پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت برنامه ی 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

معرفی رشتهرشته های دانشگاهی ریاضیمقالات آموزشی و مشاوره ای

رشته فیزیک مهندسی

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
به این نوشته امتیاز دهید

رشته فیزیک مهندسی یکی از رشته های کمتر شناخته شده در کنکور ریاضی است. دروس رشته فیزیک مهندسی تلفیقی از فیزیک محض و علوم مهندسی می‌باشد و پیوند این دو حیطه فعالیتی باعث پیشرفت‌های بسیاری در تولید و علم شده است.

اساسا علت پدید آمدن این رشته آموزش نیرویی است که بتواند بین علم و تکنولوژی ارتباط برقرار کند. در ادامه این مقاله قصد داریم شما را با این رشته آشنا کنیم تا در صورت علاقه به این رشته با آگاهی آن را برای ادامه تحصیل خود انتخاب کنید.

بازار کار رشته علوم مهندسی را میتوان در چند شاخه مختلف تعریف کرد و باتوجه به گرایش انتخابی خود دانشجو متفاوت است که در ادامه به تفصیل شرایط بازار کار علوم مهندسی در ایران و خارج از کشور را نیز شرح داده ایم.

برای داشتن یک انتخاب رشته دقیق و بر اساس میزان فعالیت حرفه ای بازار کار میتوانید با تیم مشاوره انتخاب رشته آکو همراه باشید.

مشاوره انتخاب رشته کنکور

معرفی رشته فیزیک مهندسی

همانطور که در ابتدای مقاله اشاره شد این رشته ترکیبی از شاخه های دیگر است. ترکیبی از رشته های فیزیک، ریاضیات، کامپیوتر، برق، الکترونیک و حتی مهندسی مکانیک است و با تمرکز بر روش علمی به عنوان پایه‌­ای دقیق به دنبال راه هایی برای طراحی و توسعه راه حل های جدید در مهندسی می‌باشد.

فیزیک مهندسی را میتوان هم رده با رشته مهندسی صنایع داشت با این تفاوت که مهندسی صنایع برای رشته های مربوط به علوم پایه است و فیزیک مهندسی برای رشته های مهندسی همان کاربرد را دارد.

هدف از تدریس و آموزش این رشته در دانشگاه ها و مراکز آموزشی فراگیری دروس علوم پایه و توانایی برای ایجاد ارتباط بین علم و تکنولوژی است و متخصص این رشته توانایی مهندسی و ارائه طرح های صنعتی در حوزه فیزیک نوین را بدست می آورد.

در کل فیزیک علمی با اهمیت زیاد و کاربرد فراوان است و پیشرفت‌های بسیاری در بشریت مدیون این علم است. فیزیک مهندسی همکاری بین فیزیکدانان و مهندسان را فراهم می‌سازد و مسیری رو به جلو برای انسان‌هاست.

دروس رشته فیزیک مهندسی در دانشگاه

فیزیک مهندسی در مقطع کارشناسی مثل همه دوره های کارشناسی پیوسته 4 سال طول مدت تحصیل دارد و دانشجو می‌­بایست 139 واحد درسی را با موفقیت پشت سر بگذارد. شرح این دروس شامل:

  • دروس عمومی: 22واحد
  • دروس پایه: 32 واحد
  • دروس اصلی: 44 واحد
  • دروس تخصصی: 26 واحد
  • دروس اختیاری: 15 واحد

دانلود فایل چارت های درسی فیزیک مهندسی

دروس پایه رشته فیزیک مهندسی:

ریاضی ۱، ریاضی ۲، معادلات دیفرانسیل، فیزیک عمومی ۱، فیزیک عمومی ۲، فیزیک عمومی ۴ (فیزیک مدرن)، آزمایشگاه فیزیک عمومی ۱، آزمایشگاه فیزیک عمومی ۲، آزمایشگاه فیزیک عمومی ۴، شیمی عمومی ۱، آزمایشگاه شیمی عمومی ۱، برنامه نویسی کامپیوتر، رسم فنی، کارگاه.

دروس اصلی رشته فیزیک مهندسی

ریاضی فیزیک ۱، ریاضی فیزیک ۲، ترمودینامیک و مکانیک آماری ۱، ترمودینامیک و مکانیک آماری ۲، مکانیک تحلیلی ۱، مکانیک تحلیلی ۲، الکترومغناطیس ۱، الکترومغناطیس ۲، مکانیک کوانتوم ۱، مکانیک کوانتوم ۲، فیزیک حالت جامد ۱، اپتیک، آزمایشگاه اپتیک، فیزیک مدرن کاربردی، پلاسما.

دروس تخصصی گرایش حالت جامد: نانو ساختارها، فیزیک حالت جامد ۲، آزمایشگاه حالت جامد، فیزیک قطعات نیم رسانا‌ها، مواد مغناطیسی، ابر رسانایی و کاربرد آن، پروژه.

دروس تخصصی گرایش پلاسما: سیستم های تشخیصی پلاسما، کاربرد های پلاسما، پلاسما ۲، سیستم های تولید پلاسما آزمایشگاه پلاسما، پروژه.

دروس تخصصی گرایش لیزر اپتیک: اپتیک کاربردی، آزمایشگاه اپتیک پیشرفته، لیزر، مهندسی اپتیک، آزمایشگاه لیزر، کاربرد های لیزر، پروژه.

توضیحات بیشتر درباره گرایش های رشته فیزیک مهندسی

در ادامه به شرح گرایش های رشته مهندسی فیزیک می‌پردازیم. این رشته در مقطع کارشناسی شامل 3 گرایش می‌شود:

  • گرایش حالت جامد
  • گرایش پلاسما
  • گرایش لیزر و اپتیک

چنانچه فارغ التحصیلی بخواهد در رشته فیزیک مهندسی ادامه تحصیل بدهد با شرکت در کنکور ارشد میتواند در رشته های فیزیک، فیزیک کاربردی، فوتونیک، مجموعه مهندسی برق(الکترونیک،میدان مخابرات و قدرت)، مهندسی مکانیک، مهندسی مواد، مهندسی صنایع، مهندسی پزشکی، فیزیک پزشکی، ژئوفیزیک و هواشناسی ادامه تحصیل دهد.

گرایش حالت جامد:

گرایش حالت جامد به صورت گسترده به ساختار بلوری جامدات، نوسانات یون‌ها و حرکت الکترون‌های موجود در آنها می‌پردازد و یکی از گسترده ترین شاخه ها از فیزیک مهندسی است. بعد از کشف پرتو ایکس در اوایل قرن بیستم، بررسی حالت جامد به عنوان گسترشی از فیزیک اتمی آغار شد و هم اکنون موارد مختلفی هستند که فیزیک حالت جامد را تشکلی می‌دهند: خواص مکانیکی، خواص اکتریکی، خواص مغناطیسی، خواص اپتیکی، خواص حرارتی جامدات به خصوص جامدات بلوری نانو ساختارها. گرایش حالت جامد به دو رشته فیزیک و مهندسی اکترونیک شباهت های زیادی دارد.

گرایش پلاسما:

پلاسما یکی از 4 حالت اصلی ماده است که اولین بار شیمی دانی به نام لانگمایر آن را معرفی کرد. لاسما ترکیبی از یون‌های مثبت، الکترونها و اتم های خنثی در محیط گازی است که میزان و مقدار یونیدگی به دما وابسته است و پلاسما بر خلاف جامد، مایع و گاز آزادانه در سطح زمین وجود ندارد. جالب توجه است که بیشتر ماده جهان به شکل پلاسما می‌باشد، خورشی و تمام ستارگان گوهای عظیمی از پلاسما هستند. امروزه در تکنولوژی پیشرفته از بسیاری از اشکال مصنوعی پلاسما استفاده میشود مانند: تابلو ها نئون، لامپ های مهتابی.

از کاربرد های فیزیک پلاسما در صنعت و تجارت می‌توان به مواردی اشاره کرد: لایه های ابررسانا، پودرهای سرامیکی، سیستم های نوری مواد، کاشت یون، جوشکاری، برش کاری، تلویزیون و سیستم های نمایشگر، نساجی، پلیمر، تصفیه آب، تولید برق، کشاورزی، میکرو الکترونیک، لیزر.

گرایش لیزر و اپتیک:

از حدود سال 1960 تا امروز علم لیزر در میان علوم دیگر بیشترین پیشرفت را داشته و معنای آن تقویت نور توسط گسیل القایی تابشی است. اکنون از لیزر های گوناگون جامد، مایع، گاز و پلاسما در طول موج های مختلف استفاده می‌شود که کاربرد های صنعتی، پزشکی و یا پژوهشی دارند. با فراگیری علم در این حوزه می‌توان به طراحی لیزر های مختلف و نحوه کار با لیزر را آموخت و از شیوه های نگهداری و تعمیر آنها آگاه شد.

مهارت های لازم برای رشته فیزیک مهندسی

رشته فیزیک مهندسی از رشته‌های سخت و سنگین رشته‌های مهندسی به حساب می‌­آید و دانشجو باید در طول تحصیل مطالعه تمام وقت داشته باشد و به صورت جدی و سخت دروس مربوطه را پیگیری کند. همینطور مهارت‌های اولیه در دو درس ریاضی و فیزیک از دیگر شرایط انتخاب این رشته تحصیلی است و داوطلب باید شخصی خلاق و مبتکر باشد تا بتواند با ایده های جدید و متفاوت به جل مسائل فنی و صنعتی بپردازد.

بیشتر وسائلی که امروزه برای اندازه گیری ها استفاده میشود دارای حسگرهای دقیق هستند و از فناوری های فیزیکی بهره می‌برند. طراحی و ساخت این وسایل به عهده دانش آموختگان رشته مهندسی فیزیک است همچنین این افراد با علم خود می‌توانند در ساخت و تولید قطعات الکترونیک و کامپیوترهمکاری داشته باشند.

کارنامه قبولی رشته فیزیک مهندسی

قبولی در رشته فیزیک مهندسی به علت ارائه محدود این رشته در دانشگاه های سراسری سخت است اما در بین رشته های بدون کنکور دانشگاه آزاد، میتوان رشته فیزیک مهندسی را نیز یافت. طبیعتا کارنامه قبولی رشته فیزیک مهندسی در هر یک از دانشگاه‌ها و در سال های مختلف، متفاوت خواهد بود.

جدول زیر نمونه کارنامه های قبولی این رشته در سال 99 است. با مشاهده این جدول می توانید به طور حدودی تخمین بزنید که در کدام دانشگاه ها می‌توانید قبول شوید.

کارنامه رشته فیزیک مهندسی
کارنامه قبولی رشته فیزیک مهندسی سال 1398
کارنامه رشته مهندسی فیزیک
کارنامه قبولی رشته مهندسی فیزیک سال 1398

بازار کار رشته فیزیک مهندسی

در بیشتر وسایل اندازه گیری از حسگر ها و روش های فیزیکی استفاده می‌شود که طراحی و ساخت آنها به حوزه فیزیک و مهندسی مربوط می‌شود و همانطور که قبلا گفته شد ساخت قطعات الکترونیک موجود در کامپیوتر ها و تهیه و توزیع خواص نانو به رشته دانشگاهی فیزیک مهندسی مرتبط می‌باشد. همچنین فارغ‌التحصیلان می‌توانند در صنایع لیزر، قطعات الکترونیک وقطعات کامپیوتری و مراکز و موسسات خصوصی و دولتی مانند وزارت نیرو، انرژی، اتمی، مخابرات، صنایع اتومبیل سازی مشغول به کار شوند.

  • ساخت و بررسی تارهای اپتیکی که در مخابرات به کار می‌روند.
  • تخصص در کاربردهای مختلف پلاسما و لیزر در صنعت و پزشکی
  • طراحی و هم چنین ساخت لوازم اپتیکی
  • طراحی و ساخت لامپ های گوناگون دشارپ الکتریکی
  • طراحی و ساخت آهنرباهای لازم در سیستم های الکترومغناطیسی و کلید های خودکار

تمام موارد نوشته شده حوزه فعالیت فعالان این رشته است و افراد در این زمینه ها می‌توانند جذب کار شوند.

تیم مشاوره تحصیلی مهندس حاج کرم

در مقاله معرفی رشته فیزیک مهندسی سعی کردیم دید جامع و کاملی از این رشته را ارائه دهیم. اگر قبولی در کنکور و بهترین دانشگاه‌های کشور هدف شماست و می‌خواهید با ورود به دانشگاهی معتبر و انتخاب رشته‌ای مناسب آینده شغلی خود را به بهترین شکل بسازید، تیم مشاوره تحصیلی و برنامه ریزی آکو به مدیریت مهندس حاج کرم در کنار شما خواهد بود. ما به شما کمک می‌کنیم تا در مهم‌ترین سال زندگی‌تان، بهترین خود را اجرا کنید و عالی‌ترین نتیجه را بگیرید. شما می‌توانید برای ارتباط با برترین مشاوران کشور با شماره 02633408944 ارتباط برقرار کنید. تیم مشاوره تحصیلی مهندس حاج کرم اینجا حضور دارند تا پاسخگوی سوالات شما باشند. همچنین می‌توانید سوالات خود را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

سهیل حاج کرم

برنامه ریزی و مشاور تحصیلی یک هنره! من سهیل حاج کرم همیشه و همه جام میگم و گفتم: که من یک مشاور تحصیلی ام نه یک مشاور جذب!!!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا