانشکده مکانیک در سال 1361 افتتاح شده . دانشکده مکانیک دانشگاه فرهنگیان شهید رجایی، علاوه بر ساختمان مرکزی دارای کارگاه های  تخصصی ماشین ابزار، آزمایشگاه اندازه‌ گیری دقیق، کارگاه ریخته‌گری، کارگاه جوشکاری و کارگاه خودرو را نیز شامل میشود. گروه های درسی مهندسی خودرو،  مهندسی مکانیک جامدات، مهندسی مکانیک سیالات و مهندسی ساخت و تولید را ارائه میکند.

دانشکده مهندسی معماری و شهرسازی

گرایش های کارشناسی دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه تربیت معلم رجایی شامل رشته‌های مهندسی معماری، دبیری فنی معماری، معماری ( کارشناسی ناپیوسته)، ارتباط تصویری و هنرهای تجسمی میباشد . در مقطع کارشناسی ارشد گرایش های مهندسی معماری، معماری منظر، طراحی شهری و گرافیک نیز ارائه میشود. مقطع دکتری معماری در آخرین گروه درسی ارائه شده در دانشکده مهندسی معماری و شهرسازی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی میباشد. به طور کلی گروه های درسی این دانشکده شامل سه گروه زیر میباشد:

  • مهندسی معماری
  • شهرسازی (طراحی شهری)
  • ارتباط تصویری (گرافیک)

قبول شدن کنکور در دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهران

برای قبول شدن در رشته‌های برتر دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهران ، نیاز به رتبه خوبی در آزمون سراسری است. در کنکور مقطع کارشناسی به علت رقابت بیشتر و تعداد داوطلبان بیشتر در آزمون ، برنامه ریزی دقیق تر و جامع تری مورد نیاز است. اما این به آن معنی نیست که در مقاطع کارشناسی ارشد و یا دکتری تلاش کمتری نیاز است. بلکه در مقاطع بالاتر تلاش های فردی افزایش پیدا میکند و داشتن مقالات بین المللی و داخلی و یا کنفرانس های علمی میتواند تاثیر بسزایی در قبولی داوطلب در دانشگاه تربیت معلم شهید رجایی داشته باشد. که در این زمینه نیز میتوانید از آموزشگاه علمی پرسا همراهی بجویید.

بهترین آموزشگاه کنکور کرج
https://akoedu.ir/%d9%85%d8%b4%d8%a7%d9%88%d8%b1%d9%87-%d8%aa%d8%ad%d8%b5%db%8c%d9%84%db%8c-%d8%a2%d9%86%d9%84%d8%a7%db%8c%d9%86-%d8%a2%da%a9%d9%88/

آموزشگاه کنکور پرسا ، برای اهداف شما برنامه ریزی خواهد کرد و شما را تا رسیدن به هدف همراهی خواهد کرد. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره کلاس های آموزشی و یا مشاوره درسی ، در زمینه قبولی کنکور کارشناسی ، کارشناسی ارشد و دکتری میتوانید ازطریق راههای ارتباطی زیر با مجموعه پرسا در ارتباط باشید.

مهشید صالحی نژاد

مهشید صالحی نژاد مدیر تیم تولید محتوای سایت مشاوره تحصیلی هستم. سعی می کنم بهترین و با کیفیت ترین محتوای آموزشی را در اختیار شما قرار دهیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا